Immoral Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hei, jeg er en gutt på 22 år. Jeg har lest litt rundt om ung ufør men jeg har ikke kommet over noe konkret som kan hjelpe meg med informasjon om dette temaet. Jeg bare lurte på om jeg har rett til Ung Uføre? Jeg har hatt perioder der jeg har jobbet og ikke jobbet, vært veldig mye av og på grunnet at jeg har ikke klart å holde følge med de andre på de forskjellige arbeidsplassene. Jeg ble født med Transposisjon av di store Arterier, og ble den første i norge som de utførte Switch operasjonen på. Men på toppen av dette har jeg også Madelungs Deformasjon og at halve kroppen min er skjeiv. Grunnet operasjonen som liten ha jeg ogsp en mye svakere rygg som jeg har ofte vondt i. Er også under medisinsk behandling rettet mot ADHD/ADD som de tror jeg har. Så langt har Ritalinen jeg har fått fungert supert og livet mitt har blitt forandret til det bedre. Uansett, jeg har enda mye vondt og har problemer med å finne jobb og annet grunnet skavanker jeg er født med. Er disse medfødte skavankene noe å ta tak i, om at jeg har rett til ung ufør? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/#findComment-3302254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Immoral Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re Takk Angustina Men jeg har lest imellom dette hos NAV og det bare forvirrer meg. Jeg er ganske usikker på om jeg faller under noe av dette. Som sagt, jeg har vært i arbeid siden jeg fyllte 18, selv om det har vært fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg tør nesten ikke å spørre hos NAV heller grunnet at jeg er redd di vil ta fra meg AAP jeg går på nå mens jeg er under terapautisk behandling. Madelungs Deformasjon og Transposisjonen er jo kartlagt for ganske lenge siden, men de er ikke sikkre på hvor langt jeg kan gå eller hvor frisk jeg gentlig er, de holder ett nøye oppsyn med meg siden feil de finner hos meg, finner di da hos dòg de andre. ADHD'n min er jeg ikke sikker på om står på papirene enda, men jeg har gått fullt over til Ritalin, og det har blitt overført til fastlegen at det er han som skriver dettan ut. Så ting er ganske nytt for meg allt sammen. MEn ja, ossen er også reglene om man blir ufør? Kan man eventuellt etter hvert prøve seg ut i arbeid igjen? Jeg vil jo ikke bli helt "invalid" for litt arbeid kan jeg gjøre og misstrives å gå hjemme uten å ha noe å gjøre. Jeg vil gjerne veie dette opp mot hverandre..HVa lønner seg best for meg på langsikt..Jobbe i 1 år igjen før jeg blir sykemeldt..igjen..eller være uføre og jobbe litt og litt? Akkurat nå som sagt, går jeg på AAP og..har tjent veldig lite iløpet av min lille arbeidstid så jeg får ikke allverden ut av AAP og lever på smuler og vann. Noen tips og svar hadde vært kjempe greit^^ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/#findComment-3303266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Når jeg leser det du skriver, så lurer jeg på om du ikke ville hatt nytte av å få en utdannelse som gjør deg mindre sårbar i arbeidslivet? Du vil muligens kunne få AAP under utdanning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/#findComment-3303299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Takk Angustina Men jeg har lest imellom dette hos NAV og det bare forvirrer meg. Jeg er ganske usikker på om jeg faller under noe av dette. Som sagt, jeg har vært i arbeid siden jeg fyllte 18, selv om det har vært fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg tør nesten ikke å spørre hos NAV heller grunnet at jeg er redd di vil ta fra meg AAP jeg går på nå mens jeg er under terapautisk behandling. Madelungs Deformasjon og Transposisjonen er jo kartlagt for ganske lenge siden, men de er ikke sikkre på hvor langt jeg kan gå eller hvor frisk jeg gentlig er, de holder ett nøye oppsyn med meg siden feil de finner hos meg, finner di da hos dòg de andre. ADHD'n min er jeg ikke sikker på om står på papirene enda, men jeg har gått fullt over til Ritalin, og det har blitt overført til fastlegen at det er han som skriver dettan ut. Så ting er ganske nytt for meg allt sammen. MEn ja, ossen er også reglene om man blir ufør? Kan man eventuellt etter hvert prøve seg ut i arbeid igjen? Jeg vil jo ikke bli helt "invalid" for litt arbeid kan jeg gjøre og misstrives å gå hjemme uten å ha noe å gjøre. Jeg vil gjerne veie dette opp mot hverandre..HVa lønner seg best for meg på langsikt..Jobbe i 1 år igjen før jeg blir sykemeldt..igjen..eller være uføre og jobbe litt og litt? Akkurat nå som sagt, går jeg på AAP og..har tjent veldig lite iløpet av min lille arbeidstid så jeg får ikke allverden ut av AAP og lever på smuler og vann. Noen tips og svar hadde vært kjempe greit^^ Det er ikke diagnoser som avgjør om du fyller vilkårene for uførepensjon, men funksjonsnedsettelse og evt restarbeidsevne. Dette må utprøves, samt dokumenteres fra fastlege / spesialister. Diagnosene dine er antakelig medfødte, så slik sett fyller du trolig kravene til "Ung ufør". Det er mulig å søke gradert uførepensjon, man kan jobbe ved siden av uførepensjon, man kan "fryse" pensjonen i inntil fem år ved jobb / utdanning osv. Mange muligheter, med andre ord! Du skriver at du har vært i jobb siden du fylte 18, ergo har du antakelig en viss arbeidsevne. Har du fullført utdanning? Du er på AAP nå, hva er aktivitetsplanen der? (Du trenger selvfølgelig ikke å svare meg på dette). Jeg vil råde deg til å bestille en samtale med din saksbehandler på NAV, gjerne sammen med din fastlege / behandler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/#findComment-3303319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Immoral Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Det er ikke diagnoser som avgjør om du fyller vilkårene for uførepensjon, men funksjonsnedsettelse og evt restarbeidsevne. Dette må utprøves, samt dokumenteres fra fastlege / spesialister. Diagnosene dine er antakelig medfødte, så slik sett fyller du trolig kravene til "Ung ufør". Det er mulig å søke gradert uførepensjon, man kan jobbe ved siden av uførepensjon, man kan "fryse" pensjonen i inntil fem år ved jobb / utdanning osv. Mange muligheter, med andre ord! Du skriver at du har vært i jobb siden du fylte 18, ergo har du antakelig en viss arbeidsevne. Har du fullført utdanning? Du er på AAP nå, hva er aktivitetsplanen der? (Du trenger selvfølgelig ikke å svare meg på dette). Jeg vil råde deg til å bestille en samtale med din saksbehandler på NAV, gjerne sammen med din fastlege / behandler. Ja, arbeidsevne har jeg, derfor jeg spør spørsmål her og prøver og finne ut hva som vil være best for meg. Jeg vil ikke ende opp og sitte hjemme, jeg vil ut og arbeide, men det er vanskelig. Jeg prøver bare å finne en måte som kan gjøre levemåten min litt lettere, for jeg sitter igjen med i slutten av måneden med minus og ikke mat. Uansett, hva er dette gradert uførepensjon? Finnes det en link du kan gi meg eller noe sånn om mere informasjon om dette? Og nei, jeg klarte aldri å utføre utdanningen min, jeg endte med å skeie ut grunnet mange ting, og at jeg ikke klarte å fokusere på skole. Men med AAP, aktivitetsplanen min er rettet mot diagnoseringen min for ADHD. Så jeg går fem dager i uken på ett verksted som er drevet i sammarbeid med Sykehuset. Terapautisk Arbeidsgruppe som er opprettet for testing av medisin og ossen folk fungerer i arbeidslivet med sine plager, vær det psykisk eller fysisk. Men jeg har ikke kommet lengere enn dette, og nå er ting veldig uklart for meg, om hva som skjer videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376120-rett-til-ung-uf%C3%B8re/#findComment-3303790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.