Gå til innhold

hvor henvender man seg ....

Gjest Venninne til ei som lurer

Anbefalte innlegg

Har en venninne som ble født "utenfor ekteskap" som det het den gangen. Hennes mor er gift og min venninne har fått sin stefars etternavn, men er ikke adoptert. HUn lurer litt på sin biologiske slekt, om hun har eventuelle søsken, o.l . Hun har ved litt detektivarbeid, via kirkekontor bl.a fått tak i sin biologiske fars navn. Hun har funnet han i en kommune og sendt et brev til folkeregisteret der. De opplyser om at de ikke har noenting i sine arkiver hvor han står registrert som hennes far. Dette er også et veldig spesielt navn, så det er kun tre eller færre, som heter det samme. Moren kan ikke spørres, det er et absolutt "ikke-tema" i familien. Er det noen som vet hvor man henvender seg videre for å få noen svar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376979-hvor-henvender-man-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foresten, var mor gift før hun ble født? I så fall er stefar automatisk registrert som far i alle offentlige registre. Og det "eksisterer ingen" annen far. Med mindre noen vil fortelle henne, evnt som du sier hun har et navn, da må hun selv kontakte ham.

Nei, mor og stefar ble gift etter at min venninne ble født. Hun er til og med på brudebildet, dette barnet trodde hun i mange år var en annen inntill noen forsnakket seg. Hun fikke som sagt vite dette som godt voksen, noe som egentlig ga svar på mange rare opplevelser i barn- og ungdommen. På dåpsattesten står ingen navn under far. På kirkekontoret der hun ble døpt fant de imidlertid ett navn, og en fødselsdato. Det er dette navnet hun har søkt opp, og finner ett navn som passer.Hunvil ikke bare ta en telefon heller. Denne personen har jo heller iikke vist noen interesse for henne, så vidt hun vet. Hun lurer mest på evt søsken som sagt, og etterhvert kanskje få noen svar som moren ikke vil gi henne. Moren nekter å svare og bare går hvis hun tar opp temaet.

Gjest Pilka

Nei, mor og stefar ble gift etter at min venninne ble født. Hun er til og med på brudebildet, dette barnet trodde hun i mange år var en annen inntill noen forsnakket seg. Hun fikke som sagt vite dette som godt voksen, noe som egentlig ga svar på mange rare opplevelser i barn- og ungdommen. På dåpsattesten står ingen navn under far. På kirkekontoret der hun ble døpt fant de imidlertid ett navn, og en fødselsdato. Det er dette navnet hun har søkt opp, og finner ett navn som passer.Hunvil ikke bare ta en telefon heller. Denne personen har jo heller iikke vist noen interesse for henne, så vidt hun vet. Hun lurer mest på evt søsken som sagt, og etterhvert kanskje få noen svar som moren ikke vil gi henne. Moren nekter å svare og bare går hvis hun tar opp temaet.

Hva med tanter (søstre til mor) eller venninner av mor? Noen som har kjent hennes mor fra før hun ble født. Kan hun spørre noen slike?

At far aldri har tatt kontakt betyr ikke at han ikke vil snakke med henne nå.

''Hunvil ikke bare ta en telefon heller. Denne personen har jo heller iikke vist noen interesse for henne, så vidt hun vet.''

Vet han i det hele tatt at hun finnes?

Annonse

Hvis hun er født i Norge i 1967 eller senere, er fødselen oppført i Medisinsk Fødselsregister. Der står også mors og far fødselsnr., hvis moren har oppgitt noen far.

Jeg vet ikke i hvilken grad "barna" i registeret har innsyn i MFR. Men det går an å forhøre seg: [email protected]

Hvis hun er født i Norge i 1967 eller senere, er fødselen oppført i Medisinsk Fødselsregister. Der står også mors og far fødselsnr., hvis moren har oppgitt noen far.

Jeg vet ikke i hvilken grad "barna" i registeret har innsyn i MFR. Men det går an å forhøre seg: [email protected]

Et godt tips, bortsett fra at hun er født en god del tidligere.

Gjest Hulderen

Et godt tips, bortsett fra at hun er født en god del tidligere.

Siden hun er såpass gammel, må hun forte seg å kontakte sin far mens han fortsatt lever. Siden hun faktisk har funnet ham, trenger hun vel ikke å kontakte mynighetene? Hun får reise opp, fortelle at hun lurer på om han er hennes far og be ham bekrefte eller avkrefte. I våre dager er det ikke lenger noen skam, jeg vet om flere som har fått vite om søsken i godt voksen alder.

brilleslangen

det er jo ikke sikkert han vet at han har denne datteren. Men det er jo mulig å kontakte mannen ho har lett seg fram til, for så å spørre om han i sin ungdom har kjent ... (morens navn) Og hvis han bekrefter det, da går det kanskje an å fortelle ham at moren fikk et barn som han muligens kan være far til.

Gjest togli

Siden hun er såpass gammel, må hun forte seg å kontakte sin far mens han fortsatt lever. Siden hun faktisk har funnet ham, trenger hun vel ikke å kontakte mynighetene? Hun får reise opp, fortelle at hun lurer på om han er hennes far og be ham bekrefte eller avkrefte. I våre dager er det ikke lenger noen skam, jeg vet om flere som har fått vite om søsken i godt voksen alder.

Mormoren min ble født utenfor ekteskap og fant igjen sine to gjenlevende halvsøsken et par år før hun døde :) Mine foreldre tok henne med til det stedet i Nord-Norge der hun visste den biologiske faren kom fra (hun kjente navnet hans) - og så fikk de sjekket kirkeboka og greide tilslutt å spore opp broren. Var en utrolig rar opplevelse for henne å gå opp trappa til sin brors hus og ringe på, og se ham komme ut...reaksjonen osv :)

Annonse

Gjest Hulderen

Mormoren min ble født utenfor ekteskap og fant igjen sine to gjenlevende halvsøsken et par år før hun døde :) Mine foreldre tok henne med til det stedet i Nord-Norge der hun visste den biologiske faren kom fra (hun kjente navnet hans) - og så fikk de sjekket kirkeboka og greide tilslutt å spore opp broren. Var en utrolig rar opplevelse for henne å gå opp trappa til sin brors hus og ringe på, og se ham komme ut...reaksjonen osv :)

Det må ha vært en sterk opplevelse! Så flott at hun fikk oppleve det før hun døde. (Jeg ble helt rørt her.)

det er jo ikke sikkert han vet at han har denne datteren. Men det er jo mulig å kontakte mannen ho har lett seg fram til, for så å spørre om han i sin ungdom har kjent ... (morens navn) Og hvis han bekrefter det, da går det kanskje an å fortelle ham at moren fikk et barn som han muligens kan være far til.

Jeg er enig med brilleslangen. Det er stor sannsynlighet for at mannen ikke vet at han er far, og det å først spørre om han kjente NN osv (men det kan hende han benekter det) kan være et første skritt.

Det var faktisk en artikkel i A-magasinet (bilag til Aftenposten) i går, om nettopp dette. Det er om hvordan Frelsesarmeen jobber for å finne slektninger osv. De kan være behjelpelig dersom man har fødselsattest eller liknende der farens navn står. Hun kan sikkert få flere opplysninger om hvordan hun kan gå frem hvis hun kontakter dem. (viktig å huske at ikke alle "vil bli funnet")

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...