Gå til innhold

Siden vi er så godt igang - kunne du....


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Psst: Ordet døvstum gikk ut av det norske språk i 1914(?) :P

Det kan ikke være tilfeldig at 1. verdenskrig begynte da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 282
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • morsan

    22

  • ShitDiddelyDo

    17

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

Jeg kjenner iallefall flere døve enn deg :P

Det er det liten tvil om, men flere av de, jeg kjenner til, har ikke talespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst: Ordet døvstum gikk ut av det norske språk i 1914(?) :P

....men her mente han nok at personen verken kunne høre eller snakke ;-) Selv om det normalt ikke er slik at manglende hørsel påvirker stemmebåndene, så er det vel en "drømmedame" som sdd fleiper om her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

....men her mente han nok at personen verken kunne høre eller snakke ;-) Selv om det normalt ikke er slik at manglende hørsel påvirker stemmebåndene, så er det vel en "drømmedame" som sdd fleiper om her ;-)

Joda, så bare en god anledning til å informere her inne ;)

(døve blir nemlig ganske gærne av å bli betegna som døvstumme når de bruker tegnspråk ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så bare en god anledning til å informere her inne ;)

(døve blir nemlig ganske gærne av å bli betegna som døvstumme når de bruker tegnspråk ;))

Hæ?

Er det noen som tror at døve er stumme fordi de bruker ts?

Seriøst?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det liten tvil om, men flere av de, jeg kjenner til, har ikke talespråk.

''Det er det liten tvil om, men flere av de, jeg kjenner til, har ikke talespråk.''

Jeg kjenner ingen døve, dvs jeg "kjenner" togli gjennom dol, og jeg hadde litt kontakt med en døv jente i forbindelse med speideren under oppveksten, så jeg kan ikke uttale meg om hva døve kan eller ikke kan.

Men jeg tror selvsagt på togli når hun sier at det er vanlig at de har talespråk også.

Og jeg tror på deg når du sier at du har erfart at ikke alle har godt talespråk.

Jeg har jo også truffet folk der hørselen er i den skjønneste orden, men der forhold som bl a ekstrem introvert-het (neppe et ord, men dog), manglende interessefellesskap, kanskje også manglende sosial trening eller endog iq gjør at jeg ikke klarer å kommunisere tilfredsstillende med dem, og jeg ville derfor ha utelukket dem som mulige kjæresteemner.

Jeg er en snakkesalig person selv, og kunne ikke trivdes med en person som var tilnærmet stum som en østers - uavhengig av hva årsaken til dette var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har døve venner og bekjente, og hvis den rette karen hadde vist seg å være døv, hadde jeg ikke droppet han av den grunn.

Men en av de døve vennene mine hadde en rekke hørende kjærester, før han til slutt bestemte seg for at det ble for komplisert og forskjellene ble for store - han ville finne ei jente som også var døv eller tunghørt. Det har han for øvrig også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hæ?

Er det noen som tror at døve er stumme fordi de bruker ts?

Seriøst?

Med vennlig hilsen

Ja, for de tror man kan bruke stemme samtidig med tegnspråket, men det ville jo høres alldeles merkelig ut siden grammatikken og ordstillingen er helt ulikt norsk talespråk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for de tror man kan bruke stemme samtidig med tegnspråket, men det ville jo høres alldeles merkelig ut siden grammatikken og ordstillingen er helt ulikt norsk talespråk;)

Så pinlig for dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har døve venner og bekjente, og hvis den rette karen hadde vist seg å være døv, hadde jeg ikke droppet han av den grunn.

Men en av de døve vennene mine hadde en rekke hørende kjærester, før han til slutt bestemte seg for at det ble for komplisert og forskjellene ble for store - han ville finne ei jente som også var døv eller tunghørt. Det har han for øvrig også gjort.

Det er nok på mange måter enklere med en døv kjæreste, mest fordi jeg da slipper å forklare ting mht å være døv osv ;)

På den annen side er det jo ikke så mange aktuelle døve kandidater jeg ikke allerede har kjent i mange år, så ser ikke helt for meg at jeg skal date noen av dem (bortsett fra en av dem kanskje ;P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for de tror man kan bruke stemme samtidig med tegnspråket, men det ville jo høres alldeles merkelig ut siden grammatikken og ordstillingen er helt ulikt norsk talespråk;)

Nabokona her mistet hørselen sakte men sikkert i voksen alder. Hun er nå i femtiårene og helt døv. Før snakket hun vanlig, men nå sier hun ikke mye til folk hun ikke kjenner fordi språket hennes "forsvant i dragsuget". Superpen dame foresten... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Nabokona her mistet hørselen sakte men sikkert i voksen alder. Hun er nå i femtiårene og helt døv. Før snakket hun vanlig, men nå sier hun ikke mye til folk hun ikke kjenner fordi språket hennes "forsvant i dragsuget". Superpen dame foresten... :0)

Huff, hvorfor har hun ikke fått CI? Det å være superpen følger med døvheten skjønner du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabokona her mistet hørselen sakte men sikkert i voksen alder. Hun er nå i femtiårene og helt døv. Før snakket hun vanlig, men nå sier hun ikke mye til folk hun ikke kjenner fordi språket hennes "forsvant i dragsuget". Superpen dame foresten... :0)

Jøss, faren min hørte ingenting på sine gamle dager dvs de siste 15 årene, men han kunne da snakke likevel. Samme med sønnen til fetteren min, han er 40 år og vært hørselshemmet hele sitt liv og har snart ingen hørselrest igjen. Han var her forrige uke han og han snakket i vei. Han venter på CL da, legen ville vente til hørselsresten var borte. Og jeg kan ikke noe tegnspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det er det liten tvil om, men flere av de, jeg kjenner til, har ikke talespråk.''

Jeg kjenner ingen døve, dvs jeg "kjenner" togli gjennom dol, og jeg hadde litt kontakt med en døv jente i forbindelse med speideren under oppveksten, så jeg kan ikke uttale meg om hva døve kan eller ikke kan.

Men jeg tror selvsagt på togli når hun sier at det er vanlig at de har talespråk også.

Og jeg tror på deg når du sier at du har erfart at ikke alle har godt talespråk.

Jeg har jo også truffet folk der hørselen er i den skjønneste orden, men der forhold som bl a ekstrem introvert-het (neppe et ord, men dog), manglende interessefellesskap, kanskje også manglende sosial trening eller endog iq gjør at jeg ikke klarer å kommunisere tilfredsstillende med dem, og jeg ville derfor ha utelukket dem som mulige kjæresteemner.

Jeg er en snakkesalig person selv, og kunne ikke trivdes med en person som var tilnærmet stum som en østers - uavhengig av hva årsaken til dette var.

Det er nok ikke helt vanlig at døve har normalt talespråk, men de fleste døve kan tale forståelig... og yngre døve (+-20) har vel som regel bra talespråk tror jeg (sjelden jeg bruker talespråk sammen med dem, men man kan som regel se det på munnstillingen når de snakker tegnspråk).

Eksen fikk ofte spm om han var svensk når han åpna munnen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt vanlig at døve har normalt talespråk, men de fleste døve kan tale forståelig... og yngre døve (+-20) har vel som regel bra talespråk tror jeg (sjelden jeg bruker talespråk sammen med dem, men man kan som regel se det på munnstillingen når de snakker tegnspråk).

Eksen fikk ofte spm om han var svensk når han åpna munnen :P

''Det er nok ikke helt vanlig at døve har normalt talespråk, men de fleste døve kan tale forståelig...''

Jeg vet om en som snakker helt normalt, om man ikke vet at han er døv så aner man det ikke før man innser at han ikke hører noe av det du sier. :o) Antagelig ble han døv etter at han ble ungdom kanskje?

Vet også om noen som snakker litt og noen som ikke snakker i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt vanlig at døve har normalt talespråk, men de fleste døve kan tale forståelig... og yngre døve (+-20) har vel som regel bra talespråk tror jeg (sjelden jeg bruker talespråk sammen med dem, men man kan som regel se det på munnstillingen når de snakker tegnspråk).

Eksen fikk ofte spm om han var svensk når han åpna munnen :P

''Eksen fikk ofte spm om han var svensk når han åpna munnen :P''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Joggebuksa mi er ikke flekkete. Jeg har 4-5 stykker jeg bytter mellom. Så det så. :)

Ok da ;O) Hadde ikke helt forestilt meg at du skulle hatt det heller. Har inntrykk av at du er litt overrenslig av deg ;O))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg ville ellers trodd at leseferdighetene hos "døve uten andre alvorlige diagnoser" er høyere enn hos resten av befolkningen?

Med vennlig hilsen

Det er faktisk en svært utbredt oppfatning blant hørende, men slik er ikke tilfellet.

De fleste tror at tegnspråk bare er norsk uttrykt med tegn, men slik er ikke tilfelle, norsk tegnspråk har en helt annen grammatikk og setningsoppbygning. Døve som behersker norsk tegnspråk behersker ikke nødvendigvis norsk skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...