Gå til innhold

Lister/psykopatlister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Prøv å tenke litt slik at du er du, og andre er andre. Fordi om du liker lister, så er det ikke nødvendig å gjøre det slik at når barna dine vokser opp, så må de også ha lister pga du har lært dem at slik må det være. Mange ting kan faktisk læres som ikke er nødvendig eller normalt.

Hei!

Okey, det skal jeg tenker over.

En biologiforeleser spurte meg om jeg ikke hadde gjort så mine barn fikk asperger, han mente mijøet hadde skadet dem.

jeg svarte "vet ikke", men min psykiater er totalt uenig, hun sier det er genetsik og viser til andre barn som er helt normale som sin far.

Likevel skal jeg tenke på dette litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    49

  • Persille1365381127

    13

  • morsan

    12

  • Katt-ja

    4

Gjest grublendeikveld

Hei!

Okey, det skal jeg tenker over.

En biologiforeleser spurte meg om jeg ikke hadde gjort så mine barn fikk asperger, han mente mijøet hadde skadet dem.

jeg svarte "vet ikke", men min psykiater er totalt uenig, hun sier det er genetsik og viser til andre barn som er helt normale som sin far.

Likevel skal jeg tenke på dette litt.

Jeg tror at slike vaner/nødvendigheter kan smittes over på barna. Når de blir voksne, så har de jo levd hele livet sitt med lister. Da er det innøvd, og lært. men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ofte gode løsninger ut av å snakke sammen :)

Hei!

Det oppdaget jeg også, sent i livet, men takket være de som ga meg diagnosen asperger syndrom, Ullevål Universitetssykehus.

Syns jo det er veldig rart at 2 stk psykiatere var enig, det virket sånn, for det stod i den ene psykiaterens notat til min psykiater at "mulig asperger syndrom" håper du skjønner at jeg lurer.

Uten en blodprøve eller test så antar de slikt, jeg skulle gjerne fått det klart for meg hva det var, kanskje mitt brev på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at slike vaner/nødvendigheter kan smittes over på barna. Når de blir voksne, så har de jo levd hele livet sitt med lister. Da er det innøvd, og lært. men det er nå min mening.

Hei!

ja det er mulig du har rett.

Men da er det bra de har en far som ler av dem, ja for han ler ofte, særlig nå som jeg har merket hvor alt skal stå i skapene da jeg liker at ting står på rett plass-

Dette kaller han en militærleir, men det tror jeg han overdriver når han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Jeg har bare vitkige lister fremme, feks barnevakt listen jeg lagde i helgen ligger i en skuff da jeg sjelden er barnevakt.

Det er lister jeg bruker helt tiden som henger i skapene.

Jeg har det heller ikke synlig den listen som minner meg om hvordan en ektemann blir glad, ja for da blir gleden mindre om han merker at det er oppskrevet at kl 16.00 si jeg elsker deg.

(men han vet jeg har lært det av Tony Attwood, for det røpet jeg en gang, dette forsi jeg ble så glad for at det er så enkelt)

jeg varierer tidspunktet og har ingen tid for dette (det kalles vel å være fleksibel:) Men jeg prøver å si det hver dag og ca X 2 samt at jeg jo stryker ikke klapper på han. Han blir kjempeglad, klemmer meg så ryggen føles vond av og til, men da lukker jeg øyene og tenker "snart er det over".

''Jeg har det heller ikke synlig den listen som minner meg om hvordan en ektemann blir glad, ja for da blir gleden mindre om han merker at det er oppskrevet at kl 16.00 si jeg elsker deg''

Nemlig :-) Det var den type liste jeg tenkte på ja, men burde forstått at du forsto dette selv at du ikke skulle henge opp slike lister ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg har det heller ikke synlig den listen som minner meg om hvordan en ektemann blir glad, ja for da blir gleden mindre om han merker at det er oppskrevet at kl 16.00 si jeg elsker deg''

Nemlig :-) Det var den type liste jeg tenkte på ja, men burde forstått at du forsto dette selv at du ikke skulle henge opp slike lister ;-)

Hei!

Ja jeg fikk tydelig beskjed på det seminaret at slike ting skal ikke ligge synlig for andre sa Tony Attwood.

:) Ja så det viste jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

Nei jeg kan ikke ta ned listene som ikke handler om meg, fordi jeg har små barn og disse trenger lister for å huske alt de feks skal gjøre på badet.

Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet.

Hvor gamle er barna dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet.

Hvor gamle er barna dine?

Noen barn trenger lister over hva de skal gjøre på badet hver morgen - bl.a. mi jente på ti år. Hun kan kjapt glemme å greie håret - eller bytte underbukse eller vaske seg under armene når hun ikke ser på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet.

Hvor gamle er barna dine?

''Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet''

Er dette nødvendig? Barna til Madelenemie har Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Skjønner det.

men jeg liker å gjøre ting selv, og tror at andre liker det også.

Jeg er ikke så flink til å gjøre ting med barna, jeg liker at de gjør ting selv og jeg gjør mine ting.

Det hender jeg må pusse tennene på min datter, men jeg syns det er slitsomt, for jeg må synge en sang som er stressende, man må kysse mer enn man pusser, det er anstrengende.

Min mann bare gjør ting som som han syns, men jeg må gjøre det akkurat sånn som de sier, og den sangen syns jeg er forvirrende da jeg jo kommer helt ut av tellingen på hvor jeg har pusset. jeg gjør det likevel, når min datter maser på meg og når jeg ikke er sliten.

''men jeg syns det er slitsomt, for jeg må synge en sang som er stressende, man må kysse mer enn man pusser, det er anstrengende''

He he, nå måtte jeg le. Jeg kjenner meg igjen fra da barna var mindre. Er det denne?

Puss, puss, så får du en suss, puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet''

Er dette nødvendig? Barna til Madelenemie har Asperger.

Jeg vet ikke hva som er nødvendig, jeg?

Hun skriver at listene er til for HENNE, ikke datteren. Og slik hun skriver i denne tråden, så ser det ut til at hun er den eneste som har bruk for disse listene (ref. at faren ler av dem og ikke bruker dem). Da er det da ikke gitt at barna trenger dem også?

Det høres jo ut som om datteren hennes er eldre enn min (iom at hun finner frem klær til moren), og da kan hun kanskje klare å huske hva hun skal gjøre uten liste også?

Det er vel heller ikke sånn at alle med Asbergers er like, så liste med detaljert oversikt over hva hun skal gjøre på badet er ikke nødvendigvis det rette for henne. Og hvertfall ikke når hun omtaler dem som hun gjør, og opplever at det er vanskelig at de henger der.

Om datteren ikke gjør det hun skal uten er saken selvsagt en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Noen barn trenger lister over hva de skal gjøre på badet hver morgen - bl.a. mi jente på ti år. Hun kan kjapt glemme å greie håret - eller bytte underbukse eller vaske seg under armene når hun ikke ser på lista.

Og da er selvfølgelig listen nødvendig :)

Barn er forskjellige. Min er flink til å vite hva hun skal gjøre, når jeg først får jaget henne inn på badet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

helt riktig jeg har ikke tenkt på det så mye.

men permer føler jeg kan ende som med en smartphone, det jeg ikke direkte får øye på/ser blir fort glemt.

Men noe kunne jeg nok hatt i permer, men ikke alt tror jeg

''men permer føler jeg kan ende som med en smartphone, det jeg ikke direkte får øye på/ser blir fort glemt.''

Men kan det være en ide å gjøre følgende dersom du har "svkrysningslister" med mer intimt/sensitivt innhold, som ikke bør ses av eventuelle venninner av datteren din som snoker i skapene:

Sett lista fast til et klippbrett og sett klippbrettet inn i selve skapet? Da blir det ikke så synlig som om de henger på innsiden av skapdørene, men lettere tilgjengelig enn permer rundt omkring?

Og så kan du klistre opp en liten lapp på innsida av skapet der du skriver f eks "husk klippbrett"?

http://www.totalapps.net/home/totalapp/public_html/wp-content/uploads/2011/07/4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.

Jeg har moderrert meg, da jeg en periode ville at alle skulle skrive opp hva de spiste, så måtte jeg fjerne dette systemet.

Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.

''Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.''

Det virker på meg som at du tar slike spørsmål fra legen veldig bokstavelig og at du da vil ha et svært nøyaktig svar å komme med.

Jeg antar at leger som slenger ut et slikt spørsmål er ganske vant med omtrentlige svar. Når det er slutt på baby-/småbarnstiden har ikke foreldre flest 100% oversikt over hva barna spiser.

Dersom legen mener at det hadde vært viktig med en enda mer detaljert oversikt enn den omtrentlige redegjørelsen som folk flest er i stand til å komme med, f eks for å utrede matallergi, tror jeg legen ville ha bedt om at foreldrene skrev ned matinntaket nøyaktig i en avgrenset periode for så å analysere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at slike vaner/nødvendigheter kan smittes over på barna. Når de blir voksne, så har de jo levd hele livet sitt med lister. Da er det innøvd, og lært. men det er nå min mening.

''Jeg tror at slike vaner/nødvendigheter kan smittes over på barna. Når de blir voksne, så har de jo levd hele livet sitt med lister. Da er det innøvd, og lært. men det er nå min mening.''

Dette tror jeg gjelder generelt, også i familier der ingen av foreldrene har 'diagnoser', og også på andre områder enn listeskriving. Man tar mer eller mindre automatisk med seg en del vaner (og uvaner) fra oppveksten uten å tenke over hvorfor man gjør slik eller sånn - man bare tar det for gitt at dette er noe som skal gjøres og unnlater å sette spørsmålstegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at det er greit at datteren din tråkker over grensene dine, og kanskje hadde hun bare en dårlig dag den dagen hun sa det om listene? Av og til kan man si ting man ikke mener, uten at det er en løgn, og av og til kan man si usanne ting som spøk også, sånn som broren din sikkert gjorde :) Desto viktigere er det at dere snakker sammen de gangene du opplever at datteren din sårer deg.

''Jeg syns heller ikke at det er greit at datteren din tråkker over grensene dine, og kanskje hadde hun bare en dårlig dag den dagen hun sa det om listene? Av og til kan man si ting man ikke mener, uten at det er en løgn, og av og til kan man si usanne ting som spøk også, sånn som broren din sikkert gjorde :) Desto viktigere er det at dere snakker sammen de gangene du opplever at datteren din sårer deg.''

Dette kunne vel være sagt til enhver tenåringsmor innomellom, skulle jeg tro. Jeg vet ikke hvor gammel MMs datter er, men mange barn/ungdommer synes jo at foreldrene er teite, og de sier ting som kan såre.

Eller ihvertfall ting som kunne virket sårende, dersom ikke moren/faren er litt tykkhudet overfor 'tenåringssnakk' og ikke bare lar det prelle av.

Kanskje ligger vel så mye av problemet her - at en liten kommentar fra datteren blir gjort til et stort tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns heller ikke at det er greit at datteren din tråkker over grensene dine, og kanskje hadde hun bare en dårlig dag den dagen hun sa det om listene? Av og til kan man si ting man ikke mener, uten at det er en løgn, og av og til kan man si usanne ting som spøk også, sånn som broren din sikkert gjorde :) Desto viktigere er det at dere snakker sammen de gangene du opplever at datteren din sårer deg.''

Dette kunne vel være sagt til enhver tenåringsmor innomellom, skulle jeg tro. Jeg vet ikke hvor gammel MMs datter er, men mange barn/ungdommer synes jo at foreldrene er teite, og de sier ting som kan såre.

Eller ihvertfall ting som kunne virket sårende, dersom ikke moren/faren er litt tykkhudet overfor 'tenåringssnakk' og ikke bare lar det prelle av.

Kanskje ligger vel så mye av problemet her - at en liten kommentar fra datteren blir gjort til et stort tema?

Hei!

Takk for at du minnet meg om det.

Min datter sier faktisk at jeg tar alt alvorlig og bokstavelig og at det er vanskelig og sykt.

Men dette lar seg vel vanskelig løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er åtte år, hun trenger ingen liste for å huske hva hun skal gjøre på badet.

Hvor gamle er barna dine?

Hei!

Ca på alder med din datter, og noen år yngre og noen år eldre.

De må ha lister for det klarer ikke ellers å huske alt, feks neglestell, det blir for mye å huske på, men med listene krysser de bare av. Jeg må kopiere flere i dag kommer jeg på.

Jeg har fått beskjed om å ikke avsløre for mange detaljer derfor skriver jeg ikke eksakt alder, men nå går de alle på barneskolen og ungdomsskolen :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg syns det er slitsomt, for jeg må synge en sang som er stressende, man må kysse mer enn man pusser, det er anstrengende''

He he, nå måtte jeg le. Jeg kjenner meg igjen fra da barna var mindre. Er det denne?

Puss, puss, så får du en suss, puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss.

Hei!

:)

Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse, jeg syns det kunne vært en bedre tannpussesang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...