Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

Ååååå. Da kan han jo ha endret litt stil, ja.

Da svigerinna mi som nå er 40 var konfirmant troppa min eks, som da var 24, opp i lys bukse, hvit skjorte (tror jeg, men usikker på akkurat den...), rødt skinnslips, røde skinnsko og rød skinnjakke. Det var skikkelig hypermoderne da, men hjelp og trøste!

''Da svigerinna mi som nå er 40 var konfirmant troppa min eks, som da var 24, opp i lys bukse, hvit skjorte (tror jeg, men usikker på akkurat den...), rødt skinnslips, røde skinnsko og rød skinnjakke. Det var skikkelig hypermoderne da, men hjelp og trøste!''

Min svoger var kledd omtrent sånn i sin egen konfirmasjon. *hehe* Min kjære hadde det som tidligere var standard for guttene - mørk blå "dressbukse", lyseblå skjorte, mørkeblå tversoversløyfe (mener jeg!) og mørkeblå "dressjakke", om jakken var i cordfløyel eller speilfløyel er jeg usikker på. Hva som er verst av hans og brorens antrekk er jeg ikke helt sikker på.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

Det handler om skikk og bruk, respekt for de som har invitert til selskap. Det spiller ingen rolle hvor mye du har gjort på forhånd og hvor mye penger du skal gi. Det handler heller ikkeom å trosse mor/svigermor (selv om det vel er det det hele handler om her) Det handler om at det er vanlig folkeskikk å legge litt energi (og penger om nødvendig) i klærne når en skal i selskap.

Som jeg skrev til Frosken, så har jeg en søster som er en mannedame, trives best i grønt på heia med fiskestanga. Om hun kommer i et selskap i fin dongeribukse og i for eksempel ei skjorte, så har hun kanskje gjort mye mer innsatts enn han som tar på seg en 10 år gammel dress, eller hun som har 10 kjoler i skapet å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg sier. Folk er forskjellige, men noen dager prøver man å være litt mindre forskjellig enn alle andre.

Jeg synes mangfold er bra jeg, og jeg prøver ikke å få folk til å være som meg, og det er ikke sikkert jeg vil være som andre,alltid.

Det handler ikke om å være identiske, men å takle at folk er forskjellige og respektere det, selv om en ikke liker alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt synes jeg ikke man kan gå i olabukser i konfirmasjonsselskap hvis man er over fem år. Når faren til konfirmanten skal det, blir det riktignok mer akseptabelt, men når du skal gå i bunad blir det uansett feil, synes jeg.

Jeg er imidlertid enig med andre her at dere må slutte å svare på slike spørsmål fra svigermor, jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hva hun har med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun spør(maange ganger), får svar, liker det ikke, og legger seg i.

Og det velger mannen min å ikke ta hensyn til, og det støtter jeg han selvsagt i.

''Fordi hun spør (maange ganger), får svar, liker det ikke, og legger seg i. Og det velger mannen min å ikke ta hensyn til, og det støtter jeg han selvsagt i'' Velg dine kamper med omhu laguna - denne er ikke en 40-åring verdig ;-) Ellers: Kan det være at hun spør og graver fordi hun ikke stoler på at dere gjor greie valg? Som du ser i tråden er dere mildt sagt litt på kant med de fleste i dette spørsmålet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi hun spør (maange ganger), får svar, liker det ikke, og legger seg i. Og det velger mannen min å ikke ta hensyn til, og det støtter jeg han selvsagt i'' Velg dine kamper med omhu laguna - denne er ikke en 40-åring verdig ;-) Ellers: Kan det være at hun spør og graver fordi hun ikke stoler på at dere gjor greie valg? Som du ser i tråden er dere mildt sagt litt på kant med de fleste i dette spørsmålet... ;-)

Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!

Og det er ikke primært min kamp, jeg tviler sterkt på at han ville ta noen helomvending selvom jeg (!!!) hadde prøvd å tvinge på ham dressbukser og således støttet oppunder. (Hvilket jeg for mitt bare liv ikke hadde fått til heller..Jeg mener det jo slett ikke!)

Jeg er forøvrig veloppdragen og stiller i bunad, som avtalt med alle, dressbukser på mann eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste finner en dressbukse som er kledelig om de leter litt. Det er snittet som gjør at klær sitter fint eller ikke, og det finnes utallige versjoner av dressbukser også.

Det er jeg også så klart klar over.

Men som nevnt, så har for eksempel ikke mann her i huset funnet fin dressbukse på Dressmann. Ikke kan han gå på HM heller. Har som sagt Koss lår. Han sliter like mye med å finne fine dongeribukser.

Og som Laguna sier, hvorfor ta imot ei bukse som ikke er fin? Det er dårlig gjort av mottaker. Og bortkasta penger.

Som i mitt første svar til Laguna, syntes jeg hele diskusjonen var idiotisk, som hun selv sier i trådoverskriften. I min verden, oppstår ikke slike diskusjoner. Har da mer viktige ting eller interessante ting å diskutere.

Men når "alle" sier at det kun er dress som gjelder, så reagerer jeg. Ser det dere mener med kleskoder, men jeg ser også mennesker. Og jeg vet at ikke alle mennesker passer inn i dresser, penkjoler osv. Og det er tross alt mye viktigere at gjestene trives, som de er, uten å bli dømt eller tvunget inn i tvangstrøya som mange mener dressen er.

Og når det skal sies, så bør faktisk dressbukse og dressjakke passe sammen. Med tanke på snitt, stoff og farge. Og plutselig holder det kanskje ikke med ei bukse fra Dressmann. Og har man ikke dress, ville jeg aldri forlange en gjest å blakke seg helt for å passe inn i den "vanlige" normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun har ringt her om allslags detaljer angående alt rundt dette selskapet, og har selvfølgelig gjennomført sjekk av hva vi begge ar planlagt å ha på..;)

Her er det lite som ikke blir detaljdiskutert (og regulert) på forhånd! ;)

Opplysningen om at konfirmantens far også skal komme i dongeri, er såpass relevant at du burde tatt den med i hovedinnlegget.

Hvis dere er sikre på at det stemmer, synes jeg dere bare skal holde fast på beslutningen og svare svigermor at dere har avklart antrekket med vertskapet og ikke kommer til å forandre på det.

Og en annen gang må dere for svingende ikke la henne komme inn på det detaljnivået, så lenge hun er gjest selv og ikke arrangør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mangfold er bra jeg, og jeg prøver ikke å få folk til å være som meg, og det er ikke sikkert jeg vil være som andre,alltid.

Det handler ikke om å være identiske, men å takle at folk er forskjellige og respektere det, selv om en ikke liker alt.

Jeg også syns mangfold er bra. Jeg elsker og lar meg lett besnære og begeistre av fargerike mennersker. Men det koster så lite å vise forståelse for skikk og bruk en sjelden gang i stedet for på død og liv å skulle dyrke egen annerledeshet i Alle Sammenhenger.

Når det er sagt, så er jo hele tråden din et ikke-problem når det kommer frem at faren til konfirmanten også skal ha dongeri. Da er normen satt for akkurat DET selskapet. Jeg syns likevel at svart dongeri sammen med en partner i bunad er en Merkelig Ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet ER det jo det. Han har pen skjorte, fint slips, er nyklipt og snasen som bare det. Og stiller med fin presang.

Han vil bare ikke ha en stygg bukse som morra hans prøver å prakke på ham, det er det hele. Jeg synes det er mer enn straight :)

Jeg skal innrømme at jeg ikke bryr meg like mye om hva andre har på seg, som hva jeg selv har på meg, men jeg legger allikevel merke til det for det. Jeg er født tidlig på 70-tallet og er nok litt mer opptatt av å følge "skikk og bruk" enn mange som er yngre enn meg gjør i dag. Ting forandrer seg jo, så det er mulig jeg er litt gammeldags der. Selv ville jeg aldri gått i en olabukse i konfirmasjon, bryllup eller dåp, selv om andre gjør det, og uansett hvor fin olabuksa er.

Jeg er litt motstander av at olabukser skal ha innpass overalt og at de skal kunne brukes i nær sagt alle sammenhenger både til hverdag og fest. Olabukse er til hverdagsbruk for meg.

Ja, det er viktig at man føler seg vel i det man går i, men det går ikke alltid først, og hvor jævlig ubehagelig og fælt er det å gå i en dressbukse noen timer en dag en gang i året, liksom?

Siden du skal ha bunad, synes jeg mannen bør ha dressbukse, men dette ikke noe jeg ville "gått i krigen og kjempet for", det viktigste er jo at konfirmanten får en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningen om at konfirmantens far også skal komme i dongeri, er såpass relevant at du burde tatt den med i hovedinnlegget.

Hvis dere er sikre på at det stemmer, synes jeg dere bare skal holde fast på beslutningen og svare svigermor at dere har avklart antrekket med vertskapet og ikke kommer til å forandre på det.

Og en annen gang må dere for svingende ikke la henne komme inn på det detaljnivået, så lenge hun er gjest selv og ikke arrangør.

Ja, det kunne jeg ha tatt med i hovedinnlegget, men jeg var ikke klar over at bukser ble tatt så å alvor (av andre enn s.m) og derfor mente jeg i grunn mest av alt å være litt vittig med hovedinnlegg..;)

Og vi sier det til svigermor, hun er gjest, akkurat som meg og mann, men hun liker jo så fryktelig godt å arrangere, detaljplanlegge og vite nøyaktig også hvordan andre har tenkt ting og tang.

I rettferdighetens navn er hun med på en del arrangering i forbindelse med selskap og mat (jeg er også noe med på maten) og vi skal kjøre med dem, så de er jo litt sterkere innvolvert enn oss (pluss de er jo besteforeldrene og alt det der), men det er fortsatt ikke de som er vertskapet.

Jeg tror vertskapet synes antrekk til mann er helt flott. (Uten at vi har spurt om tillatelse..;)) Men faren planlegger jo tilsvarende)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg også syns mangfold er bra. Jeg elsker og lar meg lett besnære og begeistre av fargerike mennersker. Men det koster så lite å vise forståelse for skikk og bruk en sjelden gang i stedet for på død og liv å skulle dyrke egen annerledeshet i Alle Sammenhenger.

Når det er sagt, så er jo hele tråden din et ikke-problem når det kommer frem at faren til konfirmanten også skal ha dongeri. Da er normen satt for akkurat DET selskapet. Jeg syns likevel at svart dongeri sammen med en partner i bunad er en Merkelig Ting.

'' Men det koster så lite å vise forståelse for skikk og bruk en sjelden gang i stedet for på død og liv å skulle dyrke egen annerledeshet i Alle Sammenhenger.''

Helt enig. Minner meg om kolleger som nektet å bruke slips, selv på forretningsreiser i utlandet. De ble jo ikke tatt seriøst der de kom. Etterhvert som de ble eldre og mer modne innså de heldigvis dette, og skjønte at de ikke ga personligheten sin på båten selv om de etterkom visse normer.

'' Jeg syns likevel at svart dongeri sammen med en partner i bunad er en Merkelig Ting.''

DET hadde jeg ikke fått med meg, og det blir noe merkelig, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningen om at konfirmantens far også skal komme i dongeri, er såpass relevant at du burde tatt den med i hovedinnlegget.

Hvis dere er sikre på at det stemmer, synes jeg dere bare skal holde fast på beslutningen og svare svigermor at dere har avklart antrekket med vertskapet og ikke kommer til å forandre på det.

Og en annen gang må dere for svingende ikke la henne komme inn på det detaljnivået, så lenge hun er gjest selv og ikke arrangør.

''Opplysningen om at konfirmantens far også skal komme i dongeri, er såpass relevant at du burde tatt den med i hovedinnlegget.''

Enig, det setter litt standarden for at dongeri da er ok å komme i for anre også, selv om jeg fortsatt mener at dongeri ikke hører hjemme i en konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg også så klart klar over.

Men som nevnt, så har for eksempel ikke mann her i huset funnet fin dressbukse på Dressmann. Ikke kan han gå på HM heller. Har som sagt Koss lår. Han sliter like mye med å finne fine dongeribukser.

Og som Laguna sier, hvorfor ta imot ei bukse som ikke er fin? Det er dårlig gjort av mottaker. Og bortkasta penger.

Som i mitt første svar til Laguna, syntes jeg hele diskusjonen var idiotisk, som hun selv sier i trådoverskriften. I min verden, oppstår ikke slike diskusjoner. Har da mer viktige ting eller interessante ting å diskutere.

Men når "alle" sier at det kun er dress som gjelder, så reagerer jeg. Ser det dere mener med kleskoder, men jeg ser også mennesker. Og jeg vet at ikke alle mennesker passer inn i dresser, penkjoler osv. Og det er tross alt mye viktigere at gjestene trives, som de er, uten å bli dømt eller tvunget inn i tvangstrøya som mange mener dressen er.

Og når det skal sies, så bør faktisk dressbukse og dressjakke passe sammen. Med tanke på snitt, stoff og farge. Og plutselig holder det kanskje ikke med ei bukse fra Dressmann. Og har man ikke dress, ville jeg aldri forlange en gjest å blakke seg helt for å passe inn i den "vanlige" normen.

''Og plutselig holder det kanskje ikke med ei bukse fra Dressmann. Og har man ikke dress, ville jeg aldri forlange en gjest å blakke seg helt for å passe inn i den "vanlige" normen.''

Jeg trodde faktisk at de fleste voksne menn hadde en alright dress. Med økende alder vil det jo med stor sannsynlighet dukke opp flere og flere anledninger der det "kreves" et penere antrekk enn dongeribukse - dåp, konfimasjoner, bryllup, begravelser og andre feiringer ettersom en selv, familie og omgangskrets får barn som vokser opp og ens venner blir eldre og feirer runde dager som hos noen i alle fall er litt finere enn hverdagsklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Men det koster så lite å vise forståelse for skikk og bruk en sjelden gang i stedet for på død og liv å skulle dyrke egen annerledeshet i Alle Sammenhenger.''

Helt enig. Minner meg om kolleger som nektet å bruke slips, selv på forretningsreiser i utlandet. De ble jo ikke tatt seriøst der de kom. Etterhvert som de ble eldre og mer modne innså de heldigvis dette, og skjønte at de ikke ga personligheten sin på båten selv om de etterkom visse normer.

'' Jeg syns likevel at svart dongeri sammen med en partner i bunad er en Merkelig Ting.''

DET hadde jeg ikke fått med meg, og det blir noe merkelig, ja!

Vi gikk sånn på søttende mai..Og fikk høre at vi var et nyyydelig par! :D

Så det så! ;p

Vi er da vel ike accesorier til hverandres antrekk?

Nå kunne jeg forsåvidt godt tenke meg å ikke bruke bunad og jeg da, den er varm og klam. Så kan jeg bruke manns olabukser somm unnskyldning for noe mere causal, så i grunnen gjerne for meg..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke JEG som synres dette er best, men jeg støtter mannen min i at han må få gå i det han føler seg komfortabel i.

Nå skal jeg personlig tvinge meg inn i en bunad i sju stive timer, koke for førti personer (ikke alt da;)) på lørdag kveld, jeg har lagt til side halvparten av pengene mine de tre siste gangene jeg har hatt en dagsjobb for å få råd til å gi bort skikkelig presang, jeg har ordna med å få bestilt håndlagde bordkort (moren min lagde) og styra med dette i ukesvis med telefoner jeg har besvart på det høfligste, jeg har tatt meg fri fra skoletreff, etc.

Ikke nødvendigvis fordi JEG, mann eller konfirmanten finner detaljplanlegging nødvendig, men for å være grei med svigermor og andre. Så nå får du jaggu meg rulle inn...;p

Hehe.... når du først legger ut spørsmål her, så må du jammen meg tåle motforestillinger også!

Men jeg ser ut i fra din oppramsing av konfirmasjonsforberedende innsats at du har grunn til å mene at dere har strukket dere nok denne gangen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne jeg ha tatt med i hovedinnlegget, men jeg var ikke klar over at bukser ble tatt så å alvor (av andre enn s.m) og derfor mente jeg i grunn mest av alt å være litt vittig med hovedinnlegg..;)

Og vi sier det til svigermor, hun er gjest, akkurat som meg og mann, men hun liker jo så fryktelig godt å arrangere, detaljplanlegge og vite nøyaktig også hvordan andre har tenkt ting og tang.

I rettferdighetens navn er hun med på en del arrangering i forbindelse med selskap og mat (jeg er også noe med på maten) og vi skal kjøre med dem, så de er jo litt sterkere innvolvert enn oss (pluss de er jo besteforeldrene og alt det der), men det er fortsatt ikke de som er vertskapet.

Jeg tror vertskapet synes antrekk til mann er helt flott. (Uten at vi har spurt om tillatelse..;)) Men faren planlegger jo tilsvarende)

:)

''Jeg tror vertskapet synes antrekk til mann er helt flott. (Uten at vi har spurt om tillatelse..;)) Men faren planlegger jo tilsvarende)''

Og det er du _helt_ sikker på? Både jeg og eksens nye partner hadde klikket i vinkel om pappan dukker opp i dongeri i konfirmasjonene til ungene! Eller til noen andre for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... når du først legger ut spørsmål her, så må du jammen meg tåle motforestillinger også!

Men jeg ser ut i fra din oppramsing av konfirmasjonsforberedende innsats at du har grunn til å mene at dere har strukket dere nok denne gangen ;-)

Heh, jeg synes vi bidrar greit her ja..;) Olabukser eller ikke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Opplysningen om at konfirmantens far også skal komme i dongeri, er såpass relevant at du burde tatt den med i hovedinnlegget.''

Enig, det setter litt standarden for at dongeri da er ok å komme i for anre også, selv om jeg fortsatt mener at dongeri ikke hører hjemme i en konfirmasjon.

Jeg tenker heller ikke på dongeri som noe aktuelt antrekk ved slike anledninger. Men jeg er også litt enig i at ikke sånt er det aller, aller viktigste i familieselskap - spesielt hvis man ikke står hovedpersonen veeeldig nær. Det er ofte vanskelig å gjøre absolutt alle som har sterke meninger om alt man "må", til lags uansett. Derfor skrev jeg i mitt første svar at jeg forstår alle parter litt.

Bortsett fra at jeg slett ikke forstår hvorfor svigermor trenger å bry seg så innmari. Når sønnen min blir voksen og har flyttet ut - for ikke å snakke om har giftet seg - håper jeg da ingen vil bebreide MEG om han kommer kledd litt avslappet i familiedramaer. Foreløpig passer jeg på at han ikke kommer i treningstøy eller hettegenser, men jeg har da tenkt å la ham ta ansvaret selv når det ikke klesskapet hans forsvinner fra husstanden vår ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og plutselig holder det kanskje ikke med ei bukse fra Dressmann. Og har man ikke dress, ville jeg aldri forlange en gjest å blakke seg helt for å passe inn i den "vanlige" normen.''

Jeg trodde faktisk at de fleste voksne menn hadde en alright dress. Med økende alder vil det jo med stor sannsynlighet dukke opp flere og flere anledninger der det "kreves" et penere antrekk enn dongeribukse - dåp, konfimasjoner, bryllup, begravelser og andre feiringer ettersom en selv, familie og omgangskrets får barn som vokser opp og ens venner blir eldre og feirer runde dager som hos noen i alle fall er litt finere enn hverdagsklær.

Mann her i huset har vel for tiden tre dresser. En av dem er brukende.

Men som jeg har sagt andre steder i tråden, så legger en mann i dongeri kanskje mer ned i antrekket enn han som stiller i sin 10, 15 eller 20 år gamle dress.

Med tanke på diversre konfirmasjoner, dåper og brylluper jeg har vært i de siste årene, har jeg sett utrolig mange stygge og ukledelige dresser. Og jeg ville ikke vært stolt av mann om han dukket opp i noe slikt. Da er jeg stoltere av ham når han er godt gjennomtekt kledd, om det så er i dongeri/ola bukse/jeans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...