Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Dette er overhodet ikke sammenlignbart med homofilis rettighetskamp eller andre menneskerettighets kamper.

Akkurat samme argumentasjon som motstandere av ekteskap for homofile bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Jo, etter min mening er det det. Opprinnelig ble ekteskapet innstiftet av Gud, ment som en pakt mellom en kvinne og en mann.

Av den grunn synes jeg ikke at en kan kalle det "ekteskap" når f.eks homofile eller polyamorøse ønsker å forplikte seg med hverandre. Begrepet ekteskap er for meg en forpliktelse mellom en mann og en kvinne. Alt annet bør etter min mening kalles noe annet.

''Opprinnelig ble ekteskapet innstiftet av Gud,''

Deg om det. Det er ikke alle voksne som tror på eventyr så den argumentasjonen der holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, etter min mening er det det. Opprinnelig ble ekteskapet innstiftet av Gud, ment som en pakt mellom en kvinne og en mann.

Av den grunn synes jeg ikke at en kan kalle det "ekteskap" når f.eks homofile eller polyamorøse ønsker å forplikte seg med hverandre. Begrepet ekteskap er for meg en forpliktelse mellom en mann og en kvinne. Alt annet bør etter min mening kalles noe annet.

Joda, men det er jo bare fordi du tilfeldigvis tror på en bestemt gud. Du kunne like gjerne trodd på noe annet.

Det er selvsagt helt greit at du ikke inngår et homofilt polyamorøst ekteskap, men andre kaller det ekteskap, og det bør du respektere.

Ekteskap er for øvrig nok en eldre institusjon enn den kristne gud er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Det heter ikke ekteskap mellom homofile heller, det heter partnerskap

Ja, kanskje formelt, men mange av dem kaller det iallefall for ekteskap. Likedan sier de at de grifter seg ikke inngår partnerskap. De kaller også hverandre "kona mi" eller "ektemannen min" om hverandre.

Ei venninne av meg var forleden i et lesbiskt "bryllup". Der var alle betegnelsene med som for et heterofilt bryllup. For det første kalte de det for "bryllup", for det andre brukte de ordet "gift" som i "nå er vi endelig gift", og for det tredje brukte de ordet "kone" om hverandre som i "nå er du endelig kona mi", og "jeg er så glad for at du er blitt kona mi".

Men bevares, folk får gjøre hva de vil. Selv blir jeg kvalm av sånt, men de må bare få holde på. Det bryr meg egentlig ikke så lenge jeg slipper å høre/lese om slike ting eller å få det nært innpå livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke ekteskap mellom homofile heller, det heter partnerskap

Jo, fra 1. januar i fjor, var det vel, heter det ekteskap, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fra 1. januar i fjor, var det vel, heter det ekteskap, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Det har jeg ikke fått med meg, hm, det burde jeg jo ha visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke ekteskap mellom homofile heller, det heter partnerskap

Jo, dette ble endret på.

Det var vel nettopp det som Nina Karin Monsen kicket på: Når også to av samme kjønn kunne bruke begrepet "ekteskap" om sin sivilstand, svekket dette rettigheten til kridtne heterofiles "ekteskap"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Akkurat samme argumentasjon som motstandere av ekteskap for homofile bruker.

Kan du vise meg noen som opplever dette som problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Du trekker inn to tema i samme innlegg: Polyamorøsitet og ekteskap. Hvorfor gjør du det?

Mener du at det er noen sammenheng mellom amorøsitet og ekteskap?

Jeg mener at det er betenkelig at monogame mennesker skal ha større rett enn andre til å få gifte seg. Det kalles diskriminering.

Ellers vil jeg tro det er like tungt for to heterofile/homofile/bifile å bli nektet å gifte seg som det er for tre eller flere polyamorøse mennsker, med samme oppriktige ønske om å stadfeste sin kjærlighet og ønske om å leve i et gjensidig forpliktende forhold.

Men det er kanskje like lett å ha én regel for noen, en annen for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...