Gå til innhold

Magneter


Gjest Danger

Anbefalte innlegg

Jeg har magneter som jeg bruker i behandlng av nakkesmerter, men jeg blir så stresset av å bruke de, blir jo verre i nakken, blir svimmel og blir anspent i hodet. Jeg trodde magneter ville hjelpe, dette er jo bare tull, gjør det vondt verre. Er det noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt naturlig om du blir verre i starten, det er et bra tegn. Ikke alle blir det, men noen.

Hvilken type magnet bruker du da?

Bioflex magnetfolie 70mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioflex magnetfolie 70mm

Hei,

Ut av interesse:

Hva får deg til å tro at å feste magneter på deg gavner helsen din mer enn å stille seg opp i magnetfeltet under nærmeste høyspentmast?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig om du blir verre i starten, det er et bra tegn. Ikke alle blir det, men noen.

Hvilken type magnet bruker du da?

Bioflex magnetfolie 70mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ut av interesse:

Hva får deg til å tro at å feste magneter på deg gavner helsen din mer enn å stille seg opp i magnetfeltet under nærmeste høyspentmast?

Med vennlig hilsen

Jeg trodde det var farlig å stå for lenge under høyspentmaster jeg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Ut av interesse:

Hva får deg til å tro at å feste magneter på deg gavner helsen din mer enn å stille seg opp i magnetfeltet under nærmeste høyspentmast?

Med vennlig hilsen

Mener du det samme om akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var farlig å stå for lenge under høyspentmaster jeg...?

Her snakker vi om to vidt forskjellige ting. Magnetterapi virker positivt på de fleste. Magnetfeltet rundt høyspentmaster kan påvirka oss negativt akkurat som stråling fra .eks. mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var farlig å stå for lenge under høyspentmaster jeg...?

Her snakker vi om to vidt forskjellige ting. Magnetterapi virker positivt på de fleste. Magnetfeltet rundt høyspentmaster kan påvirka oss negativt akkurat som stråling fra .eks. mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var farlig å stå for lenge under høyspentmaster jeg...?

Hei,

Et magnetfelt er et magnetfelt. Forskjellen med høyspentkabler er riktignok at magnetfeltet "forandrer retning" hele tiden, men jeg tviler på at noen påstår det er bedre å bo direkte over en undersjøisk strømkabel (som har identisk magnetfelt som "magnetterapien")...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det samme om akupunktur?

Hei Danger,

Om jeg mener at akupunktur er identisk med magnetfeltene fra høyspentkabler?

Nei. Hvorfor det?

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om to vidt forskjellige ting. Magnetterapi virker positivt på de fleste. Magnetfeltet rundt høyspentmaster kan påvirka oss negativt akkurat som stråling fra .eks. mobiltelefon.

Hei Dystonia,

1) Kan du dokumentere at magnetterapi er positivt? (Uavhengige studier med dobbelblinde tester.) At det virker "positivt på de fleste" er ikke videre overbevisende. En tur ut virker "positivt på de fleste".

2) Kan du dokumentere at magnetfelt fra høyspentkabler er noe farligere enn magnetfelt fra magnetterapi? Hva skulle årsaken til dette være?

3) Kan du dokumentere at stråling fra GSM mobiltelefoner er farlig? Hvordan er dette forskjellig for 450 MHz, 900 MHz og 1800 MHz telefoner, og hvordan forandrer dette seg ved distanse til basestasjonen. (F. eks. 0-4 TA, 5-10 TA, osv) ved allmindlig bruk av mobiltlf.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dystonia,

1) Kan du dokumentere at magnetterapi er positivt? (Uavhengige studier med dobbelblinde tester.) At det virker "positivt på de fleste" er ikke videre overbevisende. En tur ut virker "positivt på de fleste".

2) Kan du dokumentere at magnetfelt fra høyspentkabler er noe farligere enn magnetfelt fra magnetterapi? Hva skulle årsaken til dette være?

3) Kan du dokumentere at stråling fra GSM mobiltelefoner er farlig? Hvordan er dette forskjellig for 450 MHz, 900 MHz og 1800 MHz telefoner, og hvordan forandrer dette seg ved distanse til basestasjonen. (F. eks. 0-4 TA, 5-10 TA, osv) ved allmindlig bruk av mobiltlf.

Med vennlig hilsen

Har ikke vi hatt en diskusjon på dette før?

1) Det finnes vel dokumentasjon på at magnettromler virker positivt. Utover det vet jeg ikke om det finnes direkte dokumentasjon.

2) Nei, men mye tyder på at det ikke er bra med slik stråling. Det er forskjell på magnetfeltene her.

3) Jeg kan ikke dokumentere noe forskerne enda er uenig om. De er vel enige om at et eller annet i cellene våre forandres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vi hatt en diskusjon på dette før?

1) Det finnes vel dokumentasjon på at magnettromler virker positivt. Utover det vet jeg ikke om det finnes direkte dokumentasjon.

2) Nei, men mye tyder på at det ikke er bra med slik stråling. Det er forskjell på magnetfeltene her.

3) Jeg kan ikke dokumentere noe forskerne enda er uenig om. De er vel enige om at et eller annet i cellene våre forandres.

Hei Dystonia :-),

Vi har diskutert når mobiltlf sender før.

1) Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at "magnettromler virker positivt.

Én ting er at man kanskje ikke kan forklare hvordan dette skal fungere (greit nok - legene vet heller ikke hvordan/hvorfor litium fungerer), men hvis slikt fungerer bør man ihvertfall kunne dokumentere *resultatene*.

For eksempel - man kjører en test med 20 personer med ordentlige magneter, og 20 med "falske magneter". Hverken legene eller pasientene vet hvilke magneter er "ordentlige". Så ser man om det fungerer.

Hvorfor kan man ikke produsere slik dokumentasjon - utført av uavhengige forskere?

2) Poenget er hvordan du kan hevde at "magnetterapi" er "positivt" mens du påstår at magnetfeltet fra strømkabler (også likestrøms kabler) er "negativt"....??? (Jeg påstår ikke at slike magnetfelt er "positive" - det er din "forskjellsbehandling" jeg reagerer på.)

3) Jeg påstår ikke at "overdreven bruk av mobiltelefon" (og da særlig 1800 Mhz og 2400 Mhz) er "definitivt trygt". Men derfra er det langt til å påstå at det er "farlig". Synes du skal være forsiktig med å komme med slike påstander når du ikke kan dokumentere dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Et magnetfelt er et magnetfelt. Forskjellen med høyspentkabler er riktignok at magnetfeltet "forandrer retning" hele tiden, men jeg tviler på at noen påstår det er bedre å bo direkte over en undersjøisk strømkabel (som har identisk magnetfelt som "magnetterapien")...

Med vennlig hilsen

Hmmm...noe forvirret her...

Hva ER den strålingen som kommer fra høyspentmaster?

En høyspentmast er for meg et stort tårn som holder strømledninger oppe, altså strømledninger som leder strøm, masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart og avgir enorme mengder energi (varme).

Magnet er for meg metall som tiltrekker hverandre av samme grunn, positivt og negativt ladde atomer som tiltrekker hverandre.

Hvordan kan dette fysisk påvirke oss i noen forstand egentlig? Hva skjer med kroppen vår?

Helt på bærtur her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...noe forvirret her...

Hva ER den strålingen som kommer fra høyspentmaster?

En høyspentmast er for meg et stort tårn som holder strømledninger oppe, altså strømledninger som leder strøm, masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart og avgir enorme mengder energi (varme).

Magnet er for meg metall som tiltrekker hverandre av samme grunn, positivt og negativt ladde atomer som tiltrekker hverandre.

Hvordan kan dette fysisk påvirke oss i noen forstand egentlig? Hva skjer med kroppen vår?

Helt på bærtur her jeg...

Hei Nyco,

Du har ihvertfall rett i hva en høyspentmast er! :-)

Kablene på en høyspentmast har en spenning (f. eks. 400 000 volt) og det går en bestemt strømstyrke (f. eks. 200 amp) gjennom dem.

Når du har en strøm, så har du også et magnetfelt. (Dette er fysikk.) Tilsvarende, når du har et magnetfelt, så kan du også bruke det til å generere strøm. Dette er prinsippet bak alle motorer og dynamoer.

Det er i prinsippet ingen forskjell mellom et magnetfelt fra en "vanlig magnet", og magnetfeltet fra en kabel med likestrøm i, som en undersjøisk kabel.

Strømmen i høyspentkabler forandrer retning 100 ganger i sekundet, og derfor gjør også magnetfeltet det.

===

Du tar litt feil når du skriver "masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart" - strengt tatt er det elektronene som beveger seg, og de gjør det faktisk langsomt. Det som er hurtig er spenningen.

For å forstå forskjellen er det nyttig å sammenligne med vann i et rør. Tenk deg et rør fullt av vann. Når du skrur på vannet i en ende, kommer det vann ut av den andre med en eneste gang. ("spenning" tilsvarer "vanntrykk") Vannet inne i røret beveger seg langsomt. Men selve trykket beveger seg hurtig!

===

Elektro-magnetiske felt påvirker kroppen vår, fordi alle cellene i kroppen vår bruker nettopp slike felt til nærmest "alt". Men å påstå det er "farlig" er noe som må bevises. Og da særlig hvis man påstår at "magnetterapi" er "positivt", men "andre typer magnetfelt" er "negativt".

Husk også at du kan lage en særdeles kraftig magnet ved å sende litt strøm gjennom et stykke jern. Da får du en elektro-magnet!

Jeg aner ikke om "de" påstår at slike er "positive" eller "negative" for helsen! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nyco,

Du har ihvertfall rett i hva en høyspentmast er! :-)

Kablene på en høyspentmast har en spenning (f. eks. 400 000 volt) og det går en bestemt strømstyrke (f. eks. 200 amp) gjennom dem.

Når du har en strøm, så har du også et magnetfelt. (Dette er fysikk.) Tilsvarende, når du har et magnetfelt, så kan du også bruke det til å generere strøm. Dette er prinsippet bak alle motorer og dynamoer.

Det er i prinsippet ingen forskjell mellom et magnetfelt fra en "vanlig magnet", og magnetfeltet fra en kabel med likestrøm i, som en undersjøisk kabel.

Strømmen i høyspentkabler forandrer retning 100 ganger i sekundet, og derfor gjør også magnetfeltet det.

===

Du tar litt feil når du skriver "masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart" - strengt tatt er det elektronene som beveger seg, og de gjør det faktisk langsomt. Det som er hurtig er spenningen.

For å forstå forskjellen er det nyttig å sammenligne med vann i et rør. Tenk deg et rør fullt av vann. Når du skrur på vannet i en ende, kommer det vann ut av den andre med en eneste gang. ("spenning" tilsvarer "vanntrykk") Vannet inne i røret beveger seg langsomt. Men selve trykket beveger seg hurtig!

===

Elektro-magnetiske felt påvirker kroppen vår, fordi alle cellene i kroppen vår bruker nettopp slike felt til nærmest "alt". Men å påstå det er "farlig" er noe som må bevises. Og da særlig hvis man påstår at "magnetterapi" er "positivt", men "andre typer magnetfelt" er "negativt".

Husk også at du kan lage en særdeles kraftig magnet ved å sende litt strøm gjennom et stykke jern. Da får du en elektro-magnet!

Jeg aner ikke om "de" påstår at slike er "positive" eller "negative" for helsen! ;-)

Med vennlig hilsen

Det skjønte jeg :)

Stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...