Gå til innhold

En gruppe som diskrimineres...


Gjest Polyamorøs

Anbefalte innlegg

Stiller dessuten spørsmål ved betegnelsen "polyamorøs". Betviler ikke at slike følelser finnes, men har en viss tvil om at alle i slike ekteskap er likestilt i så måte.

Eneste norske eksempel på flerkoneri jeg kjenner til er Cognag-Berthelsen. Som han uttaler om forholde/ne:

''Annika og jeg hadde tenkt at det skulle være oss to resten av livet. Så ble jeg forelsket i én kvinne til, og så var spørsmålet hvordan vi skulle forholde oss til det, sa Bertelsen den gangen''

- det er med andre ord kun HANS følelser det er tale om her.

(http://www.kjendis.no/2009/03/24/kjendis/flerkoneri/graviditet/gravid/5443832/)

Jeg husker den saken fra media, og tenkte at kone nr 1 sikkert sa ja til dette av frykt for å miste han helt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • PieLill

    12

  • morsan

    10

  • nitty-gritty

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg husker den saken fra media, og tenkte at kone nr 1 sikkert sa ja til dette av frykt for å miste han helt....

''Jeg husker den saken fra media, og tenkte at kone nr 1 sikkert sa ja til dette av frykt for å miste han helt....''

Ja, det følger jo implisitt av det han sier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg husker den saken fra media, og tenkte at kone nr 1 sikkert sa ja til dette av frykt for å miste han helt....''

Ja, det følger jo implisitt av det han sier også.

Ikke nødvendigvis :-) Selv om det ikke var kone nr 1 sitt forslag eller opprinnelige ønske, kan det jo rent teoretisk tenkes at hun etter en pow wow mente at dette var noe hun også kunne tenke seg å gjøre;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av poenget er vel nettopp å avklare ting juridisk - samme som for et vanlig ekteskap. (I tillegg til alt det andre et ekteskap kan være.)

Jeg tenker at nettopp fordi det kan være så kaotisk, så blir en ekteskapskontrakt ekstra viktig.

Med vennlig hilsen

Hm, tror du dette er noe flertallet i Norge ønsker å kjempe for, ønsker at politikere skal bruke tid på og ikke minst rettsvesenet skal bruke ressurser på?

Personlig er jeg skeptisk, men for all del - en mann eller to ekstra i huset skulle jeg da taklet lett. Tenker jeg skulle skaffet meg en elektrikker og en snekker, samt en skikkelig romantiker som bare skulle gått på stas. Jepp. Og kanskje ei skikkelig kjerring, forresten, så jeg også kunne gått litt på stas. Hehe.

;-)

(Ja, jeg sliter litt med seriøsiteten i dette, har i grunnen aldri oppfattet at dette er noe som opptar folk flest, men jeg kan absolutt ta feil. Kanskje mange av mine venner egentlig tenker at dette ville vært supert, men at de bare ikke har flagget saken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ikke nødvendigvis :-) Selv om det ikke var kone nr 1 sitt forslag eller opprinnelige ønske, kan det jo rent teoretisk tenkes at hun etter en pow wow mente at dette var noe hun også kunne tenke seg å gjøre;-)

"Pow wow"?

Ja, det er vel tenkelig at også kone nr. 1 kunne like et slikt trekantforhold, men noe sier meg at hun ikke slipper inn på rommet når mannen er klar for nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pow wow"?

Ja, det er vel tenkelig at også kone nr. 1 kunne like et slikt trekantforhold, men noe sier meg at hun ikke slipper inn på rommet når mannen er klar for nr. 2.

Pluss at kone nr 1 og nr 2 sikkert ikke er "gift med hverandre", verken på den ene eller den andre måten. De er bare gift med samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis :-) Selv om det ikke var kone nr 1 sitt forslag eller opprinnelige ønske, kan det jo rent teoretisk tenkes at hun etter en pow wow mente at dette var noe hun også kunne tenke seg å gjøre;-)

Etter en pow wow? Det må du forklare nærmere slik at man ikke havner oppi en uforvarende. Det kunne gitt uante følger for *host* høvdingen i huset... *knegger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slik lovgivingen er i dag mht arv blir det jo mer kaotisk, men om det er slik livsform majoriteten i Norge ønsker vil jo selvfølgelig loven også komme etter og regulere.

Hva barn angår synes jeg det høres atskillig mye verre ut, men jeg vet jo ikke hvordan disse som lever mange sammen i samboerform gjør det i dag. Når man ser på hvor mye jævelskap 2 personer kan få ut av en omsorgstvist, ser jeg med gru på hva f.eks. 4 kan.

Ikke skjønner jeg helt poenget med å være gift med så mange heller, hvis man vil drive haremsvirksomhet kan man vel heller bare bo i kollektiv og praktisere fri sex?

''Ikke skjønner jeg helt poenget med å være gift med så mange heller, hvis man vil drive haremsvirksomhet kan man vel heller bare bo i kollektiv og praktisere fri sex?''

Høres unektelig mer praktisk ut.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere mennesker kan bo sammen som samboere, men det er vel nettopp fraværet av forpliktende lovregulering som gjør at dette går på et vis, dersom samboerne har ulik oppfatning om hvem som skal få lov til å komme inn i bofellesskapet, eventuelt flytte ut.

Men dette kan bli komplisert:

Hans og Per er gift. De blir kjent med Lise, og bestemmer seg for å gifte seg med henne også, dvs Lise gifter seg med Hans og hun gifter seg med Per.

Senere treffer Lise Gerd, og gifter seg med henne. Hans derimot er sterkt uenig i dette og ønsker derfor å skille seg fra Lise. men han ønsker fortsatt å være gift med Per.

Per har på sin side ingenting i mot at Lise gifter seg med Gerd, så han vil gjerne fortsette å være gift med Lise. Men han ønsker ikke selv å gifte seg med Gerd.

Videre har Per ikke noe i mot at Gerd flytter inn, mens Hans vil nekte Gerd å bo der. Hans synes imidlertid det er greit at Liv fortsetter å bo der, ettersom hun fortsatt er gift med Per.

''...Videre har Per ikke noe i mot at Gerd flytter inn, mens Hans vil nekte Gerd å bo der. Hans synes imidlertid det er greit at Liv fortsetter å bo der, ettersom hun fortsatt er gift med Per.''

Og der har vi minst ti år til med Hotel Cæsar.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror du dette er noe flertallet i Norge ønsker å kjempe for, ønsker at politikere skal bruke tid på og ikke minst rettsvesenet skal bruke ressurser på?

Personlig er jeg skeptisk, men for all del - en mann eller to ekstra i huset skulle jeg da taklet lett. Tenker jeg skulle skaffet meg en elektrikker og en snekker, samt en skikkelig romantiker som bare skulle gått på stas. Jepp. Og kanskje ei skikkelig kjerring, forresten, så jeg også kunne gått litt på stas. Hehe.

;-)

(Ja, jeg sliter litt med seriøsiteten i dette, har i grunnen aldri oppfattet at dette er noe som opptar folk flest, men jeg kan absolutt ta feil. Kanskje mange av mine venner egentlig tenker at dette ville vært supert, men at de bare ikke har flagget saken.)

''Hm, tror du dette er noe flertallet i Norge ønsker å kjempe for, ønsker at politikere skal bruke tid på og ikke minst rettsvesenet skal bruke ressurser på?''

Nei, jeg tror det er en meget marginal problemstilling som angår veldig få. (Og har ikke påstått noe annet.)

Poenget var dog at mange i tråden argumenterte for/mot polyamrori (som tråden ikke handlet om), mens slik jeg tolker tråden er den for/mot polyamorøst ekteskap (hvor alternativet er polyamorøst samboerskap).

Og derfor mener jeg at når en så kompleks konstellasjon likevel eksisterer, er det bedre for alle (både samfunnet og individene) at de har muligheten for bindende forhold hvis de ønsker det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere mennesker kan bo sammen som samboere, men det er vel nettopp fraværet av forpliktende lovregulering som gjør at dette går på et vis, dersom samboerne har ulik oppfatning om hvem som skal få lov til å komme inn i bofellesskapet, eventuelt flytte ut.

Men dette kan bli komplisert:

Hans og Per er gift. De blir kjent med Lise, og bestemmer seg for å gifte seg med henne også, dvs Lise gifter seg med Hans og hun gifter seg med Per.

Senere treffer Lise Gerd, og gifter seg med henne. Hans derimot er sterkt uenig i dette og ønsker derfor å skille seg fra Lise. men han ønsker fortsatt å være gift med Per.

Per har på sin side ingenting i mot at Lise gifter seg med Gerd, så han vil gjerne fortsette å være gift med Lise. Men han ønsker ikke selv å gifte seg med Gerd.

Videre har Per ikke noe i mot at Gerd flytter inn, mens Hans vil nekte Gerd å bo der. Hans synes imidlertid det er greit at Liv fortsetter å bo der, ettersom hun fortsatt er gift med Per.

Joda, alle ser at det er komplisert, men slik er det jo (i prinsippet) allerede. Jeg ser ikke noen grunn til ikke å la dem formalisere det, slik at de får rettigheter, osv.?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sannsynligvis må det skje samme veien som for homofile - både med kamp for annerkjennelse''

neppe de helt store pressgruppene som kan kjempe for dette ;-)

Helt enig i at det er en meget marginal gruppe. Jeg har aldri påstått noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke vil jeg ha mange menn selv, og ikke dele en mann med andre kvinner''

Ja til det første og nei til det siste ;-)

Haha:))

Det er muligens det viktigste godet man kan ha som singel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Haha:))

Det er muligens det viktigste godet man kan ha som singel :P

''Det er muligens det viktigste godet man kan ha som singel :P''

Hvordan er det du _lever_, togli!? Menn i fleng?

:-oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er muligens det viktigste godet man kan ha som singel :P''

Hvordan er det du _lever_, togli!? Menn i fleng?

:-oO

Nope, jeg er ei skikkelig dame skjønner du vel :P

(men jeg ser helt klart hvor lettvint det er å leve sånn om man ønsker det :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en pow wow? Det må du forklare nærmere slik at man ikke havner oppi en uforvarende. Det kunne gitt uante følger for *host* høvdingen i huset... *knegger*

Pow wow er vel opprinnelig en indiansk sammenkomst, men uttrykket brukes også mer som en slags rådslagning generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Ikke vil jeg ha mange menn selv, og ikke dele en mann med andre kvinner''

Ja til det første og nei til det siste ;-)

Jeg har en kast og bruk mentalitet og vil gjerne ha den ene etter den andre, men aldri om jeg vil ha mange rundt frokostbordet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyamorøs

Er det mulig? Dette var jo _enda_ bedre trollet jo!

I dine øyne er jo kritikk av ABB og hans likesinnede rasister "trollet". Ja, ja. Sier mye om deg, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...