Gå til innhold

Lister/psykopatlister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Nå for en stund siden kalte hun listene for "psykopatlister"'' Jeg har lyst til å presisere at du ikke skal tenke at datteren din har rett i dette. Listene dine har ingenting med psykopati å gjøre, derimot er de et nyttig og viktig verktøy for deg. Det eneste det kan gå an å tenke på er hvor du skal oppbevare dem slik at de er konstruktive både for deg og resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    49

  • Persille1365381127

    13

  • morsan

    12

  • Katt-ja

    4

''Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte'' Njo, men de fleste av gjøremålene er vel neppe inni kjøkkenskapene? Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden? For datteren derimot, ville det tydeligvis utgjøre en stor positiv forskjell.

''Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden?''

Etter min mening vil det gjøre stor forskjell. Som jeg har forstått det så har hun lister bak flere fører enn kjøkkenskapene, f.eks. på badet er listen over hva man gjør ved morgenstell og kveldsstell. Dersom gutten må gå på et annet rom og hente permen først så vil det ikke bli gjort, tror jeg. Henger den på innsiden av skapdøren derimot så er den jo akkurat der han trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden?''

Etter min mening vil det gjøre stor forskjell. Som jeg har forstått det så har hun lister bak flere fører enn kjøkkenskapene, f.eks. på badet er listen over hva man gjør ved morgenstell og kveldsstell. Dersom gutten må gå på et annet rom og hente permen først så vil det ikke bli gjort, tror jeg. Henger den på innsiden av skapdøren derimot så er den jo akkurat der han trenger den.

Jeg var uklar her tydeligvis. Det jeg mente er at de listene som henger synlig på kjøkkenet pr i dag kan settes i en perm som plasseres på kjøkkenet, de som henger synlig på stua kan settes i en perm som plasseres på stua, de som henger synlig på badet settes i en per som plasseres på badet osv. Pr i dag henger jo heller ikke baderoms-lister på kjøkkenet sant.

Poenget mitt er at de av listene datteren oppfatter som sensitive ikke trenger å være tilgjengelige for vennene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå for en stund siden kalte hun listene for "psykopatlister"'' Jeg har lyst til å presisere at du ikke skal tenke at datteren din har rett i dette. Listene dine har ingenting med psykopati å gjøre, derimot er de et nyttig og viktig verktøy for deg. Det eneste det kan gå an å tenke på er hvor du skal oppbevare dem slik at de er konstruktive både for deg og resten av familien.

Hei!

takk for svar.

jeg blir ofte litt usikker på min datter, hun er svært snill mot meg, finner klær for meg for hun vet akkurat hvordan jeg bør kle meg når jeg skal på skolen. Jeg er ikke så flink på klær, sånn som min datter og min mann.

Men en psykiater sa faktisk til meg for ca 3 år siden, datoen er vel ikke så viktig, at jeg skulle ikke finne meg i å bli behandlet av min datter på en viss måte, da hun vistnok mente hun utnyttet sin posisjon. Heldigvis at min mann ikke lar seg lure.

For det er nok lett å lure meg, det sier min mann.

Jeg er vist likevel ikke naiv sier min psykiater, men min mann syns det til tider. Selv vet jeg ikke, jeg gjennomskuer jo sjelden at noen lyver hvis de ikke sier som min bror at "Jeg ser reven to ganger i uken" dette sa han da jeg en dag fortalte han at min venninne/lærer/bekjent (altså jeg vet ikke) hadde sett en flott rev hoppe over gjerdet hennes. Jeg ble irritert da han sa det og tenkte "din løgner", men så kom jeg på hva min psykiater har sagt, "overdrivelser er noe annet enn løgn" da tenkte jeg litt mer sånnn som hun har sagt jeg bør tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de overdriver nok fordi de er barn og ikke skjønner hvorfor du har så mange av dem. Som frosken blant annet sier så synes mange store barn/unge at mye er flaut med foreldrene.

Men ikke ta deg nær av det, de er bare barn! Hev deg over det, vær sterk, og si klart og tydelig at du trenger listene. Og at sånn er det i deres familie! Ferdig, finito. Ikke noe mer å diskutere.

Lykke til! :-)

Hei!

takk og okey.

Noe sånt sa min psykiater en gang også da min datter ble kraftig irritert på meg en gang jeg påpekte at en venninne av henne var forkjølt, da sa min datter at hun var lei seg og at det var tydelig for alle andre enn meg.

Min datter sier jeg er en snill mor, men at jeg ikke er normal, jeg selv vet ikke hvordan jeg kan være snill når jeg gjør så mye galt som dere jo også får høre av og til.

Jeg skjønner heller ikke hva som ikke er normalt ved meg, men en ting er vist at jeg maser om at min datters venner må spise når de er her, jeg bryr meg alt for mye, og det prøver jeg nå å endre på. Men jeg mener det bra, jeg bare glemmer hvor mange ganger jeg sier akkurat den samme setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med så mange lister, men det er helt irrelevant om det er vanlig eller ikke. Det er ikke vanlig med rullestol eller pacemaker heller, men for de som trenger det er det til stor nytte.

Om du trenger lister, bør du ha lister. Så får datteren din være ærlig å si at dette er noe du trenger. Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller og noen trenger høreapparat.

Hei!

takk, ja det er egentlig sånn det er.

jeg er ganske avhengig av dem.

Uten blir det fort kaos, eller at jeg ikke gjør noe,eller at jeg gjør noe helt feil (prioriterer feil) noen lister setter jeg opp med min mann. For ingen ting må komme brått på.

jeg lagde stek, erterstuing, brun saus, blomkålgrateng, potetmos og kokt brokkoli i går bare fordi vi hadde planlagt det.

(selv om jeg er vegetarianer også, ja for jeg liker at de andre blir glade) Steken stekte jeg 1 time pr kilo også en ekstra halv time stod det i en gammel kokebok og min mann ble veldig imponert.

Jeg bare forteller deg dette sånn at du forstår hva jeg kan få til hvis jeg bare har lister. Ellers ville jeg kanskje sittet på en stol og tenkt hele dagen og surret bort tiden, særlig nå som jeg ikke har fast forelesning enda.

Men jeg har ikke bare dagslister, jeg har andre lister også, men da går alt så mye lettere. Jeg slipper da å lure på hvilken bok jeg skal lese for min datter, ja for har vi en leseliste med tips fra bibliotekarene så vet både jeg og min datter at barnelitteraturen blir gjennomgått.

Nå leser jeg Teskjekjerringa og den liker jeg godt, bortsett fra at den er på dialekt og det er vanskelig for meg å lese den dialekten. Det hender min datter spør hvorfor jeg gjentar, men ord som spann og att og sjøl og korga og trur osv det er ikke lett å få flyt på teksten. men jeg liker den og når kjerringa blir liten blir mannen så fortvilt og da ler vi, både jeg og datteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt sagt, NHD! Jeg er fullstendig enig! Trenger en lister, så trenger en det. Så får barna til Madelenmie bare lære seg å leve med det, og lære å tenke: "Ok, dette trenger mamma, no problem!"

Men før de kan tenke sånn må Madelenmie ikke være flau over at hun trenger det, men sterk og tydelig på at "dette trenger jeg! Ferdig med den saken!"

Hei!

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om du trenger lister, bør du ha lister''

Det kommer an på hva som står der. Kanskje noen av dem bør gjemmes litt mer bort.

Hei!

Jeg har bare vitkige lister fremme, feks barnevakt listen jeg lagde i helgen ligger i en skuff da jeg sjelden er barnevakt.

Det er lister jeg bruker helt tiden som henger i skapene.

Jeg har det heller ikke synlig den listen som minner meg om hvordan en ektemann blir glad, ja for da blir gleden mindre om han merker at det er oppskrevet at kl 16.00 si jeg elsker deg.

(men han vet jeg har lært det av Tony Attwood, for det røpet jeg en gang, dette forsi jeg ble så glad for at det er så enkelt)

jeg varierer tidspunktet og har ingen tid for dette (det kalles vel å være fleksibel:) Men jeg prøver å si det hver dag og ca X 2 samt at jeg jo stryker ikke klapper på han. Han blir kjempeglad, klemmer meg så ryggen føles vond av og til, men da lukker jeg øyene og tenker "snart er det over".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om du trenger lister, bør du ha lister''

Det kommer an på hva som står der. Kanskje noen av dem bør gjemmes litt mer bort.

Hei!

Ikke alle henger fremme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke mere spesielt enn at noen trenger briller''

Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?

Hei!

jeg klistrer jo ikke opp over alt, det meste henger diskre inni skapene, men strategisk plassert feks ernæringsoversikt i matskapet osv...

Leselisten til min datter henger på mitt rom, over mitt skrivebord.

Osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nja,- all den tid ungene synes det er flaut med alle listene, så er det vel mer spesielt enn briller. At de kanskje kan samles et sted istedetfor å klistres opp overalt, er vel greit?''

Det betviler jeg har samme funksjon. Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte.

Unger synes forøvrig mye rart er flaut med foreldre, inkl. teite briller, teite klær, teite rullestoler mm.

Hei!

ja det har du rett i, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Listene må sannsynligvis være der de potensielt kan være til støtte'' Njo, men de fleste av gjøremålene er vel neppe inni kjøkkenskapene? Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden? For datteren derimot, ville det tydeligvis utgjøre en stor positiv forskjell.

Hei!

jeg er sånn litt "Ute av syns ute av sinn" det vil si at jeg er ganske avhengig av nærmest støte på en liste som forteller meg det viktige.

derfor fungere smartphone litt dårlig, for der ser jeg bare ting som får meg til å gjøre feil ting, ja for da kan jeg velge, men lister har en tydelig rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det burde ikke utgjøre en stor forskjell for M å samle dem i en perm som man setter inni kjøkkenskapet vs. å tapetisere dørene på innsiden?''

Etter min mening vil det gjøre stor forskjell. Som jeg har forstått det så har hun lister bak flere fører enn kjøkkenskapene, f.eks. på badet er listen over hva man gjør ved morgenstell og kveldsstell. Dersom gutten må gå på et annet rom og hente permen først så vil det ikke bli gjort, tror jeg. Henger den på innsiden av skapdøren derimot så er den jo akkurat der han trenger den.

Hei!

Takk, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var uklar her tydeligvis. Det jeg mente er at de listene som henger synlig på kjøkkenet pr i dag kan settes i en perm som plasseres på kjøkkenet, de som henger synlig på stua kan settes i en perm som plasseres på stua, de som henger synlig på badet settes i en per som plasseres på badet osv. Pr i dag henger jo heller ikke baderoms-lister på kjøkkenet sant.

Poenget mitt er at de av listene datteren oppfatter som sensitive ikke trenger å være tilgjengelige for vennene hennes.

Hei!

jeg skal tenke på det med permen, jeg har faktisk for lite plass inni skapene og da jeg er nøye på at det ser pent ut klistrer jeg sjelden lister utenpå skap, da jeg syns det blir stygt. Egentlig hadde jeg trengt det, men jeg velger ofte inni skapene.

Men avkrysningsskjemaer de må jo henge slik at man ser dem og vet at mans kal bruke dem, de kan ikke ligge inni et skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det utgjør en stor forskjell, men dette er det jo egentlig Madelenemie som vet best, og ikke jeg.

Hei!

ja jeg trenger å se ting, alt som fjernes for godt kan lette gjøre at jeg glemmer meg bort.

jeg prøvde også å henge ukeplaner inni skapene da jeg syns det er viktig at ting henger på linje og ikke skjeft, men da glemte jeg masse vitkig, så derfor må jeg heller tåle litt rot og at det ikke er helt perfekt, med disse linjene mine.

jeg retter på alle ting,for jeg liker så godt symmetri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke jeg heller, men siden Madelenemie er flink til å endre adferd når hun får tid på seg kan det hende at dette er et område hun tidligere ikke har reflektert over at kan ha betydning for andre enn henne selv. På noen av listene står det hvodan hun skal kose eller trøste sant, fordi dette er egenskaper som ikke ligger i henne, som hun selv sier. Diskresjon omkring listene ligger heller ikke i henne, men kanskje det er mulig å endre nå som hun vet at datteren blir flau av dette?

Hei!

helt riktig jeg har ikke tenkt på det så mye.

men permer føler jeg kan ende som med en smartphone, det jeg ikke direkte får øye på/ser blir fort glemt.

Men noe kunne jeg nok hatt i permer, men ikke alt tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Madelenemie har noen litt spesielle lister også som Katt-ja er inne på lenger ned i tråden. Håper ikke hun har hengt opp disse.

Hei!

jeg har lister jeg lager, men de jeg henger opp er slikt jeg bør huske på hver dag. jeg henger likevel ikke opp lister over ting som burde vært naturlig for meg , men som jeg fort glemmer meg på feks 10 min øyekontakt med hvert barn , samt ektemann hver dag. osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste planen vi har er ukeplanen til den yngste. Tidligere hadde vi også aktiviteskalender, men det er ikke nødvendig lenger.

Gangetabellen hengte jeg på do en periode, hvis det kan kalles liste.

Jeg lager meg handleliste til jul, konformasjoner og gjøremålsliste før jul og konfirmasjoner.

Hei!

jeg har ikke tenkt på at gangetabellen er en liste, men kaller du det lister har vi mange flere, ja for jeg henger jo også opp astronomioversikter og det periodiske system, samt visse matematiske tabeller, for ikke å snakke om anatomiplansjer, men alt dette henger jeg opp på mitt rom og barnas rom da jeg syns de tidlig bør feks lære seg grunnstoffene.

jeg hang det periodiske system opp når barna var ca 3 år over sengen deres og lærte dem et grunnstoff hver dag, men det hendte jeg glemte meg, men de kan nok mange grunnstoffer takket være at jeg henger opp slike oversikter.

det var oversikt over vår galakse som fikk min datter til å mene at alle i vår familie må være interessert i astronomi fordi jeg er det, men jeg har store problemer med å ta min datter på alvor der, det er mulig hun er i det man kaller oposisjon, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha lister for alt. Kalendere er vanlig.

Men, du skriver at du har liste for kveldsstell - at alle skal innom de forskjellige punktene. Men dette handler vel mer om deg? Datteren din trenger antagelig ikke en slik liste, og i hvertfall ikke om hun må krysse av på den - så kanskje dere kan møtes litt på halvveien?

Kanskje du kan ta ned alle de listene som ikke handler om deg? Og så kan du beholde listene som handler om deg, og som du må ha for at du skal huske på ting.

Hei!

Nei jeg kan ikke ta ned listene som ikke handler om meg, fordi jeg har små barn og disse trenger lister for å huske alt de feks skal gjøre på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...