Gå til innhold

Hvor klager man på private barnehager?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Da kan de kalle inn styrer og klageren. Værre er det ikke.

Som sagt, du hadde aldri funnet noen i bydelen eller kommunen her som ville gjort det. Det skal langt mer alvorlige ting til enn én klage fra en forelder før bydelen legger seg opp i barnehagedriften.

Foreldre er ikke en ensartet gruppe, og de klager på mye forskjellige greier. Noe er klageberettiget, men det aller meste er det ikke - det handler om personlige preferanser.

Vi fikk f.eks videreformidlet en klage fra bydelen der ett foreldrepar hadde klaget på turmålene våre. Altså stedene vi dro på tur til. De mente barnet deres ikke hadde noe utbytte av dette, og at vi burde bruke tiden mer fornuftig - til læring. For dette foreldreparet var det en viktig sak, så viktig at de faktisk gikk forbi meg som eier - og rett til bydelen for å klage. Da jeg fikk klagen tok jeg den med til SU, som vi alltid gjør, og SU (som består av de ansatte, eieren (meg) og foreldrerepresentantene) valgte å ikke gjøre noe med den. Dette fordi de andre foreldrene er superfornøyde med turene våre.

Men det fjerner jo ikke det faktum at dette foreldreparet var svært misfornøyde?

Svært mange foreldre har vanskeligheter med å forstå at en barnehage er en arbeidsplass, bundet av de lovene som gjelder for arbeidsplasser. Det er også et sted der mange forskjellige preferanser skal samles om ett tilbud, og mange har vanskeligheter med å svelge at de ikke kan få gjennomslag for sine kampsaker.

Det er heller ikke slik at alle går overens alltid, og klage på en enkeltperson handler ikke nødvendigvis om den personen. En del av min rolle som arbeidsgiver er å velge de beste arbeidstakerne, og om jeg har 1 misfornøyd kunde og 69 fornøyde - så fører ikke det automatisk til medarbeidersamtale eller oppsigelse.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

22

• frosken

8

• Mirabell

2

• Elis31

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Som sagt, du hadde aldri funnet noen i bydelen eller kommunen her som ville gjort det. Det skal langt mer alvorlige ting til enn én klage fra en forelder før bydelen legger seg opp i barnehagedriften.

Foreldre er ikke en ensartet gruppe, og de klager på mye forskjellige greier. Noe er klageberettiget, men det aller meste er det ikke - det handler om personlige preferanser.

Vi fikk f.eks videreformidlet en klage fra bydelen der ett foreldrepar hadde klaget på turmålene våre. Altså stedene vi dro på tur til. De mente barnet deres ikke hadde noe utbytte av dette, og at vi burde bruke tiden mer fornuftig - til læring. For dette foreldreparet var det en viktig sak, så viktig at de faktisk gikk forbi meg som eier - og rett til bydelen for å klage. Da jeg fikk klagen tok jeg den med til SU, som vi alltid gjør, og SU (som består av de ansatte, eieren (meg) og foreldrerepresentantene) valgte å ikke gjøre noe med den. Dette fordi de andre foreldrene er superfornøyde med turene våre.

Men det fjerner jo ikke det faktum at dette foreldreparet var svært misfornøyde?

Svært mange foreldre har vanskeligheter med å forstå at en barnehage er en arbeidsplass, bundet av de lovene som gjelder for arbeidsplasser. Det er også et sted der mange forskjellige preferanser skal samles om ett tilbud, og mange har vanskeligheter med å svelge at de ikke kan få gjennomslag for sine kampsaker.

Det er heller ikke slik at alle går overens alltid, og klage på en enkeltperson handler ikke nødvendigvis om den personen. En del av min rolle som arbeidsgiver er å velge de beste arbeidstakerne, og om jeg har 1 misfornøyd kunde og 69 fornøyde - så fører ikke det automatisk til medarbeidersamtale eller oppsigelse.

Det er ihvertfall slik det gjøres i den kommunen jeg bor i (ikke Oslo).

Hvorfor det lange utfyllende svaret videre til meg forstår jeg ikke.

Persille1365381127

Det er ihvertfall slik det gjøres i den kommunen jeg bor i (ikke Oslo).

Hvorfor det lange utfyllende svaret videre til meg forstår jeg ikke.

For at du skal forstå at din ene referanse til din ene episode ikke er veiledende måte å håndtere slike saker på.

Personalsaker håndteres av arbeidsgiver, ikke kommunen - selv om du har hatt én enkeltepisode som ble tatt opp der.

Gjest Psyk av alt

For at du skal forstå at din ene referanse til din ene episode ikke er veiledende måte å håndtere slike saker på.

Personalsaker håndteres av arbeidsgiver, ikke kommunen - selv om du har hatt én enkeltepisode som ble tatt opp der.

Du spurte spesifikt om hvis man skulle klage på styrer, ref trådstarter sitt innlegg.

Men jeg stopper diskusjonen med deg nå, har dårlig erfaring.

Persille1365381127

Du spurte spesifikt om hvis man skulle klage på styrer, ref trådstarter sitt innlegg.

Men jeg stopper diskusjonen med deg nå, har dårlig erfaring.

Jeg har ikke stilt noen spørsmål, jeg har svart.

Svaret du gå trådstarter medførte ikke riktighet i sin helhet, og jeg korrigerte det. Og jeg tør også påstå at jeg kan dette bedre enn deg, det er jo det jeg driver med, tross alt.

I know, du får jo dårlige erfaringer når noen motsier deg eller ikke svarer som du ønsker :)

Gjest Psyk av alt

Jeg har ikke stilt noen spørsmål, jeg har svart.

Svaret du gå trådstarter medførte ikke riktighet i sin helhet, og jeg korrigerte det. Og jeg tør også påstå at jeg kan dette bedre enn deg, det er jo det jeg driver med, tross alt.

I know, du får jo dårlige erfaringer når noen motsier deg eller ikke svarer som du ønsker :)

Gudbedre persille. Begynner du igjen? Dette kaller jeg direkte mobbing.

Annonse

Persille1365381127

Gudbedre persille. Begynner du igjen? Dette kaller jeg direkte mobbing.

Skal vi se: jeg svarte deg konstruktivt, og påpekte at du tok feil.

Du svarer meg at du ikke vil diskutere mer, fordi du har dårlige erfaringer. Implisitt at du har dårlige erfaringer med meg. Og så er det jeg som mobber?

Så vidt jeg husker har jeg bedt deg dempe deg et par ganger du har angrepet andre her inne også, blant annet i en lang tråd med prust og en annen mamma som slet med datteren - der du nærmest anklagde dem for å være som deg, ikke evne å ta i mot hjelp og ikke ville det beste for barna sine basert på dine erfaringer.

Om du har noen tråder hvor jeg umotivert har gått til angrep på deg, slik du gjør nå, eller har påpekt ting ved din personlighet slik du har gjort mot meg gjentatte ganger i diskusjoner med andre - så link gjerne til dem.

Jeg tror det er på tide du ser deg i speilet før du peker finger mot andre. Hva var det du nettopp sa til XbellaX? At hun skulle tenke på måten hun formulerer seg på og ta hensyn til mottakeren? Kanskje du skulle følge dine egne råd i større grad...

Gjest Psyk av alt

Skal vi se: jeg svarte deg konstruktivt, og påpekte at du tok feil.

Du svarer meg at du ikke vil diskutere mer, fordi du har dårlige erfaringer. Implisitt at du har dårlige erfaringer med meg. Og så er det jeg som mobber?

Så vidt jeg husker har jeg bedt deg dempe deg et par ganger du har angrepet andre her inne også, blant annet i en lang tråd med prust og en annen mamma som slet med datteren - der du nærmest anklagde dem for å være som deg, ikke evne å ta i mot hjelp og ikke ville det beste for barna sine basert på dine erfaringer.

Om du har noen tråder hvor jeg umotivert har gått til angrep på deg, slik du gjør nå, eller har påpekt ting ved din personlighet slik du har gjort mot meg gjentatte ganger i diskusjoner med andre - så link gjerne til dem.

Jeg tror det er på tide du ser deg i speilet før du peker finger mot andre. Hva var det du nettopp sa til XbellaX? At hun skulle tenke på måten hun formulerer seg på og ta hensyn til mottakeren? Kanskje du skulle følge dine egne råd i større grad...

Hvorfor i all videste verden er du så opptatt av meg??

Du bedriver ren projisering og "svarene" dine til meg gir stor karakteristikk av deg selv.

Svarene dine, til andre og spesielt meg, sier så utrolig mye mer om deg selv enn om andre og meg.

Jeg tar det for gitt at du i fremtiden holder deg unna meg, så skal jeg gjøre det samme.

Og det siste jeg sier nå mener jeg, sier det ikke for å irritere eller hisse opp stemningen, du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi. Du virker svært agitert, intens og hissig.

Persille1365381127

Du bedriver ren projisering og "svarene" dine til meg gir stor karakteristikk av deg selv.

Svarene dine, til andre og spesielt meg, sier så utrolig mye mer om deg selv enn om andre og meg.

Jeg tar det for gitt at du i fremtiden holder deg unna meg, så skal jeg gjøre det samme.

Og det siste jeg sier nå mener jeg, sier det ikke for å irritere eller hisse opp stemningen, du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi. Du virker svært agitert, intens og hissig.

''Hvorfor i all videste verden er du så opptatt av meg??''

Opptatt av deg? Hvor i all verden tar du det fra? Du svarte i en barnehagetråd, det er jeg opptatt av - dermed fikk du svar ettersom ditt svar ikke var helt riktig. Det har da ingenting med deg å gjøre.

''Du bedriver ren projisering og "svarene" dine til meg gir stor karakteristikk av deg selv.''

Projisering? Med hva da? Bare fordi jeg mener jeg ikke mobber når jeg påpeker at du tar feil på et fagområde jeg kan mye om?

''Svarene dine, til andre og spesielt meg, sier så utrolig mye mer om deg selv enn om andre og meg.''

Jaha. Så du er "alle andres" talerør da eller? Såvidt meg bekjent er det bare du og Pilka som har problemer med meg. Og det sørger dere for å få frem i alle mulige tråder. Men jeg kan jo foreslå det samme til deg som du foreslo til noen andre forrige dagen: du kan jo bare slutte å være på delene av forumene som jeg er på? Og du vet jeg svarer i barnehagetråder, arbeidsgivertråder og tilsvarende - så det bør jo være enkelt å unngå om du ønsker det.

Du er en av tre jeg har snakket med i dag, de to andre har takket for tilbakemeldingene de har fått - så det sier nok antagelig en del om meg, ja. Men ikke slik du tolker det :)

''Jeg tar det for gitt at du i fremtiden holder deg unna meg, så skal jeg gjøre det samme.''

Jeg svarer på de innleggene jeg mener trenger svar, hvem som har skrevet dem gidder jeg ikke henge meg opp i. Om du svarer noe som trenger korreksjon eller forankring, så får du det.

''Og det siste jeg sier nå mener jeg, sier det ikke for å irritere eller hisse opp stemningen, du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi.''

Jeg tipper du ikke vet nok om meg til å vite om jeg noen gang har testet samtaleterapi? Eller noen annen form for terapi? Jeg tipper du bare drivet med ukvalifisert gjetting når det kommer til ting som dette, du baserer inntrykket ditt på et svært snevert utvalg...

''Du virker svært agitert, intens og hissig.''

På deg gjør jeg sikkert det. Men det er jeg altså ikke. Og ut fra hva jeg kan lese meg til ut fra de siste dagers tråder, så er jeg visst ikke den eneste du har den oppfatningen om :)

Det spiller egentlig ikke noen rolle for meg hvordan du oppfatter meg, eller hva du måtte mene, for å være helt ærlig... Du fikk svar på sak, og så endret du diskusjonen til å handle om meg - du kan jo tenke litt på hvorfor du gjorde det :)

''Du bedriver ren projisering og "svarene" dine til meg gir stor karakteristikk av deg selv.

Og det siste jeg sier nå mener jeg, sier det ikke for å irritere eller hisse opp stemningen, du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi. Du virker svært agitert, intens og hissig.''

Nå synes jeg du er i ferd med å miste bakkekontakten (eller hva man skal kalle det). Det er forøvrig etter min oppfatning en uhyre kjip herskestrategi å foreslå terapi i en debatt som dette. Og i tillegg så mener jeg det er du - og ikke Persille - som virker ute av balanse i denne tråden. Hvorfor velger du denne strategien på dol?

Gjest Psyk av alt

''Du bedriver ren projisering og "svarene" dine til meg gir stor karakteristikk av deg selv.

Og det siste jeg sier nå mener jeg, sier det ikke for å irritere eller hisse opp stemningen, du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi. Du virker svært agitert, intens og hissig.''

Nå synes jeg du er i ferd med å miste bakkekontakten (eller hva man skal kalle det). Det er forøvrig etter min oppfatning en uhyre kjip herskestrategi å foreslå terapi i en debatt som dette. Og i tillegg så mener jeg det er du - og ikke Persille - som virker ute av balanse i denne tråden. Hvorfor velger du denne strategien på dol?

Jeg velger ikke denne "strategien" på dol, men ovenfor persille.

Gjest Tanta Anna

Hva slags helt bortenfor idiotisk ting er dette å si i en diskusjon? "du hadde nok hatt godt av litt samtale terapi." Det virker nå snarere som om du kan trenge den terapien?

Som skrevet til de andre her; man kan klage på kvaliteten i barnehagen - men enkelte personalsaker har ikke kommunen noe med, derfor er det poengløst å klage til dem i en slik sak.

Det blir jo det samme som å klage til næringsetaten fordi man er misfornøyd med servicen på en kafé - poengløst. Man klager til næringsetaten om det er dårlig hygiene, eller man blir syk av maten - ikke fordi kelneren er sur.

Litt på siden, men gidder du å si noe om følgende:

Hva slags tilsyn er det kommunen fører med de private barnehagene? Hvordan foregår det konkret? Går de kun gjennom rutiner/instrukser med dere (det er jo slik fylkeslegen delvis fører tilsyn med instanser i helsevesenet)?

For noen dager siden så tok jo en del politikere opp at de ønsket sterkere tilsyn og flere muligheter til sanksjoner i forhold til barnehagene ved manglende kvalitet. Jeg lurer litt på hvordan de ser for seg at dette skal gjennomføres.

Annonse

Jeg velger ikke denne "strategien" på dol, men ovenfor persille.

Jeg skjønner ikke hvorfor du har hengt deg opp i Persille. Det er jo knapt nok noen av oss som ikke fra tid til annen har postet et eller annet som noen har mislikt, syntes var teit eller evt- følt seg krenket av. Er det noen vits i å lage langvarige konflikter ut av slikt?

Gjest Nord og ned.

Man kan ikke klage til kommunen på personalet, om man skal klage på noe må det være kvaliteten - og selv da skal det MYE til før kommunen gjør noe.

Det varierer sterkt på hvor mange klager man får på samme. Men siden det er styrer det er snakk om, er eier førstevalget som du skriver. I mange tilfeller er jo imidlertid det samme person(er), og da er kommunene riktig instans.

Gjest Psyk av alt

Litt på siden, men gidder du å si noe om følgende:

Hva slags tilsyn er det kommunen fører med de private barnehagene? Hvordan foregår det konkret? Går de kun gjennom rutiner/instrukser med dere (det er jo slik fylkeslegen delvis fører tilsyn med instanser i helsevesenet)?

For noen dager siden så tok jo en del politikere opp at de ønsket sterkere tilsyn og flere muligheter til sanksjoner i forhold til barnehagene ved manglende kvalitet. Jeg lurer litt på hvordan de ser for seg at dette skal gjennomføres.

Dette har jeg ikke kunnskap om. Jeg referete til en sak der jeg klaget på en ansatt i den private barnehagen som er min nærmeste nabo. (den ansatte ristet og skrek til barna hvis de ikke "lystret")

Jeg kontaktet da barnehagekontoret i kommunen. I min kommune er det barnehagekontoret som fører tilsyn med alle barnehagene, også de private.

Barnehagekonsulenten ved barnehagekontoret kallte da inn styrer i barnehagen og meg til ett møte. Barnevernet var også representert, det var barnehagekontoret som hadde "meldt" saken dit.

Var det et ok nok svar?

Gjest Psyk av alt

Jeg skjønner ikke hvorfor du har hengt deg opp i Persille. Det er jo knapt nok noen av oss som ikke fra tid til annen har postet et eller annet som noen har mislikt, syntes var teit eller evt- følt seg krenket av. Er det noen vits i å lage langvarige konflikter ut av slikt?

Da har ikke du fulgt med på noen av de siste svarene persille har postet til meg, en stund siden nå.

Jeg er ikke opptatt av dama, hun er opptatt av meg. Jeg forsøker, og skal prøve enda hardere å holde meg unna henne (det blir bare konflikt ut av det).

Gjest Psyk av alt

Ser forøvrig at jeg har svart på et innlegg som ikke var til meg :-)

Da har ikke du fulgt med på noen av de siste svarene persille har postet til meg, en stund siden nå.

Jeg er ikke opptatt av dama, hun er opptatt av meg. Jeg forsøker, og skal prøve enda hardere å holde meg unna henne (det blir bare konflikt ut av det).

Sikkert lurt å holde seg unna en tid fremover :-)

Dette har jeg ikke kunnskap om. Jeg referete til en sak der jeg klaget på en ansatt i den private barnehagen som er min nærmeste nabo. (den ansatte ristet og skrek til barna hvis de ikke "lystret")

Jeg kontaktet da barnehagekontoret i kommunen. I min kommune er det barnehagekontoret som fører tilsyn med alle barnehagene, også de private.

Barnehagekonsulenten ved barnehagekontoret kallte da inn styrer i barnehagen og meg til ett møte. Barnevernet var også representert, det var barnehagekontoret som hadde "meldt" saken dit.

Var det et ok nok svar?

Hei:-)

Jeg hadde postet det spørsmålet til Persille da jeg regner med at hun har erfaring med kommunens tilsyn i hennes barnehage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...