Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

''Du har rett i at det er et paradoks at man kan ha mange samboere man bare ønsker (inkl. få barn med dem), men kun gifte seg med én''

Største forskjellen mellom samboerskap og ekteskap er jo de gjensidige juridiske forpliktelsene og rettighetene som følger av ekteskap. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse skal kunne praktiseres om ekteskapet omfatter fler enn to.

Detr vil ikke fungere i paksis, Vil bare bli økonomisk rot og kaos ved skillsmisser, ved dødsfall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

To forskjellige ting? Ja, like forskjellig som homofili og heterofili? Det er jo også to ulike "ting"...

Jo, det er forkjell på de som liker møljesex og vil legalisere det gjennom ekteskap, og på to heterofile og to homofile som lover troskap til hverandre vha ekteskapinngåelse.

Hvorfor i huleste må alle med avvikende seksuelle preferanser gifte seg?

Kankje det skal bli tillat for en mann å gifte seg med en oppblåsbar Barbara-dukke også? For hvis det er den han tenner på og vil tilbringe livet sammen med så må han da vel få lov til å gifte seg med den? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Ja, det er rasistisk å nekte flere mennesker å gifte seg med hvernadre bare fordi de ikke er norske eller fordi det likesom ikke er norsk å være polygam.

Fint, så la det være rasistisk etter din mening.

Totalt uinterresant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.''

Jo, i vår kultur er det ikke vanlig. Vår kultur er bygget på kristne verdier, og de håper jeg ikke vil forsvinne helt.

Vi har nå ikke vært kristen så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Ja, det er rasistisk å nekte flere mennesker å gifte seg med hvernadre bare fordi de ikke er norske eller fordi det likesom ikke er norsk å være polygam.

Men hvorfor i huleste må man "gifte seg"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Moralsk og kulturelt er det ingenting i veien for at flere kan gifte seg.''

Jeg er ikke så sikker på at mange av de kvinnene rundt i verden som er kone 2 - 3 - 4 osv. er helt enig med deg i at det er moralsk helt greit.

''Jeg er ikke så sikker på at mange av de kvinnene rundt i verden som er kone 2 - 3 - 4 osv. er helt enig med deg i at det er moralsk helt greit.''

Det er jo som å si at ekteskap mellom mann og kvinne ikke er greit, siden noen bruker det som skalkeskjul/arena for mishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Jeg vil tro likestilling og likeverd blir svært vanskelig i et ekteskap bestående av fler enn to.

Ja, du må jo gjerne tro det. Men har du noe empiri som støtter din tro? Og det er vel ikke slik at det nødvendigvis er likevekt mellom to i et forhold?

At flergifte har overlevd i ikke-vestlige kulturer, til tross for vestlig kulturimperialisme, burde si noe om at denne samlivsformen er "bærekraftig". Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, og tenk hvor spennende dette er -- et viktig korrektiv til en gammeldags, reaksjonær (og kristen) samlivsform. Også bra for innvandrere som ønsker å flere ektefeller.

Så ved å tillate polygami kan Norge fremstå som mer flerkulturelt, og mindre diskriminerende/rasistisk.

Og dét må jo være bra!

Nå er det sikkert negative sider ved dette. Blant annet måtte vi ha sett på familiegjenforeningslovene og satt strengere aldersgrenser (slik jeg ser det).

Men ja, jeg synes alle lover som i hovedsak bare eksisterer "fordi" er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Jo, det er forkjell på de som liker møljesex og vil legalisere det gjennom ekteskap, og på to heterofile og to homofile som lover troskap til hverandre vha ekteskapinngåelse.

Hvorfor i huleste må alle med avvikende seksuelle preferanser gifte seg?

Kankje det skal bli tillat for en mann å gifte seg med en oppblåsbar Barbara-dukke også? For hvis det er den han tenner på og vil tilbringe livet sammen med så må han da vel få lov til å gifte seg med den? hehe

Hvorfor skal noen forby flere enn to mennesker - av fri vilje - å gifte seg og leve i et forpliktende ekteskap med mer enn én ektefelle.

Synes du virker veldig bakstreversk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er forkjell på de som liker møljesex og vil legalisere det gjennom ekteskap, og på to heterofile og to homofile som lover troskap til hverandre vha ekteskapinngåelse.

Hvorfor i huleste må alle med avvikende seksuelle preferanser gifte seg?

Kankje det skal bli tillat for en mann å gifte seg med en oppblåsbar Barbara-dukke også? For hvis det er den han tenner på og vil tilbringe livet sammen med så må han da vel få lov til å gifte seg med den? hehe

''Kankje det skal bli tillat for en mann å gifte seg med en oppblåsbar Barbara-dukke også?''

Har jeg ikke lest om en kar som giftet seg med en geit tro? Og hun dama som elsket et tre? Og hun som elsket Berlinmuren? De to sistnevnte giftet seg vel ikke med sine kjærlighetsobjekter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Men hvorfor i huleste må man "gifte seg"???

Jeg synes du skal stille et hvilket som helst heterofilt eller homofilt par det spørsmålet... Eller er det bare polyamorøse du ønsker å stille det spørsmålet? Det kalles diskriminering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er ikke dette rester av en forferdelig trangsynt og bakstreversk, gammeldags moral?''

Jeg synes det er godt at vi har såpass moral igjen i samfunnet at dette ikke er tillat. Men med de rødgrønne i spissen blir vel snart alt lov...

Hva med en far og datter eller mor og sønn som begge er voksne og oppegående, ønsker å gifte seg og få barn sammen? For meg er det like kvalmende å tenke på som polygami og homofili. Men det er meg.

Avkristningen av Norge går i rekordfart! Dessverre.

''Hva med en far og datter eller mor og sønn som begge er voksne og oppegående, ønsker å gifte seg og få barn sammen? For meg er det like kvalmende å tenke på som polygami og homofili. Men det er meg.''

Siden det ene er helsemessig uforsvarlig og det andre ikke, så blir sammenligningen din lite rasjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pointless

Hvorfor skal noen forby flere enn to mennesker - av fri vilje - å gifte seg og leve i et forpliktende ekteskap med mer enn én ektefelle.

Synes du virker veldig bakstreversk her.

Men _hvorfor_ er det så viktig å "gifte seg"? En kan leve med så mange en bare orker og gidder og ha møljesex så det holder... men jeg skjønner ikke den biten om at det skal inngåes ekteskap på de premisser! Hvorfor er det så viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

''Hva med en far og datter eller mor og sønn som begge er voksne og oppegående, ønsker å gifte seg og få barn sammen? For meg er det like kvalmende å tenke på som polygami og homofili. Men det er meg.''

Siden det ene er helsemessig uforsvarlig og det andre ikke, så blir sammenligningen din lite rasjonell.

Vel, det finnes vel mange eksempler rundt om i verden hvor det har blitt født friske barn av slike foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Men _hvorfor_ er det så viktig å "gifte seg"? En kan leve med så mange en bare orker og gidder og ha møljesex så det holder... men jeg skjønner ikke den biten om at det skal inngåes ekteskap på de premisser! Hvorfor er det så viktig?

Vel, du har kanskje rett i at det å gifte seg ikke er nødvendig. Du får nesten ta det opp med dem som velger å gifte seg. Statistisk er det mange som velger det. Så en eller annen grunn må det vel være?

Men om det først skal være lov å gifte seg for to personer, hvorfor ikke for tre eller fire; eller for den saks skyld fem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, du må jo gjerne tro det. Men har du noe empiri som støtter din tro? Og det er vel ikke slik at det nødvendigvis er likevekt mellom to i et forhold?

At flergifte har overlevd i ikke-vestlige kulturer, til tross for vestlig kulturimperialisme, burde si noe om at denne samlivsformen er "bærekraftig". Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

Det burde være unødvendig å bevise at forutsetningene for balanse er bedre til stede mellom to enn mellom flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du har rett i at det er et paradoks at man kan ha mange samboere man bare ønsker (inkl. få barn med dem), men kun gifte seg med én''

Største forskjellen mellom samboerskap og ekteskap er jo de gjensidige juridiske forpliktelsene og rettighetene som følger av ekteskap. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse skal kunne praktiseres om ekteskapet omfatter fler enn to.

''Største forskjellen mellom samboerskap og ekteskap er jo de gjensidige juridiske forpliktelsene og rettighetene som følger av ekteskap. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse skal kunne praktiseres om ekteskapet omfatter fler enn to.

''

Jeg kan heller ikke se hvordan dette skal skje, særlig hvis loven skal gjøres kjønnsnøytral i tillegg ;-) Får man gjensidig forsørgerplikt overfor hele "kollektivet" inkludert alle barn med begge foreldre innenfor? En slags "yte etter evne og motta etter behov"-modell, kanskje? De polyamorøse får forene seg og kjempe for sine krav ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes vel mange eksempler rundt om i verden hvor det har blitt født friske barn av slike foreldre...

''Vel, det finnes vel mange eksempler rundt om i verden hvor det har blitt født friske barn av slike foreldre...''

Ja, men sjansene for helsemessige utfordringer er så mye større enn når man ikke er i slekt at det sier seg selv at menneskeheten ønsker å unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må jo gjerne tro det. Men har du noe empiri som støtter din tro? Og det er vel ikke slik at det nødvendigvis er likevekt mellom to i et forhold?

At flergifte har overlevd i ikke-vestlige kulturer, til tross for vestlig kulturimperialisme, burde si noe om at denne samlivsformen er "bærekraftig". Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

''Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

''

For de mange unge menn som faller utenfor de polyamorøse relasjonene hos mormonerne er denne ordningen ikke ubetinget positiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...