Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

''Og nei, jeg ser ikke ned på dem om de ikke har dress. Ser ikke rart på dem en gang.''

Mange syns sikkert det er greit, men mange vil bli såret og lei seg fordi de som kommer i et selskap man har investert både mye tid og penger på ikke viser såpass respekt at de kan komme i noe annet enn dongeri.

På samme måte som mange blir såret fordi de ikke blir servert hjemmelaget mat, eller flott middag når de blir invitert i selskaper eller konfirmasjon, dåp eller bryllup.

Gud forby, Toro går ikke an, rekecoctail er så ut, snitter er bare ekkelt osv....

Når skal man sette pris på at en gjest faktisk møter opp? Og uten å se på selve klærne, ser at gjesten har gjort en innsats.

Og når jeg skriver alt dette, forteller det ikke noe om hva jeg selv liker å ta på meg. Om jeg selv følger kleskodene eller ikke.

Jeg innrømmer gjerne at noe av det vakreste jeg vet, er en mann i en dress som virkelig kler ham. Men det er sjelden jeg ser noe så stygt som en mann i en dress han ikke kler.

Det sies at det er så enkelt for menn... de kan kjøpe seg en dress og bruke den i 20 år fremover, så sant den passer. Niks... stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

Dette er da veldig en fest for de unge - og da går hans antrekk veldig godt :) vi skal ha konfirmasjon for vår yngste på søndag - og et par unge menn har spurt om de kan komme med pent sommerantrekk, altså ikke dress. Jeg har sagt selvsagt kan de det, det viktigste er at de kommer :) selv skal jeg ha bunad - men det er på grunn av bildene, og fordi jeg har fått meg bunad og er stolt av det. Hva andre har på seg, har aldri brydd meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kler seg ikke i dongeri, og det HELT uavhengig av hva svigermor måtte mene.

Alle dresser er ikke kledelige.

All dongeri er ikke hva dongeri ei gang i tiden var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg, er hvordan en slik idiotdiskusjon kan oppstå? :-) Eller egentlig skjønner jeg det, ut fra innlegg som er skrevet om svigerfamilien tidligere. :-) Men for meg er dette et tema som ikke burde være samtale når man møtes. Jeg sliter jo litt selv med å ha svigermor så tett innpå meg, og mann i huset går ofte på besøk til sine foreldre bare for en kopp kaffe eller lignende. Men diskusjoner om hva han, jeg, lillesnuppa eller de skal ha på seg i diverse selskaper, skjer aldri.

Han kan finne på å spørre meg om råd, men ellers står vi alle fritt til å kle oss som vi vil, uansett hvor vi skal. :-)

Så til spørsmålet om dressbukse eller dongeribukse...

Jeg mener at folk flest er vakrest i det tøyet de trives i. Mann her hjemme klager ofte på at han er underdressed... Samtidig trives han best med sine dongeribukser. Og han har en kropp som kler dongeri mye bedre enn mange dressbukser. Og fordi han har den kroppen han har, med type Koss lår, etter mange timer daglig på skøyter som ung, så er det ikke alle dongeribukser han kler heller, så det er som regel dyre bukser han går rundt i.

Helt ærlig, så tenker jeg sjelden over hva folk har på seg. Være seg bryllup, konfirmasjon, dåp eller diverse andre mer eller mindre formelle tilstelninger.

Det har å gjøre med skikk og bruk og respekt for det som sømmer seg og det man skal delta på. :-)

Hvis det bare handler om at "jeg skal ha lov til å gå i det jeg trives best i", kan jeg gå med leggings og topp som viser bar mage i en begravelse fordi jeg synes det er så himmelsk deilig å gå i og det er min rett å bestemme hva jeg skal gå i.....

Det blir litt..... barnslig, synes jeg.

Alle andre dager i året kan man gå i det man trives i, det er ikke hver dag man skal i bryllup, dåp eller konfirmasjon og da kan man gå i noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da veldig en fest for de unge - og da går hans antrekk veldig godt :) vi skal ha konfirmasjon for vår yngste på søndag - og et par unge menn har spurt om de kan komme med pent sommerantrekk, altså ikke dress. Jeg har sagt selvsagt kan de det, det viktigste er at de kommer :) selv skal jeg ha bunad - men det er på grunn av bildene, og fordi jeg har fått meg bunad og er stolt av det. Hva andre har på seg, har aldri brydd meg. :)

Da er det min tur å si...

Endelig et fornuftig menneske. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke vant til at alt jeg sier er så til de grader bindene, og jeg er sant og si overasket over å bli så grundig spurt om ting og tang.

Men når folk spør og jeg har et svar, så svarer jeg nå, også får de like svaret eller ikke. (Jeg er nå forsåvidt safe i klesspørsmål. Jeg har bunad)

''Vel, jeg er ikke vant til at alt jeg sier er så til de grader bindene, og jeg er sant og si overasket over å bli så grundig spurt om ting og tang.''

Men svigermor GJØR jo det? Så da må du/dere innføre egne regler for henne. Noe bare dere bestemmer, og som slevsagt ikke skal annonseres for svigermor.

''Men når folk spør og jeg har et svar, så svarer jeg nå, også får de like svaret eller ikke.''

Det der er jo en grei regel, men etter hvert bør du jo skjønne at den ikke kan brukes på svigermor?

''(Jeg er nå forsåvidt safe i klesspørsmål. Jeg har bunad)''

Enda større grunn til at mannen bør gå i annet enn dongeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle dresser er ikke kledelige.

All dongeri er ikke hva dongeri ei gang i tiden var.

Alle klær er ikke kledelig til alle uansett, dette gjelder ikke spesielt for dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om diskusjoner jeg har med husets 13-åring ;-)

I konfirmasjon er det dress som gjelder. Det står kanskje ikke i innbydelsen, men det er skikk og bruk å ha formell klesstil i høytidelige selskaper som dåp, bryllup, konfirmasjon og begravelsen til nær familie.

-så kan man like det eller ei, og gjøre opprør eller ei. Det velger man jo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har å gjøre med skikk og bruk og respekt for det som sømmer seg og det man skal delta på. :-)

Hvis det bare handler om at "jeg skal ha lov til å gå i det jeg trives best i", kan jeg gå med leggings og topp som viser bar mage i en begravelse fordi jeg synes det er så himmelsk deilig å gå i og det er min rett å bestemme hva jeg skal gå i.....

Det blir litt..... barnslig, synes jeg.

Alle andre dager i året kan man gå i det man trives i, det er ikke hver dag man skal i bryllup, dåp eller konfirmasjon og da kan man gå i noe annet.

Vel, jeg har faktisk vært i begravelse hvor et par av jentene nesten kom i det antrekket du beskriver. Riktignok ikke bar mage.

Om det var rett eller galt, bryr jeg meg ikke om. Det var en ung mann som ble gravlagt, det ble lagt sigaretter sammen med kista hans, og på bursdagen feiret famile og venner dagen hans på kirkegården med en god cognac som så ble gravd ned etterpå.

Men... For meg handler det om at gjester kler seg pent. Og jeg sier heller ja til en pen bukse, være seg dongeri eller noe annet, enn en stygg dress. Det er ikke snakk om være så barnslig som du fremstilte ditt klesalternativ, men å se at en parson faktisk gjør en innsatts for å se bra ut. Da vil jeg si at den 15 år gamle dressen som bare blir brukt maks en gang i året er et mye enklere valg og viser mye mindre innsatts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor bestemmer ikke hva sin voksne sønn skal ha på seg, men jeg hadde ikke giddet å lage prinsipp ut av dette.

Ta nå en tur til Dressmann og sjekk da, kan vel ikke skade å ha på seg den bare én eneste gang? Ikke alle dressbukser på Dressmann er forferdelige, tror dere har litt Dressmann-fordommer her altså. :-)

Jeg synes egentlig at olabukser hører hjemme til hverdagsbruk. Er det en veldig pen, svart og overhodet ikke slitt olabukse, kan den til nød gå hvis man ikke har råd til å kjøpe noe annet, men her tilbyr svigermor seg å spandere på sønnen en dressbukse. La henne gjøre det.

En skikkelig fin olabukse er antagelig dyrere enn en ok dressbukse tror nok jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som mange blir såret fordi de ikke blir servert hjemmelaget mat, eller flott middag når de blir invitert i selskaper eller konfirmasjon, dåp eller bryllup.

Gud forby, Toro går ikke an, rekecoctail er så ut, snitter er bare ekkelt osv....

Når skal man sette pris på at en gjest faktisk møter opp? Og uten å se på selve klærne, ser at gjesten har gjort en innsats.

Og når jeg skriver alt dette, forteller det ikke noe om hva jeg selv liker å ta på meg. Om jeg selv følger kleskodene eller ikke.

Jeg innrømmer gjerne at noe av det vakreste jeg vet, er en mann i en dress som virkelig kler ham. Men det er sjelden jeg ser noe så stygt som en mann i en dress han ikke kler.

Det sies at det er så enkelt for menn... de kan kjøpe seg en dress og bruke den i 20 år fremover, så sant den passer. Niks... stemmer ikke.

''På samme måte som mange blir såret fordi de ikke blir servert hjemmelaget mat, eller flott middag når de blir invitert i selskaper eller konfirmasjon, dåp eller bryllup.''

Hva folk velger å gjøre til eget selskap har folk ikke noe med, enten maten er hjemmelaget, bestilt av cateringfirma eller laget av TORO-poser. Man kan mene hva man vil om det, men det er opp til hver enkelt å bestemme i sitt selskap selv om det sikkert er egne normer for skikk og bruk her også. Om man har lov til å gjøre seg tanker rundt hvordan man oppfatter signaler fra de som har takket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skikkelig fin olabukse er antagelig dyrere enn en ok dressbukse tror nok jeg..

Hvertfall når det gjelder buksene til mannen her i huset. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig fin olabukse er antagelig dyrere enn en ok dressbukse tror nok jeg..

Men det har han fra før, ser du. Det er poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har faktisk vært i begravelse hvor et par av jentene nesten kom i det antrekket du beskriver. Riktignok ikke bar mage.

Om det var rett eller galt, bryr jeg meg ikke om. Det var en ung mann som ble gravlagt, det ble lagt sigaretter sammen med kista hans, og på bursdagen feiret famile og venner dagen hans på kirkegården med en god cognac som så ble gravd ned etterpå.

Men... For meg handler det om at gjester kler seg pent. Og jeg sier heller ja til en pen bukse, være seg dongeri eller noe annet, enn en stygg dress. Det er ikke snakk om være så barnslig som du fremstilte ditt klesalternativ, men å se at en parson faktisk gjør en innsatts for å se bra ut. Da vil jeg si at den 15 år gamle dressen som bare blir brukt maks en gang i året er et mye enklere valg og viser mye mindre innsatts.

''men å se at en parson faktisk gjør en innsatts for å se bra ut. Da vil jeg si at den 15 år gamle dressen som bare blir brukt maks en gang i året er et mye enklere valg og viser mye mindre innsatts.''

Er enig i dette. Jeg er nok bare veldig lei av den olabuksa som alltid skal være på for enkelte, både til hverdag og fest. Noen går jo omtrent ikke i annet noen gang, jeg synes det skal være forskjell på hverdag og en slik fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da veldig en fest for de unge - og da går hans antrekk veldig godt :) vi skal ha konfirmasjon for vår yngste på søndag - og et par unge menn har spurt om de kan komme med pent sommerantrekk, altså ikke dress. Jeg har sagt selvsagt kan de det, det viktigste er at de kommer :) selv skal jeg ha bunad - men det er på grunn av bildene, og fordi jeg har fått meg bunad og er stolt av det. Hva andre har på seg, har aldri brydd meg. :)

Da tenker vi likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg synes jeg dette er opp til mann :)''

I spesielle anledninger som bryllup og konfirmasjoner er det visse normer for skikk og bruk som gjelder. Å skjønne og godta disse er også en del av det å bli voksen.

''I spesielle anledninger som bryllup og konfirmasjoner er det visse normer for skikk og bruk som gjelder.''

De normene moderniserer seg vel også litt etterhvert? Eller er de skrevet i stein, på 50-tallet en gang? Tror det er en del folk som er litt mer fleksible nå til dags. Og, foreldre til konfirmanter er jo ikke så gamle, ergo er det stor sjanse for at det ikke legger noen demper på dagen for dem...

En svart dongeribukse stikker seg da ikke så veldig ut - det er jo ikke snakk om en steinvaska, utslitt en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det sto ingenting om bukser (eller antrekk forøvrig) i invitasjon :)

''

Det pleier ikke det i en konfirmasjon. Men de aller fleste vet at i en konfirmasjon har menn på enten bunad eller dress.

oj - da er vi rare - mange som har bare pen lys sommerbukse, og kortarmet sommerskjorte når vi har dåp, konfirmasjoner el. Det viktigste er vel at vi er FAMILIE og glad i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klær er ikke kledelig til alle uansett, dette gjelder ikke spesielt for dress.

Det er jeg helt enig i. :-)

Og dermed bør man kle seg i noe som er kledelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...