Gå til innhold

Lister/psykopatlister


Madelenemie

Anbefalte innlegg

''men permer føler jeg kan ende som med en smartphone, det jeg ikke direkte får øye på/ser blir fort glemt.''

Men kan det være en ide å gjøre følgende dersom du har "svkrysningslister" med mer intimt/sensitivt innhold, som ikke bør ses av eventuelle venninner av datteren din som snoker i skapene:

Sett lista fast til et klippbrett og sett klippbrettet inn i selve skapet? Da blir det ikke så synlig som om de henger på innsiden av skapdørene, men lettere tilgjengelig enn permer rundt omkring?

Og så kan du klistre opp en liten lapp på innsida av skapet der du skriver f eks "husk klippbrett"?

http://www.totalapps.net/home/totalapp/public_html/wp-content/uploads/2011/07/4.png

Hei!

jeg skal se på saken og følge linken og tenke på rådene.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    49

  • Persille1365381127

    13

  • morsan

    12

  • Katt-ja

    4

''Jeg prøvde å få en oversikt over ernæringstilstanden da en lege spurte meg hva barna spiste og det klarte jeg ikke svare helt presist på.''

Det virker på meg som at du tar slike spørsmål fra legen veldig bokstavelig og at du da vil ha et svært nøyaktig svar å komme med.

Jeg antar at leger som slenger ut et slikt spørsmål er ganske vant med omtrentlige svar. Når det er slutt på baby-/småbarnstiden har ikke foreldre flest 100% oversikt over hva barna spiser.

Dersom legen mener at det hadde vært viktig med en enda mer detaljert oversikt enn den omtrentlige redegjørelsen som folk flest er i stand til å komme med, f eks for å utrede matallergi, tror jeg legen ville ha bedt om at foreldrene skrev ned matinntaket nøyaktig i en avgrenset periode for så å analysere dette.

Hei!

Jeg tok han bokstavelig og lagde en oversikt over matinntak i en gitt periode, så nøye var han ikke vant til at noen gjorde det, jeg trengte altså ikke gjøre dette, men jeg klarer ikke svare på spørsmål av denne typen hvis jeg ikke kan gi et skikkelig og nøyaktig svar.

Et annet vanskelig spørmål er, "Hva har du gjort i helgen?" før pleide jeg å begynne med fredag og gå i gjennom det hele, inntil min psykiater sa at jeg bare skal plukke ut det hyggeligste i helgen og kun si dette. Men da burde jo spørsmålet vært, "Kan du si meg det hyggeligste du har gjort i helgen?" feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:)

Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse, jeg syns det kunne vært en bedre tannpussesang.

''Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse''

:-)

Men hvor ofte susser du, da?

Jeg har også brukt den sangen, og da susset jeg ikke etter hver gang jeg sang ordet "suss", men tok det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse''

:-)

Men hvor ofte susser du, da?

Jeg har også brukt den sangen, og da susset jeg ikke etter hver gang jeg sang ordet "suss", men tok det til slutt.

''Jeg har også brukt den sangen, og da susset jeg ikke etter hver gang jeg sang ordet "suss", men tok det til slutt''

Det gjorde jeg og enig med Madelenemie at det var vanskelig å pusse og susse samtidig, men hva gjør man ikke for å avlede ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

Ca på alder med din datter, og noen år yngre og noen år eldre.

De må ha lister for det klarer ikke ellers å huske alt, feks neglestell, det blir for mye å huske på, men med listene krysser de bare av. Jeg må kopiere flere i dag kommer jeg på.

Jeg har fått beskjed om å ikke avsløre for mange detaljer derfor skriver jeg ikke eksakt alder, men nå går de alle på barneskolen og ungdomsskolen :)

Takk

Når jeg tenker etter, så har lister ingenting med alder å gjøre - vi har jo lister på jobben f.eks, hvor man må krysse av hver ting man har gjort før man kan stenge og gå hjem.

Jeg bare lurer på om det finnes en annen måte å organisere det på, så du kan redusere de listene som handler om ting barna skal huske - og så kan du beholde dine?

Og om de ikke husker å stelle neglene hver eneste dag, så er ikke det like viktig som at de husker å pusse tennene f.eks. Går det an å få til en mellomløsning hvor datteren ikke synes det er teit, men som ting samtidig blir gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

Takk for at du minnet meg om det.

Min datter sier faktisk at jeg tar alt alvorlig og bokstavelig og at det er vanskelig og sykt.

Men dette lar seg vel vanskelig løse.

Men begrepet "sykt" brukes mye av barn i den aldersgruppen. Det var "helt sykt" moro, eller det regnet sykt mye, det gjorde sykt vondt, han var sykt kjekk....

Det trenger ikke være noe negativt i sykdomsforstand, selv om hun mener at det ikke er normalt å ta alt så bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse''

:-)

Men hvor ofte susser du, da?

Jeg har også brukt den sangen, og da susset jeg ikke etter hver gang jeg sang ordet "suss", men tok det til slutt.

Hei!

Men det blir mange suss, jeg har ikke regnet ut antallet, men man skal pusse et min på hver side oppe og nede altså totalt 4 min, vi bruker så et timeglass som vi snur 4 ganger.

jeg syns i vertfall det er anstrengende, og min datter er helt hvit rundt munnen av tannkrem og smiler mot meg og lager en hvit trutemunn som jeg kysser. (overraskende nok går dette helt fint, jeg antar dette skyldes at jeg er hennes mor og at vi jo har vært bundet samme i 40 uker via navlestrengen) Hun ble faktisk født på dagen jeg hadde termin, samt i badekaret her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har også brukt den sangen, og da susset jeg ikke etter hver gang jeg sang ordet "suss", men tok det til slutt''

Det gjorde jeg og enig med Madelenemie at det var vanskelig å pusse og susse samtidig, men hva gjør man ikke for å avlede ? :-)

- man trenger dessuten ikke å susse på munnen, eller i ansiktet da. :-) Mener at Flode fikk nuss på hodet! :-)

Da kan man nusse i vei samtidig som man pusser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

- man trenger dessuten ikke å susse på munnen, eller i ansiktet da. :-) Mener at Flode fikk nuss på hodet! :-)

Da kan man nusse i vei samtidig som man pusser

Jeg nusset på kinnet. Å nusse på hodet, ville sikkert gjort det letter. Jeg skal huske på det til jeg får barnebarn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men det blir mange suss, jeg har ikke regnet ut antallet, men man skal pusse et min på hver side oppe og nede altså totalt 4 min, vi bruker så et timeglass som vi snur 4 ganger.

jeg syns i vertfall det er anstrengende, og min datter er helt hvit rundt munnen av tannkrem og smiler mot meg og lager en hvit trutemunn som jeg kysser. (overraskende nok går dette helt fint, jeg antar dette skyldes at jeg er hennes mor og at vi jo har vært bundet samme i 40 uker via navlestrengen) Hun ble faktisk født på dagen jeg hadde termin, samt i badekaret her hjemme.

Når du først har begynt med trutemunnkyss på munnen i tannpussesangen, er det nok vanskelig å kutte ut. Jeg nusset ikke mitt barn på munnen i forbindelse med tannpussesangen, men på hodet, slik som Trond-Viggo gjør for Flode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nusset på kinnet. Å nusse på hodet, ville sikkert gjort det letter. Jeg skal huske på det til jeg får barnebarn :-)

Ja, når de er små er det lettere :-) Hvis jeg (mot formodning) skulle finne på å nusse sønnen på hodet nå, må jeg strekke meg noe voldsomt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

:)

Ja den er det og det går jo i ett i sussingen, altså mer enn jeg rekker å pusse, jeg syns det kunne vært en bedre tannpussesang.

Det er en annen også:

Det blir ikke hull i en tann som er ren, for tennene de pusser vi jo én etter én. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best! Det er flaut, det er flaut, det er flaut flaut flaut - å bare kunne spise graut!

Fant ikke noen bedre melodivideo enn den over i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen også:

Det blir ikke hull i en tann som er ren, for tennene de pusser vi jo én etter én. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best! Det er flaut, det er flaut, det er flaut flaut flaut - å bare kunne spise graut!

Fant ikke noen bedre melodivideo enn den over i farten :)

Her er den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Ja, når de er små er det lettere :-) Hvis jeg (mot formodning) skulle finne på å nusse sønnen på hodet nå, må jeg strekke meg noe voldsomt ;-)

Ja, det må jeg også ;-) Han er 1.85 nå, men ser ut til at veksten har stoppet opp. Faren hans på 1.98 er veldig glad for det:-)

Han har vært redd for at vi skulle få veldig lange unger og vært svært opptatt av det, men så ble datteren 1.72 som meg. Sønnen 1.85.

Det gjenstår å se hvor lang 10-åringen blir. Hun er den lengste jenta i klassen på 1.51, men siden hun allerede har kommet i puberteten stopper nok veksten tidlig hos henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men begrepet "sykt" brukes mye av barn i den aldersgruppen. Det var "helt sykt" moro, eller det regnet sykt mye, det gjorde sykt vondt, han var sykt kjekk....

Det trenger ikke være noe negativt i sykdomsforstand, selv om hun mener at det ikke er normalt å ta alt så bokstavelig.

Hei!

Takk, skal prøve å huske det for jeg liker ikke når hun sier ting er sykt, igjen misforstår jeg muligens eller tror hun snakker tull.

Jeg påpeker ofte at hun ikke skal si ord som ikke betyr noe, feks er ordet drit ikke greit å si, jeg forstår ikke hva dritbra er, det er ikke noe som heter dritbra. Nå har hun rettet på dette og alle barna snakker gramatikalsk korrekt sier lærerne.

det er viktig å tenke på å formulere seg mest mulig presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, så har lister ingenting med alder å gjøre - vi har jo lister på jobben f.eks, hvor man må krysse av hver ting man har gjort før man kan stenge og gå hjem.

Jeg bare lurer på om det finnes en annen måte å organisere det på, så du kan redusere de listene som handler om ting barna skal huske - og så kan du beholde dine?

Og om de ikke husker å stelle neglene hver eneste dag, så er ikke det like viktig som at de husker å pusse tennene f.eks. Går det an å få til en mellomløsning hvor datteren ikke synes det er teit, men som ting samtidig blir gjort?

Hei!

Når man leker i sandkassen blir man skitten under neglene og jeg syns neglebørste må brukes hver dag.

derfor skriver jeg dette opp også krysser man av ellers blir det for mye jeg må huske på også blir jeg stresset og det er ikke bra. Jeg virker irritert tror jeg når jeg er stresset, men likevel er vist ingen redd for meg, for jeg oppfører meg vist komsk for de rundt når jeg stresser, dette fordi jeg stresser for rare små ting som jeg syns er viktige. Syns det er rart at jeg kan være irritert uten at andre blir redde, hvis jeg merker at min mann er irritert blir jeg usikker og litt urolig, blir han sint kan jeg le, men det er vel fordi det kan se komisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har begynt med trutemunnkyss på munnen i tannpussesangen, er det nok vanskelig å kutte ut. Jeg nusset ikke mitt barn på munnen i forbindelse med tannpussesangen, men på hodet, slik som Trond-Viggo gjør for Flode :-)

Hei!

Å ja, det var lurt.

Vel jeg syns det går helt fint i vertfall selve kysset, men det er stresset med så mange ganger jeg syns er slitsomt, også må det gjøres akkurat sånn og det forstår jeg jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Takk, skal prøve å huske det for jeg liker ikke når hun sier ting er sykt, igjen misforstår jeg muligens eller tror hun snakker tull.

Jeg påpeker ofte at hun ikke skal si ord som ikke betyr noe, feks er ordet drit ikke greit å si, jeg forstår ikke hva dritbra er, det er ikke noe som heter dritbra. Nå har hun rettet på dette og alle barna snakker gramatikalsk korrekt sier lærerne.

det er viktig å tenke på å formulere seg mest mulig presist.

Det er vanlig ungdomsspråk og ikke noe å bry seg om. Er ikke dette er tegn på at hun ikke har Asperger, tror du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen også:

Det blir ikke hull i en tann som er ren, for tennene de pusser vi jo én etter én. Og godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uken er best! Det er flaut, det er flaut, det er flaut flaut flaut - å bare kunne spise graut!

Fant ikke noen bedre melodivideo enn den over i farten :)

Hei!

Hm, takk den kan jeg, hadde glemt den.

kanskje jeg kan prøve den. Men Wenche Myre som sang den skrek sangen inn i mine ører så jeg har nok dårlige assosiasjoner med den. Jeg syns den damen homper rundt og brøler på scenen og jeg har aldri forstått at ikke andre ikke vil holde seg for ørene av den måten hun brøler ut sangen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...