Gå til innhold

Kroppsspråk hund

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg var ute i skogen i ettermiddag og løp/gikk fort. Fulgte en sti jeg ikke har gått før, og den endte opp i et gårdstun.

Like før jeg kom ut av skogen så jeg en nesten hvit golden retreiver reiste seg, kikket på meg, og tuslet bortover mot husene, bort fra meg.

Så plutselig braste det frem en annen golden retriever - den hadde ligget 10-15 meter fra den andre, og mulig den hørte litt dårlig siden den ikke reiste seg med en gang. Den bjeffet noe voldsomt, skikkelig dyp stemme.

Jeg er ikke så veldig hundevant, og liker ikek store hunder soom bjeffer på meg, og særlig ikke når de er løse. Men jeg tenkte jeg skulle lure meg forbi (den stod og stengte for meg på stien).

Jeg snakket rolig til den, kikket ned (har hørt at øyekontakt kan provosere), og gikk mot den. Forventet da at den skulle gå til siden, eller løpe mot husene for å varsle eierne om at jeg kom. Men den ble stående på stien ganske lenge og bjeffe voldsomt mot meg, mens den logret. Den så egentlig ganske ilsk ut, men den logret altså.

Etter en stund snudde den, og tuslet mot husene, og jeg kunne komme forbi.

Var egentlig litt ekkelt. Men dere hunde-dolere: Hva mente egentlig den hunden med oppførselen sin? Ville han ikke slippe meg inn på tunet? Var han sint eller glad? Hva er det beste å gjøre når en kommer oppi en løs hund som ikke viker unna?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377125-kroppsspr%C3%A5k-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg er ikke hundevant, ikke i det hele tatt.

Men jeg ville ikke gått mot en fremmed, bjeffende hund - uansett om den logret, ikke hvis jeg kunne unngått det.

Jeg er faktisk litt redd store hunder, kjenner jeg. :-) Og iallefall løse!

Ja, men da måtte jeg ha gått tilbake til skogen, og rundt hele løypa igjen, hadde vel gått 75% av turen, tenker jeg, så jeg hadde ikke lyst til det heller...

Nei, løse fremmede hunder er ikke noe særlig :-(

Gjest Dogga

Den ville varsle eierene sine om inntrengere, tenker jeg. Ikke veldig lurt å gå forbi en hund som passer sitt revir, men om du absolutt måtte, ville jeg ha sett an hunden, holdning, blikk, ører osv, og _eventuelt_ vendt den siden (ikke ryggen), og gått i en stor bue rundt. Hadde hunden bust på ryggen/nakken? Da er det smart å snu! Kunne du ikke gått utenfor stien?

Ingen eiere som kom ut? Sikkert samme eier til de to hundene?

Gjest prust

Den ville varsle eierene sine om inntrengere, tenker jeg. Ikke veldig lurt å gå forbi en hund som passer sitt revir, men om du absolutt måtte, ville jeg ha sett an hunden, holdning, blikk, ører osv, og _eventuelt_ vendt den siden (ikke ryggen), og gått i en stor bue rundt. Hadde hunden bust på ryggen/nakken? Da er det smart å snu! Kunne du ikke gått utenfor stien?

Ingen eiere som kom ut? Sikkert samme eier til de to hundene?

''Den ville varsle eierene sine om inntrengere, tenker jeg. Ikke veldig lurt å gå forbi en hund som passer sitt revir, men om du absolutt måtte, ville jeg ha sett an hunden, holdning, blikk, ører osv, og _eventuelt_ vendt den siden (ikke ryggen), og gått i en stor bue rundt. Hadde hunden bust på ryggen/nakken? Da er det smart å snu! ''

Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.

''Kunne du ikke gått utenfor stien?''

Hunden stod akkurat der det åpnet seg, eller ti meter innenfor, mot tunet. Jeg kunne ha gått forbi den med kanskje max fem meter mellom oss, men det syntes jeg var litt nifst.

''Ingen eiere som kom ut? Sikkert samme eier til de to hundene?''

Nei, jeg så ikke en sjel. De var sikkert ikke hjemme. Ville trodd at de hadde kommet ut dersom de var hjemm? ELler forresten, det stod en gåstol utenfor det ene huset nærmest der jeg og hundene var. Men hundene løp fordi det huset og mot et annet våningshus.

Annonse

Gjest prust

Det er helt vanlig at hunder varsler. Jeg er vokst opp med hund og den varslet alltid, men angrep aldri.

Ja, jeg vet at det er vanlig med varsling, men de hundene jeg har kjent, bjeffer når det kommer noen, løper gjerne bort til den fremmede, og løper så bort til eierne, eller går tilbake på plassen sin. Ikke står sånn og skremmer og stenger!

''Den ville varsle eierene sine om inntrengere, tenker jeg. Ikke veldig lurt å gå forbi en hund som passer sitt revir, men om du absolutt måtte, ville jeg ha sett an hunden, holdning, blikk, ører osv, og _eventuelt_ vendt den siden (ikke ryggen), og gått i en stor bue rundt. Hadde hunden bust på ryggen/nakken? Da er det smart å snu! ''

Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.

Hunden stod akkurat der det åpnet seg, eller ti meter innenfor, mot tunet. Jeg kunne ha gått forbi den med kanskje max fem meter mellom oss, men det syntes jeg var litt nifst.

Nei, jeg så ikke en sjel. De var sikkert ikke hjemme. Ville trodd at de hadde kommet ut dersom de var hjemm? ELler forresten, det stod en gåstol utenfor det ene huset nærmest der jeg og hundene var. Men hundene løp fordi det huset og mot et annet våningshus.

''Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.

''

Sånn står udyret mitt når han vil leke. Akkurat som han oppfordrer andre (enten andre hunder eller mennesker) til å bli med på lå leke sisten.

Jeg har ikke så mye greie på hunder generelt sett, men oppfatter at du beskriver en leken og litt gira hund. Min hund bjeffer usedvanlig sjelden, men hvis han har fryktelig lyst til å leke kan han gjøre det et par ganger i året (men han gneldrer ikke, avgir kun noen få bjeff) - og dessuten kan han bjeffe om han blir overrasket av noen (dvs. at de kommer veldig brått på ham).

Det er helt vanlig at hunder varsler. Jeg er vokst opp med hund og den varslet alltid, men angrep aldri.

''Jeg er vokst opp med hund og den varslet alltid, men angrep aldri.

''

Jeg vokste opp med en dvergschnauzer som så det som sin oppgave å varsle _hele_ døgnet dersom noen var nærmere huset vårt enn 400 m (eller noe sånt)... Han angrep aldri noen, men lagde relativt mye lyd! (Jeg har alltid trodd at han anså seg selv for å være riesenschnauzer.)

Gjest Ladytron

''

Jeg vokste opp med en dvergschnauzer som så det som sin oppgave å varsle _hele_ døgnet dersom noen var nærmere huset vårt enn 400 m (eller noe sånt)... Han angrep aldri noen, men lagde relativt mye lyd! (Jeg har alltid trodd at han anså seg selv for å være riesenschnauzer.)

Litt off-topic, men synes denne tråden tok en veldig god retning. Er så mange koselige hundehistorier :) Heldig du frosken, som har hund :)

Gjest Dogga

''Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.''

Hm., du tok ikke tilfeldigvis video? ;) Må nesten se hunden for å vite om det var lek eller faretruende klar til angrep. Høres ikke ut som lek for meg, når den stod slik og samtidig stengte. En hund kan logre med halen selv om den er i angrepsposisjon. Ser for meg at den holdt blikket fast og hodet ganske i ro? (bortsett fra bjeffe-bevegelser, da). Og kanskje kikket opp mot huset innimellom - for å se etter eierene?

''Hunden stod akkurat der det åpnet seg, eller ti meter innenfor, mot tunet. Jeg kunne ha gått forbi den med kanskje max fem meter mellom oss, men det syntes jeg var litt nifst.''

Det har jeg ingen problemer med å forstå.

''Nei, jeg så ikke en sjel. De var sikkert ikke hjemme. Ville trodd at de hadde kommet ut dersom de var hjemm? ELler forresten, det stod en gåstol utenfor det ene huset nærmest der jeg og hundene var. Men hundene løp fordi det huset og mot et annet våningshus.''

Om hundene er ute mens eierene er borte, må de i alle fall sørge for at alt er forsvarlig. Det var det neppe her. Var du inne på privat eiendom med synbar grense, eller sti for fri ferdsel?

De fleste hundeeiere vil nok sette pris på tilbakemeldinger, konstruktiv kritikk sagt på en fin måte blir oftest tatt godt imot :)

Ja, men da måtte jeg ha gått tilbake til skogen, og rundt hele løypa igjen, hadde vel gått 75% av turen, tenker jeg, så jeg hadde ikke lyst til det heller...

Nei, løse fremmede hunder er ikke noe særlig :-(

Han later som. Hunder som KAN angripe går ikke løse. Han der var tøff i trynet, tipper at han hadde løpt pipende hjem åt mor hvis du hadde hevet stemmen og bedt ham snaske seg.

Neste gang drar du verdens babystemme HEIIIIII VOOOVVVE fiiiiiine vovveflinkguttduersådum at det lyyyyyser av deg jahhh.

Og så tar du en pinne og pælmer avgårde. ;0P Vedder på at kjøteren sprinter etter.

Gjest prust

''Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.''

Hm., du tok ikke tilfeldigvis video? ;) Må nesten se hunden for å vite om det var lek eller faretruende klar til angrep. Høres ikke ut som lek for meg, når den stod slik og samtidig stengte. En hund kan logre med halen selv om den er i angrepsposisjon. Ser for meg at den holdt blikket fast og hodet ganske i ro? (bortsett fra bjeffe-bevegelser, da). Og kanskje kikket opp mot huset innimellom - for å se etter eierene?

''Hunden stod akkurat der det åpnet seg, eller ti meter innenfor, mot tunet. Jeg kunne ha gått forbi den med kanskje max fem meter mellom oss, men det syntes jeg var litt nifst.''

Det har jeg ingen problemer med å forstå.

''Nei, jeg så ikke en sjel. De var sikkert ikke hjemme. Ville trodd at de hadde kommet ut dersom de var hjemm? ELler forresten, det stod en gåstol utenfor det ene huset nærmest der jeg og hundene var. Men hundene løp fordi det huset og mot et annet våningshus.''

Om hundene er ute mens eierene er borte, må de i alle fall sørge for at alt er forsvarlig. Det var det neppe her. Var du inne på privat eiendom med synbar grense, eller sti for fri ferdsel?

De fleste hundeeiere vil nok sette pris på tilbakemeldinger, konstruktiv kritikk sagt på en fin måte blir oftest tatt godt imot :)

''Hm., du tok ikke tilfeldigvis video? ;)''

Dessverre - tenkte ikke på å ta med videokamera når jeg skulle jogge ;-)

''Må nesten se hunden for å vite om det var lek eller faretruende klar til angrep. Høres ikke ut som lek for meg, når den stod slik og samtidig stengte. En hund kan logre med halen selv om den er i angrepsposisjon. Ser for meg at den holdt blikket fast og hodet ganske i ro? (bortsett fra bjeffe-bevegelser, da). Og kanskje kikket opp mot huset innimellom - for å se etter eierene? ''

Ja - akkurat sånn var det. Den holdt blikket fast på meg, og kikket bakover mot husene.

''Om hundene er ute mens eierene er borte, må de i alle fall sørge for at alt er forsvarlig. Det var det neppe her. Var du inne på privat eiendom med synbar grense, eller sti for fri ferdsel?''

Det var privat eiendom ja - på en måte bakhagen på en gård, bak tunet. Dette er en gård som har mye besøk, fordi de har en gårdsbutikk og ungene kan ri osv, men i går var det ikek noe arrangement. Vi har vært der, men jeg har ikke lagt merke til de hundene før. Godt mulig at de holdes i band i den bakhagen når det er arrangement der.

''De fleste hundeeiere vil nok sette pris på tilbakemeldinger, konstruktiv kritikk sagt på en fin måte blir oftest tatt godt imot :)''

Tja - jeg kjenner ikek disse folkene - og jeg kom jo bakveien inn på deres tomt - det er sikkert ikke mange som kommer ut av skogen akkurat der... men jeg burde sikkert gjøre det. Hadde ikke likt om en av ungene mine hadde kommet ut for den opplevelsen jeg hadde.

Annonse

Gjest prust

Han later som. Hunder som KAN angripe går ikke løse. Han der var tøff i trynet, tipper at han hadde løpt pipende hjem åt mor hvis du hadde hevet stemmen og bedt ham snaske seg.

Neste gang drar du verdens babystemme HEIIIIII VOOOVVVE fiiiiiine vovveflinkguttduersådum at det lyyyyyser av deg jahhh.

Og så tar du en pinne og pælmer avgårde. ;0P Vedder på at kjøteren sprinter etter.

''Neste gang drar du verdens babystemme HEIIIIII VOOOVVVE fiiiiiine vovveflinkguttduersådum at det lyyyyyser av deg jahhh.''

Jeg gjorde det først - men han gikk ikke på den :-P

''Og så tar du en pinne og pælmer avgårde. ;0P Vedder på at kjøteren sprinter etter.

''

Det tenkte jeg ikke på. Men vil ikke en hund-som -leker-med-pinner bare komme igjen og igjen da, og en blit aldri kvitt den?

Gjest prust

''

Uff da - det var litt av en varslingshund! Jeg kom jo sikkert veldig overraskende på de to hundene, sikkert ikke mange som kommer ut av skogen akkurat der.

Men den hunden du hadde, hva gjorde den bortsett fra å bjeffe? (nå skulle jeg faktisk til å skrive mjaue - det var jo litt feil ;-) )

Gjest prust

''Så ikke så nøye på om den hadde bust. Den knurret ikke, og flekket ikke tenner, men bjeffet veldig, og hadde plantet beina så rart rett i bakken. Tror den hadde en holdning med hodet litt lavt og rompa litt høyere, men er ikke helt sikker.

''

Sånn står udyret mitt når han vil leke. Akkurat som han oppfordrer andre (enten andre hunder eller mennesker) til å bli med på lå leke sisten.

Jeg har ikke så mye greie på hunder generelt sett, men oppfatter at du beskriver en leken og litt gira hund. Min hund bjeffer usedvanlig sjelden, men hvis han har fryktelig lyst til å leke kan han gjøre det et par ganger i året (men han gneldrer ikke, avgir kun noen få bjeff) - og dessuten kan han bjeffe om han blir overrasket av noen (dvs. at de kommer veldig brått på ham).

''Sånn står udyret mitt når han vil leke. Akkurat som han oppfordrer andre (enten andre hunder eller mennesker) til å bli med på lå leke sisten.''

Jeg kjenner en del hunder, og de er mer "dansete" når de vil leke - hopper og spretter litt, bøyer seg ned, reiser seg opp, mens de bjeffer, kikker på meg, kikker på eieren osv. Denne hunden i går stod med beina plantet i bakken mens den holdt blikket på meg og bjeffet voldsomt lenge.

De hundene jeg kjenner best er en bokser og en mellompuddel. To veldig forskjellige hunder - men de er veldig lekne og spretne begge to, og bjeffer når de vil leke eller når noen kommer - men de har aldri oppført seg slik denne hunden gjorde i går.

Gjest Nickløsheletida

''

;-)

Vår hund var fredelig om natta heldigvis :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...