Gå til innhold

Hvordan kan kjæresten gå ned i vekt?


Gjest stinecj

Anbefalte innlegg

Gjest stinecj

Kjæresten min veier noen kg for mye. Han ligger på rundt 100 kg nå og er 1.78 høy. Han selv sier 1.80, men det er han ikke ;) Han er 32 år gammel.

Vi har vært sammen i snart 12 år nå, og i løpet av de årene har han nok lagt på seg 20 kg. Han vil gå ned i vekt selv, men han får det ikke til. Han sier han er fornøyd med 10 kg i første omgang. Så evt 5 kg til. Hvis han hadde ligget på ca 85 kg, så tror jeg det hadde vært passe vekt til ham. Han er ganske normalt bygget. Han har den "typiske" mannefasongen med mest mage.

Han har høyt blodtrykk og går på medisiner for det. Han har hatt høyt blodtrykk siden han var i militæret (der de oppdaget det først i alle fall), men han fikk medisiner for 3-4 år siden.

Jeg har hele tiden sagt han må legge om livsstilen - kosthold og trening. Både for helse generelt, for å gå ned i vekt og for å kanskje få ned blodtrykket litt. Det skader i alle fall ikke å prøve! Jeg tror han ville fått mye mer energi og "futt" også. Han sover utrolig mye og er slapp og lat.... (Vi er veldig forskjellige!!)

Legen han var hos da han fikk blodtrykkmedisiner, sa at det ikke hadde noe å si fra eller til for blodtrykket om han spiste sunnere eller gikk ned i vekt. Så han bruker det som motargument hver gang jeg prøver å foreslå et sunnere kosthold...

Han er egentlig tømrer og har vært veldig aktiv i jobben, men de siste årene har han jobbet som formann. Det blir en del gåing på store arbeidsplasser, men det er ikke "trening" i den forstand. Og han bruker kroppen mye mindre enn han gjorde før. Han var også mye mer aktiv tidligere. Før han møtte meg var han i veldig god form. Så jeg vet ikke hva som skjedde!!! :P

Kjæresten og ei vi kjenner har inngått et veddemål om hvem som går ned størst prosentandel fram til neste juni neste år. De har veddet om billetter +++ til en verdi av 7000 - 8000 kr. De har skrevet kontrakt og signert og greier. Og det er greit nok for min del - men det virker ikke som han har den stooooore motivasjonen likevel. (Han nevnte her for litt siden at han bare skulle sette av pengene så han hadde det klart...) Jeg hadde håpet på at han skulle legge seg i hardtrening og passe på mat og god drikke... MEN.... de er begge litt trege og de har ikke veid seg sammen ennå (for å starte veddemålet).

Så nå går de begge to rundt og "spiser seg opp før innveingen", som de sier. Jeg synes det er fryktelig barnslig - og at de bare lurer seg selv.... så de siste 3-4 ukene siden de inngikk veddemålet, så har de heller gått opp i vekt.... *teit*.

Vel... poenget er... Hva kan jeg gjøre for å hjelpe ham uten å "mase"? Han har 0 peiling på kosthold og blander litt forskjellige dietter. (Han plukker det beste fra alt han har hørt... så det er en salig blanding av husmannskost med poteter og mye fett/lav GI). Det fungerer dårlig og vekta sniker seg oppover. Han trener i perioder, men ender ofte opp utslitt og utsultet på en pizzeria etterpå.

Vi bor ikke sammen, og han skylder på at han spiser usunt fordi jeg ikke lager sunn mat til ham. Blir litt provosert over at en voksen mann ikke kan ta ansvar for seg selv og egen helse. OG... han er ikke fryktelig glad i maten jeg lager... det blir litt for mye bønner og linser og litt for lite poteter og flesk...

Mye av problemet hans ligger i litt for mye "god, svensk husmannskost" med falukorv, kjøttboller, flesk og fete sauser til hverdags. Litt for mye øl og cider/juice. Han drikker melk som det er vann (for melk har han alltid hørt er sunt - og da kan man drikke ubegrenset av det, liksom!). Han har litt problemer med å spise regelmessig - og ender opp med å spise seg alt for mett når han først spiser. (Som ender opp med at han blir alt for slapp og tung i magen og må legge seg på sofaen mens jeg går tur med hunden).

Puh... måtte bare lufte det litt! Jeg vet ganske mye om mat og trening - og hva han burde ha gjort. MEN - hvordan få ham til å gjøre det og finne motivasjon??

Jeg kunne ha satt opp en ganske fornuftig kostholdsplan til ham - men han trenger nok å høre det fra noen andre enn meg. Jeg har foreslått at han kunne bli med i "Viktväkterna", "mannekurs" hos Grete Roede eller Ingers rugbrød. Han passer ikke på lavkarbo. Han hadde ikke overlevd uten brød og poteter. Han er ikke flink til å veie mat eller telle kcal heller, så Grete Roede blir nok for vanskelig for ham... Har foreslått personlig oppfølging hos noen som arbeider med ernæring/kostholdsveiledning/trening, men det er "bortkastet å bruke penger på". (Han var interessert helt til han så prisene....) Jeg mener det alt i alt kan lønne seg.... (Han har ganske stort matbudsjett nå - og det er en investering i egen helse og velvære). Og.... det er litt teit at han kan ta så lett på de 8000 kr de vedder om?!!?? Det kunne han ha brukt på et kurs eller veiledningstimer. Jeg har også foreslått at han kunne ha fått oppfølging hos legen sin. Han har en bmi på over 31,5 - og regnes som overvektig.

Har noen gode tips eller erfaringer??? Hva kan jeg gjøre? Eller skal jeg bare la det skure og gå til han finner ut av det selv? (Evt fortsetter å ikke finner ut av det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    2

  • tjohei

    2

  • Tonette

    1

  • EnolaGay

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

1. Bort med snop og brus. Ellers ingen diett.

2. Viktigst: Totalt sett mindre mat.

3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Motivasjonen må han nok finne selv, den kan hverken kjøpes eller overdras.

Jeg har imidlertid mine tvil om følgende: ''Legen han var hos da han fikk blodtrykkmedisiner, sa at det ikke hadde noe å si fra eller til for blodtrykket om han spiste sunnere eller gikk ned i vekt.''

Tror ikke en lege vil si at kosthold og fysisk form er uvesentlig for hjerte og blodtrykk. Hvis han tror på dette selv, bør han antakelig finne an annen lege. Kanskje det kan hjelpe på motivasjonen?

http://www.trening.no/kosthold/8944.o2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Motivasjonen må han nok finne selv, den kan hverken kjøpes eller overdras.

Jeg har imidlertid mine tvil om følgende: ''Legen han var hos da han fikk blodtrykkmedisiner, sa at det ikke hadde noe å si fra eller til for blodtrykket om han spiste sunnere eller gikk ned i vekt.''

Tror ikke en lege vil si at kosthold og fysisk form er uvesentlig for hjerte og blodtrykk. Hvis han tror på dette selv, bør han antakelig finne an annen lege. Kanskje det kan hjelpe på motivasjonen?

http://www.trening.no/kosthold/8944.o2.html

Jeg er selv VELDIG i tvil om legen faktisk sa det der, men jeg var ikke der - og kjæresten min sier legen sa det.... Det er ikke snakk om å henge ut "dårlige" leger eller hva han sa eller ikke sa. Det viktigste nå er hva han oppfattet/tolket det som. Det har konsekvenser for holdningen hans til det nå, og han bruker det som unnskyldning for å ikke ta tak i egen helse. Jeg prøver å si at det uansett ikke skader å gå litt ned i vekt/trene. Det kan hende blodtrykket aldri blir helt stabilt uten medisiner, men hvis medisinene kan reduseres så hadde det vært kjempebra! Det er min mening, da.

Det å gå ned i vekt er jo egentlig bare et regnestykke - mindre inn enn det man forbruker. Hos ham går det mer inn enn det han forbruker ved å holde kroppen i gang + det han gjør av aktiviteter.

Han har riktignok begynt å spille badminton med en guttegjeng en gang i uka nå - så det er positivt. De har tilbud om gratis spinning etter arbeidstid en gang i uka, så det hadde også vært fint om han hadde blitt med på. Han har blitt ivrig jeger de siste årene, så det hender jeg får ham med ut i skogen for å se etter spor og sånt. Men... det blir ikke så regelmessig. Jeg går minimum en time om dagen med hunden min + at jeg sykler/trener på sats. Jeg smører meg med alt jeg har av tålmodighet når vi går turer (er som å gå med en unge sammenlignet med når jeg og hunden går alene). MEN.... vi løper litt fram og tilbake for å bruke det vi har av energi mens han rusler etter oss i sitt tempo :D Vi er sikkert litt av et syn!! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Spørsmålet du bør stille deg er vel heller om du orker å leve et liv med han? Dere virker å være alt for forskjellig. Når han heller vil ligge i sofaen i steden for å gå tur med deg, har jeg mine store tvil om det blir noe bedre senere og som du sier og spise seg opp før veiing virker helt bak mål. Da tar han ikke akkurat overvekten på alvor.

Han må finne ut av dette selv. Kanskje han heller bør finne seg en likesinnet og du finne en som orker å gå tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

1. Bort med snop og brus. Ellers ingen diett.

2. Viktigst: Totalt sett mindre mat.

3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00.

''3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00''

Akkurat dette har jeg liten tro på. Blir man feitere av å spise etter kl. 18 enn før kl. 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Spørsmålet du bør stille deg er vel heller om du orker å leve et liv med han? Dere virker å være alt for forskjellig. Når han heller vil ligge i sofaen i steden for å gå tur med deg, har jeg mine store tvil om det blir noe bedre senere og som du sier og spise seg opp før veiing virker helt bak mål. Da tar han ikke akkurat overvekten på alvor.

Han må finne ut av dette selv. Kanskje han heller bør finne seg en likesinnet og du finne en som orker å gå tur?

Du fanget opp noe viktig ved saken her, ja. Det er absolutt noe jeg vurderer hvis han ikke kommer seg opp av sofaen snart! Jeg er i innspurten av utdanningen min, så jeg avventer til etter jul for å se om det bedrer seg når livet mitt har normalisert seg litt også. Uansett har vi kjent hverandre i så mange år og jeg vil ikke at han skal spise og drikke seg til dårlig helse. Men han er en voksen mann, og han må lære seg å ta ansvar for seg selv og egen kropp. Vi får se. Enn så lenge avventer jeg litt og ser om jeg får ham med meg ut på turer. Jeg med bikkja og han med jaktutstyret/våpen. Fordelen med at han bærer med seg det i skogen er at han faktisk bærer på et par kg ekstra! hehe... det er dessuten mye ulv og bjørn i skogen der vi går, så jeg synes det er greit at han har med seg noe sånn i tilfelle! (Vi er jegere begge to, så vi har et "profesjonelt" og seriøst syn på det å bære våpen i skogen. Sikkerhet går alltid først! Det er ikke noe tull der, altså!) Jeg skal lære ham opp i å gå spor med hunden, så det kan hende det kan øke motivasjonen til å komme seg ut litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

For å ikke få noen på nakken her, så vil jeg presisere at vi stort sett går i egen skog og ikke "vifter rundt" med våpen på noen som helt slags uanstendig måte. OG vi går ikke på ulve/bjørnejakt! Men hvis hunden min eller vi hadde blitt angrepet/skadet av rovdyr, så hadde jeg ikke vært i tvil om hva vi hadde gjort i selvforsvar! Ble litt utenfor tema, men følte for å presisere! Jeg har jegerprøven, men er stort sett med hundefører og trener hunden min til å bli ettersøkshund. Kjæresten min står for skytingen, for han er mye flinkere enn meg. - Og det siste vi vil er å skadeskyte dyr når man driver med jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du fanget opp noe viktig ved saken her, ja. Det er absolutt noe jeg vurderer hvis han ikke kommer seg opp av sofaen snart! Jeg er i innspurten av utdanningen min, så jeg avventer til etter jul for å se om det bedrer seg når livet mitt har normalisert seg litt også. Uansett har vi kjent hverandre i så mange år og jeg vil ikke at han skal spise og drikke seg til dårlig helse. Men han er en voksen mann, og han må lære seg å ta ansvar for seg selv og egen kropp. Vi får se. Enn så lenge avventer jeg litt og ser om jeg får ham med meg ut på turer. Jeg med bikkja og han med jaktutstyret/våpen. Fordelen med at han bærer med seg det i skogen er at han faktisk bærer på et par kg ekstra! hehe... det er dessuten mye ulv og bjørn i skogen der vi går, så jeg synes det er greit at han har med seg noe sånn i tilfelle! (Vi er jegere begge to, så vi har et "profesjonelt" og seriøst syn på det å bære våpen i skogen. Sikkerhet går alltid først! Det er ikke noe tull der, altså!) Jeg skal lære ham opp i å gå spor med hunden, så det kan hende det kan øke motivasjonen til å komme seg ut litt :)

'' Uansett har vi kjent hverandre i så mange år og jeg vil ikke at han skal spise og drikke seg til dårlig helse''

Ja, jeg skjønner jo at det er dype følelser etter så mange år og at det ikke er så enkelt som bare å gjøre det slutt. Ellers er det en god ide det du nevner i resten av innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00''

Akkurat dette har jeg liten tro på. Blir man feitere av å spise etter kl. 18 enn før kl. 18?

Du brenner mer tidlig på dagen enn sent. Akkurat om du blir feit, feitere, feitest er noe annet.

Frokost blir anbefalt som dagens viktigste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Spørsmålet du bør stille deg er vel heller om du orker å leve et liv med han? Dere virker å være alt for forskjellig. Når han heller vil ligge i sofaen i steden for å gå tur med deg, har jeg mine store tvil om det blir noe bedre senere og som du sier og spise seg opp før veiing virker helt bak mål. Da tar han ikke akkurat overvekten på alvor.

Han må finne ut av dette selv. Kanskje han heller bør finne seg en likesinnet og du finne en som orker å gå tur?

Typisk dol-råd, dere er for forskjellige....drop ham;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri trodd noe på dette her og jeg tror jeg har rett.

http://iform.nu/kosthold/sporsmal-om-kosthold/er-mat-mer-fetende-nar-jeg-spiser-om-kvelden

Jeg tror allikevel det kan være en god tommelfinger-regel for mange. Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har aldri trodd noe på dette her og jeg tror jeg har rett.

http://iform.nu/kosthold/sporsmal-om-kosthold/er-mat-mer-fetende-nar-jeg-spiser-om-kvelden

Jeg vet at jeg legger på meg om jeg spiser om kvelden, men det har ikke med tidspunktet for selve forbrenningen å gjøre. Derimot tyr jeg da ofte til noe usunt, og dette kommer da på toppen av det vanlige kostholdet.

Har liten tro på at man blir fetere av å spise middag kl. 20 enn kl. 17, forutsatt at man spiser det samme ellers.

Hm, lurer på om det blir et glass vin og kanskje et par kjeks med god ost i kveld også ;P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror allikevel det kan være en god tommelfinger-regel for mange. Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg ;-)

''Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg''

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror allikevel det kan være en god tommelfinger-regel for mange. Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg ;-)

''Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg ;-)''

Ja, hvis man også har spist mye på dagtid så, men hvis man hopper over frokosten og spiser en sunn lunsj, blir man vel ikke feitere av å spise etter kl. 18.

Nå vet jeg at det skal være fyfy og hoppe over frokosten. Kanskje det er det for noen, men ikke for alle. Jeg kan ikke hoppe over kveldsmaten. Da får jeg ikke sove, men jeg kan fint greie meg med bare en kopp kaffe til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet at jeg legger på meg om jeg spiser om kvelden, men det har ikke med tidspunktet for selve forbrenningen å gjøre. Derimot tyr jeg da ofte til noe usunt, og dette kommer da på toppen av det vanlige kostholdet.

Har liten tro på at man blir fetere av å spise middag kl. 20 enn kl. 17, forutsatt at man spiser det samme ellers.

Hm, lurer på om det blir et glass vin og kanskje et par kjeks med god ost i kveld også ;P.

''Derimot tyr jeg da ofte til noe usunt, og dette kommer da på toppen av det vanlige kostholdet''

Ja, men det er jo en annen sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...