Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Gjest Polyamorøs

Det burde være unødvendig å bevise at forutsetningene for balanse er bedre til stede mellom to enn mellom flere.

Det gjelder kanskje vennskap også?

Jeg ser ikke at du har rent rasjonelt kunnet bevise at det er større sannsynlighet for at det er likevekt mellom to enn f.eks. mellom tre. Om tre eller flere mennesker av fri vilje ønsker å leve sammen, hvorfor skal samfunnet da forby denne samlivsformen eller på annen måte unnlate å gi de polyamorøse anerkjennelse for at deres samlivsform er OK?

Hvorfor diskriminere polyamorøse. Er ikke dette først og fremst utslag av en tilvant, gammeldags og reaksjonær moral??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest pointless

Jeg synes du skal stille et hvilket som helst heterofilt eller homofilt par det spørsmålet... Eller er det bare polyamorøse du ønsker å stille det spørsmålet? Det kalles diskriminering!

Kall meg hva du vil. Jeg er bare ikke enig i at verken homofile eller polygame skal få inngå ekteskap. Ikke ukristne heller, for den saks skyld. Ekteskapet ble i sin tid innstiftet av Gud i likhet med f.eks dåpen. Jeg synes at alle som ikke tror på Gud/kristendommen bør holde seg for gode til å gifte seg og å døpe barna sine.

Jeg er kun for heterofile ekteskap og kun for troendes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

''Vel, det finnes vel mange eksempler rundt om i verden hvor det har blitt født friske barn av slike foreldre...''

Ja, men sjansene for helsemessige utfordringer er så mye større enn når man ikke er i slekt at det sier seg selv at menneskeheten ønsker å unngå dette.

Ja, menneskeheten generelt ønsker vel også at polygame og homofile ekteskap bør unngåes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

''

For de mange unge menn som faller utenfor de polyamorøse relasjonene hos mormonerne er denne ordningen ikke ubetinget positiv...

Ikke for de heterofile menn som faller utenfor ordningen med monogame ekteskap heller... Ufrivillig singel er smertefullt.

Poenget er vel at det ikke finnes noen rasjonelle argumenter for ikke å anerkjenne polygami. Om tre eller flere mennesker av fri vilje ønsker å leve i et gjensidig forpliktende ekteskap, hvorfor skal de ikke få den samme anerkjennelse som monogame ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Største forskjellen mellom samboerskap og ekteskap er jo de gjensidige juridiske forpliktelsene og rettighetene som følger av ekteskap. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse skal kunne praktiseres om ekteskapet omfatter fler enn to.

''

Jeg kan heller ikke se hvordan dette skal skje, særlig hvis loven skal gjøres kjønnsnøytral i tillegg ;-) Får man gjensidig forsørgerplikt overfor hele "kollektivet" inkludert alle barn med begge foreldre innenfor? En slags "yte etter evne og motta etter behov"-modell, kanskje? De polyamorøse får forene seg og kjempe for sine krav ;-)

Stiller dessuten spørsmål ved betegnelsen "polyamorøs". Betviler ikke at slike følelser finnes, men har en viss tvil om at alle i slike ekteskap er likestilt i så måte.

Eneste norske eksempel på flerkoneri jeg kjenner til er Cognag-Berthelsen. Som han uttaler om forholde/ne:

''Annika og jeg hadde tenkt at det skulle være oss to resten av livet. Så ble jeg forelsket i én kvinne til, og så var spørsmålet hvordan vi skulle forholde oss til det, sa Bertelsen den gangen''

- det er med andre ord kun HANS følelser det er tale om her.

(http://www.kjendis.no/2009/03/24/kjendis/flerkoneri/graviditet/gravid/5443832/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Kall meg hva du vil. Jeg er bare ikke enig i at verken homofile eller polygame skal få inngå ekteskap. Ikke ukristne heller, for den saks skyld. Ekteskapet ble i sin tid innstiftet av Gud i likhet med f.eks dåpen. Jeg synes at alle som ikke tror på Gud/kristendommen bør holde seg for gode til å gifte seg og å døpe barna sine.

Jeg er kun for heterofile ekteskap og kun for troendes dåp.

Greit, du er iallfall konsekvent. Du ønsker å diskriminere og er ærlig om det. jeg foretrekker det fremfor de rød-grønne som slår seg på brystet av at de er så liberal og lite trangsynt... men når det kommer til et stykke, er det absolutt trangsynt. Iallfall mht. polyamorøses behov for flergifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pointless

Ja, du må jo gjerne tro det. Men har du noe empiri som støtter din tro? Og det er vel ikke slik at det nødvendigvis er likevekt mellom to i et forhold?

At flergifte har overlevd i ikke-vestlige kulturer, til tross for vestlig kulturimperialisme, burde si noe om at denne samlivsformen er "bærekraftig". Noe annet er at det blant mormonere har vært praktisert flergifte også i vestlige samfun (USA). Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.

''Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Nei, for dem går det helt sikkert fint. Men deres samlivsform har intet i ekteskapelig ramme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Ikke noe tyder på at det er noe negativt for dem som velger å leve sammen i polyamorøse relasjoner.''

Nei, for dem går det helt sikkert fint. Men deres samlivsform har intet i ekteskapelig ramme å gjøre.

Vel, du har enda ikke gitt meg en rasjonell begrunnelse for ditt syn. At du ikke kan tåle hverken homofile eller polyamorøse ekteskap, er din sak. Men jeg ser ikke at ditt syn skal være en universell regel. Og når først ekteskap mellom homofile er tillatt i Norge, forstår jeg ikke hvorfor en ikke kan tillate flergifte. Iallfall om en ikke ønsker å være gammeldags og reaksjonær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Vel, du har kanskje rett i at det å gifte seg ikke er nødvendig. Du får nesten ta det opp med dem som velger å gifte seg. Statistisk er det mange som velger det. Så en eller annen grunn må det vel være?

Men om det først skal være lov å gifte seg for to personer, hvorfor ikke for tre eller fire; eller for den saks skyld fem?

''Men om det først skal være lov å gifte seg for to personer, hvorfor ikke for tre eller fire; eller for den saks skyld fem?''

Fordi siden det var Gud som innstiftet ekteskapet mellom èn mann og èn kvinne, blir det misbruk av ekteskapet som institusjon (og hån av Gud) hvis en "gifter seg" på andre premisser eller med andre rammer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Vel, du har enda ikke gitt meg en rasjonell begrunnelse for ditt syn. At du ikke kan tåle hverken homofile eller polyamorøse ekteskap, er din sak. Men jeg ser ikke at ditt syn skal være en universell regel. Og når først ekteskap mellom homofile er tillatt i Norge, forstår jeg ikke hvorfor en ikke kan tillate flergifte. Iallfall om en ikke ønsker å være gammeldags og reaksjonær.

I så måte er jeg gammeldags og reaksjonær.

Men nei, jeg har ingen _rasjonelle_ grunner kanskje, men siden jeg er troende så forsøker jeg i det minste å holde meg til Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Men om det først skal være lov å gifte seg for to personer, hvorfor ikke for tre eller fire; eller for den saks skyld fem?''

Fordi siden det var Gud som innstiftet ekteskapet mellom èn mann og èn kvinne, blir det misbruk av ekteskapet som institusjon (og hån av Gud) hvis en "gifter seg" på andre premisser eller med andre rammer enn det.

Det er greit at du mener dette. Men ditt syn er her irrelevant. Poenget er at det er ulogisk/dobbeltmoralsk på den ene siden hevde at det er problematisk å skille mellom heterofile og homofile mht. retten til å gifte seg, mens en ikke har noen problemer med å diskriminere polyamorøse (ved å nekte flergifte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

I så måte er jeg gammeldags og reaksjonær.

Men nei, jeg har ingen _rasjonelle_ grunner kanskje, men siden jeg er troende så forsøker jeg i det minste å holde meg til Gud.

Greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro likestilling og likeverd blir svært vanskelig i et ekteskap bestående av fler enn to.

Tråden får meg til å tenke på et gammelt ordtak fra nordnorge; Når djevelen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt!

;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg hva du vil. Jeg er bare ikke enig i at verken homofile eller polygame skal få inngå ekteskap. Ikke ukristne heller, for den saks skyld. Ekteskapet ble i sin tid innstiftet av Gud i likhet med f.eks dåpen. Jeg synes at alle som ikke tror på Gud/kristendommen bør holde seg for gode til å gifte seg og å døpe barna sine.

Jeg er kun for heterofile ekteskap og kun for troendes dåp.

''Ekteskapet ble i sin tid innstiftet av Gud i likhet med f.eks dåpen. Jeg synes at alle som ikke tror på Gud/kristendommen bør holde seg for gode til å gifte seg og å døpe barna sine.

Jeg er kun for heterofile ekteskap og kun for troendes dåp.''

Du er litt historie-forvirret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, menneskeheten generelt ønsker vel også at polygame og homofile ekteskap bør unngåes...

''Ja, menneskeheten generelt ønsker vel også at polygame og homofile ekteskap bør unngåes...''

Det var litt av en uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

''Ekteskapet ble i sin tid innstiftet av Gud i likhet med f.eks dåpen. Jeg synes at alle som ikke tror på Gud/kristendommen bør holde seg for gode til å gifte seg og å døpe barna sine.

Jeg er kun for heterofile ekteskap og kun for troendes dåp.''

Du er litt historie-forvirret ;)

''Du er litt historie-forvirret ;)''

Det kan godt hende! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

''Vel, det finnes vel mange eksempler rundt om i verden hvor det har blitt født friske barn av slike foreldre...''

Ja, men sjansene for helsemessige utfordringer er så mye større enn når man ikke er i slekt at det sier seg selv at menneskeheten ønsker å unngå dette.

Hva om bror og søster velger å leve i et forhold uten å få barn, ev. sterilisere seg. Vil et eksteskap dem imellom være OK da?

Hva med to homofile brødre/søstre som ønsker å leve i et homofilt ekteskap -- OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

''Ja, menneskeheten generelt ønsker vel også at polygame og homofile ekteskap bør unngåes...''

Det var litt av en uttalelse.

Ja, men det tror jeg. Menneskeheten i den betydnig "alle mennesker på jord". Hadde en spurt hver enkelt så tror jeg nok at en stor prosent ville vært imot slike ting som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du er litt historie-forvirret ;)''

Det kan godt hende! ;)

''Det kan godt hende! ;)''

Du tar det i alle fall med godt humør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...