Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

''Det opplagte her Lillemus...... : Det viktige ordet i setninga over er VAR.''

Han mente dessverre at den var moderne i det øyeblikket jeg tok den ut av klesskapet hans. 25 år for sent.

Hehe, høres håpløst ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

Gjest Scarlet O'Hara

Vi ER jo pynta! ;p

Og, ja en har da vel lov til å ha god smak selv om en er blakk?

Jeg har ikke råd til å kjøpe meg alt jeg har lyst på, men det forhindrer ikke at jeg ser at en dyr ting kan være finere enn en billig (ikke alltid, men i tilfelle dressbukse..jo! ;p)

Jeg klarer ikke å fatte at så mange av dere anser dette som respektløst. Mann vil ikke tvinges inn i bukse han ikke liker, ellers ; stiller nyklipte, pynta, og med fin presang.

Jeg klarer ikke å få øye på hva som er så galt med olabuksa hans jeg altså :)

Hvorfor spurte du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg synes som sagt dongeri virker sløvt, slapt og fjortis. Uavhengig av pris på buksa og nystrigla frisyre.

''Mann vil ikke tvinges inn i bukse han ikke liker,...''

For meg låter dette en smule fjortis-trass.

Men jeg hadde aldri giddet å lage sak av det. Og hadde en voksen sønn i en alder av 30-40(?) ennå ikke lært å gå i dress, hadde jeg resignert for lengst og ikke giddet å bry meg.

Hadde han derimot ønsket dress og jeg hatt råd til å spandere, kunne det vært aktuelt.

mvh

Dette paret minner meg generelt om et fjortis-par:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

''Et fornuftig menneske! :D Takk!''

Så vi som ikke har samme mening som deg er ikke fornuftige?

Hihi, trodde du det du da? Klart vi ikke er fornuftige da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget mitt var at en dress trenger ikke bety at man har lagt seg flid i å komme til konfirmasjonen, å samme måte som at ei dongeribukse ikke trenger bety at man gir blanke..''

Kommer man i en dress man kler godt, har man lagt seg tilstrekkelig flid. Dongeri betyr ikke at man gir blanke, men det virker heller fjortis når en voksen man kommer i det.

Jeg synes dongerien kan få hvile de få dagene det gjelder.

mvh

Ser jeg er en av få som ikke følger normene her inne, og greit er det.

Og vil du ikke lese hva jeg skriver, er det greit det også.

For jeg trasser ikke mot det å bruke dress. Jeg mener bare at man fint kan velge, og selv om dongeri høres fælt ut, så trenger det ikke være den vanlige buksa man ser på gata til vanlig.

Og ja, jeg finner det mye finere om man har på seg ei bukse som passer i snitt, form og farge enn ei dressbukse, bare fordi det er dressbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1346240799' post='4804979]

Dressmannbukser kan passe noen, men ikke min mann. Han har måttet kjøpe noen der pga jobben (jobb har avtale med Dressmann om klær til messer o.l), men så veldig pen blir han ikke. Jeg kjenner andre igjen som fint kan kjøpe seg Dressmannbukse., men det er ofte litt sånn standardklær til en standardkropp.

Nå fikk han seg skreddersydd dress i Thailand, den er fin, veldig fin på, men den dyre dressen han hadde fra før var ikke noe pen på han.

Så han går i svarte bukser. Ikke dongeri, men noe ala det, svart penbukse eller hva jeg skal si, men ikke dressbukse. Resten er jo fint, slips, skjorte, sko. Og det er det han ser mest pyntet ut i faktisk.

Hos oss er alle velkomne uansett klestil, vi har fra flott finstas til litt mer casual.

Uansett, jeg ser begge sider her, men jeg hadde ikke latt svigermor ha noe med det å gjøre. Dere er ett voksent ektepar, dere kler dere akkurat slik dere vil, uansett hva svigermor, Dol, venner osv måtte mene. Jeg hadde ikke tatt diskusjonen en gang (mtp på forhistorien) bare sagt at vi bestemmer selv. Og det er jo ikke aslik at dere møter opp i hverdagsklær så.

Samboeren min kjøpte også en skreddersydd dress da vi var i thailand, men synes ikke den var så veeldig mye penere enn den han kjøpte på dressmann :P Ser jo litt forskjell selvfølgelig men ikke store greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Å kunne tilpasse seg handler for meg om hvordan man opptrer, ikke hvordan man ser ut'' Ja men du, i dette tilfellet henger da de to sammen: Antrekk inngår i problemet "te seg". Laguna sier at klær ikke er viktig for dem, mens det åpenbart er viktig for svigermor. Med tanke på det forholdet Laguna, mannen og svigermor har skjønner jeg virkelig ikke at de ikke kan være pragatiske og ettergivne på et område som ikke betyr noe for dem. Det ville jo koste dem så lite, og så kunne de med litt større verdighet fortsette å ha nulltoleranse mht å ha egen nøkkel i fred, ta den pilsen de ønsker når etc, altså mer prinsippielt viktige tema. Sånn som det er nå virker det som det går prestige både viktige og uviktige uoverenskommelser syns jeg.

''Laguna sier at klær ikke er viktig for dem, mens det åpenbart er viktig for svigermor.''

Om klær ikke var viktige, ville det ikke vært noe problem å ta på seg en penere bukse enn dongeri.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg er en av få som ikke følger normene her inne, og greit er det.

Og vil du ikke lese hva jeg skriver, er det greit det også.

For jeg trasser ikke mot det å bruke dress. Jeg mener bare at man fint kan velge, og selv om dongeri høres fælt ut, så trenger det ikke være den vanlige buksa man ser på gata til vanlig.

Og ja, jeg finner det mye finere om man har på seg ei bukse som passer i snitt, form og farge enn ei dressbukse, bare fordi det er dressbukse.

En dressbukse behøver ikke ha dårlig snitt. Min erfaring er at det er langt lettere å finne en dressbukse med riktig snitt enn standariserte dongeribukser.

En førtiåring som blånekter dress virker både sært og fjortis på meg. Fjortiser må tviholde på 'sin egen stil' for å ikke miste fotfeste og føle sin identitet truet. Voksne menn har trygghet til å tilpasse seg anledningen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde blitt skuffet om halvparten av gjestene ikke hadde giddet å pynte seg mer i vårt bryllup. Men hadde ikke giddet å lage sak av det.''

Enig! Igjen - det har med respekt for vertskapet å gjøre. Jeg har også vært i et bryllup der brudgommen stilte i joggesko og brudgommens bror i utslitt dongeribukse...

Jeg har sett bryllup hvor brudgommen hadde skjorta utenpå buksene og han hadde en blomst i hånda. Bruden hadde en eller annen lang kjolelignende sak og ingen blomster. De var svenske. Jeg kjente dem ikke, det var kun tilfeldighet at jeg var i kirka da de giftet seg.

Min svoger hadde på seg dress, men ikke slips eller sløyfe. Han hadde skjorta åpen i halsen. Min bestefar likte det ikke, men jeg kan ikke huske at foreldrene mine eller hans foreldre hadde noen kommentarer til det.

Jeg ville aldri giftet meg med en mann som ikke hadde den hvite skjorta stappet ned i dressbuksa, jakke og slips. Ja med unntak av slipset hvis han hadde på seg militær uniform. Jo, forresten hvis jeg giftet meg med en stammeleder i Afrika så ville jeg gjerne at han hadde sine festklær;-). Det gjelder forsåvidt alle grupper som har andre festklær enn vestlige.

Hm, nesten så jeg må finne meg en mann snart og planlegge bryllup;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermors IDE om å te seg. De er voksne folk, og hva svigermor mener de bør eller ikke bør gjøre er uinteressant. Og det lar seg ikke gjøre å kompromisse med den dama, dersom du har lest trådene om det. Hun vil aldri forstå eller akseptere noe annet enn egne ideer uansett.

Det er ikke slik at dersom "vi gjør som hun vil nå, så blander hun seg ikke neste gang". Tvert imot..

Det er noe spesielt med avhengighetsforholdet til svigermor. Det er neppe svigermor alene som har ansvaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. Dongeri i konfirmasjon er svært upassende.

Greit at man vil kle seg i noe man føler seg komfortabel i, men det er da vel situasjonsbetinget? Hva jeg føler meg vel i på løpetur og i operaen er ganske forskjellig, for å si det sånn.

Man kler seg etter anledningen, rett og slett.

Og i en konfirmasjon pleier også den eldre garde å være godt representert. Både moren min og de gamle tantene ville ha falt døde om hvis en voksen mann kom i dongeri, uansett hvor pen den måtte være.

Og mannfolk er da så kjekke i dress!

For en stund siden skulle jeg kjøpe ny kjole til en stor fest. Jege prøvde en fin en, og ekspeditrisen sa at denne kunne jeg eventuelt bruke med tights under.

Men da jeg fortalte at anledningen var stor middag blant gallauniformerte, var hun snar med å trekke forslaget tilbake til fordel for en tynn og elegant strømpebukse.

Noen anledninger er mer konservative enn andre.

Og hvor skal vi ende hvis alle former for etikette og retningslinjer skal vike, og "jeg gjør som jeg vil "er det eneste som teller?

''Og hvor skal vi ende hvis alle former for etikette og retningslinjer skal vike, og "jeg gjør som jeg vil "er det eneste som teller?''

Du kan så spørre. Bra sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett bryllup hvor brudgommen hadde skjorta utenpå buksene og han hadde en blomst i hånda. Bruden hadde en eller annen lang kjolelignende sak og ingen blomster. De var svenske. Jeg kjente dem ikke, det var kun tilfeldighet at jeg var i kirka da de giftet seg.

Min svoger hadde på seg dress, men ikke slips eller sløyfe. Han hadde skjorta åpen i halsen. Min bestefar likte det ikke, men jeg kan ikke huske at foreldrene mine eller hans foreldre hadde noen kommentarer til det.

Jeg ville aldri giftet meg med en mann som ikke hadde den hvite skjorta stappet ned i dressbuksa, jakke og slips. Ja med unntak av slipset hvis han hadde på seg militær uniform. Jo, forresten hvis jeg giftet meg med en stammeleder i Afrika så ville jeg gjerne at han hadde sine festklær;-). Det gjelder forsåvidt alle grupper som har andre festklær enn vestlige.

Hm, nesten så jeg må finne meg en mann snart og planlegge bryllup;-)

jeg er målløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dressbukse behøver ikke ha dårlig snitt. Min erfaring er at det er langt lettere å finne en dressbukse med riktig snitt enn standariserte dongeribukser.

En førtiåring som blånekter dress virker både sært og fjortis på meg. Fjortiser må tviholde på 'sin egen stil' for å ikke miste fotfeste og føle sin identitet truet. Voksne menn har trygghet til å tilpasse seg anledningen.

mvh

Han blånekter ikke dress, han vil bare ikke ha en stygg bukse. Han har ikke råd akkurat nå til å kjøpe den han kler, så da tar han det nest beste, nemlig den sorte buksen han kler og som passer til resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermors IDE om å te seg. De er voksne folk, og hva svigermor mener de bør eller ikke bør gjøre er uinteressant. Og det lar seg ikke gjøre å kompromisse med den dama, dersom du har lest trådene om det. Hun vil aldri forstå eller akseptere noe annet enn egne ideer uansett.

Det er ikke slik at dersom "vi gjør som hun vil nå, så blander hun seg ikke neste gang". Tvert imot..

''De er voksne folk,''

Det virker jo ikke akkurat slik? Å være voksen er noe annet enn alder på et papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Laguna sier at klær ikke er viktig for dem, mens det åpenbart er viktig for svigermor.''

Om klær ikke var viktige, ville det ikke vært noe problem å ta på seg en penere bukse enn dongeri.

mvh

Jeg skjønte ikke før i går kveld at det er en aversjon mot dressbukse pre ce, jeg trodde det hang på at penklær = Dressmannbukse i svigermors øyne. Derfor forslaget om å få snerten dressbukse i julegave/ bursdagsgave på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Samboeren min kjøpte også en skreddersydd dress da vi var i thailand, men synes ikke den var så veeldig mye penere enn den han kjøpte på dressmann :P Ser jo litt forskjell selvfølgelig men ikke store greiene.

Kanskje han er mer standard? Sambo er svært høy, lang rygg og slank.

Så det blir ofte for vidt for han når det skal bli langt nok.

Heldigvis er det kommet mye skjorter i slim fit, men han kjøpte 4 skreddersydde skjorter også, pluss en ekstra litt røffere dressjakke.

Dressjakkene blir for korte i armer og vide i livet, og vi har vært i både dyre og rimelige butikker, buksene for vide og posete. Så vi tuller med at det var dress som var grunnen til Thailandstur. ;o)

Jeg er standard, så jeg kan bruke det meste og kjøpte derfor ikke noe hos skredderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dressbukse behøver ikke ha dårlig snitt. Min erfaring er at det er langt lettere å finne en dressbukse med riktig snitt enn standariserte dongeribukser.

En førtiåring som blånekter dress virker både sært og fjortis på meg. Fjortiser må tviholde på 'sin egen stil' for å ikke miste fotfeste og føle sin identitet truet. Voksne menn har trygghet til å tilpasse seg anledningen.

mvh

Du leser fremdeles ikke hva jeg skriver.

Og når det gjelder mann her i huset, så har han faktisk store problemer med å finne ei dressbukse med riktig snitt. Og da er det ikke snakk om trass eller uvilje mot dressbukser. Han klager stadig over at han er underkledd i mange sammenhenger, men det er vanskelig, veldig vanskelig å finne rette buksa.

Han har problemer med å finne dogeribukser også, men har der funnet et par merker som har bukser som sitter flott på ham.

Når jeg skriver menn selv må få velge, så mener jeg det. Og ser man på starten av denne tråden, er det snakk om å bruke ei bukse som sitter pent, fremfor å gå til innkjøp av ei bukse til denne anledningen. Mannen kan få sponset ei bukse, men siden han ikke liker buksa, synes jeg faktisk det er mye bedre å stille opp i en bukse som sitter fint og man trives i, enn å gå med på å kjøpe ei bukse som bare blir brukt ei gang, for så bli liggende bakerst i skapet. Det vil jeg si er bortkasta penger, uhøflig overfor giveren og direkte sløsing.

Når jeg har sagt til mann her i huset at han kan få gå i dongeribukse i stedet for dress, så er det rett og slett fordi han ser mye bedre ut, føler seg friere og han er i mine øyne dødskjekk. Og nei, det er ikke barnslig trass. Verken fra hans eller min side.

Nå skal det sies at han har en flott dress nå, som både kler ham og han trives normalt i... altså kaster jakka fort, fordi han er en mann som fort blir varm og man ser at slipset kveler ham litt, men ikke verre enn at han holder ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser fremdeles ikke hva jeg skriver.

Og når det gjelder mann her i huset, så har han faktisk store problemer med å finne ei dressbukse med riktig snitt. Og da er det ikke snakk om trass eller uvilje mot dressbukser. Han klager stadig over at han er underkledd i mange sammenhenger, men det er vanskelig, veldig vanskelig å finne rette buksa.

Han har problemer med å finne dogeribukser også, men har der funnet et par merker som har bukser som sitter flott på ham.

Når jeg skriver menn selv må få velge, så mener jeg det. Og ser man på starten av denne tråden, er det snakk om å bruke ei bukse som sitter pent, fremfor å gå til innkjøp av ei bukse til denne anledningen. Mannen kan få sponset ei bukse, men siden han ikke liker buksa, synes jeg faktisk det er mye bedre å stille opp i en bukse som sitter fint og man trives i, enn å gå med på å kjøpe ei bukse som bare blir brukt ei gang, for så bli liggende bakerst i skapet. Det vil jeg si er bortkasta penger, uhøflig overfor giveren og direkte sløsing.

Når jeg har sagt til mann her i huset at han kan få gå i dongeribukse i stedet for dress, så er det rett og slett fordi han ser mye bedre ut, føler seg friere og han er i mine øyne dødskjekk. Og nei, det er ikke barnslig trass. Verken fra hans eller min side.

Nå skal det sies at han har en flott dress nå, som både kler ham og han trives normalt i... altså kaster jakka fort, fordi han er en mann som fort blir varm og man ser at slipset kveler ham litt, men ikke verre enn at han holder ut. :-)

''Og ser man på starten av denne tråden, er det snakk om å bruke ei bukse som sitter pent, fremfor å gå til innkjøp av ei bukse til denne anledningen.''

Som jeg forstår det - men det kan hende jeg tar feil - så har lagunamannen bare sagt nei og ikke engang giddet være med på Dressmann og prøve for å se om de kan finne en dressbukse som sitter rimelig greit. De har bare bestemt seg for at Dressmann = stygt og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllup er det vanlig med hvit brudekjole og dress, men det er da ofte mer avslappede holdninger til bekledningen hos gjestene.

Er en vanlig pent kledd, bør det da være greit.

I mitt hode er ikke dongeri pent kledd. På et julebord eller en helt vanlig bursdag, men bryllup, konfirmasjon og dåp er det dress eller annen penbukse som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...