Gå til innhold

Magneter


Gjest Danger

Anbefalte innlegg

Hei Nyco,

Du har ihvertfall rett i hva en høyspentmast er! :-)

Kablene på en høyspentmast har en spenning (f. eks. 400 000 volt) og det går en bestemt strømstyrke (f. eks. 200 amp) gjennom dem.

Når du har en strøm, så har du også et magnetfelt. (Dette er fysikk.) Tilsvarende, når du har et magnetfelt, så kan du også bruke det til å generere strøm. Dette er prinsippet bak alle motorer og dynamoer.

Det er i prinsippet ingen forskjell mellom et magnetfelt fra en "vanlig magnet", og magnetfeltet fra en kabel med likestrøm i, som en undersjøisk kabel.

Strømmen i høyspentkabler forandrer retning 100 ganger i sekundet, og derfor gjør også magnetfeltet det.

===

Du tar litt feil når du skriver "masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart" - strengt tatt er det elektronene som beveger seg, og de gjør det faktisk langsomt. Det som er hurtig er spenningen.

For å forstå forskjellen er det nyttig å sammenligne med vann i et rør. Tenk deg et rør fullt av vann. Når du skrur på vannet i en ende, kommer det vann ut av den andre med en eneste gang. ("spenning" tilsvarer "vanntrykk") Vannet inne i røret beveger seg langsomt. Men selve trykket beveger seg hurtig!

===

Elektro-magnetiske felt påvirker kroppen vår, fordi alle cellene i kroppen vår bruker nettopp slike felt til nærmest "alt". Men å påstå det er "farlig" er noe som må bevises. Og da særlig hvis man påstår at "magnetterapi" er "positivt", men "andre typer magnetfelt" er "negativt".

Husk også at du kan lage en særdeles kraftig magnet ved å sende litt strøm gjennom et stykke jern. Da får du en elektro-magnet!

Jeg aner ikke om "de" påstår at slike er "positive" eller "negative" for helsen! ;-)

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Jeg har ennå ikke helt skjønt hvorfor man alltid snakker om STRÅLING fra høyspentledninger. Trolig er det fordi journalistene synes det er et bra ord å skremme folk med...

Feltene rundt høyspentledningene er vel ikke detekterbare på bakkenivå? Jeg leste at en mulig teoretisk forklaring på MULIGE skadevirkninger av å bo under slike ledninger er inhalering av luftbårne partikler som er blitt elektrisk ladede av høyspenningen.

Uansett er virkninger av magneter på kroppen (positive eller negative) samt skadevirkninger av mobiltelefon foreløbig udokumentert.

Jeg så riktignok referert en undersøkelse som konkluderte med at hyppig bruk av mobiltelefon i arbeidet førte til stress og hodepine. Det eneste problemet var at yrkesgruppen de undersøkte var aksjemeglere...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Nyco,

Du har ihvertfall rett i hva en høyspentmast er! :-)

Kablene på en høyspentmast har en spenning (f. eks. 400 000 volt) og det går en bestemt strømstyrke (f. eks. 200 amp) gjennom dem.

Når du har en strøm, så har du også et magnetfelt. (Dette er fysikk.) Tilsvarende, når du har et magnetfelt, så kan du også bruke det til å generere strøm. Dette er prinsippet bak alle motorer og dynamoer.

Det er i prinsippet ingen forskjell mellom et magnetfelt fra en "vanlig magnet", og magnetfeltet fra en kabel med likestrøm i, som en undersjøisk kabel.

Strømmen i høyspentkabler forandrer retning 100 ganger i sekundet, og derfor gjør også magnetfeltet det.

===

Du tar litt feil når du skriver "masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart" - strengt tatt er det elektronene som beveger seg, og de gjør det faktisk langsomt. Det som er hurtig er spenningen.

For å forstå forskjellen er det nyttig å sammenligne med vann i et rør. Tenk deg et rør fullt av vann. Når du skrur på vannet i en ende, kommer det vann ut av den andre med en eneste gang. ("spenning" tilsvarer "vanntrykk") Vannet inne i røret beveger seg langsomt. Men selve trykket beveger seg hurtig!

===

Elektro-magnetiske felt påvirker kroppen vår, fordi alle cellene i kroppen vår bruker nettopp slike felt til nærmest "alt". Men å påstå det er "farlig" er noe som må bevises. Og da særlig hvis man påstår at "magnetterapi" er "positivt", men "andre typer magnetfelt" er "negativt".

Husk også at du kan lage en særdeles kraftig magnet ved å sende litt strøm gjennom et stykke jern. Da får du en elektro-magnet!

Jeg aner ikke om "de" påstår at slike er "positive" eller "negative" for helsen! ;-)

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Jeg har ennå ikke helt skjønt hvorfor man alltid snakker om STRÅLING fra høyspentledninger. Trolig er det fordi journalistene synes det er et bra ord å skremme folk med...

Feltene rundt høyspentledningene er vel ikke detekterbare på bakkenivå? Jeg leste at en mulig teoretisk forklaring på MULIGE skadevirkninger av å bo under slike ledninger er inhalering av luftbårne partikler som er blitt elektrisk ladede av høyspenningen.

Uansett er virkninger av magneter på kroppen (positive eller negative) samt skadevirkninger av mobiltelefon foreløbig udokumentert.

Jeg så riktignok referert en undersøkelse som konkluderte med at hyppig bruk av mobiltelefon i arbeidet førte til stress og hodepine. Det eneste problemet var at yrkesgruppen de undersøkte var aksjemeglere...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør!

Jeg har ennå ikke helt skjønt hvorfor man alltid snakker om STRÅLING fra høyspentledninger. Trolig er det fordi journalistene synes det er et bra ord å skremme folk med...

Feltene rundt høyspentledningene er vel ikke detekterbare på bakkenivå? Jeg leste at en mulig teoretisk forklaring på MULIGE skadevirkninger av å bo under slike ledninger er inhalering av luftbårne partikler som er blitt elektrisk ladede av høyspenningen.

Uansett er virkninger av magneter på kroppen (positive eller negative) samt skadevirkninger av mobiltelefon foreløbig udokumentert.

Jeg så riktignok referert en undersøkelse som konkluderte med at hyppig bruk av mobiltelefon i arbeidet førte til stress og hodepine. Det eneste problemet var at yrkesgruppen de undersøkte var aksjemeglere...

Med vennlig hilsen

Hei Kosdo,

Enig i at magnetfeltet er svært lite. Dette fordi de tre kablene overfører strøm som tilsammen går i null. At det finnes et detekterbart magnetfelt er fordi man er nærmere én kabel, og magnetfelt avtar veldig raskt med distanse.

Folk som hevder at det er farlig å bo i nærheten av høyspentmaster, forklarer vanligvis dette med "magnetfelt".

Magnetfeltets styrke er avhengig av strøm (ikke spenning). Hvis man sendte 200 A gjennom en 230V kabel, ville man få et like sterkt magnetfelt som fra en høyspenningskabel. Men igjen er det verdt å huske at man har 2-3 ledere, og at disse går i "motfase", slik at de nuller hverandre ut.

Derimot finnes det jo også en annen type felt i nærheten av disse mastene, og det er det elektrostatiske feltet. Tenk deg at du har 400000 Volt på en av lederene, og 0V på bakken. Da har du et veldig stort spenningspotensiale "per meter ned", hvis du forstår, fra den nedreste lederen og ned til bakken. Om dette er skadelig eller ei (hvis du bor under) vet jeg ikke, men uansett er det trivielt å "nulle" feltet ut - en enkel jordledning over deg i huset gjør det.

===

Det jeg anser som potensielt mye mer skadelig enn en 900 MHz mobiltelefon er mikrobølgeovner som lekker. Disse ovnene er opptil 500 ganger kraftigere enn mobiltelefoner, og på en mye farligere frekvens (2450 Mhz). En liten lekkasje er nok ikke sunt....

Heldigvis er det slik at bare man fordobler distansen fra ovnen, så reduseres strålingen med nesten 90%. Altså, hvis man står 1 meter (istedet for 0,5 meter) fra ovnen, blir man bare truffet av 1/8 av effekten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hmmm...noe forvirret her...

Hva ER den strålingen som kommer fra høyspentmaster?

En høyspentmast er for meg et stort tårn som holder strømledninger oppe, altså strømledninger som leder strøm, masse millioner positivt ladde atomer som beveger seg i sinnsyk fart og avgir enorme mengder energi (varme).

Magnet er for meg metall som tiltrekker hverandre av samme grunn, positivt og negativt ladde atomer som tiltrekker hverandre.

Hvordan kan dette fysisk påvirke oss i noen forstand egentlig? Hva skjer med kroppen vår?

Helt på bærtur her jeg...

Kjære nyco,

Kroppen inneholder mange elektrisk ladede metaller, såkalte ioner, som kan påvirkes av magnetiske felter. Avhengig av feltets styrke og om det svinger, vil kroppens celler kunne påvirkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...