Gå til innhold

Lister/psykopatlister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Det er helt uvanlig å ha så mange lister og skjemaer i et hjem. Men siden du trenger dem, så bør vel datteren din lære seg et eller annet svar om andre erter henne. Kanskje kan du også vurdere om noen av listene er overflødige.

Snakk med familien din og hør hva de mener om listene.

Hei!

Takk og okey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    49

  • Persille1365381127

    13

  • morsan

    12

  • Katt-ja

    4

Én ting er mer vanlige, praktiske/tekniske huskelister, men jeg vet du har skrevet her om huskeregler for hvordan folk skal trøstes, strykes over ryggen, hva man skal si etc. Akkurat dét tror jeg ville vært ekstra flaut om andre så...

Hei!

jeg har ikke det på lister, det har jeg i bøker, jeg forteller ikke andre enn dere her inne og min psykiater, samt en asperger venn og min barndomsvenn at jeg ikke finner så lett ut av hvordan jeg gjør ting. tror ikke jeg gjør det, jeg prøver jo å være normal, men samtidig klarer jeg ofte ikke å vite hva jeg skal /må /bør si og ikke, det ramler bare ut i den rekkefølgen som hjernen produserer tanker, sånn føles det ut, unntatt sårende ting, de sier jeg ikke.

Vel,... det kommer jo an på hva man kaller sårende ting feks kan dette være vanskelig å alltid vite, men opplagt sårende ting sier jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

Nei jeg kan ikke ta ned listene som ikke handler om meg, fordi jeg har små barn og disse trenger lister for å huske alt de feks skal gjøre på badet.

Hvis du har så små barn at de ikke aner hva de skal gjøre på badet, så bør du være med de på badet og hjelpe dem. Jeg har aldri hatt lister til barna mine hva de må gjøre på badet, og synes at hvis du har den lasten at DU må ha lister, så betyr ikke det at barna dine trenger det samme. Du må ikke gjøre dem like deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hjelp for deg men kanskje ikke for så mange andre? Du kunne jo samlet disse listene i en bok som du selv hadde, ikke klistre dem opp overalt?

Hei!

jeg har jo skrevet nå at jeg ikke klistrer dem opp over alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

jeg har jo skrevet nå at jeg ikke klistrer dem opp over alt!

"Nei jeg kan ikke ta ned listene som ikke handler om meg, fordi jeg har små barn og disse trenger lister for å huske alt de feks skal gjøre på badet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

helt riktig jeg har ikke tenkt på det så mye.

men permer føler jeg kan ende som med en smartphone, det jeg ikke direkte får øye på/ser blir fort glemt.

Men noe kunne jeg nok hatt i permer, men ikke alt tror jeg

Det er du som best vet hvordan listene må organiseres for å hjelpe deg Madelenemie :) Mine forslag om perm kommer uten at jeg kjenner din hverdag, jeg kjenner deg jo bare gjennom det du skriver på dol. Kanskje hele familien kan sette seg ned og snakke om dette dersom datteren din opplever det som et stort problem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har så små barn at de ikke aner hva de skal gjøre på badet, så bør du være med de på badet og hjelpe dem. Jeg har aldri hatt lister til barna mine hva de må gjøre på badet, og synes at hvis du har den lasten at DU må ha lister, så betyr ikke det at barna dine trenger det samme. Du må ikke gjøre dem like deg.

Hei!

Skjønner det.

men jeg liker å gjøre ting selv, og tror at andre liker det også.

Jeg er ikke så flink til å gjøre ting med barna, jeg liker at de gjør ting selv og jeg gjør mine ting.

Det hender jeg må pusse tennene på min datter, men jeg syns det er slitsomt, for jeg må synge en sang som er stressende, man må kysse mer enn man pusser, det er anstrengende.

Min mann bare gjør ting som som han syns, men jeg må gjøre det akkurat sånn som de sier, og den sangen syns jeg er forvirrende da jeg jo kommer helt ut av tellingen på hvor jeg har pusset. jeg gjør det likevel, når min datter maser på meg og når jeg ikke er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har virkelig forsøkt, men alt jeg ikke ser har jeg så lett for å glemme, ... har ikke fått det til selv om jeg har en fin smartphone.

OK, ja det skjønner jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

takk for svar.

jeg blir ofte litt usikker på min datter, hun er svært snill mot meg, finner klær for meg for hun vet akkurat hvordan jeg bør kle meg når jeg skal på skolen. Jeg er ikke så flink på klær, sånn som min datter og min mann.

Men en psykiater sa faktisk til meg for ca 3 år siden, datoen er vel ikke så viktig, at jeg skulle ikke finne meg i å bli behandlet av min datter på en viss måte, da hun vistnok mente hun utnyttet sin posisjon. Heldigvis at min mann ikke lar seg lure.

For det er nok lett å lure meg, det sier min mann.

Jeg er vist likevel ikke naiv sier min psykiater, men min mann syns det til tider. Selv vet jeg ikke, jeg gjennomskuer jo sjelden at noen lyver hvis de ikke sier som min bror at "Jeg ser reven to ganger i uken" dette sa han da jeg en dag fortalte han at min venninne/lærer/bekjent (altså jeg vet ikke) hadde sett en flott rev hoppe over gjerdet hennes. Jeg ble irritert da han sa det og tenkte "din løgner", men så kom jeg på hva min psykiater har sagt, "overdrivelser er noe annet enn løgn" da tenkte jeg litt mer sånnn som hun har sagt jeg bør tenke.

Jeg syns heller ikke at det er greit at datteren din tråkker over grensene dine, og kanskje hadde hun bare en dårlig dag den dagen hun sa det om listene? Av og til kan man si ting man ikke mener, uten at det er en løgn, og av og til kan man si usanne ting som spøk også, sånn som broren din sikkert gjorde :) Desto viktigere er det at dere snakker sammen de gangene du opplever at datteren din sårer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som best vet hvordan listene må organiseres for å hjelpe deg Madelenemie :) Mine forslag om perm kommer uten at jeg kjenner din hverdag, jeg kjenner deg jo bare gjennom det du skriver på dol. Kanskje hele familien kan sette seg ned og snakke om dette dersom datteren din opplever det som et stort problem? :)

Hei!

ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.

Jeg har moderrert meg, da jeg en periode ville at alle skulle skrive opp hva de spiste, så måtte jeg fjerne dette systemet.

Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg skal tenke på det med permen, jeg har faktisk for lite plass inni skapene og da jeg er nøye på at det ser pent ut klistrer jeg sjelden lister utenpå skap, da jeg syns det blir stygt. Egentlig hadde jeg trengt det, men jeg velger ofte inni skapene.

Men avkrysningsskjemaer de må jo henge slik at man ser dem og vet at mans kal bruke dem, de kan ikke ligge inni et skap.

Det er ikke sikkert perm eller skap er en god ide, men snakk med familien din som både vet hvordan det ser ut hjemme hos dere og dessuten kjenner ditt behov for lister. Kanskje har de en god ide? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at det er greit at datteren din tråkker over grensene dine, og kanskje hadde hun bare en dårlig dag den dagen hun sa det om listene? Av og til kan man si ting man ikke mener, uten at det er en løgn, og av og til kan man si usanne ting som spøk også, sånn som broren din sikkert gjorde :) Desto viktigere er det at dere snakker sammen de gangene du opplever at datteren din sårer deg.

Hei!

:)

Ja men heldigvis mest av alt er min datter så snill mot meg. Av og til tenker jeg på hvor heldig jeg er som har så mange som er snille mot meg, selv om jeg gjør så mange feil og ikke oppfører meg helt som jeg burde.

Og det med løgn/overdrivelser er ting jeg har lært for før trodde jeg at overdrivelser var løgn og jeg ble ganske irritert inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert perm eller skap er en god ide, men snakk med familien din som både vet hvordan det ser ut hjemme hos dere og dessuten kjenner ditt behov for lister. Kanskje har de en god ide? :)

Hei!

ja og faktisk er jeg ganske dårlig på å spørre andre, jeg bare gjør ting uten å spørre.

En ting jeg har trent på er å spørre om ting sånn at andre føler de er en del av mitt liv og jeg ikke bare gjør som jeg vil akkurat når jeg kommer på det.

Så takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.

Jeg har moderrert meg, da jeg en periode ville at alle skulle skrive opp hva de spiste, så måtte jeg fjerne dette systemet.

Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.

''ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.''

Husk at unger gjerne finner ting ved foreldrene sine som de synes er teite.

Datra mi på 7 synes jeg er teit når jeg har farga håret rødt (for hun synes det er lilla, sier hun), og så ble hun sur en dag jeg hadde på meg briller da jeg kom og henta henne og glemt å ta dem av (jeg har akkurat begynt med briller når jeg leser eller sitter foran pc hele dagen). Guttungen min på 12 synes jeg var den teiteste av alle teite den dagen jeg dro på skolen hans og leverte matpakka i klasserommet. (men det gjorde jeg med vilje, fordi han glemmer omtrent seg sjøl, og jeg tenkte at dersom han ble flau over at jeg kom med matpakka, ville han kanskje ikke glemme den dagen etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.

Jeg har moderrert meg, da jeg en periode ville at alle skulle skrive opp hva de spiste, så måtte jeg fjerne dette systemet.

Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.

Det kan godt hende, men det at du tidligere har moderert deg er et tegn på at det ikke alltid stemmer at du _må_ ha det sånn eller sånn, selv om det føles sånn der og da.

Selv om du hadde lyst til å føre lister over det familien spiste ser du nå i ettertid at det går fint uten også, sant? Kanskje er det sånn at du kan endre rutiner rundt noen av listene du fører i dag også, selv om det ikke føles sånn første gang du tenker på det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

Skjønner det.

men jeg liker å gjøre ting selv, og tror at andre liker det også.

Jeg er ikke så flink til å gjøre ting med barna, jeg liker at de gjør ting selv og jeg gjør mine ting.

Det hender jeg må pusse tennene på min datter, men jeg syns det er slitsomt, for jeg må synge en sang som er stressende, man må kysse mer enn man pusser, det er anstrengende.

Min mann bare gjør ting som som han syns, men jeg må gjøre det akkurat sånn som de sier, og den sangen syns jeg er forvirrende da jeg jo kommer helt ut av tellingen på hvor jeg har pusset. jeg gjør det likevel, når min datter maser på meg og når jeg ikke er sliten.

Prøv å tenke litt slik at du er du, og andre er andre. Fordi om du liker lister, så er det ikke nødvendig å gjøre det slik at når barna dine vokser opp, så må de også ha lister pga du har lært dem at slik må det være. Mange ting kan faktisk læres som ikke er nødvendig eller normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:)

Ja men heldigvis mest av alt er min datter så snill mot meg. Av og til tenker jeg på hvor heldig jeg er som har så mange som er snille mot meg, selv om jeg gjør så mange feil og ikke oppfører meg helt som jeg burde.

Og det med løgn/overdrivelser er ting jeg har lært for før trodde jeg at overdrivelser var løgn og jeg ble ganske irritert inni meg.

De er nok like galde for å ha akkurat deg rundt seg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ja men som andre skriver så må min datter kanskje bare godta at det er sånn.''

Husk at unger gjerne finner ting ved foreldrene sine som de synes er teite.

Datra mi på 7 synes jeg er teit når jeg har farga håret rødt (for hun synes det er lilla, sier hun), og så ble hun sur en dag jeg hadde på meg briller da jeg kom og henta henne og glemt å ta dem av (jeg har akkurat begynt med briller når jeg leser eller sitter foran pc hele dagen). Guttungen min på 12 synes jeg var den teiteste av alle teite den dagen jeg dro på skolen hans og leverte matpakka i klasserommet. (men det gjorde jeg med vilje, fordi han glemmer omtrent seg sjøl, og jeg tenkte at dersom han ble flau over at jeg kom med matpakka, ville han kanskje ikke glemme den dagen etter).

Hei!

Det sa en psykiater på Statens Senter for Barne og ungdomspsykiatri til meg også for ca 3 år siden-

jeg var der som barn og mine barn nå, det syns jeg er en rar følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja og faktisk er jeg ganske dårlig på å spørre andre, jeg bare gjør ting uten å spørre.

En ting jeg har trent på er å spørre om ting sånn at andre føler de er en del av mitt liv og jeg ikke bare gjør som jeg vil akkurat når jeg kommer på det.

Så takk for påminnelsen.

Det kommer ofte gode løsninger ut av å snakke sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, men det at du tidligere har moderert deg er et tegn på at det ikke alltid stemmer at du _må_ ha det sånn eller sånn, selv om det føles sånn der og da.

Selv om du hadde lyst til å føre lister over det familien spiste ser du nå i ettertid at det går fint uten også, sant? Kanskje er det sånn at du kan endre rutiner rundt noen av listene du fører i dag også, selv om det ikke føles sånn første gang du tenker på det?

:)

Hei!

jeg skal tenke på det i natt og gi deg svar senere.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...