Gå til innhold

Katter i nabolaget

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Jeg elsker katter, men liker likevel ikke at andres katter kommer in til oss, eller markerer rundt vår dør eller i vår garasje.

De få gangene nabokatten kom inn i stua vår, dusjet jeg den med en vannflaske og sa bestemt NEI, og tok den ut. Mannen min var nok litt mer voldosm, og har et effektfullt "psssssccchhhhhhhhttttt!" som han roper til katter som blir for nærgående. Å hive singel etter dem (uten å treffe, men bare for lydens skyld) virker også.

At de markerer rundt døra er verre å få has på - eneste som virker helt sikkert, er spikermatte. De liker ikke å stå på den, og da kommer de ikke inntil veggen/døra.

Spikermatte? Får man kjøpt det noe sted?

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• Angustia

8

• petter smart

6

• cathlin

6

Skal huske det, er bare så redd for at naboene, de med katter, skal se på meg som gal og misslike meg. Katteeiere ser ofte ikke at deres kjære dyr kan skape problemer for andre.

Og argumentene er ofte, som også her i tråden, at katter har rett til å ferdes overalt.

Katter har slett ikke lov å ferdes på andres eiendom. Likevel ville jeg nok ikke gjort det jeg skrev (som jeg har gjort en gang) mens naboene så på.

Det hadde absolutt vært en ide. Men jeg er redd jeg kommer til å bli svært misslikt for det. Men det er som du sier, jeg eller andre som blir plaget, har ingen rettigheter.

Hvorfor skulle noen bli sure for at de må betale for skader kattene deres har forårsaket. Dersom de nekter for at det er nettopp deres katt, så kan du si at du vil legge ut rottegift e.l., men at dette da ikke er noe problem for dem siden det ikke er deres katt som kommer inn på din eiendom og pisser og driter overalt.

Gjest Psyk av alt

Hvis det var opp til meg kunne katte- og hundehold vært kun for de som bor et par km fra nærmeste nabo. Naboer nærmere enn så kunne også godt vært forbudt, og for svigermødre burde det vært en 10 km-regel:)

Det hadde faktisk vært glimrende!

Annonse

Spikermatte? Får man kjøpt det noe sted?

Nå går det jo an å kjøpe sånn spikermatte til å ligge på (de har dem på xxl og andre sportsbutikker - men disse er jo for egen blodsirkulasjon da). Min mor laget sin egen spikermatte på 90-tallet, da hun hadde prøvd alle gode råd mot fyselig hannkattpissing på døra:

Hun tok et stykke golvbelegg som var litt lengre enn døra var bred, og kuttet det på ca 25 cm bredde. Så tok hun papp-spiker og slo gjennom tett i tett, slik at spikerne stod opp.

Vi steget jo bare over disse spikerne, men kattene kom ikke nær nok veggen til å klare å pisse på veggen :-)

Det virket faktisk utrolig bra - men det så jo litt ugjestmildt ut da ;-)

Gjest Psyk av alt

Nå går det jo an å kjøpe sånn spikermatte til å ligge på (de har dem på xxl og andre sportsbutikker - men disse er jo for egen blodsirkulasjon da). Min mor laget sin egen spikermatte på 90-tallet, da hun hadde prøvd alle gode råd mot fyselig hannkattpissing på døra:

Hun tok et stykke golvbelegg som var litt lengre enn døra var bred, og kuttet det på ca 25 cm bredde. Så tok hun papp-spiker og slo gjennom tett i tett, slik at spikerne stod opp.

Vi steget jo bare over disse spikerne, men kattene kom ikke nær nok veggen til å klare å pisse på veggen :-)

Det virket faktisk utrolig bra - men det så jo litt ugjestmildt ut da ;-)

En slik vil jeg lage meg! Takk.

En slik vil jeg lage meg! Takk.

Kom på nå at etter å ha spikermattene liggende lenge, så kjøpe hun noen stålmatter, eller egentlig heller stålrister - 2 stk - som hun la utenfor døra. De virket på samme måte som spikermattene, og det så litt penere ut.

Kattene liker ikke å tråkke oppå stålkantene, og det er samme opplegg som spikermattene. Tror faktisk hun har dem ennå ;-)

Annonse

Vi har katt, og jeg har snakket med mine naboer om at de må si fra hvis pus plager dem.

Den ene naboen mente at pusen vår gikk på do i deres blomsterbed, så da kjøpte jeg noen vanvittig stinkende kuler som de la i bedet. Det fungerte udmerket, ifølge naboen.

En annen nabo mente at katten var på terassen deres, så da gjorde vi det samme - kjøpte de samme kulene som de la rundt terassen og så ble de ikke plaget mer av katten.

Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.

Sandkasser er noen steder et problem, og det er jo lett å forstå siden katter vil grave ned avføringen sin. Det må hver enkelt ordne opp i selv, ved å lage lokk til sine sandkasser. Det er jo ikke bare katter som ferdes i et nabolag.

Å bli kvitt katter gjør man enklest ved å sprute vann etter dem. Det er kun ondskapsfullt å sprute direkte på dem med hageslangen, det holder lenge å sprute mot dem.

Det er helt greit å ikke like katter, men husk også at katter er med på å holde musestanden nede. Og husk at noen er glad i dem, og at de er dyr som styres av instinkter.

Gjest Psyk av alt

Hvorfor skulle noen bli sure for at de må betale for skader kattene deres har forårsaket. Dersom de nekter for at det er nettopp deres katt, så kan du si at du vil legge ut rottegift e.l., men at dette da ikke er noe problem for dem siden det ikke er deres katt som kommer inn på din eiendom og pisser og driter overalt.

En god ide! Fæl, men god. Jeg kan jo bare si at jeg kommer til å legge ut rottegift uten å gjøre det, så holder de kanskje mer styr på katten.

Og selvsagt burde de betale for skader og utgifter jeg har pga deres dyr. Det er bare det at stemningen i nabolaget blir råtten, fordi de ikke forstår at det kan være til plage for andre.

Gjest Psyk av alt

Vi har katt, og jeg har snakket med mine naboer om at de må si fra hvis pus plager dem.

Den ene naboen mente at pusen vår gikk på do i deres blomsterbed, så da kjøpte jeg noen vanvittig stinkende kuler som de la i bedet. Det fungerte udmerket, ifølge naboen.

En annen nabo mente at katten var på terassen deres, så da gjorde vi det samme - kjøpte de samme kulene som de la rundt terassen og så ble de ikke plaget mer av katten.

Ingen har klaget på/snakket om kattepiss på dører eller møbler, men hvis jeg fikk beskjed om at katten min pisset på andres hagemøbler hadde den blitt avlivet. Rett og slett fordi det er syk oppførsel av en katt. En katt tisser ikke frivillig på noe annet enn en bakke hvor de kan grave.

Sandkasser er noen steder et problem, og det er jo lett å forstå siden katter vil grave ned avføringen sin. Det må hver enkelt ordne opp i selv, ved å lage lokk til sine sandkasser. Det er jo ikke bare katter som ferdes i et nabolag.

Å bli kvitt katter gjør man enklest ved å sprute vann etter dem. Det er kun ondskapsfullt å sprute direkte på dem med hageslangen, det holder lenge å sprute mot dem.

Det er helt greit å ikke like katter, men husk også at katter er med på å holde musestanden nede. Og husk at noen er glad i dem, og at de er dyr som styres av instinkter.

Hadde bare alle vært like oppegående som deg. Da hadde problemet antagelig vært mye mindre.

Jeg har brukt mye penger på katt-vekk, men det har ikke funket her, dessverre.

Og selvsagt er katteeierne glad i kattene sine! Det er bare det at jeg er det ikke.

Gjest Psyk av alt

Hva i alle dager, hva er det nå? Hvorfor forsøker du å mobbe meg?

Jeg oppfattet det som om du mente at jeg kunne få bukt med problemet ved å flytte til nord.norge? Hvis ikke beklager jeg! Trodde det var du som mobbet meg og ikke omvendt.

Men hva mente du med kommentaren om nord norge?

Hadde bare alle vært like oppegående som deg. Da hadde problemet antagelig vært mye mindre.

Jeg har brukt mye penger på katt-vekk, men det har ikke funket her, dessverre.

Og selvsagt er katteeierne glad i kattene sine! Det er bare det at jeg er det ikke.

Jeg skjønner at ikke alle er like glade i alle slags dyr, og såpass hensyn må man ta! Jeg er f.eks. ikke særlig glad i visse typer hunder, for ikke å si frittgående småunger (!), men det gir meg ikke retten til å plage dem bare fordi de gjør som deres instinkt tilsider.

Sånn er det jo bare.

De kulene jeg kjøpte husker jeg ikke hva heter, det er ikke den vanlige "Katt vekk!", kjøpte dem på et gartneri for et par år siden - og de fungerte. Lenge etter at selve lukta forsvant også, heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...