Gå til innhold

Når begynner menn for alvor 'å miste manndommen'

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

En vitenskapelig artikkel og et par esksempler fra egen praksis:

1. Artikkel i Tidsskriftet:

http://tidsskriftet.no/article/239976

Denne artikkelen bruker jeg i undervisningen som eksempel på en metodologisk dårlig artikkel. Den tar utgangspunkt i 1182 over 40 år som oppsøkte allmennlege i Østfold. Er de som går til lege representative for menn > 40 år? Eller går de til lege fordi de blant anet har diabetes, høyt blodtrykk eller hjerte-kassykdom?

2. Case 1: Som turnuslege fikk jeg på kontoret besøk av et par der begge var mellom 75 og 80 år. Hun ba meg forklare mannen hennes at i den alderen skal det være nok med sex en gang i døgnet.

3. Case 2: Jeg har hatt noen middelaldrende/lett eldre par der tenning har vært et problem. Ingen av dem har hatt den faktakunnskap at evnen kan være like stor som før, men at stimulus for å få tenning (hos begge kjønn) må være noe sterkere enn hos pur unge. Der hvor tanken tidligere var nok, kunne det nå være nødvendig med en hjelpende hånd evt tunge.

Jeg husker også at et par av disse mennene ba om samtale i enerom. De kunne innrømme noe ereksjonsproblemer med kona, men aldri med hun andre. Min tanke eller mitt spørsmål er: Hva gjør begge for å holde tenningen, spenningen og attraktiviteten ved like?

Fortsetter under...

Det er sånt eg helst ikke vil vite om besteforeldrene mine, kjenner jeg. :P

Du hadde en usedvanlig frittalende bestemor.

Ja, hun satt og fnyste av et tv-program om eldre og sex, så jeg tror mest det glapp ut av henne ;-) Resten av familien begynte vel litt hektisk å snakke om noe anna ..

Nå finner jeg ikke igjen den artikkelen jeg tok tok tallene fra. Men der var det snakk om permanent ereksjonssvikt, ikke bare nå og da. Hovedpoenget i artikkelen var at snus kan ødelegge potensen i alle aldre, med hovedfokus på yngre menn, siden snus er største problemet for ereksjonssvikt i den aldersgruppen. Det var nok også det som var grunnen til at de hadde slått sammen "eldre" menn i aldern 40-70 år.

Men man an like godt snu på tallene og si at tenk så flott: hele 50-70 prosent i den aldersgruppen har en flott ereksjon uten problemer.

''Nå finner jeg ikke igjen den artikkelen jeg tok tok tallene fra. Men der var det snakk om permanent ereksjonssvikt, ikke bare nå og da.''

Ja, men det er helt typisk for Internett. Akkurat de samme tallene brukes f.eks. på lommelegen.no, men der står det tydelig "ereksjonsproblemer i varierende grad", noe som kan være både permanente problemer og at ikke alt er som i tenårene. Så går kanskje informasjonen sin gang rundt på nettet, og etter hvert blir det til fullstendig impotens.

Igjen, jeg mener ikke å krangle med deg.

Gjest Hulderen

''Nå finner jeg ikke igjen den artikkelen jeg tok tok tallene fra. Men der var det snakk om permanent ereksjonssvikt, ikke bare nå og da.''

Ja, men det er helt typisk for Internett. Akkurat de samme tallene brukes f.eks. på lommelegen.no, men der står det tydelig "ereksjonsproblemer i varierende grad", noe som kan være både permanente problemer og at ikke alt er som i tenårene. Så går kanskje informasjonen sin gang rundt på nettet, og etter hvert blir det til fullstendig impotens.

Igjen, jeg mener ikke å krangle med deg.

Alt i orden, jeg oppfatter det ikke som krangel, da hadde jeg ikke giddet å svare :-)

Jeg har bare kunnskap om ereksjonssvikt fra søk på nettet, så jeg ser det bare som positivt å få korreksjoner om jeg har funnet info som var ufullstendig eller direkte feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...