Gå til innhold

Hvordan kan kjæresten gå ned i vekt?


Gjest stinecj

Anbefalte innlegg

''Ved å ikke spise noe særlig på kvelden, så vil det totale matinntaket for de fleste bli mindre enn om man fortsetter å spise til man legger seg ;-)''

Ja, hvis man også har spist mye på dagtid så, men hvis man hopper over frokosten og spiser en sunn lunsj, blir man vel ikke feitere av å spise etter kl. 18.

Nå vet jeg at det skal være fyfy og hoppe over frokosten. Kanskje det er det for noen, men ikke for alle. Jeg kan ikke hoppe over kveldsmaten. Da får jeg ikke sove, men jeg kan fint greie meg med bare en kopp kaffe til frokost.

Det er selvfølgelig det totale inntaket som er avgjørende, men siden de fleste overvektige er ganske glade i mat, så tror jeg fortsatt det er en sunn leveregel å ikke spise mye om kvelden. Men om man setter grensen ved kl 18 eller kl 20 tror jeg spiller liten rolle. Det med kl 18 er kanskje basert på en ganske tradisjonell rytme med solid middag kl rett før kl 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    2

  • tjohei

    2

  • Tonette

    1

  • EnolaGay

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

''3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00''

Akkurat dette har jeg liten tro på. Blir man feitere av å spise etter kl. 18 enn før kl. 18?

Nei - det har ikke jeg noen som helst tro på heller. Det er det totale kcalinntaket i løpet av dagen som telle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Kanskje du finner noen tips her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10038473

DETTE KAN DU SI - OG IKKE SI

Nei

- Ironi og sarkasmer over de usunne vanene og tilstanden.

- Kommentarer om utseende.

- Betraktninger på partnerens tilstand som «du kommer til å bli syk hvis du ikke gjør noe med deg selv snart».

- Anklager som «det er din feil at vi aldri kommer oss ut, du er jo i så elendig form».

- Oppfordringer om endringer knyttet til utseendet som «du er jo så tykk at du bør begynne å trene».

Ja

- Hva syns du selv om de nåværende livsstilsvanene dine?

- Hva syns du selv om helsetilstanden din?

- Hva kan du eventuelt tenke deg å endre?

- Hvordan tror du det er best å gjøre det?

- Hva kan jeg gjøre for å hjelpe deg?

Dette var fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er ikke noe vanskelig å se at det er mer fornuftig å spise de kaloriene man inntar tidligere på dagen når man er i aktivitet.

Les linken. Man er jo i aktivitet neste dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shilapila

Les linken. Man er jo i aktivitet neste dag også.

Jeg har lest linken. Du kan ikke forvente at jeg er enig med det som står der. Gidder ikke lete etter linker med motargumenter, men de finnes det mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har lest linken. Du kan ikke forvente at jeg er enig med det som står der. Gidder ikke lete etter linker med motargumenter, men de finnes det mange av.

Jeg forventer ikke at du er enig og man blir selvfølgelig feitere om man spiser kjeks og drikker vin om kvelden, da dette er vanskelig å gjøre i arbeidstiden, men mange av oss med en sittestillende jobb er langt mer aktive på kvelden enn på dagtid og du blir ikke feitere av 2 brødskiver kl.22.00 enn du blir av 2 brødskiver kl. 7.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei - det har ikke jeg noen som helst tro på heller. Det er det totale kcalinntaket i løpet av dagen som telle

Stemmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

''3. Vær litt spesielt forsiktig etter 18.00''

Akkurat dette har jeg liten tro på. Blir man feitere av å spise etter kl. 18 enn før kl. 18?

Nei, du blir ikke feitere av å spise etter kl. 18.

Jeg forutsatte i mitt svar at det var en person i arbeid/utdanning. Ved å spise en mindre del av den totalt tilmålte mengden etter kl. 18, kan en spise noe mer i den tiden en skal yte noe. Dette kan være at en trenger energi, oppmerksomhet eller kort og godt at en ikke vil forstyrres av sultenhet mens en er i jobb/utdanning. På kvelden skal en yte mindre og en kan lettere avlede sulten med andre lystfylte aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, du blir ikke feitere av å spise etter kl. 18.

Jeg forutsatte i mitt svar at det var en person i arbeid/utdanning. Ved å spise en mindre del av den totalt tilmålte mengden etter kl. 18, kan en spise noe mer i den tiden en skal yte noe. Dette kan være at en trenger energi, oppmerksomhet eller kort og godt at en ikke vil forstyrres av sultenhet mens en er i jobb/utdanning. På kvelden skal en yte mindre og en kan lettere avlede sulten med andre lystfylte aktiviteter.

Ok, sånn ja.

Det kan jo være at vedkommende har en jobb hvor han er fysisk aktiv selvfølgelig, ikke stillesittende som meg og dermed trenger mer mat på dagtid enn på kvelden. Ser ellers ut til å være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Ok, sånn ja.

Det kan jo være at vedkommende har en jobb hvor han er fysisk aktiv selvfølgelig, ikke stillesittende som meg og dermed trenger mer mat på dagtid enn på kvelden. Ser ellers ut til å være enig.

Vet med fornuften at kroppen trenger mest energi på formiddagen/dagen.

Men da er jeg så travelt opptatt med jobb etc, og kjenner ingen sult. Spiser likevel litt til frokost og lunch.

Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Vet med fornuften at kroppen trenger mest energi på formiddagen/dagen.

Men da er jeg så travelt opptatt med jobb etc, og kjenner ingen sult. Spiser likevel litt til frokost og lunch.

Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.

''Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.''

Hvor har du det fra? Hvis du spiser veldig mye på kvelden og veldig usunt blir det feil selvfølgelig, men hvis du inntar et kveldsmåltid istden for frokost, kan det ikke bli feil.

I alle år har jeg spist før jeg legger meg. Ellers får jeg rett og slett ikke sove, men jeg orker ikke frokost kl. 7 på morgenen. Da tar jeg bare en kopp kaffe og mitt første måltid er lunsj i 11-tiden. Jeg skjønner at dette ikke passer for alle. Mitt poeng var bare at man ikke kan lage en generell regel for alle. Folk er forskjellige og man blir rett og slett ikke feitere av en brødskive på kvelden enn om morgenen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Nei, du blir ikke feitere av å spise etter kl. 18.

Jeg forutsatte i mitt svar at det var en person i arbeid/utdanning. Ved å spise en mindre del av den totalt tilmålte mengden etter kl. 18, kan en spise noe mer i den tiden en skal yte noe. Dette kan være at en trenger energi, oppmerksomhet eller kort og godt at en ikke vil forstyrres av sultenhet mens en er i jobb/utdanning. På kvelden skal en yte mindre og en kan lettere avlede sulten med andre lystfylte aktiviteter.

Hvor mange ganger må det sies til folket?

Den gyldne middelvei, passer alle!

Er du ikke drtitlei av å svare på hva de fleste av oss kaller "common sense" = måtehold og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.''

Hvor har du det fra? Hvis du spiser veldig mye på kvelden og veldig usunt blir det feil selvfølgelig, men hvis du inntar et kveldsmåltid istden for frokost, kan det ikke bli feil.

I alle år har jeg spist før jeg legger meg. Ellers får jeg rett og slett ikke sove, men jeg orker ikke frokost kl. 7 på morgenen. Da tar jeg bare en kopp kaffe og mitt første måltid er lunsj i 11-tiden. Jeg skjønner at dette ikke passer for alle. Mitt poeng var bare at man ikke kan lage en generell regel for alle. Folk er forskjellige og man blir rett og slett ikke feitere av en brødskive på kvelden enn om morgenen :-)

Enig at folk er forskjellig. :)

For meg er det best å kontrollere matinntak bedre over hele dagen, for å bevare evt gå ned i vekt.

Når jeg har det spisemønsteret som nå, så går det en vei....og det er oppover mht vekt.

Ikke fordi jeg bare utstetter 2 skiver grove frokostskiver til kveldsmat- men fordi jeg er mer sulten og snoken hele kvelden dersom jeg ikke har vært obs på mat om dagen. I går feks, ble det en solid middag etterfulgt av en ostebit (brie) i 17 tiden. I 18.30 tiden tok jeg et knekkebrød- delt i flere biter for å ha på ost (brie, blå castelle etc). Avsluttet med to clementiner.

Ble sulten - eller sugen(?) - videre utover kvelden. Men holdt stand. Tok et glass vin, og gikk og la meg.

Våknet skrubb-sulten i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at folk er forskjellig. :)

For meg er det best å kontrollere matinntak bedre over hele dagen, for å bevare evt gå ned i vekt.

Når jeg har det spisemønsteret som nå, så går det en vei....og det er oppover mht vekt.

Ikke fordi jeg bare utstetter 2 skiver grove frokostskiver til kveldsmat- men fordi jeg er mer sulten og snoken hele kvelden dersom jeg ikke har vært obs på mat om dagen. I går feks, ble det en solid middag etterfulgt av en ostebit (brie) i 17 tiden. I 18.30 tiden tok jeg et knekkebrød- delt i flere biter for å ha på ost (brie, blå castelle etc). Avsluttet med to clementiner.

Ble sulten - eller sugen(?) - videre utover kvelden. Men holdt stand. Tok et glass vin, og gikk og la meg.

Våknet skrubb-sulten i morges.

Hei,

Jeg holder sulten og lysten på noe godt om kvelden og om natten på avstand med 1-2 kokte egg til kveldsmat. Evt. etterfulgt av en Skyr.

Dette funker i alle fall for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Enig at folk er forskjellig. :)

For meg er det best å kontrollere matinntak bedre over hele dagen, for å bevare evt gå ned i vekt.

Når jeg har det spisemønsteret som nå, så går det en vei....og det er oppover mht vekt.

Ikke fordi jeg bare utstetter 2 skiver grove frokostskiver til kveldsmat- men fordi jeg er mer sulten og snoken hele kvelden dersom jeg ikke har vært obs på mat om dagen. I går feks, ble det en solid middag etterfulgt av en ostebit (brie) i 17 tiden. I 18.30 tiden tok jeg et knekkebrød- delt i flere biter for å ha på ost (brie, blå castelle etc). Avsluttet med to clementiner.

Ble sulten - eller sugen(?) - videre utover kvelden. Men holdt stand. Tok et glass vin, og gikk og la meg.

Våknet skrubb-sulten i morges.

''Tok et glass vin, og gikk og la meg''

Virker som dette har blitt en vane for mange. Jeg spiser og legger meg. Uansett, lykke til med vektnedgang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Jeg forventer ikke at du er enig og man blir selvfølgelig feitere om man spiser kjeks og drikker vin om kvelden, da dette er vanskelig å gjøre i arbeidstiden, men mange av oss med en sittestillende jobb er langt mer aktive på kvelden enn på dagtid og du blir ikke feitere av 2 brødskiver kl.22.00 enn du blir av 2 brødskiver kl. 7.00.

Å bli feitere er ikke diskusjonen her. NHD har svart deg bra, og det virker det som du forstår.

Hvis du er slank så trenger du ikke å bekymre deg for når på dagen du spiser. Du blir ikke "feitere" av to brødskiver om kvelden fremfor om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.''

Hvor har du det fra? Hvis du spiser veldig mye på kvelden og veldig usunt blir det feil selvfølgelig, men hvis du inntar et kveldsmåltid istden for frokost, kan det ikke bli feil.

I alle år har jeg spist før jeg legger meg. Ellers får jeg rett og slett ikke sove, men jeg orker ikke frokost kl. 7 på morgenen. Da tar jeg bare en kopp kaffe og mitt første måltid er lunsj i 11-tiden. Jeg skjønner at dette ikke passer for alle. Mitt poeng var bare at man ikke kan lage en generell regel for alle. Folk er forskjellige og man blir rett og slett ikke feitere av en brødskive på kvelden enn om morgenen :-)

Du kan rolig spise dine to brødskiver om kvelden istedenfor om morgenen. Det er ikke det som er poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Å bli feitere er ikke diskusjonen her. NHD har svart deg bra, og det virker det som du forstår.

Hvis du er slank så trenger du ikke å bekymre deg for når på dagen du spiser. Du blir ikke "feitere" av to brødskiver om kvelden fremfor om morgenen.

Nå var det ikke meningen min å ha noen lang diskusjon her. Jeg ville bare få frem at man ikke blir feitere av å spise etter et spesielt klokkeslett og ja det har jeg fått svar på, så for min del er ikke dette noe mer å diskutere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...