Gå til innhold

Frekkhetens grenser - romfolket


Gjest Dabasava

Anbefalte innlegg

Gjest Scarlet O'Hara

Igjen ødelegger du tråden med irrelevant preik om Sør, i stedet for å skrive om sak.

Var veldig lite som handlet om "Sør" der i forhold til argumenter for saken - så igjen driter du deg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 472
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    150

  • Mrs D

    43

  • mrxx

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

Gjest Scarlet O'Hara

Hvordan romfolket ble behandlet under krigen (som preger alle i den gruppen) har en påvirkning for alle i den gruppen (med svært få unntak).

Med vennlig hilsen

Ja, men det er godt du bekrefter at det faktisk _er_ på gruppenivå disse romfolkene oppfører seg da... Da kunne det vært en idé å ta tak i de faktiske problemene, istedet for å kjøre den eneste diskusjonen på hvor mange romfolk man mener når man sier romfolk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig lite som handlet om "Sør" der i forhold til argumenter for saken - så igjen driter du deg ut!

Hadde vedkommende hatt argumenter så ville personfokus-delen vært unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er godt du bekrefter at det faktisk _er_ på gruppenivå disse romfolkene oppfører seg da... Da kunne det vært en idé å ta tak i de faktiske problemene, istedet for å kjøre den eneste diskusjonen på hvor mange romfolk man mener når man sier romfolk...

Som det som ble gjort i Spania viser så veldig godt, så er hovedproblemet trakasseringen og diskrimineringen av romfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Som det som ble gjort i Spania viser så veldig godt, så er hovedproblemet trakasseringen og diskrimineringen av romfolket.

''så er hovedproblemet trakasseringen og diskrimineringen av romfolket.''

Tull. Problemet kan de løse selv i løpet av en generasjon ved å sende barna sine på skolen i sine resppektive hjemland, i setdet for å la dem forbli analfabeter og lære dem opp i kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romfolket har samme krav til å bli behandlet individuelt som du har.

Ang. å bli møtt som individer og ikke som medlem av gruppe: Hvis jeg på langfredag ble møtt av mistenksomme og gretne blikk som nordmann i Strømstad hadde jeg faktisk ikke blitt så forundret eller opprørt over det. Uansett om jeg ikke hadde vært på fyllefest der dagen før...

Jeg er definitivt ikke rasist, og enig i veldig mye du skriver, men jeg synes du går alt for langt i å si at det er så galt/underlig å ha visse...forventninger/fordommer om hvordan en del folk oppfører seg. Gode argumenter drukner hvis de kommer fra den ene grøften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å bli møtt som individer og ikke som medlem av gruppe: Hvis jeg på langfredag ble møtt av mistenksomme og gretne blikk som nordmann i Strømstad hadde jeg faktisk ikke blitt så forundret eller opprørt over det. Uansett om jeg ikke hadde vært på fyllefest der dagen før...

Jeg er definitivt ikke rasist, og enig i veldig mye du skriver, men jeg synes du går alt for langt i å si at det er så galt/underlig å ha visse...forventninger/fordommer om hvordan en del folk oppfører seg. Gode argumenter drukner hvis de kommer fra den ene grøften.

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

''Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der.''

Selvsagt ikke, men det ville vi trodd dersom ingen hadde reagert på ABB sine handlinger. Er det ofte du ser sigøynere går i masj og opptog for å ta avstand fra sine egne folks nedriting, ran og tyveri?

Selvsagt ser du ikke det, rett og slett fordi den type oppførsel er normen, deres felles levebrød og kulturelle arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

''romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den. ''

Hva vi tenker om romfolk har ingen (fysisk) innvirkning på dem, om svensker i Strømstad ser på meg som en tullete, full nordmann på skjærtorsdag har ingen (fysisk) innvirkning på meg.

Politiets handling blir derimot noe helt annet - for ja, hvis de arresterer meg i Strømstad så er det et overgrep. Men de romfolkene som brøt seg inn på skolen utførte et faktisk lovbrudd - dette skal de ta konsekvensen av. Om "vi andre" som "bare" tenker, dømmer dem ut fra hva andre romfolk gjorde på en annen skole har ingenting å si...(sånn rent bortsett fra det etiske)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

''Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den. ''

Hva?? Er det _akkurat_ det som skjer her - er det noen helt uskyldige medlemmer av romfolket som har blitt kastet i fengsel fordi noen andre griset til en skole tidligere? Nå blander du vel argumentene. Min Strømstad-historie var da ganske nøyaktig lik det du blir så opprørt over her i denne tråden (også). At svensker flest kanskje kunne mislikt å høre språket mitt i dagene etter skjærtorsdag. At de ville ha fordommer mot meg - vel begrunnet med deres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

''Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der.''

Selvsagt ikke, men det ville vi trodd dersom ingen hadde reagert på ABB sine handlinger. Er det ofte du ser sigøynere går i masj og opptog for å ta avstand fra sine egne folks nedriting, ran og tyveri?

Selvsagt ser du ikke det, rett og slett fordi den type oppførsel er normen, deres felles levebrød og kulturelle arv.

...og det har noe med antallet å gjøre også da, hvis f.eks. hver fjerde osloborger utførte terrorhandlinger, så hadde vi nok vært litt skeptiske til osloborgere generelt...

For det er ikke snakk om ETT individ av romfolket her, det kommer stadig historier om hvordan de tar seg til rette og griser og roter rundt seg (og nabolagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

Det er vel uansett ikke lov å bryte seg inn på en skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

christensen1365381166

Som det som ble gjort i Spania viser så veldig godt, så er hovedproblemet trakasseringen og diskrimineringen av romfolket.

Det er feil. Hovedproblemet er sigøyner(u)kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Hei,

Jeg mener selvsagt at man skal ha forventninger til hvordan folk skal oppføre seg.

Hvis du reiser til Strømstad på Skjærtorsdag og folk tenker at du er der for å drikke, så er det feil, men det har få konsekvenser for deg.

Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den.

Vi behandler nordmenn som individer. Vi tror ikke folk i Oslo er terrorister bare fordi ABB er født der. Vi må gi det samme privilegiet til romfolket.

Romfolket kommer ikke ut av den 800 år gamle onde sirkelen alene. Det må hjelp fra storsamfunnet - slik som i Spania. Det funket.

Med vennlig hilsen

''romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen''

De brøt loven, og skal behandles deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Argumenter om hva andre romfolk har gjort på andre skoler er selvsagt ikke "gyldige" for å dømme disse individene.

Det er ikke fordi jeg ikke "liker" argumentet, men fordi romfolk selvsagt ikke er kollektivt ansvarlige for hverandre.

Når 67 av 68 er kriminelle så blir det dessverre slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Igjen ødelegger du tråden med irrelevant preik om Sør, i stedet for å skrive om sak.

''Igjen ødelegger du tråden med irrelevant preik om Sør, i stedet for å skrive om sak.''

Hvor mange tusen ganger har du skrevet akkurat dette? Det demrer ikke engang for deg, at du er like dan....

På tide du tar en laaang pause, Sør, for de fleste her er dritlei din evindelige kverrulering, hvor du _alltid_ har rett!

Ikke gidd å svare meg. Jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis Politiet i Strømstad derimot kaster deg i fengsel (selv om du er helt edru) fordi du er nordmann, og nordmenn drikker - så er det selvsagt hårreisende.

Og det er jo akkurat det som skjer her - romfolket som brøt seg inn på denne nedlagte skolen blir konfrontert med at andre romfolk som brøt seg inn på en annen skole tilgriset den. ''

Hva?? Er det _akkurat_ det som skjer her - er det noen helt uskyldige medlemmer av romfolket som har blitt kastet i fengsel fordi noen andre griset til en skole tidligere? Nå blander du vel argumentene. Min Strømstad-historie var da ganske nøyaktig lik det du blir så opprørt over her i denne tråden (også). At svensker flest kanskje kunne mislikt å høre språket mitt i dagene etter skjærtorsdag. At de ville ha fordommer mot meg - vel begrunnet med deres erfaringer.

Det er det som skjer, nettopp fordi de blir fordømt for tilgrisingen de ikke har gjort pga. HVEM de er, og ikke HVA de gjør.

Det er mot grunnleggende prinsipper for en rettsstat.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke lov å bryte seg inn på en skole?

Helt enig, og jeg har da aldri skrevet eller ment at det var OK.

Dog er det noe mindre alvorlig å bryte seg inn i en nedlagt bygning (som jeg antar er rimelig falleferdig), enn å bryte seg inn på en fungerende skole.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...