Gå til innhold

Hvordan finne den rette vokalisten?

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Er det noen av dere som kjenner musikkbransjen godt, og som vet om kloke veier å gå for å finne den rette vokalisten?

En god venn av meg skriver låter, og er på jakt etter en vokalist som ønsker å satse på musikk - både ift plate, men også ift konserter - en gang i fremtiden, hvis musikken slår an. Låtskriveren har noen strenge krav til vokalisten (riktig dialekt, spesiell stemme, en som treffer tonene og ikke drar seg opp og ned på tonene osv), men også noen ønsker, som ikke er så strenge.

De rundt låtskriveren har prøvd å lete blant kjente og ukjente for å hjelpe til med å finne vokalist, men foreløpig har det ikke lykkes å finne en som matcher låtene.

Finnes det noen internettfora der vokalister som "er ledige på markedet" leser - eller andre sammenhenger som kunne være naturlig for låtskriver å kontakte? Jeg har inntrykk av at veldig mye foregår uformelt, og mer fra den ene til den andre - og at det er veldig mye tilfeldigheter for hvordan sang, musikk og fremføring gjøres - men kanskje tar jeg feil. Er det en logisk vei mot match mellom låtskriver og vokalist som ikke er oppdaget ennå?

Låtskriver arrangerer låtene selv, skriver både tekst og melodi, men mangler altså stemmen som kan fremføre og fronte musikken.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376793-hvordan-finne-den-rette-vokalisten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest facebook kan brukes til så mangt..

Du kan "like" noen sider på Facebook og så spørre der

Teater

Kulturhus

Norsk showskole (stavanger)

Unge Spor

det var de jeg kom på men finnes sikkert flere... og på disse sidene finnes det sikkert andre som har tips...

Gjest prust

Du kan "like" noen sider på Facebook og så spørre der

Teater

Kulturhus

Norsk showskole (stavanger)

Unge Spor

det var de jeg kom på men finnes sikkert flere... og på disse sidene finnes det sikkert andre som har tips...

Takk for svar. Låtskriver er på Facebook, og jeg regner med at hun har prøvd å lete litt etter aktuelle vokalister der. Men jeg skal tipse om det. Jeg er ikke på FB og kan ikke hjelpe med det der.

Det er ikke så lett når en er ny i bransjen og ikke kjenner så mange. Låtskriver har tatt kontakt med en som underviser i musikk på universitetet, med håp om å få komme i kontakt med noen studenter som kan matche sangene. Håper det blir napp der!

Takk for svar. Låtskriver er på Facebook, og jeg regner med at hun har prøvd å lete litt etter aktuelle vokalister der. Men jeg skal tipse om det. Jeg er ikke på FB og kan ikke hjelpe med det der.

Det er ikke så lett når en er ny i bransjen og ikke kjenner så mange. Låtskriver har tatt kontakt med en som underviser i musikk på universitetet, med håp om å få komme i kontakt med noen studenter som kan matche sangene. Håper det blir napp der!

Finnes musikkonservatoriet der nede fremdeles?

Hva med den nye linja i Vennesla?

Har et par venninner som lever av musikken, men hun ene bor i Oslo og hun andre i Mandal.

Gjest prust

Finnes musikkonservatoriet der nede fremdeles?

Hva med den nye linja i Vennesla?

Har et par venninner som lever av musikken, men hun ene bor i Oslo og hun andre i Mandal.

Musikkonservatoriet er nå innlemmet i UiA - universitetet - og de har egen linje for rytmisk musikk. Så jeg tror nok det kan være et spor med den kontakten med en lærer/professor ja.

Jeg kjenner ikke til noe i Vennesla. Er det videregående skole du tenker på da? De har jo i alle fall musikklinje i Vågsbygd - men jeg tror nok kanskje låtskriver ønsker seg en voksen vokalist, pga voksne tekster og muligens også at en voksen er mer stabil enn en ungdom som ofte flytter på seg ift utdanning og reising.

Hun venninna di i Mandal, hva slags type musikk synger hun?

Gjest Noen veier å gå

Dere bør finne en med rette imagen og, en som er kul, kan å bevege seg på en kul måte/danse når han synger og har et spesielt, men bra utseendet.

SIden dere skal holde konserter er dette viktig i tillegg til å ha en bra stemme.

Det må også være en spesiell stemme, ikke bare en som er fin og synger rent,

men en stemme som er unik, slik at folk med en gang vet hvem som synger når de hører det.

Jeg kjenner ei dame som synger, spiller og skriver låter.

Tror hun legger ut annonse i lokalavisen og søker etter folk... kanskje veien å gå?

Så holde audition.

Annonse

Gjest prust

Dere bør finne en med rette imagen og, en som er kul, kan å bevege seg på en kul måte/danse når han synger og har et spesielt, men bra utseendet.

SIden dere skal holde konserter er dette viktig i tillegg til å ha en bra stemme.

Det må også være en spesiell stemme, ikke bare en som er fin og synger rent,

men en stemme som er unik, slik at folk med en gang vet hvem som synger når de hører det.

Jeg kjenner ei dame som synger, spiller og skriver låter.

Tror hun legger ut annonse i lokalavisen og søker etter folk... kanskje veien å gå?

Så holde audition.

''Dere bør finne en med rette imagen og, en som er kul, kan å bevege seg på en kul måte/danse når han synger og har et spesielt, men bra utseendet.''

Image er viktig - men bevegelse og utseende er mindre viktig tror jeg. Innlevelse og blikk og formidling er viktigere enn å se kul ut til disse sangene.

''SIden dere skal holde konserter er dette viktig i tillegg til å ha en bra stemme. Det må også være en spesiell stemme, ikke bare en som er fin og synger rent, men en stemme som er unik, slik at folk med en gang vet hvem som synger når de hører det.''

Dette er jeg VELDIG enig i, og det er også låtskriver. Stemmen trenger ikke å være klokkeklar og 100% perfekt, men heller spesiell og unik og gjenkjennbar. Men det er vanskelig å finne denne stemmen....!

''Jeg kjenner ei dame som synger, spiller og skriver låter. Tror hun legger ut annonse i lokalavisen og søker etter folk... kanskje veien å gå? Så holde audition.''

Annonse i avisen er kanskje litt gammeldags? Og det krever mye arbeid å gjennomføre audition. Men kanskje det hadde gått an å annonsere på nett eller i avisen at en ønsker tilsendt innspilte sanger - deretter sile ut en del og så innkalle til audition?

Musikkonservatoriet er nå innlemmet i UiA - universitetet - og de har egen linje for rytmisk musikk. Så jeg tror nok det kan være et spor med den kontakten med en lærer/professor ja.

Jeg kjenner ikke til noe i Vennesla. Er det videregående skole du tenker på da? De har jo i alle fall musikklinje i Vågsbygd - men jeg tror nok kanskje låtskriver ønsker seg en voksen vokalist, pga voksne tekster og muligens også at en voksen er mer stabil enn en ungdom som ofte flytter på seg ift utdanning og reising.

Hun venninna di i Mandal, hva slags type musikk synger hun?

Var dette jeg tenkte på: http://www.fvmg.no

Ser Bjøro Hildebrant underviser i sang der. Han burde ha noen kontakter rundt.

Hun i Mandal spiller piano og cello. Mannen er freelanser og har spilt med mange kjente rundt her i landet. Når jeg nevnte henne, tenkte jeg mest på det med kontakter i musikkmiljøet.

Men når din venninne nå søker blant dem på UIA, så burde det være mulig å finne noen der. Far til hun i Oslo underviste der ei gang i tiden. Alle søstrene hennes har studert der, men er vel bare i igjen som er bosatt på sørlandet.

Ellers så går nok veldig mye innen musikkbransjen på bekjentskaper.

Gjest prust

I disse X faktor dagene, er det så vanskelig da? Hele verden vil jo bli syngedame/mann berømt og rik. Sjekk U tube.. den ene kråka slår ihjel den andre..

Ja, det er ikke så enkelt som en skulle tro - særlig ikke når en skriver sanger på dialekt, og ikke ønsker en stemme som det er tretten av på dusinet... ;-)

Men det er klart - låtskriver følger med på både the Voice og X factor osv.

Gjest prust

Var dette jeg tenkte på: http://www.fvmg.no

Ser Bjøro Hildebrant underviser i sang der. Han burde ha noen kontakter rundt.

Hun i Mandal spiller piano og cello. Mannen er freelanser og har spilt med mange kjente rundt her i landet. Når jeg nevnte henne, tenkte jeg mest på det med kontakter i musikkmiljøet.

Men når din venninne nå søker blant dem på UIA, så burde det være mulig å finne noen der. Far til hun i Oslo underviste der ei gang i tiden. Alle søstrene hennes har studert der, men er vel bare i igjen som er bosatt på sørlandet.

Ellers så går nok veldig mye innen musikkbransjen på bekjentskaper.

Takk for tips! Den skolen i Vennsla har jeg faktisk aldri hørt om!

Håper det blir napp på UIA :-)

Gjest facebook. kan brukes til så mangt...

Ja, det er ikke så enkelt som en skulle tro - særlig ikke når en skriver sanger på dialekt, og ikke ønsker en stemme som det er tretten av på dusinet... ;-)

Men det er klart - låtskriver følger med på både the Voice og X factor osv.

Hvilken dialekt? Er det rogalands - kan du søke på Norsk Showskole på youtube. Der har de lagt ut videoer der mange ungdommer synger litt hver.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...