Gå til innhold

Lister/psykopatlister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Da vi har mye lister pga av at jeg trenger oversikt så lurer jeg på om dette er så uvanlig?

Min datter sier ingen av hennes venner har hjem så fulle av lister, dette er pinlig sier, hun. Nå for en stund siden kalte hun listene for "psykopatlister".

Jeg minnet henne om at nesten alle lister henger på innsiden av skap, men dette er ikke stort bedre sier hun. Hennes venner ler vist når de skal ta ut et glass.

Et sted må jeg jo ha dem.

På badet har jeg også lister, samt egentlig litt her og der, samt avkrysningskjemaer. Det er viktig for meg at alle feks tar et morgenstell som består av de delene det bør, kveldstell og arbeidsplaner (og lister gjør at jeg ikke trenger si dette, alle kan ta ansvar selv) fastavtaleplaner og agendaer har vi også, men jeg syns dette virker helt logisk. Det eneste som henger fremme er arbeidsfordelingsplaner, ukeplaner, oversiktsplanen, samt en agenda.

På innsiden av skapene er det mer selvfølgelig, for der har jeg også tabeller over div ting jeg syns jeg bør huske på.

Det er mulig de tuller med meg, men jeg vet ikke.

Men jeg syns muligens de overdriver dette med listene mine, lister er jo en hjelp i hverdagen.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    49

  • Persille1365381127

    13

  • morsan

    12

  • frosken

    4

Gjest Bare en tanke

Til hjelp for deg men kanskje ikke for så mange andre? Du kunne jo samlet disse listene i en bok som du selv hadde, ikke klistre dem opp overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er mer vanlige, praktiske/tekniske huskelister, men jeg vet du har skrevet her om huskeregler for hvordan folk skal trøstes, strykes over ryggen, hva man skal si etc. Akkurat dét tror jeg ville vært ekstra flaut om andre så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uvanlig å ha så mange lister og skjemaer i et hjem. Men siden du trenger dem, så bør vel datteren din lære seg et eller annet svar om andre erter henne. Kanskje kan du også vurdere om noen av listene er overflødige.

Snakk med familien din og hør hva de mener om listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ikke vanlig å ha lister for alt. Kalendere er vanlig.

Men, du skriver at du har liste for kveldsstell - at alle skal innom de forskjellige punktene. Men dette handler vel mer om deg? Datteren din trenger antagelig ikke en slik liste, og i hvertfall ikke om hun må krysse av på den - så kanskje dere kan møtes litt på halvveien?

Kanskje du kan ta ned alle de listene som ikke handler om deg? Og så kan du beholde listene som handler om deg, og som du må ha for at du skal huske på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Eneste planen vi har er ukeplanen til den yngste. Tidligere hadde vi også aktiviteskalender, men det er ikke nødvendig lenger.

Gangetabellen hengte jeg på do en periode, hvis det kan kalles liste.

Jeg lager meg handleliste til jul, konformasjoner og gjøremålsliste før jul og konfirmasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Eneste planen vi har er ukeplanen til den yngste. Tidligere hadde vi også aktiviteskalender, men det er ikke nødvendig lenger.

Gangetabellen hengte jeg på do en periode, hvis det kan kalles liste.

Jeg lager meg handleliste til jul, konformasjoner og gjøremålsliste før jul og konfirmasjoner.

Jeg henger ikke opp handlelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha mange lister hengende rundt om i huset, selv om de er på innsiden av skap.

Det som er vanlig er trolig:

*timeplaner

*ukeplaner

*klasselister med telefonnummer og adresser

Vi har ei liste på badet som mellomste jenta laget for å huske alt hun skulle gjøre på badet om morgenen. Dette er ikke vanlig, men fungerer greit for oss. Har ikke hørt noe om at den er flau å ha der. Hvis vi hører det, tar vi den ned.

Jeg synes det var en god idé med ei bok eller en perm til å ha listene dine i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke vanlig med så mange lister, men det er helt irrelevant om det er vanlig eller ikke. Det er ikke vanlig med rullestol eller pacemaker heller, men for de som trenger det er det til stor nytte.

Om du trenger lister, bør du ha lister. Så får datteren din være ærlig å si at dette er noe du trenger. Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller og noen trenger høreapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med så mange lister, men det er helt irrelevant om det er vanlig eller ikke. Det er ikke vanlig med rullestol eller pacemaker heller, men for de som trenger det er det til stor nytte.

Om du trenger lister, bør du ha lister. Så får datteren din være ærlig å si at dette er noe du trenger. Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller og noen trenger høreapparat.

''Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller''

Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er ikke vanlig med så mange lister, men det er helt irrelevant om det er vanlig eller ikke. Det er ikke vanlig med rullestol eller pacemaker heller, men for de som trenger det er det til stor nytte.

Om du trenger lister, bør du ha lister. Så får datteren din være ærlig å si at dette er noe du trenger. Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller og noen trenger høreapparat.

''Om du trenger lister, bør du ha lister''

Det kommer an på hva som står der. Kanskje noen av dem bør gjemmes litt mer bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller''

Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?

''Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?''

Det betviler jeg har samme funksjon. Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte.

Unger synes forøvrig mye rart er flaut med foreldre, inkl. teite briller, teite klær, teite rullestoler mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?''

Det betviler jeg har samme funksjon. Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte.

Unger synes forøvrig mye rart er flaut med foreldre, inkl. teite briller, teite klær, teite rullestoler mm.

Men Madelenemie har noen litt spesielle lister også som Katt-ja er inne på lenger ned i tråden. Håper ikke hun har hengt opp disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?''

Det betviler jeg har samme funksjon. Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte.

Unger synes forøvrig mye rart er flaut med foreldre, inkl. teite briller, teite klær, teite rullestoler mm.

''Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte'' Njo, men de fleste av gjøremålene er vel neppe inni kjøkkenskapene? Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden? For datteren derimot, ville det tydeligvis utgjøre en stor positiv forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Madelenemie har noen litt spesielle lister også som Katt-ja er inne på lenger ned i tråden. Håper ikke hun har hengt opp disse.

Det er jeg enig i .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte'' Njo, men de fleste av gjøremålene er vel neppe inni kjøkkenskapene? Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden? For datteren derimot, ville det tydeligvis utgjøre en stor positiv forskjell.

Jeg tror det utgjør en stor forskjell, men dette er det jo egentlig Madelenemie som vet best, og ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Det er ikke vanlig med så mange lister, men det er helt irrelevant om det er vanlig eller ikke. Det er ikke vanlig med rullestol eller pacemaker heller, men for de som trenger det er det til stor nytte.

Om du trenger lister, bør du ha lister. Så får datteren din være ærlig å si at dette er noe du trenger. Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller og noen trenger høreapparat.

Godt sagt, NHD! Jeg er fullstendig enig! Trenger en lister, så trenger en det. Så får barna til Madelenmie bare lære seg å leve med det, og lære å tenke: "Ok, dette trenger mamma, no problem!"

Men før de kan tenke sånn må Madelenmie ikke være flau over at hun trenger det, men sterk og tydelig på at "dette trenger jeg! Ferdig med den saken!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pointless

Ja, de overdriver nok fordi de er barn og ikke skjønner hvorfor du har så mange av dem. Som frosken blant annet sier så synes mange store barn/unge at mye er flaut med foreldrene.

Men ikke ta deg nær av det, de er bare barn! Hev deg over det, vær sterk, og si klart og tydelig at du trenger listene. Og at sånn er det i deres familie! Ferdig, finito. Ikke noe mer å diskutere.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det utgjør en stor forskjell, men dette er det jo egentlig Madelenemie som vet best, og ikke jeg.

Jeg vet det ikke jeg heller, men siden Madelenemie er flink til å endre adferd når hun får tid på seg kan det hende at dette er et område hun tidligere ikke har reflektert over at kan ha betydning for andre enn henne selv. På noen av listene står det hvodan hun skal kose eller trøste sant, fordi dette er egenskaper som ikke ligger i henne, som hun selv sier. Diskresjon omkring listene ligger heller ikke i henne, men kanskje det er mulig å endre nå som hun vet at datteren blir flau av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...