Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

''min onkel hadde da svart bukse, burgunderrød skjorte, skinnvest og lisseslips - skikkelig herlig trønderbunad i en slik konfirmasjon. Tror aldri jeg har sett han i dress :) han er gøøørfin :) ''

Oh, Lord! Mangla bare bart og beksømstøvla...

Bart hadde han! :) yndlingsonkelen min. Han kommer til helga i min datters konfirmajson på søndag - spent på hva han har på seg da! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

''Så om mann går med på denne dressbukse affæren blir det jo kun for å "tekkes mora si"''

Mulig det. Men i denne sammenhengen er jo morens oppfatning i samsvar med hva flertallet i befolkningen nok oppfatter som kleskode for en konfirmasjon.

Det er nærliggende å spørre hvorfor det er så viktig å alltid måtte gjøre ting på nøyaktig den måten du synes er best?

Nå er det ikke JEG som synres dette er best, men jeg støtter mannen min i at han må få gå i det han føler seg komfortabel i.

Nå skal jeg personlig tvinge meg inn i en bunad i sju stive timer, koke for førti personer (ikke alt da;)) på lørdag kveld, jeg har lagt til side halvparten av pengene mine de tre siste gangene jeg har hatt en dagsjobb for å få råd til å gi bort skikkelig presang, jeg har ordna med å få bestilt håndlagde bordkort (moren min lagde) og styra med dette i ukesvis med telefoner jeg har besvart på det høfligste, jeg har tatt meg fri fra skoletreff, etc.

Ikke nødvendigvis fordi JEG, mann eller konfirmanten finner detaljplanlegging nødvendig, men for å være grei med svigermor og andre. Så nå får du jaggu meg rulle inn...;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og så er jeg imot at man blir skuffet over hva gjester har på seg, da det for meg er viktigst at gjesten kommer og trives. :-)''

Det er jeg helt enig med deg i, og for meg kan folk gå i hva som helst - jeg er dårlig på å legge merke til det uansett. Allikevel har jeg ikke noe i mot å følge kleskoden der jeg er innbudt siden jeg vet at ikke alle oppfatter dette på samme måte som meg. En god del mennesker vil tolke dongeribukse som tegn på protest/manglende respekt for den anledningen man markerer.

Jeg blir nok litt revet i med i diskusjonen her, da et syn er at dongeri er fy og man må ha dress på grunn av kleskoder osv. Nyter fridager fra jobb, men kjeder meg kanskje litt og dermed er klørne ute. :-)

Når det gjelder meg selv, prøver jeg å følge kleskoder så godt som overhode mulig. Må sies at jeg synes det er koselig å kle meg pent, i og med at jeg går såpass mye som jeg gjør i arbeidsklær. Og for den saks skyld avskyr jeg kosedresser, for min egen del.

Men når jeg ser på mann her i huset, og hvor mye han tidvis misstrives i dress, så finner jeg ham mye vakrere når han har på seg klær han liker. Og det kan gjerne være ei dongeribukse. Dermed er det ofte jeg som ber ham om å ha på noe han trives i, fremfor dressen. Ikke i trass, men rett og slett fordi jeg liker å se at han trives.

Men nå er hans dongeribukser sikkert mye dyrere enn de fleste dressbuksene på Dressmann også.

I tillegg har jeg vel vokst opp i en familie hvor dress og fintøy kanskje ikke var det som stod høyest på lista over ting som skulle kjøpes inn.

Og jeg har ei søster som ble tvunget i skjørt den dagen hun skulle konfirmeres... nå er hun 50 og jeg har sett henne i tunika ei gang. Hun er ei typisk mannedame, som trives på heia i grønt og med fiskestanga i handa. Det ville bli helt feil å tvinge henne inn i en gallakjole, så om hun møter opp utradisjonelt, er jeg bare kjempeglad for at hun kommer som hun er. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg synes jeg dette er opp til mann :)''

I spesielle anledninger som bryllup og konfirmasjoner er det visse normer for skikk og bruk som gjelder. Å skjønne og godta disse er også en del av det å bli voksen.

Må da være plass til kreativitet og individualisme også? Mange rare mennesker - som ikke er A4 - men voksne likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nok litt revet i med i diskusjonen her, da et syn er at dongeri er fy og man må ha dress på grunn av kleskoder osv. Nyter fridager fra jobb, men kjeder meg kanskje litt og dermed er klørne ute. :-)

Når det gjelder meg selv, prøver jeg å følge kleskoder så godt som overhode mulig. Må sies at jeg synes det er koselig å kle meg pent, i og med at jeg går såpass mye som jeg gjør i arbeidsklær. Og for den saks skyld avskyr jeg kosedresser, for min egen del.

Men når jeg ser på mann her i huset, og hvor mye han tidvis misstrives i dress, så finner jeg ham mye vakrere når han har på seg klær han liker. Og det kan gjerne være ei dongeribukse. Dermed er det ofte jeg som ber ham om å ha på noe han trives i, fremfor dressen. Ikke i trass, men rett og slett fordi jeg liker å se at han trives.

Men nå er hans dongeribukser sikkert mye dyrere enn de fleste dressbuksene på Dressmann også.

I tillegg har jeg vel vokst opp i en familie hvor dress og fintøy kanskje ikke var det som stod høyest på lista over ting som skulle kjøpes inn.

Og jeg har ei søster som ble tvunget i skjørt den dagen hun skulle konfirmeres... nå er hun 50 og jeg har sett henne i tunika ei gang. Hun er ei typisk mannedame, som trives på heia i grønt og med fiskestanga i handa. Det ville bli helt feil å tvinge henne inn i en gallakjole, så om hun møter opp utradisjonelt, er jeg bare kjempeglad for at hun kommer som hun er. :-)

''Når det gjelder meg selv, prøver jeg å følge kleskoder så godt som overhode mulig. Må sies at jeg synes det er koselig å kle meg pent,''

Jeg for min del HATER penklær, kjoler osv osv. Men jeg følger kleskode for spesielle anledninger likevel. Det skjer såpass sjelden at jeg er i bryllup, konfirmasjon og dåp at jeg fint greier å overleve de dagene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du synes det meste er barnehagetrass du, gjør du ikke? Jeg har lagt merke til at det er et ord du liker ;D

Ikke la deg påvirke av hersketeknikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bart hadde han! :) yndlingsonkelen min. Han kommer til helga i min datters konfirmajson på søndag - spent på hva han har på seg da! haha

Hvorfor er du spent? Han HAR jo allerede antrekk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bart hadde han! :) yndlingsonkelen min. Han kommer til helga i min datters konfirmajson på søndag - spent på hva han har på seg da! haha

*hehe* Jeg fant et lisseslips nå nettopp, jeg skulle flytte på et eldgammelt smykkeskrin. Huff :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bart hadde han! :) yndlingsonkelen min. Han kommer til helga i min datters konfirmajson på søndag - spent på hva han har på seg da! haha

Kan jeg også komme? Høres ut som selskap jeg ville trives i. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde nok heller bli hjemme, enn å bomme litt på "skikk og bruk" (Som i dette tilfellet er svigermorbestemt, faren til konfirmanten, skal også ha olabukser, blir jeg fortalt) :D

DET hadde jo vært trivelig gjort av oss..:o

Alt er i sin skjønneste orden han er pen og ren i tøyet, nyklipt, glad i nevøen sin, og stiller med glede på festen hans.

Men, han vil ikke la seg diktere inn i ei bukse han ikke liker. da må han selvsagt holde seg hjemme! *lol* :)

Vet du, hvis faren til konfirmanten også skal gå i olabukse, så snur jeg og sier at det er helt greit at mannen din også skal gå i olabukse. Hvis noen skulle kunne bli fornærmet pga. gjestenes antrekk, så må det jo være konfirmantens foreldre, som er verter. Men når faren også skal ha olabukse, så er det absolutt ikke feil hvis noen av gjestene gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være plass til kreativitet og individualisme også? Mange rare mennesker - som ikke er A4 - men voksne likevel :)

Det er det nok, men det koster så lite å jekke seg en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du spent? Han HAR jo allerede antrekk! ;)

Mulig han har blitt "voksen" - han ble 60 år før her i sommer :) jeg skal rapportere her på mandag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det trenger man ikke. Men på Dressmann finnes forskjellige dressbukser, med forskjellige snitt. Går sikkert an å finne noe brukende der. Eller i andre billigbutikker som H&M, Kapp Ahl osv.

Dressbukse er dressbukse, enten den koster 300,- eller 3000,- spør du meg.

Langt ifra.

Dressbukse er dressbukse, uavhengig av pris, men om den er kledelig, er noe helt annet. Og det er lite som er så stygt som bukser man av forskjellige grunner ikke kler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde nok heller bli hjemme, enn å bomme litt på "skikk og bruk" (Som i dette tilfellet er svigermorbestemt, faren til konfirmanten, skal også ha olabukser, blir jeg fortalt) :D

DET hadde jo vært trivelig gjort av oss..:o

Alt er i sin skjønneste orden han er pen og ren i tøyet, nyklipt, glad i nevøen sin, og stiller med glede på festen hans.

Men, han vil ikke la seg diktere inn i ei bukse han ikke liker. da må han selvsagt holde seg hjemme! *lol* :)

''(faren til konfirmanten, skal også ha olabukser, blir jeg fortalt) :D''

Hvis dette stemmer, så skjønner jeg ikke hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det gjelder meg selv, prøver jeg å følge kleskoder så godt som overhode mulig. Må sies at jeg synes det er koselig å kle meg pent,''

Jeg for min del HATER penklær, kjoler osv osv. Men jeg følger kleskode for spesielle anledninger likevel. Det skjer såpass sjelden at jeg er i bryllup, konfirmasjon og dåp at jeg fint greier å overleve de dagene det gjelder.

Vet du... om det synes på deg, hadde jeg satt større pris på om du kom i noe du trives med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, hvis faren til konfirmanten også skal gå i olabukse, så snur jeg og sier at det er helt greit at mannen din også skal gå i olabukse. Hvis noen skulle kunne bli fornærmet pga. gjestenes antrekk, så må det jo være konfirmantens foreldre, som er verter. Men når faren også skal ha olabukse, så er det absolutt ikke feil hvis noen av gjestene gjør det samme.

:)

Jeg tror det blir litt av alt. Som sagt, min mann og komfirmantens far har olabukser, komfirmanten har ny dress, også blir det noen i bunader, noen i sommerkjoler, tunikaer og andre igjen i litt stivere penkjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han har blitt "voksen" - han ble 60 år før her i sommer :) jeg skal rapportere her på mandag! :)

Pøsj, han er da neppe mer voksen som 59 åring enn som 60 åring!

Nå er vi spent på fortsettelsen i denne føljetongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... om det synes på deg, hadde jeg satt større pris på om du kom i noe du trives med. :-)

Jeg tror ikke folk ser det, jeg er flink til å late som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...