Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløvet

Dette svarte laguna meg mht viktighet ''Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!'' Mulig det er endret i løpet av en lang dag og minst sjuhundreognitti innlegg, men jeg tok altså utgangspunkt i det hun har sagt til meg.

Jeg har ikke fulgt med i alle de syvhundreogørten innleggene, men gikk bare ut fra innholdet i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

''Dette svarte laguna meg mht viktighet

Men det er jo ikke viktig! Det er det bare svigermor som synes!

Mulig det er endret i løpet av en lang dag og minst sjuhundreognitti innlegg, men jeg tok altså utgangspunkt i det hun har sagt til meg.''

Nå tror jeg du misforstår. Det som ikke er viktig er å ha penbukse i konfirmasjonen, ikke å la være å følge sin egen smak! :P

Akkurat. Jeg har egentlig forstått det som at mannen steiler bare ved Dressmannbuksen men at det eller betyr lite for dem hvordan de er kledt - og derfor jeansforslaget. Jaja, det kan gå surr underveis... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med i alle de syvhundreogørten innleggene, men gikk bare ut fra innholdet i hovedinnlegget.

Aldri lett å holde styr på slike tråder ;-) Nå er jeg sannelig ikke sikker på hvem som mener hva lenger jeg heller hehe.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Akkurat. Jeg har egentlig forstått det som at mannen steiler bare ved Dressmannbuksen men at det eller betyr lite for dem hvordan de er kledt - og derfor jeansforslaget. Jaja, det kan gå surr underveis... ;-)

Ja, ikke lett å holde tungen rett i munnen her, men jeg fikk for meg at det hadde en viss viktighet for mannen ikke å stille i Dressmannbukser, men snarere i olabukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløvet

Aldri lett å holde styr på slike tråder ;-) Nå er jeg sannelig ikke sikker på hvem som mener hva lenger jeg heller hehe.. ;-)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke lett å holde tungen rett i munnen her, men jeg fikk for meg at det hadde en viss viktighet for mannen ikke å stille i Dressmannbukser, men snarere i olabukser.

Jeg trodde han var åpen for å stille i dress dersom dressbuksa hadde et snertens snitt, og det var derfor jeg foreslo at han kunne funnet en med fint snitt og fått den som julegave på forskudd. For et voksent menneske burde det jo komme på det samme om gaver kommer på dagen eller ei vil jeg tro... Men du har sikkert rett i at det er et poeng for han å gå i dongeri (og å trosse sin mor)... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sto det noe om kleskode på invitasjonen?

Hvis ikke så tar dere på de klærne dere synes er pynta og fine for anledningen.

Det har vel ingen hensikt å skulle gå og kjøpe seg nye klær, for bare å bruke ved en anledning, når en ikke har penger.

Pynta finklær er det jo sjeldent en har bruk for, derfor er det bedre økonomi i å bruke penger på alminnelige og ordentlige klær en kan bruke ved flere anledninger.

I en konfirmasjon er det vanlig at konfirmanten har dress eller bunad. Det er da noe alle vet uten at det står på invitasjonen.

Om en ikke har råd til å kjøpe noe nytt er det helt sikkert mulig å låne med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløvet

I en konfirmasjon er det vanlig at konfirmanten har dress eller bunad. Det er da noe alle vet uten at det står på invitasjonen.

Om en ikke har råd til å kjøpe noe nytt er det helt sikkert mulig å låne med noen.

I bryllup er det vanlig med hvit brudekjole og dress, men det er da ofte mer avslappede holdninger til bekledningen hos gjestene.

Er en vanlig pent kledd, bør det da være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg trodde han var åpen for å stille i dress dersom dressbuksa hadde et snertens snitt, og det var derfor jeg foreslo at han kunne funnet en med fint snitt og fått den som julegave på forskudd. For et voksent menneske burde det jo komme på det samme om gaver kommer på dagen eller ei vil jeg tro... Men du har sikkert rett i at det er et poeng for han å gå i dongeri (og å trosse sin mor)... ;-)

''Jeg trodde han var åpen for å stille i dress dersom dressbuksa hadde et snertens snitt''

Ja, det stod vel noe slikt et sted, men jeg antok det var "aller nådigst" og at han følte seg best - eller riktigst - kledd i jeans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sånn i klartekst er vel olabukse arbeidskar- og hverdagsantrekk,''

Men en svart olabukse ser normalt mye penere ut enn en simpel blå.

''Men en svart olabukse ser normalt mye penere ut enn en simpel blå.''

Det er sant. Til hverdags og bursdag. Men man velger sine anledninger til å vise, eller la vær å vise, hvor spesiell man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror faktisk jeg også.

Tror bondeland og solid arbeiderklasse i generasjoner (selvom det er tabu) er to store faktorer som er noe med på å avle frem folk som er svæt opptatt av såkalt "takt og tone" og kleskodeks osv.

Andre slapper mere av.

For eksempel er det i aller høyeste grad et tegn på begge overnevnte å være supernøye på å ha ørten forskjellige hele serviser til enhver anledning (jul, påske, fint, halvfint etc) og aldri drikke noe drikke av "feil" glass OG ha ubrytelige og ofte litt uforståelige kleskoder (som også skal overføres på andre). Dette er IKKE et overklasse og byfenomen, men litt tvert om.

Mener jeg, muligens noe kontroversielt :o;)

''For eksempel er det i aller høyeste grad et tegn på begge overnevnte å være supernøye på å ha ørten forskjellige hele serviser til enhver anledning (jul, påske, fint, halvfint etc) og aldri drikke noe drikke av "feil" glass OG ha ubrytelige og ofte litt uforståelige kleskoder (som også skal overføres på andre). Dette er IKKE et overklasse og byfenomen, men litt tvert om.''

Da kjenner du ikke mye folk på landet. Det med spesielle servise til alle anledninger er ikke noe man har på landet. Ikke er alle like nøye på dette med glass heller.

Det med kleskoder er en annen sak, det går på takt og tone, og den er lik uansett hvor man bor. At man skiller veldig klart mellom hverdag, "vanlig" selskap og høytidelig selskap. Det er ikke uforståelig i det hele tatt, alle fra et møblert hjem lærer da litt om dette opp gjennom oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han påsto endatil at den var moderne. Jeg forklarte ham at den muligens hadde vært moderne for 25 år siden. Herremin, jeg blir helt svett og uvel bare ved tanken på den dressen.

''Han påsto endatil at den var moderne.''

Det opplagte her Lillemus...... : Det viktige ordet i setninga over er VAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllup er det vanlig med hvit brudekjole og dress, men det er da ofte mer avslappede holdninger til bekledningen hos gjestene.

Er en vanlig pent kledd, bør det da være greit.

Helt enig :) i vårt bryllup hadde gjestene, kort, langt, bukser, dress, penbukser etc. etc. det er jo det som er særpreget vår familie og venner -elsker dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Han påsto endatil at den var moderne.''

Det opplagte her Lillemus...... : Det viktige ordet i setninga over er VAR.

''Det opplagte her Lillemus...... : Det viktige ordet i setninga over er VAR.''

Han mente dessverre at den var moderne i det øyeblikket jeg tok den ut av klesskapet hans. 25 år for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke reagert på sort dongeri, men tror helt sikkert ganske mange ville tenkt at det var rart å gå med dongeri (uansett hvor sort buksa er ;)) på en slik dag ;)

Jeg er selv ikke helt "bortreist" hva mote angår, men synes faktisk Dressmann begynner å få ganske mye bra klær. De dressene jeg har sett, har vært fine i snittet - så hvorfor ikke prøve? Dress burde heller ikke være noe problem å låne på en slik dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å kunne tilpasse seg handler for meg om hvordan man opptrer, ikke hvordan man ser ut'' Ja men du, i dette tilfellet henger da de to sammen: Antrekk inngår i problemet "te seg". Laguna sier at klær ikke er viktig for dem, mens det åpenbart er viktig for svigermor. Med tanke på det forholdet Laguna, mannen og svigermor har skjønner jeg virkelig ikke at de ikke kan være pragatiske og ettergivne på et område som ikke betyr noe for dem. Det ville jo koste dem så lite, og så kunne de med litt større verdighet fortsette å ha nulltoleranse mht å ha egen nøkkel i fred, ta den pilsen de ønsker når etc, altså mer prinsippielt viktige tema. Sånn som det er nå virker det som det går prestige både viktige og uviktige uoverenskommelser syns jeg.

Svigermors IDE om å te seg. De er voksne folk, og hva svigermor mener de bør eller ikke bør gjøre er uinteressant. Og det lar seg ikke gjøre å kompromisse med den dama, dersom du har lest trådene om det. Hun vil aldri forstå eller akseptere noe annet enn egne ideer uansett.

Det er ikke slik at dersom "vi gjør som hun vil nå, så blander hun seg ikke neste gang". Tvert imot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermors IDE om å te seg. De er voksne folk, og hva svigermor mener de bør eller ikke bør gjøre er uinteressant. Og det lar seg ikke gjøre å kompromisse med den dama, dersom du har lest trådene om det. Hun vil aldri forstå eller akseptere noe annet enn egne ideer uansett.

Det er ikke slik at dersom "vi gjør som hun vil nå, så blander hun seg ikke neste gang". Tvert imot..

Og da er din anbefaling å skyte med med fullt krutt, alltid? Små som store ting? I såfall er vi svært ulike :)

Dessuten, om du leser tråden er ikke svigermor akkurat et utskudd rent holdningsmessig denne gangen, og nettopp derfor råder jeg laguna til å velge sine kamper med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg er 100% og fullstendig enig med din svigermor. Man går IKKE i konfirmasjon i olabukse (ikke engang svart). Og når hun da i tillegg tilbyr seg å kjøpe en fordi dere ikke har råd selv, blir det for dumt å rakke ned på Dressmann som noe dårlig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...