Gå til innhold

MÅ få legoen i system - huset flyter i dag!

Anbefalte innlegg

Vi ønsket oss lego til jul og bursdag nå i februar, tenkte det var på tide å begynne å samle på det nå når han er blitt så stor og flink.

Vi fikk mange flotte legoting, men problemet nå (iallefall i mine øyne er det et "problem"!) at det flyter med bittesmå klosser over hele 1.etasje. Lillebror på to år elsker å demontere og spre legobyggverkene utover.

Så til dere erfarne legoforeldre:

Hvordan oppbevarer dere legoen? Plastkasser ?

Alt sammen blandet?

Beholder dere originaleskene? Laminerer bruksanvisningen?

Har sett en slik artig tøypose med tau og snurping som noen oppbevarte lego inni. Man slakket opp tauet, la posen på gulvet som et teppe og all legoen lå oppå. Vips, så kunne man rydde kjapt ved å snurpe posen sammen igjen. Erfaring, noen?

Er livredd for å støvsuge essensielle legodeler og møkklei av å trø på dem :-)

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Hørt tips fra andre om å bruke en slags matte som de har legoen på når de leker,

så former du den bare som et sylinder når de er ferdige med å leke oppi f.eks. en boks.

Har du mye lego kan det være lurt å kjøpe en lekekasse med lokk.

Vær streng med ungene om at de kun får leke på en fast plass og ikke dra legoen rundt om i huset, og at de skal ha alt i kassen når de er ferdige.

Sydde en gang en sånn lego-pose. Ble rimelig kjapt full av rusk og støv.

Har prøvd mindre kasser med høye kanter. Håpløst å få tak i det som ligger i bunnen uten å tømme ut alt.

Men - bedroller på hjul! Det var saker! Sånn stor plastboks med ca. 20 cm høye kanter, med hjul under - helt ypperlig! Rulles under sengen når den ikke er i bruk og den er stor nok i "flate" til at man har ganske bra oversikt selv om man har mye lego. Større byggverk står på hyller på veggen.

Gjest Høstløv

''Har sett en slik artig tøypose med tau og snurping som noen oppbevarte lego inni. Man slakket opp tauet, la posen på gulvet som et teppe og all legoen lå oppå. Vips, så kunne man rydde kjapt ved å snurpe posen sammen igjen. Erfaring, noen?''

En sådan pose har vi god erfaring med. Lillebror her kunne dra med seg all legoen enten på rommet sitt eller i stua, og det var enkelt å snurpe posen sammen igjen etter bruk. Posen med lego har hengt ubrukt i noen år men må brukes det flittig av barnebarn.

Det mest avanserte lego har vi holdt adskilt fra "hverdags" lego for ikke å miste essensielle smådeler i støvsugeren, men det må sies at Lillebror etterhvert fikk en stor samling med elektrisk legotog og skinner. Jeg har tatt vare på bruksanvisningene i en egen perm.

''Har sett en slik artig tøypose med tau og snurping som noen oppbevarte lego inni. Man slakket opp tauet, la posen på gulvet som et teppe og all legoen lå oppå. Vips, så kunne man rydde kjapt ved å snurpe posen sammen igjen. Erfaring, noen?''

En sådan pose har vi god erfaring med. Lillebror her kunne dra med seg all legoen enten på rommet sitt eller i stua, og det var enkelt å snurpe posen sammen igjen etter bruk. Posen med lego har hengt ubrukt i noen år men må brukes det flittig av barnebarn.

Det mest avanserte lego har vi holdt adskilt fra "hverdags" lego for ikke å miste essensielle smådeler i støvsugeren, men det må sies at Lillebror etterhvert fikk en stor samling med elektrisk legotog og skinner. Jeg har tatt vare på bruksanvisningene i en egen perm.

''Jeg har tatt vare på bruksanvisningene i en egen perm.''

Det har jeg gjort også. :o) Har til og med skilt dem i ulike typer lego som City, Technics osv. for at det skal bli lettere å finne frem om nødvendig. Det blir jo en del etterhvert.

Annonse

Grunnprinsippet er at man oppbevarer den.

Høres glimrende ut.

Etter hvert avstompes man og godtar at noen essensielle klosser blir støvsugermat.

mvh

Gjest Elextra

Vi har også masse lego, og det oppbevares hovedsakelig i plastkasser fra IKEA på jul. Har også en slik snurpepose, men har bedre erfaring med kassene.

Når ting er bygget står de til utstilling en stund, før de tas fra hverandre og delen blandes med de øvrige klossene. De "fineste" tingene har vel stått på hyllene ganske lenge (Star Wars ting etc.). Har ikke ambisjoner om å bygge opp samme ting flere ganger, regner rett og slett med litt svinn blant smådeler.

Gjest bølger

Når barna er små høres det ypperlig ut med et slikt teppe som du bare snurper i sammen, men når barna blir større kan det være kjekt å lære dem å sortere litt så det blir lettere å finne deler når de skal bygge. Selv hadde vi en lav stor kasse til det meste og noe i bokser som vi sorterte.

For å unngå å støvsuge legoen brukte jeg mye støvmopp der jeg hadde mye legoklosser.

''Laminerer bruksanvisningen?''

Foreldre nå til dags! ;-)

Lego er så dyrt at å lamminere bruksanvisningene slettes ikke er så dumt.

Men når de blir på 20-40 sider kan det bli i overkant.

For øvrig finnes bruksanvisninger til lego på legos hjemmesider. Sist jeg sjekket var de i et lite utskriftsvennlig format.

mvh

Gjest Tatjana

Vi har sånne kasser som Lillemus beskriver. Tre kasser, som familiens yngste selv har merket med tusj på lokket. I praksis blir ikke legoen sortert, dog. Den havner i en tilfeldig kasse.

Vi har kjøpt et "legohode" på Europris, og der oppbevares bittesmå spesielle deler.

Jeg har i mange år ryddet lego med støvbrett og kost, bare feiet det opp og tømt det i kassa. Det blir med litt støv og rusk, men innimellom har jeg plukket lego for hånd i steden og da blir det meste liggende igjen på gulvet og kan feies opp/støvsuges.

Når jr var liten hadde vi et stretch laken som all legoen var samlet i, dro dette over bordet, slik at han lekte med legoen der. Når han var ferdig dro vi det sammen med all legoen inni. Etterhvert som han ble større var han flinkere til å sortere deler for seg, så da ble det div plastkasser i forskjellige størrelser. Og selvfølgelig hyller med utstilte figurer.

Annonse

Lego er så dyrt at å lamminere bruksanvisningene slettes ikke er så dumt.

Men når de blir på 20-40 sider kan det bli i overkant.

For øvrig finnes bruksanvisninger til lego på legos hjemmesider. Sist jeg sjekket var de i et lite utskriftsvennlig format.

mvh

Joda, de har billige lamineringsmaskiner på Claes Ohlsson.

Den yngste har oppbevaringsboks med hjul under senga, hvor lego og andre småpusleting enkelt kan hentes fram og stues vekk. I teorien, i hvert fall. ;)

Den eldste, som har veldig mye lego (og det er forskjellige sett og deler), har en tilsvarende denne (med litt annen skuffekombinasjon):

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S89884441/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...