Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Tråden får meg til å tenke på et gammelt ordtak fra nordnorge; Når djevelen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt!

;0)

''Når djevelen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt!

''

Må innrømme at jeg ikke forstod denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?

''Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?''

Jeg ser ingen problemer med dette. Selv synes jeg det er ekkelt, men i motsetning til mange andre, så synes jeg ikke min kvalme skal definere hva som er greit for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?

''Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?''

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel;) Nei, det er overhodet ikke greit eller OK. Det er derfor en må ha visse lover og regler i samfunnet som hindrer umoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?''

Jeg ser ingen problemer med dette. Selv synes jeg det er ekkelt, men i motsetning til mange andre, så synes jeg ikke min kvalme skal definere hva som er greit for andre.

Enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?''

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel;) Nei, det er overhodet ikke greit eller OK. Det er derfor en må ha visse lover og regler i samfunnet som hindrer umoral.

Men hvem skal bestemme hva som er moralsk rett og galt? Hva med dem som ikke deler din tro -- hva med dem som har et livssyn som sier at denne type samlivsform er OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden får meg til å tenke på et gammelt ordtak fra nordnorge; Når djevelen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt!

;0)

Ihopehave? Er det det samme som en floke på lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest godless

''Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Nei, for dem går det helt sikkert fint. Men deres samlivsform har intet i ekteskapelig ramme å gjøre.

''Nei, for dem går det helt sikkert fint. Men deres samlivsform har intet i ekteskapelig ramme å gjøre.''

Er du imot homofile ekteskap også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?''

Synes det kanskje er mer dobbeltmoral når blant andre AP er for avkristning av Norge samtidig som Jens Stoltenberg fremstår som Jesus og snakker om kjærlighet og omsorg for hverandre. Vel og bra det selvsagt, men det er jo det kristendommen blant annet handler om også.

''Synes det kanskje er mer dobbeltmoral når blant andre AP er for avkristning av Norge samtidig som Jens Stoltenberg fremstår som Jesus og snakker om kjærlighet og omsorg for hverandre. Vel og bra det selvsagt, men det er jo det kristendommen blant annet handler om også.''

Nå har jo ikke kristendommen enerett på kjærlighet og omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam, nam! Mye deilig advokatmat.

To stykker klarer å lage mer enn nok bråk. Tørr ikke tenke på en skillsmisse med tre-fire-fem involverte. For ikke å snakke om arveoppgjørene.

Tenk om A, B og C er gift med hverandre. A er i tillegg gift med D og E. E er gift med F som også er gift med C. D er på sin side gift med G, H og I. I er gift med B og J. Og jeg tørr ikke tenke på hvordan det blir med barn oppi dette.

Ekteskap er fra samfunnets side primært en standard samlivskontrakt med tilhørende lovverk.

Hell og lykke til den som ønsker å tilpasse lovverket til samlivsformer der det i prinsippet er fri flyt av varer, tjenester og partnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller dessuten spørsmål ved betegnelsen "polyamorøs". Betviler ikke at slike følelser finnes, men har en viss tvil om at alle i slike ekteskap er likestilt i så måte.

Eneste norske eksempel på flerkoneri jeg kjenner til er Cognag-Berthelsen. Som han uttaler om forholde/ne:

''Annika og jeg hadde tenkt at det skulle være oss to resten av livet. Så ble jeg forelsket i én kvinne til, og så var spørsmålet hvordan vi skulle forholde oss til det, sa Bertelsen den gangen''

- det er med andre ord kun HANS følelser det er tale om her.

(http://www.kjendis.no/2009/03/24/kjendis/flerkoneri/graviditet/gravid/5443832/)

''- det er med andre ord kun HANS følelser det er tale om her''

Ja, det er vel oftest det, i de samfunnene man har slike "ekteskap". En mann som har flere koner, ikke motsatt, og heller ikke 2+2 eller 3+4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må jo gjerne tro det. Men har du noe empiri som støtter din tro? Og det er vel ikke slik at det nødvendigvis er likevekt mellom to i et forhold?

At flergifte har overlevd i ikke-vestlige kulturer, til tross for vestlig kulturimperialisme, burde si noe om at denne samlivsformen er "bærekraftig". Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

''Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Kremt. Det er vel derfor både kvinner og barn flykter fra slike samliv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal bestemme hva som er moralsk rett og galt? Hva med dem som ikke deler din tro -- hva med dem som har et livssyn som sier at denne type samlivsform er OK?

''Men hvem skal bestemme hva som er moralsk rett og galt? ''

Flertallet selvfølgelig.

I forhold til hvilke lover og regler vi skal ha vedr. dette, er det flertallet som bestemmer. Dvs. Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Kremt. Det er vel derfor både kvinner og barn flykter fra slike samliv.

mvh

En annen sak er at det er en seiglivet mye at mormonerne som gruppe praktiserer bigami. Mormonerne forbød dette allerede i 1890, og siden er det kun ei knøttlita utbrytersekt som bedrev det, og muligens bedriver det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser praktiske implikasjoner og et potensielt avansert lovverk som må utarbeides.

Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.

''Men jeg er enig i prinsippet. Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.''

Mener du da:

1: Haremlignende ekteskap der kun én har rett til å ha flere ektefeller mens resten bare er gift med ham/henne? Altså tradisjonelt flerkoneri eller flermanneri.

2: Ekteskap der hver enkelt kan være gift med så mange h*n vil, hver på sin kant?

3: Kollektive ekteskap der alle er gift med alle. En slik gruppe ville i så fall kunne bestå av både hetrofile, bifile og homofile.

Jo, jussen kan bli veldig komplisert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er at det er en seiglivet mye at mormonerne som gruppe praktiserer bigami. Mormonerne forbød dette allerede i 1890, og siden er det kun ei knøttlita utbrytersekt som bedrev det, og muligens bedriver det fortsatt.

''En annen sak er at det er en seiglivet mye at mormonerne som gruppe praktiserer bigami.''

Det er mange nok til at jeg har møtt opp til flere som praktiserer bigami til at jeg har støtt på flere, helt uten å lete.

Så det er ingen myte. Men kanskje mindre kjent at ikke alle tillater det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (gjennom å nekte flergifte), mens de hyler opp mot dem som ikke ønsket å tilby ekteskap for homofile.

Dobbeltmoral?

''Det paradoksale er jo at de rød-grønne ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse...''

Er det diskrimminerende at samfunnet ikke tilrettelegger og skaper et lovverk for alle tenkelige og utenkelige samlivsformer?

Med "polyamorøs", mener du at at bare du skal ha rett til å gifte deg med så mange du vil, eller skal dine ektefeller ha samme rettighet?

Hvor mange menn og kvinner ser du for deg på en gang i et slikt ekteskap?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''En annen sak er at det er en seiglivet mye at mormonerne som gruppe praktiserer bigami.''

Det er mange nok til at jeg har møtt opp til flere som praktiserer bigami til at jeg har støtt på flere, helt uten å lete.

Så det er ingen myte. Men kanskje mindre kjent at ikke alle tillater det.

mvh

''Men kanskje mindre kjent at ikke alle tillater det''

Det er ikke slik at alle ikke tillater det, men tvert i mot slik at de utbrytersektene som fortsatt tillater det for lengst er sparket ut av moderkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Nam, nam! Mye deilig advokatmat.

To stykker klarer å lage mer enn nok bråk. Tørr ikke tenke på en skillsmisse med tre-fire-fem involverte. For ikke å snakke om arveoppgjørene.

Tenk om A, B og C er gift med hverandre. A er i tillegg gift med D og E. E er gift med F som også er gift med C. D er på sin side gift med G, H og I. I er gift med B og J. Og jeg tørr ikke tenke på hvordan det blir med barn oppi dette.

Ekteskap er fra samfunnets side primært en standard samlivskontrakt med tilhørende lovverk.

Hell og lykke til den som ønsker å tilpasse lovverket til samlivsformer der det i prinsippet er fri flyt av varer, tjenester og partnere!

Ja, et inkluderende samfunn uten diskriminering kan sikkert by på visse problemer mht. å tilpasset et diskriminerende og rasistisk lovverk til en ny og multikulturell virkelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Kremt. Det er vel derfor både kvinner og barn flykter fra slike samliv.

mvh

Tre momenter:

(1) Ikke alle som er "flergift" flykter fra slike forhold.

(2) Det er da en del kvinner/menn (med barn) som flykter fra monogame ekteskap også?

(3) Men din logikk er morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Men hvem skal bestemme hva som er moralsk rett og galt? ''

Flertallet selvfølgelig.

I forhold til hvilke lover og regler vi skal ha vedr. dette, er det flertallet som bestemmer. Dvs. Stortinget.

Og det gjør ikke noe om et flertall vedtar en diskriminerende lov?

Ja, ja. Du om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...