Gå til innhold

I dag har jeg lært!

Anbefalte innlegg

Gjest Nøtteninja

I dag har jeg lært at en med uføretrygd forventes å klare seg med 13 tusen i mnd. Men bankene sier nei til å gi ut huslån til et par som har utbetalt 32000 kr til sammen i mnd, og vil gi 10.500 kr i mnd i huslån.

og som ikke har andre lån eller utgifter.

Skal vi se, jo da forventes de å gå med over 5 tusen i minus hver mnd sa banken, ved å legge inn forventet utgifter i et budsjett bakene plotter inn på sin data.

Mon tro om det er det samme budsjettet som blir plottet inn for de uføre når det bestemmes at de skal gå i pluss hver mnd, med boligutgifter på 6-7 tusen i mnd som er mer enn vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376568-i-dag-har-jeg-l%C3%A6rt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Sett opp deres eget budsjett med utskrifter fra nettbank som basis, så dere får demonstrert for banken hva deres forbruk egentlig er. Ta med sparing dere har gjort opp gjennom årene, så ser de at dere er strukturerte. Vis dem at dere har en økonomi som ikke bare tåler renteutgiftene men også har rom for renteøkning, istedenfor å la dem plotte inn fiktive tall i en kalkulator.

Og ja, det er store forskjeller på hva bankene ser som "vanlig forbruk" og hva trygdede eller folk med gjeldsordning har å leve for.

Gjest Nøtteninja

Bare å prøve flere banker, med ei inntekt på 32.000 i måneden burde dere fint få huslån, avhengig av eventuell annen gjeld og ikke minst hvor stort lån dere ønsker.

Ta kontakt med husbanken også hvis det kan være ett alternativ.

Det har ordnet seg, vi fikk lån i en av bankene vi snakket med. Jeg ble bare skikkelig overrasket over hvordan de regnet ut forventet forbruk og viste meg hvor mye vi kom til å gå i minus i mnd.

Jeg tenkte da på en nær slektning som er ufør og som har over 7 tusen i husleie, noe som slett ikke er uvanlig i dag.

For det spriker veldig i hvordan bankene regner ut forbruk, og hvor mye det er forventet at en ufør meg minste-trygd skal leve for.

Etter bankens regnemåte ser det nesten ut til at de går mer i minus enn de tjener.

Gjest Nøtteninja

Har du prøvd husbankens låneordninger?

Jeg har vært inne på tanken med husbanklån, men trodde vi tjente for mye.

Noen som vet hvor grensen går?

Men det har ordnet seg, men trenger jo også egenkapital, noe vi mangler litt på. Tenkte kanskje det var mulig å søke husbanken om dette, men som sagt, Trodde vi tjente for godt.

Annonse

Gjest Nøtteninja

Sett opp deres eget budsjett med utskrifter fra nettbank som basis, så dere får demonstrert for banken hva deres forbruk egentlig er. Ta med sparing dere har gjort opp gjennom årene, så ser de at dere er strukturerte. Vis dem at dere har en økonomi som ikke bare tåler renteutgiftene men også har rom for renteøkning, istedenfor å la dem plotte inn fiktive tall i en kalkulator.

Og ja, det er store forskjeller på hva bankene ser som "vanlig forbruk" og hva trygdede eller folk med gjeldsordning har å leve for.

Ja, de ba oss om å sette opp vårt eget budsjett.

Men vi fikk heldigvis en tlf fra en av bankene vi snakket med, som ga oss lån, så det har ordnet seg.

Gjest Nøtteninja

Det har ordnet seg, vi fikk lån i en av bankene vi snakket med. Jeg ble bare skikkelig overrasket over hvordan de regnet ut forventet forbruk og viste meg hvor mye vi kom til å gå i minus i mnd.

Jeg tenkte da på en nær slektning som er ufør og som har over 7 tusen i husleie, noe som slett ikke er uvanlig i dag.

For det spriker veldig i hvordan bankene regner ut forbruk, og hvor mye det er forventet at en ufør meg minste-trygd skal leve for.

Etter bankens regnemåte ser det nesten ut til at de går mer i minus enn de tjener.

og hvor mye det er forventet at en ufør med minste-trygd skal leve for, skulle det stå.

Gjest ttiippss

Jeg har vært inne på tanken med husbanklån, men trodde vi tjente for mye.

Noen som vet hvor grensen går?

Men det har ordnet seg, men trenger jo også egenkapital, noe vi mangler litt på. Tenkte kanskje det var mulig å søke husbanken om dette, men som sagt, Trodde vi tjente for godt.

Man skal kunne betjene et husbanklån også, så inntekt må man jo ha ;-)

http://www.husbanken.no/lan/startlaan-hvem-kan-faa/startlaan-forutsetninger/

Banken regner vel med at dere har et høyere forbruk enn en som lever av uføretrygd. Trygd skal sikre alle et akseptabelt liv, men ikke noe luksus. De som jobber og tjener godt unner seg som regel litt luksus.

Men ift lån så henger ofte bankenes argumenter ikke på greip.

Prøv gjerne ulike banker. Har selv opplevd at lånetilbudet i banken som ville gi oss mest i lån var 3 ganger så høyt som det laveste.

Gjest Nøtteninja

Prøv startlån i kommunen?

Angående startlån?

Er det slik at man søker først når man har en bolig man ønsker å kjøpe?

Eller kan man søke og få en lånesum garanti så man på forhånd vet hvor høyt man kan by, det kan jo feks være flere hus som er aktuelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...