Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Gjest Polyamorøs

Gruppen polyamorøse mennesker diskrimineres i Norge. Etter mange års kamp for homofiles rettigheter, burde vi kanskje kjempe for retten til flergifte? Hvorfor skal det ikke være lov for tre eller flere personer å gifte seg og få anerkjennelse for at de ønsker å leve i et forpliktende forhold.

Er ikke dette rester av en forferdelig trangsynt og bakstreversk, gammeldags moral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Det er jo ingen som nekter en mann å flytte sammen med så mange kvinner han bare vil.

At man ikke kan gifte seg med flere synes jeg er helt greit, flekoneri (hva heter det motsatte? flermanneri?) hører ikke til i vår kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Det er jo ingen som nekter en mann å flytte sammen med så mange kvinner han bare vil.

At man ikke kan gifte seg med flere synes jeg er helt greit, flekoneri (hva heter det motsatte? flermanneri?) hører ikke til i vår kultur.

Var vel det samme argument som ble brukt for å legitimere diskriminering av homofile?

Ja, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det er et paradoks at man kan ha mange samboere man bare ønsker (inkl. få barn med dem), men kun gifte seg med én.

Sannsynligvis må det skje samme veien som for homofile - både med kamp for annerkjennelse, og med "partnerskap" eller lignende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser praktiske implikasjoner og et potensielt avansert lovverk som må utarbeides.

Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen som nekter en mann å flytte sammen med så mange kvinner han bare vil.

At man ikke kan gifte seg med flere synes jeg er helt greit, flekoneri (hva heter det motsatte? flermanneri?) hører ikke til i vår kultur.

''flekoneri (hva heter det motsatte? flermanneri?) hører ikke til i vår kultur.''

Det gjorde ikke homofili for noen år tilbake heller, hvor skulle dette være annerledes?

Altså, jeg er selv i tvil om hva jeg mener om dette, men jeg ser at det er akkurat den samme holdningen som til homofili, som for de fleste nå er helt akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

''Er ikke dette rester av en forferdelig trangsynt og bakstreversk, gammeldags moral?''

Jeg synes det er godt at vi har såpass moral igjen i samfunnet at dette ikke er tillat. Men med de rødgrønne i spissen blir vel snart alt lov...

Hva med en far og datter eller mor og sønn som begge er voksne og oppegående, ønsker å gifte seg og få barn sammen? For meg er det like kvalmende å tenke på som polygami og homofili. Men det er meg.

Avkristningen av Norge går i rekordfart! Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Av innvandringspolitiske hensyn er det svært viktig at dagens forbud opprettholdes.

Høres nesten litt rasistisk ut... ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Jeg ser praktiske implikasjoner og et potensielt avansert lovverk som må utarbeides.

Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.

''Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.''

Jo, i vår kultur er det ikke vanlig. Vår kultur er bygget på kristne verdier, og de håper jeg ikke vil forsvinne helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Er ikke dette rester av en forferdelig trangsynt og bakstreversk, gammeldags moral?''

Jeg synes det er godt at vi har såpass moral igjen i samfunnet at dette ikke er tillat. Men med de rødgrønne i spissen blir vel snart alt lov...

Hva med en far og datter eller mor og sønn som begge er voksne og oppegående, ønsker å gifte seg og få barn sammen? For meg er det like kvalmende å tenke på som polygami og homofili. Men det er meg.

Avkristningen av Norge går i rekordfart! Dessverre.

Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?

Vel, for meg høres det ut som to forskjellige ting, og kan nok kanskje ikke sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser praktiske implikasjoner og et potensielt avansert lovverk som må utarbeides.

Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.

'' Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.''

Jeg er ikke så sikker på at mange av de kvinnene rundt i verden som er kone 2 - 3 - 4 osv. er helt enig med deg i at det er moralsk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Polyamorøs

Jeg ser praktiske implikasjoner og et potensielt avansert lovverk som må utarbeides.

Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.

Nemlig, og tenk hvor spennende dette er -- et viktig korrektiv til en gammeldags, reaksjonær (og kristen) samlivsform. Også bra for innvandrere som ønsker å flere ektefeller.

Så ved å tillate polygami kan Norge fremstå som mer flerkulturelt, og mindre diskriminerende/rasistisk.

Og dét må jo være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Vel, for meg høres det ut som to forskjellige ting, og kan nok kanskje ikke sammenlignes?

To forskjellige ting? Ja, like forskjellig som homofili og heterofili? Det er jo også to ulike "ting"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du har rett i at det er et paradoks at man kan ha mange samboere man bare ønsker (inkl. få barn med dem), men kun gifte seg med én.

Sannsynligvis må det skje samme veien som for homofile - både med kamp for annerkjennelse, og med "partnerskap" eller lignende.

Med vennlig hilsen

''Du har rett i at det er et paradoks at man kan ha mange samboere man bare ønsker (inkl. få barn med dem), men kun gifte seg med én''

Største forskjellen mellom samboerskap og ekteskap er jo de gjensidige juridiske forpliktelsene og rettighetene som følger av ekteskap. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse skal kunne praktiseres om ekteskapet omfatter fler enn to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?

''Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?''

Synes det kanskje er mer dobbeltmoral når blant andre AP er for avkristning av Norge samtidig som Jens Stoltenberg fremstår som Jesus og snakker om kjærlighet og omsorg for hverandre. Vel og bra det selvsagt, men det er jo det kristendommen blant annet handler om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Høres nesten litt rasistisk ut... ja, ja.

Ja, selvsagt er det rasistisk å hindre at en mann gifter seg med sine 25 kusiner i den eneste hensikt å skaffe dem visum og opphold til et annet land..selvsagt.

For det hadde blitt realiteten fra dag en, hvis flerkoneri skulle tlllates.

Ut over det har ikke flerkoneri noen tadisjon eller plass i vår kultur, og bortsett fra unge Venstre har ingen politiske krefter engasjert seg i dette helt uviktige spørsmålet heller.

For som allerede skrevet kan hvem som helst bo i ei mølje og ha gruppesex så mye de orker allerede nå, hvilket gjør hele spørsmålet om bigami overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?''

Synes det kanskje er mer dobbeltmoral når blant andre AP er for avkristning av Norge samtidig som Jens Stoltenberg fremstår som Jesus og snakker om kjærlighet og omsorg for hverandre. Vel og bra det selvsagt, men det er jo det kristendommen blant annet handler om også.

Men kristendommen er jo helt avleggs... Norge er flerkulturelt og verdinøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Ja, selvsagt er det rasistisk å hindre at en mann gifter seg med sine 25 kusiner i den eneste hensikt å skaffe dem visum og opphold til et annet land..selvsagt.

For det hadde blitt realiteten fra dag en, hvis flerkoneri skulle tlllates.

Ut over det har ikke flerkoneri noen tadisjon eller plass i vår kultur, og bortsett fra unge Venstre har ingen politiske krefter engasjert seg i dette helt uviktige spørsmålet heller.

For som allerede skrevet kan hvem som helst bo i ei mølje og ha gruppesex så mye de orker allerede nå, hvilket gjør hele spørsmålet om bigami overflødig.

Ja, det er rasistisk å nekte flere mennesker å gifte seg med hvernadre bare fordi de ikke er norske eller fordi det likesom ikke er norsk å være polygam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...