Gå til innhold

Utøya bildene-uhyre sterk bildeserie

Anbefalte innlegg

Gjest Øyrmenia

[Lenke til WorldPressphoto sine sider fjernet av webmaster]

Disse bildene er fryktelig sterke. De er ikke etter min vurdering groteske på en slik måte at de de tar fra offrene verdigheten.

Et av de aller sterkeste bildene jeg så var av en ung gutt som sto på en fjellhylle helt aleine. Var bare et stort fjell og han så helt alene ut på en kjempeliten hylla midt på fjellet.

Jeg skjønner at dette er vanskelig for utøya offrene men at disse bildene har noen spessielle kvaliteter som skildrer det grusomme som skjedde kan det ikke være i tvil om.

At de ikke publiseres usladdet i ordinær media er jeg glad for. Vi vil ikke være som aljazerah hvor bilder av lik og døde mennesker er hverdagskost på nyhetskanalen.

Fortsetter under...

Gjest Øyrmenia

Du publiserer nå dem du... usladdet. Fikk direkte vondt inni meg av å se dem. Utrolig at noen kan fly rundt å fotografere også i en slik situasjon.

Det er journalisters jobb. Dette er en historisk hendelse som er viktig å dokumentere. Bildene er kommet på andre plass i en internasjonal annerkjent fotokonkurranse. Synes det er helt legitimt å selv kunne velge om en ønsker å se disse.

Dette er offentlig informasjon om den mest dramatiske hendelse etter 2 verdenskrig på norsk jord. Det at utøya offrene ønsker å diktere hva pressen skal skrive og vise om denne saken er forståelig. Men det betyr ikke at dette er riktig.

Det er kanskje ubehagelig å se men det er virkeligheten.

Gjest Øyrmenia

Du er glad for at de ikke blir publisert offentlig av media, men av deg på et offentlig nettsted under et (for anledningen?) ukjent nick er greit? Jeg blir målløs :(

Det er stor forskjell på internasjonale riksmedier og forsider enn å linke til en offentlig respektabel nettside en selv kan velge å klikke inn på.

Annonse

Jeg valgte å ikke klikke på linken din. Litt snodig å kritisere at noe publiseres og samtidig linke til det.

Selv har jeg lite sans for å publisere denne typen bilder. Som regel skjer det uten å bry seg med samtykke fra dem det gjelder.

Men i Norge har vi en dårlig sak om vi vil forhindre at slike bilder publiseres om oss. Norsk media har få om noen grenser for hva de kan få seg til å vise fra andre land.

mvh

''At de ikke publiseres usladdet i ordinær media er jeg glad for. Vi vil ikke være som aljazerah hvor bilder av lik og døde mennesker er hverdagskost på nyhetskanalen.''

Da fatter og begriper jeg ikke hvorfor du legger ut linken?!

Jeg orker ikke åpne linken og kan bare forestille meg hvordan det ville være å se et offentlig publisert bilde av mitt barn eller kjær person i en slik situasjon - fotokonkurranse eller ikke.

Det er stor forskjell på internasjonale riksmedier og forsider enn å linke til en offentlig respektabel nettside en selv kan velge å klikke inn på.

''Det er stor forskjell på internasjonale riksmedier og forsider enn å linke til en offentlig respektabel nettside en selv kan velge å klikke inn på'' Mener du. Som du sikkert har skjønt er jeg ikke enig med deg i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...