smurf78 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT? Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette? Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert? Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff? Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn. Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år? Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss. Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre. Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig? Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? Hvilke fordeler/ulemper ser dere med å organisere seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 ''Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT?'' Det er arbeidsplassen som avhenger av forbundet man organiserer seg i, om ikke oppgavene avviker vesentlig. F:eks vil kokken i kantinen gå under hotell- og restaurant, mens alle dere andre går under EL & IT. Når det er sagt så er EL & IT en del av et større forbund, så om dere ikke går inn der vil de kunne hjelpe de av dere som ikke "passer" med riktig forbund. ''Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff?'' Nei. Det er avtalefrihet i Norge, så dersom arbeidsgiveren (AG) din ikke er organisert kan dere ikke tvinge gjennom verken tariffavtale - eller tarifflønn. Dersom AG er organisert skal det være en tariffavtale, og da kan ingen som er uorganisert lønnes lavere enn de som er organisert - det bryter mot avtaleloven. Dette bør du sjekke ut først. Er AG organisert har dere krav på tarifflønn uavhengig om du er organisert eller ikke. ''Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn.'' Ingen går ned i lønn, men de som ligger over må regne med å vente mange år, ja. Det er ulempen med tariff - da skal det være likt for alle, og de som har fordeler av å være utenfor mister den fordelen. Ingen går ned i lønn, som sagt, men man vil ikke kunne gi individuelle fordeler lenger. ''Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år?'' Krever man tariffavtale får man tariffavtale, da er det ingen andre endringer som kan innføres. ''Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette?'' Nei, ikke om dere ikke krever tariffavtale. Det er som sagt avtalefrihet, og AG kan tilby den lønnen de ønsker om de ikke er forpliktet av tariffavtale. Og så er det opp til dere om dere vil akseptere det tilbudet eller ikke. ''Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert?'' Minstekravet er to, så i prinsipp - nei. Men dere kan som sagt uansett ikke tvinge gjennom noe. ''Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss. Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre. Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig?'' Nei, det er ikke lov. Men dere må være klar over at dersom dere får fordeler gjennom en tariffavtale, så er de pålagt å gi alle de andre de samme fordelene - ettersom det ikke er lov å forskjellsbehandle organiserte og uorganiserte. Det vil si at du betaler avgift og tar en kamp, mens resten av de ansatte uansett får fordelene... Forutsatt at dere får en avtale gjennom. ''Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? '' Nei, det er avtalefrihet også for dere - så alle som vil kan organisere seg. ''Hvilke fordeler/ulemper ser dere med å organisere seg?'' For arbeidsgiver er det ingen fordeler... For arbeidstaker er det vanskelig å si om det er fordeler eller ulemper når jeg ikke vet noe mer om arbeidsplassen din. Generelt foretrekker jeg å forhandle lønn, rettigheter og betingelser for meg selv - og så får andre gjøre som de vil. Jeg vil lønnes etter min verdi, ikke etter felles verdi. Tariffavtale gir lite rom for individuell belønning og avtale, og det synes jeg ikke noe om. Når det er sagt: tariffavtale kan være en fordel dersom man har en useriøs arbeidsgiver. Da kan det hjelpe til å få orden på arbeidsplassen. Mange små arbeidsgivere har ikke råd til tariffavtale, og jeg synes fokuset da heller bør gå på om man får verdig lønn, arbeidsmiljø og andre fordeler/ulemper. Et lite arbeidssted kan ha godt miljø, stor mulighet for medbestemmelse og fritt spillerom ifht ferie og fridager - men kanskje ti kroner lavere lønn i timen enn tariffavtalen sier. Da må man se på hva som er viktigst for en selv. Arbeidsstedet kan også ha særavtaler som er gunstigere enn en tariffavtale: f.eks kan man ha ansvarstillegg på timelønn fremfor kveldstillegg, eller bonusordninger av salgsomsetning osv. Det kan man ikke med tariffavtaler - da er det betingelsene i avtalene som gjelder, og man kan ikke avtale seg bort fra dem til ugunst for arbeidstaker. Dette er et veldig stort område, og det er vanskelig å svare deg helt konkret uten mer detaljert informasjon Men still gjerne spørsmål, så skal jeg forsøke å svare bedre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3301494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 ''Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT?'' Det er arbeidsplassen som avhenger av forbundet man organiserer seg i, om ikke oppgavene avviker vesentlig. F:eks vil kokken i kantinen gå under hotell- og restaurant, mens alle dere andre går under EL & IT. Når det er sagt så er EL & IT en del av et større forbund, så om dere ikke går inn der vil de kunne hjelpe de av dere som ikke "passer" med riktig forbund. ''Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff?'' Nei. Det er avtalefrihet i Norge, så dersom arbeidsgiveren (AG) din ikke er organisert kan dere ikke tvinge gjennom verken tariffavtale - eller tarifflønn. Dersom AG er organisert skal det være en tariffavtale, og da kan ingen som er uorganisert lønnes lavere enn de som er organisert - det bryter mot avtaleloven. Dette bør du sjekke ut først. Er AG organisert har dere krav på tarifflønn uavhengig om du er organisert eller ikke. ''Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn.'' Ingen går ned i lønn, men de som ligger over må regne med å vente mange år, ja. Det er ulempen med tariff - da skal det være likt for alle, og de som har fordeler av å være utenfor mister den fordelen. Ingen går ned i lønn, som sagt, men man vil ikke kunne gi individuelle fordeler lenger. ''Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år?'' Krever man tariffavtale får man tariffavtale, da er det ingen andre endringer som kan innføres. ''Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette?'' Nei, ikke om dere ikke krever tariffavtale. Det er som sagt avtalefrihet, og AG kan tilby den lønnen de ønsker om de ikke er forpliktet av tariffavtale. Og så er det opp til dere om dere vil akseptere det tilbudet eller ikke. ''Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert?'' Minstekravet er to, så i prinsipp - nei. Men dere kan som sagt uansett ikke tvinge gjennom noe. ''Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss. Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre. Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig?'' Nei, det er ikke lov. Men dere må være klar over at dersom dere får fordeler gjennom en tariffavtale, så er de pålagt å gi alle de andre de samme fordelene - ettersom det ikke er lov å forskjellsbehandle organiserte og uorganiserte. Det vil si at du betaler avgift og tar en kamp, mens resten av de ansatte uansett får fordelene... Forutsatt at dere får en avtale gjennom. ''Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? '' Nei, det er avtalefrihet også for dere - så alle som vil kan organisere seg. ''Hvilke fordeler/ulemper ser dere med å organisere seg?'' For arbeidsgiver er det ingen fordeler... For arbeidstaker er det vanskelig å si om det er fordeler eller ulemper når jeg ikke vet noe mer om arbeidsplassen din. Generelt foretrekker jeg å forhandle lønn, rettigheter og betingelser for meg selv - og så får andre gjøre som de vil. Jeg vil lønnes etter min verdi, ikke etter felles verdi. Tariffavtale gir lite rom for individuell belønning og avtale, og det synes jeg ikke noe om. Når det er sagt: tariffavtale kan være en fordel dersom man har en useriøs arbeidsgiver. Da kan det hjelpe til å få orden på arbeidsplassen. Mange små arbeidsgivere har ikke råd til tariffavtale, og jeg synes fokuset da heller bør gå på om man får verdig lønn, arbeidsmiljø og andre fordeler/ulemper. Et lite arbeidssted kan ha godt miljø, stor mulighet for medbestemmelse og fritt spillerom ifht ferie og fridager - men kanskje ti kroner lavere lønn i timen enn tariffavtalen sier. Da må man se på hva som er viktigst for en selv. Arbeidsstedet kan også ha særavtaler som er gunstigere enn en tariffavtale: f.eks kan man ha ansvarstillegg på timelønn fremfor kveldstillegg, eller bonusordninger av salgsomsetning osv. Det kan man ikke med tariffavtaler - da er det betingelsene i avtalene som gjelder, og man kan ikke avtale seg bort fra dem til ugunst for arbeidstaker. Dette er et veldig stort område, og det er vanskelig å svare deg helt konkret uten mer detaljert informasjon Men still gjerne spørsmål, så skal jeg forsøke å svare bedre Takk for langt bra svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3301926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT?'' Det er arbeidsplassen som avhenger av forbundet man organiserer seg i, om ikke oppgavene avviker vesentlig. F:eks vil kokken i kantinen gå under hotell- og restaurant, mens alle dere andre går under EL & IT. Når det er sagt så er EL & IT en del av et større forbund, så om dere ikke går inn der vil de kunne hjelpe de av dere som ikke "passer" med riktig forbund. ''Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff?'' Nei. Det er avtalefrihet i Norge, så dersom arbeidsgiveren (AG) din ikke er organisert kan dere ikke tvinge gjennom verken tariffavtale - eller tarifflønn. Dersom AG er organisert skal det være en tariffavtale, og da kan ingen som er uorganisert lønnes lavere enn de som er organisert - det bryter mot avtaleloven. Dette bør du sjekke ut først. Er AG organisert har dere krav på tarifflønn uavhengig om du er organisert eller ikke. ''Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn.'' Ingen går ned i lønn, men de som ligger over må regne med å vente mange år, ja. Det er ulempen med tariff - da skal det være likt for alle, og de som har fordeler av å være utenfor mister den fordelen. Ingen går ned i lønn, som sagt, men man vil ikke kunne gi individuelle fordeler lenger. ''Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år?'' Krever man tariffavtale får man tariffavtale, da er det ingen andre endringer som kan innføres. ''Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette?'' Nei, ikke om dere ikke krever tariffavtale. Det er som sagt avtalefrihet, og AG kan tilby den lønnen de ønsker om de ikke er forpliktet av tariffavtale. Og så er det opp til dere om dere vil akseptere det tilbudet eller ikke. ''Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert?'' Minstekravet er to, så i prinsipp - nei. Men dere kan som sagt uansett ikke tvinge gjennom noe. ''Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss. Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre. Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig?'' Nei, det er ikke lov. Men dere må være klar over at dersom dere får fordeler gjennom en tariffavtale, så er de pålagt å gi alle de andre de samme fordelene - ettersom det ikke er lov å forskjellsbehandle organiserte og uorganiserte. Det vil si at du betaler avgift og tar en kamp, mens resten av de ansatte uansett får fordelene... Forutsatt at dere får en avtale gjennom. ''Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? '' Nei, det er avtalefrihet også for dere - så alle som vil kan organisere seg. ''Hvilke fordeler/ulemper ser dere med å organisere seg?'' For arbeidsgiver er det ingen fordeler... For arbeidstaker er det vanskelig å si om det er fordeler eller ulemper når jeg ikke vet noe mer om arbeidsplassen din. Generelt foretrekker jeg å forhandle lønn, rettigheter og betingelser for meg selv - og så får andre gjøre som de vil. Jeg vil lønnes etter min verdi, ikke etter felles verdi. Tariffavtale gir lite rom for individuell belønning og avtale, og det synes jeg ikke noe om. Når det er sagt: tariffavtale kan være en fordel dersom man har en useriøs arbeidsgiver. Da kan det hjelpe til å få orden på arbeidsplassen. Mange små arbeidsgivere har ikke råd til tariffavtale, og jeg synes fokuset da heller bør gå på om man får verdig lønn, arbeidsmiljø og andre fordeler/ulemper. Et lite arbeidssted kan ha godt miljø, stor mulighet for medbestemmelse og fritt spillerom ifht ferie og fridager - men kanskje ti kroner lavere lønn i timen enn tariffavtalen sier. Da må man se på hva som er viktigst for en selv. Arbeidsstedet kan også ha særavtaler som er gunstigere enn en tariffavtale: f.eks kan man ha ansvarstillegg på timelønn fremfor kveldstillegg, eller bonusordninger av salgsomsetning osv. Det kan man ikke med tariffavtaler - da er det betingelsene i avtalene som gjelder, og man kan ikke avtale seg bort fra dem til ugunst for arbeidstaker. Dette er et veldig stort område, og det er vanskelig å svare deg helt konkret uten mer detaljert informasjon Men still gjerne spørsmål, så skal jeg forsøke å svare bedre '' F:eks vil kokken i kantinen gå under hotell- og restaurant, mens alle dere andre går under EL & IT. Når det er sagt så er EL & IT en del av et større forbund'' Her må jeg rette på deg litt, siden du kommer med feilinformasjon :-) Det er Hotell og restaurant som ligger under et større forbund. Hotell og restaurant ligger under Fellesforbundet. EL & IT ligger ikke under noe annet. Det er også arbeidsoppgavene som avgjør hvilket forbund som blir riktig, slik at både resepsjonist og lagermedarbeider kommer inn under Handel og kontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3301940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT?'' Det er mulig, men det beste er å være i det forbundet dere tilhører.Resepsjonister og lagermedarbeidere under Handel og kontor. Teknikere under FLT (forbundet for ledelse og teknikk), men det kommer an på hva slags teknikere. Mulig disse skal under EL & IT. ''Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette? Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert?'' Det er ikke noe minstekrav. ''Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff? Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn. Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år?'' De kan hjelpe de som ligger under tariff. ''Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss'' Det kan de ikke gjøre. ''Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre'' Hva slags fordeler? '' Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig?'' Det tror jeg ikke, men ring til forbundene og forhør deg der. '' Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? '' Nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3301951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 '' F:eks vil kokken i kantinen gå under hotell- og restaurant, mens alle dere andre går under EL & IT. Når det er sagt så er EL & IT en del av et større forbund'' Her må jeg rette på deg litt, siden du kommer med feilinformasjon :-) Det er Hotell og restaurant som ligger under et større forbund. Hotell og restaurant ligger under Fellesforbundet. EL & IT ligger ikke under noe annet. Det er også arbeidsoppgavene som avgjør hvilket forbund som blir riktig, slik at både resepsjonist og lagermedarbeider kommer inn under Handel og kontor. Bortsett fra at LO er en paraply over alle disse forbundene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3302199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Bortsett fra at LO er en paraply over alle disse forbundene. Og det var det jeg mente Uansett hvilket forbund de er i, så vil LO's hovedavtaler være de som gjelder i første ledd - og eventuelle særavtaler for den enkelte stilling/yrke etter dette. Mao gjør det ingenting om de ikke tilhører samme forbund i utgangspunktet, hvertfall ikke når saken står der den står nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3302248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''Vi er noen ansatte som vurderer å organisere oss i EL & IT forbundet.Må alle ha yrker som faller under forbundet, eller holder det at firmaet vi jobber for driver med noe som faller under forbundet? Altså, kan både resepsjonister, teknikere og lagermedarbeidere organisere seg i samme forbund sålenge bedriften driver med IT?'' Det er mulig, men det beste er å være i det forbundet dere tilhører.Resepsjonister og lagermedarbeidere under Handel og kontor. Teknikere under FLT (forbundet for ledelse og teknikk), men det kommer an på hva slags teknikere. Mulig disse skal under EL & IT. ''Mange av oss har ikke fått lønnsøkning siden 2008. Kan forbundet hjelpe oss med dette? Og er det noe minstekrav for hvor mange som må være organisert?'' Det er ikke noe minstekrav. ''Hvordan fungerer dette med tariff? Hos oss har vi ikke tariff, og lønningene til en del ansatte ligger mye høyere enn tariff, mens noen ligger under. Hvis vi organiserer oss, kan de pålegge alle å legge seg på tariff? Isåfall vil de som idag ligger høyere enn tariffen måtte vente maange år på lønnsøkning, og i tillegg må de gå ned i lønn. Eller kan de heller kreve at alle ansatte får så og så mange % økning hvert år?'' De kan hjelpe de som ligger under tariff. ''Vi er også redde for at bedriften skal "straffe" oss som organiserer oss'' Det kan de ikke gjøre. ''Det er noen som ikke er interessert og vi er redd de skal få fordeler framfor oss andre'' Hva slags fordeler? '' Har bedriften lov til å behandle de som er organisert og ikke forskjellig?'' Det tror jeg ikke, men ring til forbundene og forhør deg der. '' Og må vi si fra til bedriften at vi skal organisere oss før vi gjør det? '' Nei. Det er et minstekrav til organisering, man må være to. Og fordeler de uorganiserte kan få er jo bedre pensjonsavtaler, andre arbeidstidsordninger, bonusavtaler for å nevne noe. Så det er klart det går an å gjøre forskjell om man går inn for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3302250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Og det var det jeg mente Uansett hvilket forbund de er i, så vil LO's hovedavtaler være de som gjelder i første ledd - og eventuelle særavtaler for den enkelte stilling/yrke etter dette. Mao gjør det ingenting om de ikke tilhører samme forbund i utgangspunktet, hvertfall ikke når saken står der den står nå. ''Og det var det jeg mente :)'' Ok, men du skrev at EL&IT var under et større forbund og LO er ikke et forbund mem landsorganisasjonen, en paraply. Du uttrykte deg nok litt feil bare. Jeg er vant til at veldig mange tror at LO er et eget forbund, skjønner du og skjønner ikke at det er mange forbund under LO :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3302282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Det er et minstekrav til organisering, man må være to. Og fordeler de uorganiserte kan få er jo bedre pensjonsavtaler, andre arbeidstidsordninger, bonusavtaler for å nevne noe. Så det er klart det går an å gjøre forskjell om man går inn for det. ''Og fordeler de uorganiserte kan få er jo bedre pensjonsavtaler, andre arbeidstidsordninger, bonusavtaler for å nevne noe. Så det er klart det går an å gjøre forskjell om man går inn for det'' Ja, det er sikkert mulig å straffe en som er organisert om en går inn for det. Jeg tviler ikke på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3302294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 ''Og det var det jeg mente :)'' Ok, men du skrev at EL&IT var under et større forbund og LO er ikke et forbund mem landsorganisasjonen, en paraply. Du uttrykte deg nok litt feil bare. Jeg er vant til at veldig mange tror at LO er et eget forbund, skjønner du og skjønner ikke at det er mange forbund under LO :-) Det var ikke meningen Jeg er så vant til å snakke med "sluttbrukere" at jeg har begynt å bruke uttrykk som gjør at de skjønner uten at jeg må forklare alt det du nettopp skrev 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376014-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-%C3%A5-organisere-seg/#findComment-3305456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.