frosken Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ser forøvrig at jeg har svart på et innlegg som ikke var til meg :-) Det er greit; jeg har akkurat postet en kommentar til det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hei:-) Jeg hadde postet det spørsmålet til Persille da jeg regner med at hun har erfaring med kommunens tilsyn i hennes barnehage. Hehe, ja jeg så det etterpå. Skjønte det ikke helt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Litt på siden, men gidder du å si noe om følgende: Hva slags tilsyn er det kommunen fører med de private barnehagene? Hvordan foregår det konkret? Går de kun gjennom rutiner/instrukser med dere (det er jo slik fylkeslegen delvis fører tilsyn med instanser i helsevesenet)? For noen dager siden så tok jo en del politikere opp at de ønsket sterkere tilsyn og flere muligheter til sanksjoner i forhold til barnehagene ved manglende kvalitet. Jeg lurer litt på hvordan de ser for seg at dette skal gjennomføres. Klart jeg gidder! Dette er jo en av mine fanesaker ''Hva slags tilsyn er det kommunen fører med de private barnehagene?'' Per i dag, veldig lite. I hvertfall i Oslo. Det er lite kapasitet, og de klarer ikke følge opp alt. Det er jo også noe av grunnen til at de sakene som har gått galt har gått så veldig galt. ''Hvordan foregår det konkret? Går de kun gjennom rutiner/instrukser med dere (det er jo slik fylkeslegen delvis fører tilsyn med instanser i helsevesenet)?'' Ja, omtrent. De kommer på inspeksjon, og så ser de om vi forholder oss til de lovene som gjelder. Vi hadde én merknad forrige gang, og det var at det ikke hang instruks om håndvask på kjøkkenet (den henger ved håndvasken, siden kjøkkenvasken brukes til mat). Da fikk vi bare beskjed om å henge den opp, men ingen har kontrollert om vi har gjort det. Og så sjekket de at rutinene hang der de skulle (lufting, mat, renhold, osv), og at det ikke var farlige situasjoner (ødelagte trapper f.eks). Men dette er jo ting som hvem som helst kan sjekke, og som ikke sier noe om den faktiske kvaliteten i barnehagen. Vi har vår egen årsplan, den godkjenner de ikke. De følger ikke opp at vi faktisk følger den, utover at vi vurderer oss selv i et skjema vi rapporterer på nettet en gang i året. Bydelen hos oss er relativt flinke til å følge opp med styrermøter og faglig påfyll, felles plandager ol - men det er jo ingen reell kontroll. Jeg er litt usikker på hva som skjer om foreldrene går sammen og klager? Jeg tror det skal være ganske ille, eller gå ganske langt før de legger seg oppi noe. Vi har fått noen klager (for mye utetid bla), men da har bydelen bare ringt eller sendt meg mail og fortalt dette - og sagt hvordan de har besvart klagen. I vårt tilfelle har foreldrene bare blitt avvist fordi bydelen ikke har ment det er noe å klage på (de hadde aldri hørt om noen som klaget på for MYE utetid før, de fleste klager jo på det motsatte). Jeg har hjulpet en foreldregruppe som klaget på en barnehage, en sak som har vært mye oppe i media - men de fikk jo ikke gjort noe med det, og uansett hva de gjorde så rammet det bare dem selv. Selv om de hadde støtte i bydelen, så hjalp ikke det i vesentlig grad. 'For noen dager siden så tok jo en del politikere opp at de ønsket sterkere tilsyn og flere muligheter til sanksjoner i forhold til barnehagene ved manglende kvalitet. Jeg lurer litt på hvordan de ser for seg at dette skal gjennomføres.'' Det har jeg tenkt på også. Jeg vet at PBL har en del forslag til disse tingene, i form av kontroll av årsplaner, faglig kompetanse i kommunen/bydelen, pålagt lederutdanning osv - men det meste faller igjennom fordi kontrollmyndigheten mangler kompetanse. Vi som driver barnehager gjør jo ofte bare det, ønsker å drive med det, og lærer hvordan vi skal gjøre det underveis. De aller fleste har jo også et brennende ønske om å skape noe bra, de færreste har sikte på å tjene mye penger. Man starter liksom ikke barnehage for å bli rik... Men de som skal kontrollere oss har det som en av mange oppgaver, de har aldri drevet med det selv, og de vet ikke nødvendigvis noe mer om barnehage enn den gjengse forelderen - fordi det ikke er noe kursing eller kompetansebygging på dette hos kontrollenheten. Det er gjerne gamle travere som enten har vært pedagoger selv, eller har jobbet med tildeling av barnehageplasser i kommunen en stund. Det er mulig at dette oppleves annerledes andre steder i landet, det vet jeg ikke noe om. Jeg er ikke like involvert i resten av landet som jeg er i Oslo-politikken. Og så er det klart at kontrollmyndigheten også er ansvarlig for de kommunale barnehagene, og der er det så mange utfordringer i Oslo at de har nok å henge fingrene i - det er ikke så mye tid til overs til de private. Jeg er veldig enig i at det bør være kontroll, men samtidig har jeg ikke helt forståelse for at de skal gjennomkontrollere alt. Så lenge man forholder seg til lovverket og rammeplanen, og pengene går til det de er ment til (barna) - så mener jeg man bør ha tillit til at hver enkelt aktør løser dette på den beste måten. Jeg vet at det skrives mye om de som ikke gjør det, men de er så få at sammenlignet med oss som er i den andre gruppen er det nesten ikke verdt å ta hensyn til dem. Denne illustrasjonen er et par år gammel, men sier likevel ganske mye: http://www.barnehage.no/upload/Dokumenter/utbytte_illu.pdf Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette Men det er vanskelig å drive kontroll når det ikke er én bestemt mal å drive barnehage etter. Naturbarnehager, gårdsbarnehager og montessoribarnehager mottar alle penger fra det samme systemet, men de er jo vidt forskjellige i tilbudet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Klart jeg gidder! Dette er jo en av mine fanesaker ''Hva slags tilsyn er det kommunen fører med de private barnehagene?'' Per i dag, veldig lite. I hvertfall i Oslo. Det er lite kapasitet, og de klarer ikke følge opp alt. Det er jo også noe av grunnen til at de sakene som har gått galt har gått så veldig galt. ''Hvordan foregår det konkret? Går de kun gjennom rutiner/instrukser med dere (det er jo slik fylkeslegen delvis fører tilsyn med instanser i helsevesenet)?'' Ja, omtrent. De kommer på inspeksjon, og så ser de om vi forholder oss til de lovene som gjelder. Vi hadde én merknad forrige gang, og det var at det ikke hang instruks om håndvask på kjøkkenet (den henger ved håndvasken, siden kjøkkenvasken brukes til mat). Da fikk vi bare beskjed om å henge den opp, men ingen har kontrollert om vi har gjort det. Og så sjekket de at rutinene hang der de skulle (lufting, mat, renhold, osv), og at det ikke var farlige situasjoner (ødelagte trapper f.eks). Men dette er jo ting som hvem som helst kan sjekke, og som ikke sier noe om den faktiske kvaliteten i barnehagen. Vi har vår egen årsplan, den godkjenner de ikke. De følger ikke opp at vi faktisk følger den, utover at vi vurderer oss selv i et skjema vi rapporterer på nettet en gang i året. Bydelen hos oss er relativt flinke til å følge opp med styrermøter og faglig påfyll, felles plandager ol - men det er jo ingen reell kontroll. Jeg er litt usikker på hva som skjer om foreldrene går sammen og klager? Jeg tror det skal være ganske ille, eller gå ganske langt før de legger seg oppi noe. Vi har fått noen klager (for mye utetid bla), men da har bydelen bare ringt eller sendt meg mail og fortalt dette - og sagt hvordan de har besvart klagen. I vårt tilfelle har foreldrene bare blitt avvist fordi bydelen ikke har ment det er noe å klage på (de hadde aldri hørt om noen som klaget på for MYE utetid før, de fleste klager jo på det motsatte). Jeg har hjulpet en foreldregruppe som klaget på en barnehage, en sak som har vært mye oppe i media - men de fikk jo ikke gjort noe med det, og uansett hva de gjorde så rammet det bare dem selv. Selv om de hadde støtte i bydelen, så hjalp ikke det i vesentlig grad. 'For noen dager siden så tok jo en del politikere opp at de ønsket sterkere tilsyn og flere muligheter til sanksjoner i forhold til barnehagene ved manglende kvalitet. Jeg lurer litt på hvordan de ser for seg at dette skal gjennomføres.'' Det har jeg tenkt på også. Jeg vet at PBL har en del forslag til disse tingene, i form av kontroll av årsplaner, faglig kompetanse i kommunen/bydelen, pålagt lederutdanning osv - men det meste faller igjennom fordi kontrollmyndigheten mangler kompetanse. Vi som driver barnehager gjør jo ofte bare det, ønsker å drive med det, og lærer hvordan vi skal gjøre det underveis. De aller fleste har jo også et brennende ønske om å skape noe bra, de færreste har sikte på å tjene mye penger. Man starter liksom ikke barnehage for å bli rik... Men de som skal kontrollere oss har det som en av mange oppgaver, de har aldri drevet med det selv, og de vet ikke nødvendigvis noe mer om barnehage enn den gjengse forelderen - fordi det ikke er noe kursing eller kompetansebygging på dette hos kontrollenheten. Det er gjerne gamle travere som enten har vært pedagoger selv, eller har jobbet med tildeling av barnehageplasser i kommunen en stund. Det er mulig at dette oppleves annerledes andre steder i landet, det vet jeg ikke noe om. Jeg er ikke like involvert i resten av landet som jeg er i Oslo-politikken. Og så er det klart at kontrollmyndigheten også er ansvarlig for de kommunale barnehagene, og der er det så mange utfordringer i Oslo at de har nok å henge fingrene i - det er ikke så mye tid til overs til de private. Jeg er veldig enig i at det bør være kontroll, men samtidig har jeg ikke helt forståelse for at de skal gjennomkontrollere alt. Så lenge man forholder seg til lovverket og rammeplanen, og pengene går til det de er ment til (barna) - så mener jeg man bør ha tillit til at hver enkelt aktør løser dette på den beste måten. Jeg vet at det skrives mye om de som ikke gjør det, men de er så få at sammenlignet med oss som er i den andre gruppen er det nesten ikke verdt å ta hensyn til dem. Denne illustrasjonen er et par år gammel, men sier likevel ganske mye: http://www.barnehage.no/upload/Dokumenter/utbytte_illu.pdf Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette Men det er vanskelig å drive kontroll når det ikke er én bestemt mal å drive barnehage etter. Naturbarnehager, gårdsbarnehager og montessoribarnehager mottar alle penger fra det samme systemet, men de er jo vidt forskjellige i tilbudet sitt. Takk for info.Jeg tenker at enten må de utvikle noen metoder som reelt sett måler kvalitet eller så bør de i størst mulig grad overlate til aktørene å drive med selvkontroll. Virker litt meningsløst med slike kontroller som påpeker manglende oppslag om håndvask... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Det varierer sterkt på hvor mange klager man får på samme. Men siden det er styrer det er snakk om, er eier førstevalget som du skriver. I mange tilfeller er jo imidlertid det samme person(er), og da er kommunene riktig instans. Jeg skjønner hva du mener, men det er fortsatt ingenting de kan _gjøre_. Om jeg er styrer i barnehagen jeg eier, og noen er misfornøyde med meg - hva skal de i så fall gjøre med det? Så lenge jeg forholder meg til barnehageloven og rammeplanen, så er det ingenting noen får gjort. Det er heller ikke slik at man godkjenner en person når man godkjenner en barnehage, man godkjenner barnehagen som helhet. Det vil si at én persons dårlige resultater ikke kan endre på den godkjenningen. Da må det være annet mislighold i tillegg, og det skal en del til før det blir grovt nok til at kontrollmyndighetene kan gjøre noe med det. Jeg er ikke uenig med deg, det burde vært større kontrollmuligheter - men det er det altså. Og når det kommer til persongalleriet i en barnehage, så er det helt og holdent eiers valg som gjelder - det er ingen som kan påvirke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Takk for info.Jeg tenker at enten må de utvikle noen metoder som reelt sett måler kvalitet eller så bør de i størst mulig grad overlate til aktørene å drive med selvkontroll. Virker litt meningsløst med slike kontroller som påpeker manglende oppslag om håndvask... Jeg er enig. På en måte tenker jeg at det bør være et kontrollutvalg som utfører samme type kontroller som næringsetaten gjør vedrørende servering av mat & drikke, alkoholsalg osv. Type kontroll av instruksjoner om håndvask, at stikkontakter er sikret, porter har fungerende låser osv. I en hektisk hverdag kan man fort overse noe, og uanmeldte tilsyn kan være på sin plass. Men det sier ingenting om kvaliteten, og bør ikke ha sammenheng med f.eks tilskuddet. Hvordan sjekker de kvalitet i skolen da? De gjør vel ikke det? De stoler vel på at hver enkelt rektor følger det lovverket som er gitt, og den opplæringsplanen som vedtas? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg er enig. På en måte tenker jeg at det bør være et kontrollutvalg som utfører samme type kontroller som næringsetaten gjør vedrørende servering av mat & drikke, alkoholsalg osv. Type kontroll av instruksjoner om håndvask, at stikkontakter er sikret, porter har fungerende låser osv. I en hektisk hverdag kan man fort overse noe, og uanmeldte tilsyn kan være på sin plass. Men det sier ingenting om kvaliteten, og bør ikke ha sammenheng med f.eks tilskuddet. Hvordan sjekker de kvalitet i skolen da? De gjør vel ikke det? De stoler vel på at hver enkelt rektor følger det lovverket som er gitt, og den opplæringsplanen som vedtas? Kvalitet i skolen sjekkes blant annet gjennom nasjonale prøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg skjønner hva du mener, men det er fortsatt ingenting de kan _gjøre_. Om jeg er styrer i barnehagen jeg eier, og noen er misfornøyde med meg - hva skal de i så fall gjøre med det? Så lenge jeg forholder meg til barnehageloven og rammeplanen, så er det ingenting noen får gjort. Det er heller ikke slik at man godkjenner en person når man godkjenner en barnehage, man godkjenner barnehagen som helhet. Det vil si at én persons dårlige resultater ikke kan endre på den godkjenningen. Da må det være annet mislighold i tillegg, og det skal en del til før det blir grovt nok til at kontrollmyndighetene kan gjøre noe med det. Jeg er ikke uenig med deg, det burde vært større kontrollmuligheter - men det er det altså. Og når det kommer til persongalleriet i en barnehage, så er det helt og holdent eiers valg som gjelder - det er ingen som kan påvirke det. http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=100883&articleView=true Oslo er ikke hele Norge, og kommunen som godkjeningsmyndighet både har og kan bruke langt større maktmiddler enn du gir inntrykk av ovenfor enkeltpersoner, det være seg styrer/eier hvis de kommer frem til at det er enekltpersoner og dens atferd som er årsak til problemene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=100883&articleView=true Oslo er ikke hele Norge, og kommunen som godkjeningsmyndighet både har og kan bruke langt større maktmiddler enn du gir inntrykk av ovenfor enkeltpersoner, det være seg styrer/eier hvis de kommer frem til at det er enekltpersoner og dens atferd som er årsak til problemene. Men de tingene som er påpekt i denne artikkelen er ikke personlige forhold hos styrer, det går på kvaliteten i barnehagedriften. Og det er det jeg har prøvd å forklare i flere innlegg i denne tråden; det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom kvaliteten på driften, og at man ikke er fornøyd med styrer som person. Kommunen kan gripe inn om barnehagen ikke forholder seg til rammeplanen og barnehageloven, men utover det kan de faktisk ikke gripe inn - da styres den juridiske enheten av andre instanser som skatteetaten, fylkesmannen og arbeidsretten. Dersom det ikke er konkrete brudd på lovverket rundt disse heller, så er det ingenting andre kan gjøre. Og ved nærmere ettertanke, hvorfor skulle det være anledning til å få avsatt en styrer man ikke liker basert på kun det? Det sier seg jo selv at det må et lovbrudd til for å få avsatt noen. Dersom man kun ønsker at vedkommende skal få korreksjoner eller veiledningen, så kan PBL like gjerne være veien å gå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Kvalitet i skolen sjekkes blant annet gjennom nasjonale prøver. Ja, det har du rett i. Man kunne vel hatt noe tilsvarende for barnehager? Nå vet jeg at de er omstridt i utgangspunktet, og det blir vel ikke bedre om de innføres for fireåringer også.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3305997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ja, det har du rett i. Man kunne vel hatt noe tilsvarende for barnehager? Nå vet jeg at de er omstridt i utgangspunktet, og det blir vel ikke bedre om de innføres for fireåringer også.... ''Men de tingene som er påpekt i denne artikkelen er ikke personlige forhold hos styrer,'' Sitat: Arbeidsgiver anklages også for manglende vilje til å legge til rette for god alminnelig kommunikasjon og å ha god takhøyde for intern kritikk. Sitat slutt Dette er den diplomatiske og forettningsmessige måten å si at eier/styrer var et diger drittsekk, uten folkeskikk, sagt på mer folkelig vis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Men de tingene som er påpekt i denne artikkelen er ikke personlige forhold hos styrer, det går på kvaliteten i barnehagedriften. Og det er det jeg har prøvd å forklare i flere innlegg i denne tråden; det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom kvaliteten på driften, og at man ikke er fornøyd med styrer som person. Kommunen kan gripe inn om barnehagen ikke forholder seg til rammeplanen og barnehageloven, men utover det kan de faktisk ikke gripe inn - da styres den juridiske enheten av andre instanser som skatteetaten, fylkesmannen og arbeidsretten. Dersom det ikke er konkrete brudd på lovverket rundt disse heller, så er det ingenting andre kan gjøre. Og ved nærmere ettertanke, hvorfor skulle det være anledning til å få avsatt en styrer man ikke liker basert på kun det? Det sier seg jo selv at det må et lovbrudd til for å få avsatt noen. Dersom man kun ønsker at vedkommende skal få korreksjoner eller veiledningen, så kan PBL like gjerne være veien å gå. ''Men de tingene som er påpekt i denne artikkelen er ikke personlige forhold hos styrer,'' Sitat: Arbeidsgiver anklages også for manglende vilje til å legge til rette for god alminnelig kommunikasjon og å ha god takhøyde for intern kritikk. Sitat slutt Dette er den diplomatiske og forettningsmessige måten å si at eier/styrer var et diger drittsekk, uten folkeskikk, sagt på mer folkelig vis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ''Men de tingene som er påpekt i denne artikkelen er ikke personlige forhold hos styrer,'' Sitat: Arbeidsgiver anklages også for manglende vilje til å legge til rette for god alminnelig kommunikasjon og å ha god takhøyde for intern kritikk. Sitat slutt Dette er den diplomatiske og forettningsmessige måten å si at eier/styrer var et diger drittsekk, uten folkeskikk, sagt på mer folkelig vis. Og for meg som er arbeidsgiver, og som har sittet på utallige styrermøter der ansatte som ønsker å føre sitt eget regime fremfor det som er vedtatt av ledelsen er tema - så leser jeg noe helt annet Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg sier bare at det er lite/ingenting kommunen kan gjøre i personalsaker - det er opp til arbeidsgiver å håndtere. Dersom personalet mener at arbeidsgiver gjør noe feil, så har de sine organisasjoner og arbeidsrettslige regler å forholde seg til - det har ingenting med kommunen eller tilsynsmyndigheten å gjøre. Det er forskjellige instanser som kontrollerer forskjellige ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Og for meg som er arbeidsgiver, og som har sittet på utallige styrermøter der ansatte som ønsker å føre sitt eget regime fremfor det som er vedtatt av ledelsen er tema - så leser jeg noe helt annet Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg sier bare at det er lite/ingenting kommunen kan gjøre i personalsaker - det er opp til arbeidsgiver å håndtere. Dersom personalet mener at arbeidsgiver gjør noe feil, så har de sine organisasjoner og arbeidsrettslige regler å forholde seg til - det har ingenting med kommunen eller tilsynsmyndigheten å gjøre. Det er forskjellige instanser som kontrollerer forskjellige ting. ''Jeg sier bare at det er lite/ingenting kommunen kan gjøre i personalsaker'' Jeg reverserer til mitt første innlegg og konstaterer at når eier/styrer har en atferd som fører med seg elendig arbeidsmilgø, fravær og til syvende og sist dårlige forhold for barna, så har kommunen som tilsynsmydighet og i praksis de som finanisiere barnehagen langt støre innflytelse hvis de ønsker det, enn det du skaper ett inntrykk av, i alle fall utenfor Oslo tydligvis. De kan jo bare skru igjen pengekrana, og vips, dermed er det kroken på døra for hele gesjeften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ''Jeg sier bare at det er lite/ingenting kommunen kan gjøre i personalsaker'' Jeg reverserer til mitt første innlegg og konstaterer at når eier/styrer har en atferd som fører med seg elendig arbeidsmilgø, fravær og til syvende og sist dårlige forhold for barna, så har kommunen som tilsynsmydighet og i praksis de som finanisiere barnehagen langt støre innflytelse hvis de ønsker det, enn det du skaper ett inntrykk av, i alle fall utenfor Oslo tydligvis. De kan jo bare skru igjen pengekrana, og vips, dermed er det kroken på døra for hele gesjeften. ''De kan jo bare skru igjen pengekrana, og vips, dermed er det kroken på døra for hele gesjeften.'' Nei, de kan ikke det. Det er nemlig det som er greia, det er ikke sånn det funker. Så lenge man følger barnehageloven og rammeplanen, så har man krav på støtte - arbeidsmiljø er ikke med i den vurderingen. En del av det jeg kjemper for i barnehagesammenheng er å skape forståelse for at en barnehage også er en arbeidsplass. Ja, det skal være et kvalitativt pedagogisk tilbud til barna, men det skal også være en god arbeidsplass med de aspektene det innebærer; arbeidsmiljø, mulighet for kompetanseheving, kompetansedeling, faglig samarbeid, mulighet for sosiale aktiviteter, osv. Det er liten/ingen sammenheng mellom disse tingene i dag - og mange foreldre forstår ikke at man også må bruke penger på personalet og arbeidsmiljø for så skape gode barnehager, alle pengene kan ikke gå til barna. Mange i kommunen forstår heller ikke dette, fordi kommunen som arbeidsgiver ikke nødvendigvis har det samme fokuset. Bare det at kun 1% av landets 27.000 førskolelærere (og da inklusive pedagogiske ledere) har videreutdanning innenfor ledelse sier jo sitt. Dette er ikke prioritert. Men du har sikkert rett. At jeg har jobbet aktivt med dette i mange år, har skrevet oppgave om det, gjennomført flere undersøkelser, deltatt i politiske aksjoner og satt meg grundig inn i PBLs handlingsplan for å få aksept for arbeidsgiverrollen er sikkert ikke i nærheten av det du kan/vet om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ''De kan jo bare skru igjen pengekrana, og vips, dermed er det kroken på døra for hele gesjeften.'' Nei, de kan ikke det. Det er nemlig det som er greia, det er ikke sånn det funker. Så lenge man følger barnehageloven og rammeplanen, så har man krav på støtte - arbeidsmiljø er ikke med i den vurderingen. En del av det jeg kjemper for i barnehagesammenheng er å skape forståelse for at en barnehage også er en arbeidsplass. Ja, det skal være et kvalitativt pedagogisk tilbud til barna, men det skal også være en god arbeidsplass med de aspektene det innebærer; arbeidsmiljø, mulighet for kompetanseheving, kompetansedeling, faglig samarbeid, mulighet for sosiale aktiviteter, osv. Det er liten/ingen sammenheng mellom disse tingene i dag - og mange foreldre forstår ikke at man også må bruke penger på personalet og arbeidsmiljø for så skape gode barnehager, alle pengene kan ikke gå til barna. Mange i kommunen forstår heller ikke dette, fordi kommunen som arbeidsgiver ikke nødvendigvis har det samme fokuset. Bare det at kun 1% av landets 27.000 førskolelærere (og da inklusive pedagogiske ledere) har videreutdanning innenfor ledelse sier jo sitt. Dette er ikke prioritert. Men du har sikkert rett. At jeg har jobbet aktivt med dette i mange år, har skrevet oppgave om det, gjennomført flere undersøkelser, deltatt i politiske aksjoner og satt meg grundig inn i PBLs handlingsplan for å få aksept for arbeidsgiverrollen er sikkert ikke i nærheten av det du kan/vet om dette. ''arbeidsmiljø er ikke med i den vurderingen.'' Igjen, muligens ikke i Oslo. ''og satt meg grundig inn i PBLs handlingsplan for å få aksept for arbeidsgiverrollen er sikkert ikke i nærheten av det du kan/vet om dette.'' Får håpe bedre enn reglene for sykelønn til tikallingsvikarer som jeg hadde en diskusjon med deg om tidligere, der det du hevdet omtrendtlike hårdnakket som nå, var fullstendig feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ''arbeidsmiljø er ikke med i den vurderingen.'' Igjen, muligens ikke i Oslo. ''og satt meg grundig inn i PBLs handlingsplan for å få aksept for arbeidsgiverrollen er sikkert ikke i nærheten av det du kan/vet om dette.'' Får håpe bedre enn reglene for sykelønn til tikallingsvikarer som jeg hadde en diskusjon med deg om tidligere, der det du hevdet omtrendtlike hårdnakket som nå, var fullstendig feil. Som sagt, du har sikkert mye bedre greie på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376294-hvor-klager-man-p%C3%A5-private-barnehager/page/3/#findComment-3306057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.