Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

jeg har en svigersønn født i 1982 og en i 1989, -kunne ikke falt meg inn å diktere hva de skulle hatt på meg, selv om jeg ikke alltid er enig. :) Jeg har bare døtre

hatt på SEG :) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

Dere skulle bare svart "mørk bukse" da hun spurte :)

Tror han prøvde den, men hun husket at han hadde olabukse i bryllupet og ble straks inkvisatorisk..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har ingenting med å mene noe som helst om hva andre voksne folk har på seg. Hun skal IKKE kjøpe tøy til sin voksne sønn han ikke vil ha. Jeg syns ikke olabukser er passende, men det er ikke min eller svigermors sak, og konfirmanten gir helt sikkert blaffen. Mannen din bør skaffe seg en dress han liker, men igjen, det er hans sak. Det rare her er:hvordan i all verden vet svigermor hva han skal ha på seg, og hvordan oppsto denne diskusjonen og hvorfor er den ikke avskåret ved første nysgjerrige, frekke spørsmål "hva skal dere ha på dere?" man spør ikke voksne folk om slikt, og man svarer ikke hvis man ikke vil. Fortell dama at dette har hun ingenting med, at sønnen dessverre har blitt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

nei - det er jeg nok for ung til :) jeg var da bare 6 år, -og ikke så hippie :)

''nei - det er jeg nok for ung til :) jeg var da bare 6 år, -og ikke så hippie''

Det var en fleip - du er få år eldre enn meg! :P

Men jeg er altså mer enig med Mandolaika m.fl. i denne tråden, så det har neppe mye med alder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at man syns man har noe med hva andre har på seg. Helt merkelig.

Det synes jeg også. Det ligger hvertfall ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''litt pinlig å ta i mot bukse av mamma :)''

Hvorfor det? Om hun vil betale. Om jeg ikke husker feil tok de i mot ferietur her i sommer av samme svigerforeldre. Kan vel ikke være værre å ta i mot en bukse.

jeg har en datter jeg vil tro er kanskje litt yngre enn laguna. Men det er nå rett som det er at vi påspanderer henne ting hun trenger og ikke har råd til selv. Hun er blakk student.

jo - det er pinlig å ta i mot klær fordi mamma ikke syns han kler seg pent nok. Blir så mammadaltete. Jeg har også en mor som kommer med rare klær og skal by meg - kjære vene, jeg MÅ si nei. Selv om jeg er stor, så trenger jeg ikke pansra badedrakt i 54 som må sys inn, -så jo ut som min egen oldemor. ^ÅÅÅÅ den var fin, sa hun - hahahaha. Nei takk. Klær er personlig, de velger man selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''nei - det er jeg nok for ung til :) jeg var da bare 6 år, -og ikke så hippie''

Det var en fleip - du er få år eldre enn meg! :P

Men jeg er altså mer enig med Mandolaika m.fl. i denne tråden, så det har neppe mye med alder å gjøre.

I know :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har ingenting med å mene noe som helst om hva andre voksne folk har på seg. Hun skal IKKE kjøpe tøy til sin voksne sønn han ikke vil ha. Jeg syns ikke olabukser er passende, men det er ikke min eller svigermors sak, og konfirmanten gir helt sikkert blaffen. Mannen din bør skaffe seg en dress han liker, men igjen, det er hans sak. Det rare her er:hvordan i all verden vet svigermor hva han skal ha på seg, og hvordan oppsto denne diskusjonen og hvorfor er den ikke avskåret ved første nysgjerrige, frekke spørsmål "hva skal dere ha på dere?" man spør ikke voksne folk om slikt, og man svarer ikke hvis man ikke vil. Fortell dama at dette har hun ingenting med, at sønnen dessverre har blitt voksen.

De snakka på telefonen, og hun holdt ham vel mistenkt for å ikke ha dressbukse, siden han ikke hadde dressbukse for et år siden ; i bryllupet.

Og det svarte han jo som sant var på.

Folk må gjerne spørre, men da får de (inkludert svigermor) risikere svar de ikke liker. ;)

Jeg har ikke noe i mot å svare (selvom jeg noen ganger synes det er mer enn underlig at folk vil ha så greie på sånt), men jeg vil ikke bli diktert. Og det ville da ikke mannen min heller nå, han vil gå i ei pen bukse han liker, og det er støtter jeg ham i.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hva er galt med hypermoderne tidlig 90-tallsstil om jeg tør spørre? :D''

*hehe* Jeg sier bare to ord - midjekort dressjakke... *grøss*

Wow, hadde fortrengt at de eksisterte, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

jo - det er pinlig å ta i mot klær fordi mamma ikke syns han kler seg pent nok. Blir så mammadaltete. Jeg har også en mor som kommer med rare klær og skal by meg - kjære vene, jeg MÅ si nei. Selv om jeg er stor, så trenger jeg ikke pansra badedrakt i 54 som må sys inn, -så jo ut som min egen oldemor. ^ÅÅÅÅ den var fin, sa hun - hahahaha. Nei takk. Klær er personlig, de velger man selv.

Klart man velger klær selv.

Men jeg tok som selvfølge at om han hadde mottatt bukse fra dressmann hadde han prøvd den og kjøpt den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min hadde også den "uniformen" der. :o) Tidlig 80-tall dette.

''Eksen min hadde også den "uniformen" der. :o) Tidlig 80-tall dette.''

Jøss, kanskje min eks var tidlig ute for en gangs skyld? Hehe. Han var konfirmant i 1979. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke sant man kan gå med svart olabukse med godt snitt i komfirmasjonsselskap?''

Jeg hadde ikke gjort det.

''Svigermor klikker i vinkel på mann fordi han ikke vil gå med dressbukse.''

Det har hun strengt tatt intet med, og det får hun tåle å høre.

''Tingen er at han ikke har råd til å kjøpe noen ny FIN dressbukse, og svigermor tilbyr å kjøpe en billig og kjip en på dressmann, men den vil han (selvfølgelig og forståelig nok!) ikke ha.''

Det er da noe galt med dressbukene til Dressmann.

''Svigermor mener at ingen går i skikkelige selskaper uten å ha dressbukse, men da husker hun sannelig dårlig, for halvparten av gjestene i bryllupet vårt for eksempel, og inkludert brudgommen, hadde olabukser''

Var dette langt ute på bondelandet?

''Var dette langt ute på bondelandet?''

Om det er noen forskjeller, så er nok folk ute på bondelandet mer opptatt av etikette i slike sammenhenger enn byfolk. Jeg tror dog ikke forskjellene på by og land er så store i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikta ikke til deg, det er flere kommentarer på det opp igjennom tidenes lengste buksetråd! :D

Selvsagt står vi fritt, men det var mange forvirrende kontrameldinger her! ;)

Jeg ender nok opp i bunaden min.

:)

''Selvsagt står vi fritt, men det var mange forvirrende kontrameldinger her! ;)''

Det ER faktisk en vesentlig forskjell hvis det stemmer at far til konfirmanten også skal ha dongeri enn om de som inviterer holder seg til det som regnes som vanlig skikk og bruk i klesveien. Syns det er opp til vertskapet å legge føringen for hva som er akseptabelt og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Var dette langt ute på bondelandet?''

Om det er noen forskjeller, så er nok folk ute på bondelandet mer opptatt av etikette i slike sammenhenger enn byfolk. Jeg tror dog ikke forskjellene på by og land er så store i våre dager.

Det tror faktisk jeg også.

Tror bondeland og solid arbeiderklasse i generasjoner (selvom det er tabu) er to store faktorer som er noe med på å avle frem folk som er svæt opptatt av såkalt "takt og tone" og kleskodeks osv.

Andre slapper mere av.

For eksempel er det i aller høyeste grad et tegn på begge overnevnte å være supernøye på å ha ørten forskjellige hele serviser til enhver anledning (jul, påske, fint, halvfint etc) og aldri drikke noe drikke av "feil" glass OG ha ubrytelige og ofte litt uforståelige kleskoder (som også skal overføres på andre). Dette er IKKE et overklasse og byfenomen, men litt tvert om.

Mener jeg, muligens noe kontroversielt :o;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror faktisk jeg også.

Tror bondeland og solid arbeiderklasse i generasjoner (selvom det er tabu) er to store faktorer som er noe med på å avle frem folk som er svæt opptatt av såkalt "takt og tone" og kleskodeks osv.

Andre slapper mere av.

For eksempel er det i aller høyeste grad et tegn på begge overnevnte å være supernøye på å ha ørten forskjellige hele serviser til enhver anledning (jul, påske, fint, halvfint etc) og aldri drikke noe drikke av "feil" glass OG ha ubrytelige og ofte litt uforståelige kleskoder (som også skal overføres på andre). Dette er IKKE et overklasse og byfenomen, men litt tvert om.

Mener jeg, muligens noe kontroversielt :o;)

Det tror jeg også.

Min mor sa at vi måttespare på sølv- slik at vi hadde til 12. Næææ, som jeg sa til henne, jeg blir så fort lei ting at jeg vil heller kjøpe nytt tøft stålbestikk, dessuten syns jeg det var viktigere å ha mat til 12 enn sølv... :) jeg elsker å ha middagsgjester og jeg tror ikke jeg har hatt sølv en eneste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke sant man kan gå med svart olabukse med godt snitt i komfirmasjonsselskap?''

Jeg synes det er temmelig slapt og sløvt av en voksen mann å stille i olabukse i en konfirmasjon. En fjortis bærer man over med. Men en voksen synes jeg kan kle seg bedre.

''Svigermor klikker i vinkel på mann fordi han ikke vil gå med dressbukse.''

Hadde ikke giddet å legge meg oppi hva andre har på seg og holdt mine meninger for meg selv.

''Tingen er at han ikke har råd til å kjøpe noen ny FIN dressbukse, og svigermor tilbyr å kjøpe en billig og kjip en på dressmann, men den vil han (selvfølgelig og forståelig nok!) ikke ha.''

Skjønner ikke hva som er så galt med dressbuksene fra Dressmann. Virker å ha ganske dyr smak til å ha så dårlig råd. Om man vil la mor/svigermor spandere kommer an på hvilket forhold man har til dem.

''Svigermor mener at ingen går i skikkelige selskaper uten å ha dressbukse, men da husker hun sannelig dårlig, for halvparten av gjestene i bryllupet vårt for eksempel, og inkludert brudgommen, hadde olabukser.''

Jeg hadde blitt skuffet om halvparten av gjestene ikke hadde giddet å pynte seg mer i vårt bryllup. Men hadde ikke giddet å lage sak av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!

Og det er ikke primært min kamp, jeg tviler sterkt på at han ville ta noen helomvending selvom jeg (!!!) hadde prøvd å tvinge på ham dressbukser og således støttet oppunder. (Hvilket jeg for mitt bare liv ikke hadde fått til heller..Jeg mener det jo slett ikke!)

Jeg er forøvrig veloppdragen og stiller i bunad, som avtalt med alle, dressbukser på mann eller ikke.

''Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!'' Kommunikasjon er en snedig øvelse, og non-verbal kommunikasjon får alltid forrang over den verbale. Når han (og du får sikkert ansvaret) setter seg på bakbena oppfattes det som at det ER viktig, uansett hva dere sier med ord. Lik det eller ei, sånn er det bare ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke sant man kan gå med svart olabukse med godt snitt i komfirmasjonsselskap?''

Jeg synes det er temmelig slapt og sløvt av en voksen mann å stille i olabukse i en konfirmasjon. En fjortis bærer man over med. Men en voksen synes jeg kan kle seg bedre.

''Svigermor klikker i vinkel på mann fordi han ikke vil gå med dressbukse.''

Hadde ikke giddet å legge meg oppi hva andre har på seg og holdt mine meninger for meg selv.

''Tingen er at han ikke har råd til å kjøpe noen ny FIN dressbukse, og svigermor tilbyr å kjøpe en billig og kjip en på dressmann, men den vil han (selvfølgelig og forståelig nok!) ikke ha.''

Skjønner ikke hva som er så galt med dressbuksene fra Dressmann. Virker å ha ganske dyr smak til å ha så dårlig råd. Om man vil la mor/svigermor spandere kommer an på hvilket forhold man har til dem.

''Svigermor mener at ingen går i skikkelige selskaper uten å ha dressbukse, men da husker hun sannelig dårlig, for halvparten av gjestene i bryllupet vårt for eksempel, og inkludert brudgommen, hadde olabukser.''

Jeg hadde blitt skuffet om halvparten av gjestene ikke hadde giddet å pynte seg mer i vårt bryllup. Men hadde ikke giddet å lage sak av det.

mvh

Vi ER jo pynta! ;p

Og, ja en har da vel lov til å ha god smak selv om en er blakk?

Jeg har ikke råd til å kjøpe meg alt jeg har lyst på, men det forhindrer ikke at jeg ser at en dyr ting kan være finere enn en billig (ikke alltid, men i tilfelle dressbukse..jo! ;p)

Jeg klarer ikke å fatte at så mange av dere anser dette som respektløst. Mann vil ikke tvinges inn i bukse han ikke liker, ellers ; stiller nyklipte, pynta, og med fin presang.

Jeg klarer ikke å få øye på hva som er så galt med olabuksa hans jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!'' Kommunikasjon er en snedig øvelse, og non-verbal kommunikasjon får alltid forrang over den verbale. Når han (og du får sikkert ansvaret) setter seg på bakbena oppfattes det som at det ER viktig, uansett hva dere sier med ord. Lik det eller ei, sånn er det bare ;-)

Jeg NEKTER å la den buksa være viktig! ;P

Selv om jeg jo forstår at det engasjerer og vekker følelser. Jeg tror jeg sjelden har vært opphavskvinne bak en så lang tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt det samme for meg hva slags bukser gutta bruker, men både faren min var og begge guttene er dressglade og kler på seg dress til enhver mulig anledning.

Fetteren min brukte alltid Olabukse i selskaper og påstod at da hadde han pyntet seg siden han var direktør og gikk i dress og slips hver dag på jobben ;)

Og jeg skjønner ikke at folk bryr seg med hva andre har på seg. Tror ikke engang jeg legger merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...