Gjest lunch Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du skriver en lengere oppgave, og du vil gjerne ha et intervju med den du skal skrive om. Han er en høyt ansett mann innen sitt virke, men blir av mange også sett på som oppskrytt, og har ry for å være "diva";) Du får til svar at han synes ditt faglige standpunkt er svært dårlig, og vil derfor ikke bidra. Hvordan ville du tolket dette? Ville du svart på dette? Høflig, forståelsesfult men med en litt kvass undertone? Jeg skrev rett og slett at jeg gjerne ville høre hva som var dårlig med mitt standpunkt, og at det kanskje kunne være til hjelp..uten at jeg la meg flat- jeg ville bare høre hva han mente.. Han har ikke svart ennå- han gidder sikkert ikke svare heller... Vurderte sterkt å bare la være å svare, men jeg ville på en måte vise litt autoritet om dere forstår;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også student Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Selvfølgelig er det helt i orden at man ikke vil stille opp på intervju! Og det må du bare respektere og svare høflig tilbake. Lengre oppgave - regner med dette er til høyskole / universitetet? Det er en rekke regler man må forholde seg til med tanke på personvern og forskningsetikk. Rart at du ikke har blitt informert om disse? Det er jo noe av det viktigste med forskning, informantene har nemlig krav på at det er valgfritt å være med og at de når som helst kan trekke seg fra studien. Se denne linken for met utfyllende informasjon: http://www.nsd.uib.no/personvern/forsk_stud/informasjon.html Når det er sagt - det er ikke uvanlig at det er vanskelig å få informanter til å stille opp. Dette gjelder særlig på bachelornivå, men også masternivå.. Husk på at folk har annet å gjøre enn å stille opp til våre prosjekter. Så tror ikke du skal ta det ille opp at han sier nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lunch Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Selvfølgelig er det helt i orden at man ikke vil stille opp på intervju! Og det må du bare respektere og svare høflig tilbake. Lengre oppgave - regner med dette er til høyskole / universitetet? Det er en rekke regler man må forholde seg til med tanke på personvern og forskningsetikk. Rart at du ikke har blitt informert om disse? Det er jo noe av det viktigste med forskning, informantene har nemlig krav på at det er valgfritt å være med og at de når som helst kan trekke seg fra studien. Se denne linken for met utfyllende informasjon: http://www.nsd.uib.no/personvern/forsk_stud/informasjon.html Når det er sagt - det er ikke uvanlig at det er vanskelig å få informanter til å stille opp. Dette gjelder særlig på bachelornivå, men også masternivå.. Husk på at folk har annet å gjøre enn å stille opp til våre prosjekter. Så tror ikke du skal ta det ille opp at han sier nei. Jeg svarte også høflig tilbake.At det var helt i orden, men at han gjerne måtte utdype sitt svar- at jeg var glad for all kritikk. Men hvorfor skriver du om forskningsetikk som om jeg har gjort noe galt? Jeg spurte bare hva dere hadde gjort, og taklet dette svaret. Jeg har da lov til å skrive om hvem jeg vil. Selv om han ikke vil være informant, er det vel ikke noen lov som tilsier jeg ikke kan skrive om hans arbeide? Det er på masternivå. Synes svaret fra ham tenderte til å være uhøflig, men jeg respekterer at han var ærlig og svarte som det var. Var jo bedre det enn at jeg aldri hørte noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lunch Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg svarte også høflig tilbake.At det var helt i orden, men at han gjerne måtte utdype sitt svar- at jeg var glad for all kritikk. Men hvorfor skriver du om forskningsetikk som om jeg har gjort noe galt? Jeg spurte bare hva dere hadde gjort, og taklet dette svaret. Jeg har da lov til å skrive om hvem jeg vil. Selv om han ikke vil være informant, er det vel ikke noen lov som tilsier jeg ikke kan skrive om hans arbeide? Det er på masternivå. Synes svaret fra ham tenderte til å være uhøflig, men jeg respekterer at han var ærlig og svarte som det var. Var jo bedre det enn at jeg aldri hørte noe. Ble bare litt satt ut av kommentaren om at han synes mitt faglige standpunkt var veldig dårlig- først tolket jeg det nemlig som om han mente mitt prosjekt var dårlig..men jeg ser at det også kunne være fordi at ikke likte min innfalsvinkel til stoffet. Man blir jo litt nærtagende når man skal avlevere om noen måneder. Heldigvis fikk han et høflig svar, visst jeg hadde svart som jeg var fornærmet ville jeg nok angret på det i ettertid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingelill Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg svarte også høflig tilbake.At det var helt i orden, men at han gjerne måtte utdype sitt svar- at jeg var glad for all kritikk. Men hvorfor skriver du om forskningsetikk som om jeg har gjort noe galt? Jeg spurte bare hva dere hadde gjort, og taklet dette svaret. Jeg har da lov til å skrive om hvem jeg vil. Selv om han ikke vil være informant, er det vel ikke noen lov som tilsier jeg ikke kan skrive om hans arbeide? Det er på masternivå. Synes svaret fra ham tenderte til å være uhøflig, men jeg respekterer at han var ærlig og svarte som det var. Var jo bedre det enn at jeg aldri hørte noe. Jeg synes du trekker det ganske langt når du venter at han skal kommentere din oppgave ytterligere. Hvorfor i himmelens navn skulle han bruke tid på det? Egentlig er det du som har gått utenfor rammene og vært litt uhøflig eller påtrengende. Det synes i hvertfall jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lunch Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg synes du trekker det ganske langt når du venter at han skal kommentere din oppgave ytterligere. Hvorfor i himmelens navn skulle han bruke tid på det? Egentlig er det du som har gått utenfor rammene og vært litt uhøflig eller påtrengende. Det synes i hvertfall jeg. Jeg forventer det ikke. Jeg spurte, eller skrev jeg var glad for det og at det kunne være interessant. Trodde dette var helt legitimt. Hvorfor har jeg gått for langt? En bekjent av meg som kjenner han videreformidlet kontakt, så han visste det kom en mail fra meg i utgangspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også student Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg svarte også høflig tilbake.At det var helt i orden, men at han gjerne måtte utdype sitt svar- at jeg var glad for all kritikk. Men hvorfor skriver du om forskningsetikk som om jeg har gjort noe galt? Jeg spurte bare hva dere hadde gjort, og taklet dette svaret. Jeg har da lov til å skrive om hvem jeg vil. Selv om han ikke vil være informant, er det vel ikke noen lov som tilsier jeg ikke kan skrive om hans arbeide? Det er på masternivå. Synes svaret fra ham tenderte til å være uhøflig, men jeg respekterer at han var ærlig og svarte som det var. Var jo bedre det enn at jeg aldri hørte noe. Nei, jeg nevnte bare forskningsetikk fordi det virket som om du var usikker på hvordan du skulle reagere på denne avvisningen. Viste da bare til at det er et regelverk for hvordan man skal reagere i slike tilfeller. Dersom du skriver om hans arbeid (innen kunst /litteratur?), kan du kanskje heller intervjue noen som kjenner dette? Kritikere, andre eksperter på dette osv? Dersom du skal bruke innsamlet intervjumateriale direkte i forskningen må du også gi beskjed til Personvernombudet for forskning, slik at du sikrer at rettighetene til de som blir intervjuet blir ivaretatt (men regner med du vet dette). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lunch Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Nei, jeg nevnte bare forskningsetikk fordi det virket som om du var usikker på hvordan du skulle reagere på denne avvisningen. Viste da bare til at det er et regelverk for hvordan man skal reagere i slike tilfeller. Dersom du skriver om hans arbeid (innen kunst /litteratur?), kan du kanskje heller intervjue noen som kjenner dette? Kritikere, andre eksperter på dette osv? Dersom du skal bruke innsamlet intervjumateriale direkte i forskningen må du også gi beskjed til Personvernombudet for forskning, slik at du sikrer at rettighetene til de som blir intervjuet blir ivaretatt (men regner med du vet dette). Jo takk for det, var nok litt usikker med det samme hvordan jeg skulle tolke avvisningen, og angret litt på i oppfølgingsmailen att jeg ikke skrev at ikke skulle sitere ham på noe om han ikke ville. Det er kanskje det han er redd for. Jeg har funnet flere intervju med ham, og jeg må innrømme jeg ikke har fått noe informasjon om personvern, men jeg får høre hva veilederen min sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også student Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jo takk for det, var nok litt usikker med det samme hvordan jeg skulle tolke avvisningen, og angret litt på i oppfølgingsmailen att jeg ikke skrev at ikke skulle sitere ham på noe om han ikke ville. Det er kanskje det han er redd for. Jeg har funnet flere intervju med ham, og jeg må innrømme jeg ikke har fått noe informasjon om personvern, men jeg får høre hva veilederen min sier. Det er jo ikke sikkert du trenger melde det inn til personvernombudet, på mitt studium blir dette terpet hele tiden da vi bruker mye intervjuer. Det kommer litt an på hvilken type informasjon du er ute etter og hvordan du bruker den. Har også god erfaring med å legge ved et utfyllende informasjonsskriv med mer info om oppgaven samt at det er meldt inn til personvernombudet og at dermed har en del rettigheter. Da virker oppgaven også mer seriøs og det kan være lettere å få folk til å stille opp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3310662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg synes du trekker det ganske langt når du venter at han skal kommentere din oppgave ytterligere. Hvorfor i himmelens navn skulle han bruke tid på det? Egentlig er det du som har gått utenfor rammene og vært litt uhøflig eller påtrengende. Det synes i hvertfall jeg. Punkt 1. Det er helt vanlig å bli kontaktet av bachelor - og masterstudenter i forbindelse med oppgaveskriving. Det er naturligvis lov å si nei, men å oppleve det som påtrengende å bli spurt, finner jeg veldig underlig. Man har da selv satt seg i en posisjon som gjør at man på en eller annen måte er interessant i en slik sammenheng. Og de som gjør det, gjør det stort sett med vitende og vilje. Det er en del av "gamet". Punkt 2: Å takke nei til intervju, er helt lov. Men å takke nei med begrunnelsen at det faglige utganspunktet er svakt el.l, uten å begrunne det ytterligere, er uhøflig, og mer enn hersketeknikk enn det er noe annet. For ikke å snakke om at det er arrogant. Det er bedre å ikke svare i det hele tatt, enn å svare noe sånt. Ikke bare sier man nei til noen som har turt å nærme seg, men man "parkerer" vedkommende også fullstendig på sidelinjen, uten å tenke på hva den andre personen føler av å bli behandlet sånn. Dette er ikke konstruktiv kritikk, og da bør man la være å komme med den. Det er ikke noen vits i å krenke folk. Jeg skjønner ikke hva som foregår i hodene på folk, når man svarer på en henvendelse på den måten som denne personen gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376810-nei-takk-til-intervju/#findComment-3311047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.