Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

Og der er jeg også enig med deg.

Det er stor forskjell på dongeribukser. Det finnes dongeribukser du må se på to ganger for å se at det er det det er snakk om. Og jeg er ikke for at man skal kle seg på samme måte i et selskap, som konfirmasjon, som når man går på jobb eller ut på byen for ei pils eller to.

Men jeg er litt imot at pent antrekk bare er dress. Og så er jeg imot at man blir skuffet over hva gjester har på seg, da det for meg er viktigst at gjesten kommer og trives. :-)

''Og så er jeg imot at man blir skuffet over hva gjester har på seg, da det for meg er viktigst at gjesten kommer og trives. :-)''

Det er jeg helt enig med deg i, og for meg kan folk gå i hva som helst - jeg er dårlig på å legge merke til det uansett. Allikevel har jeg ikke noe i mot å følge kleskoden der jeg er innbudt siden jeg vet at ikke alle oppfatter dette på samme måte som meg. En god del mennesker vil tolke dongeribukse som tegn på protest/manglende respekt for den anledningen man markerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

At det i det hele tatt er en diskusjon i svigermors familie betyr vel at de er tradisjonelle hva antrekk i konfirmasjon angår? Og da viser man såpass respekt for de som ber til selskap at man forholder seg til normene som er.

hadde jeg aldri gjort - hadde ikke kommet på at det var feil en gang jeg - og jeg er jo ikke noen ungsau heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn.''

Jeg tenker også at man såfremt man har mulighet kan følge kleskoden i en slik sammenheng. Ikke av hensyn til svigermor, men av respekt for de som inviterer. I noen sammenhenger er det viktig å være villig til å yte motstand eller protestere mot tradisjonelle oppfatninger, men jeg mener det er unødvendig å gjøre det i alle sammenhenger.

''I noen sammenhenger er det viktig å være villig til å yte motstand eller protestere mot tradisjonelle oppfatninger, men jeg mener det er unødvendig å gjøre det i alle sammenhenger.''

Helt enig! Folk flest er vel såpass sjelden både i konfirmasjon, bryllup og dåp at det koster lite å fire litt på egne prisnsipper der. Det betyr slett ikke at man trenger gi skipp på egne meninger og ting som er viktig for en selv ellers, det mener jeg absolutt at man IKKE skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi bomma alle i min familie, -jaja. min onkel hadde da svart bukse, burgunderrød skjorte, skinnvest og lisseslips - skikkelig herlig trønderbunad i en slik konfirmasjon. Tror aldri jeg har sett han i dress :) han er gøøørfin :) Mange har dress, men mange har bare "penbukser" og skjorte, -ikke alle har slips. Noen damer har bukser, andre tights og tunika - noen har silkekjoler. Alle har pyntet seg, men alle er ulike - og vi trives i alle fall :)

''min onkel hadde da svart bukse, burgunderrød skjorte, skinnvest og lisseslips - skikkelig herlig trønderbunad i en slik konfirmasjon. Tror aldri jeg har sett han i dress :) han er gøøørfin :) ''

Oh, Lord! Mangla bare bart og beksømstøvla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint antrekk til en som skal ut på byen:) På en godt voksen mann i en konfirmasjon synes jeg derimot ikke det fungerer helt selv om det er fint. En unggutt kunne vel gått sånn, men ikke en voksen mann. Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn.''

Jeg tenker også at man såfremt man har mulighet kan følge kleskoden i en slik sammenheng. Ikke av hensyn til svigermor, men av respekt for de som inviterer. I noen sammenhenger er det viktig å være villig til å yte motstand eller protestere mot tradisjonelle oppfatninger, men jeg mener det er unødvendig å gjøre det i alle sammenhenger.

Altså, faren til konfirmanten, forteller mine informanter meg, skal også ha på olabukser.

Så om mann går med på denne dressbukse affæren blir det jo kun for å "tekkes mora si"

Han har HELT fine bukser. Og jeg regner med at konfirmanten blir glad for selskap og besøk, uansett onkels antrekk, så fremt han ikke stiller naken eller i klovenedrakt..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i dette tilfellet ER det jo det. Han har pen skjorte, fint slips, er nyklipt og snasen som bare det. Og stiller med fin presang.

Han vil bare ikke ha en stygg bukse som morra hans prøver å prakke på ham, det er det hele. Jeg synes det er mer enn straight :)

''Han vil bare ikke ha en stygg bukse som morra hans prøver å prakke på ham, det er det hele. Jeg synes det er mer enn straight :)''

Jada, men jeg hadde allikevel ikke giddet å lage noen prinsippsak ut av akkurat dette. Det er bare 1 eneste gang han behøver å bruke den schtøgge dressbuksa. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint antrekk til en som skal ut på byen:) På en godt voksen mann i en konfirmasjon synes jeg derimot ikke det fungerer helt selv om det er fint. En unggutt kunne vel gått sånn, men ikke en voksen mann. Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

''Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

''

Jeg synes også det. Fikk bunad for noen få år siden, og synes det er utrolig deilig å slippe å vurdere hva som er "fint nok" i slike anledninger. Bunaden funker alltid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Jeg liker selvfølgelig godt å finne folk som tenker likt som meg, men har aldri hatt noe i mot en god diskusjon.

Deg har jeg innimellom dog hatt litt problemer med, fordi du alltid virker så grinete, sur og bombastisk i mine tråder, samt at du tillegger meg en del karakteregnskaper jeg ikke er i besittelse av.

Men, det er ikke noe poeng for meg å bli likt (eller like) alle på nettet, eller ute i verden for den del, men jeg tør påstå at jeg ikke surner fortere enn andre.

Det hender jeg blir litt matt når jeg møter massiv motstand på ting jeg trodde var ganske enkelt og greit, og dogmatiske meninger jeg ikke klarer å kjenne noe igjen i, men det gjelder vel de fleste?

Særlig synes jeg det blir teit og formålsløst når ting jeg skriver blir besvart med denne ulne "umoden" merkelappen..( I de rareste sammenhenger når man ikke helt følger mainstream eller er automatisk autoritets eller tradisjonsbejaende). Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.

''Deg har jeg innimellom dog hatt litt problemer med''

Det er bare å lese trådene dine. Det er ikke bare meg du svarer surt og barnslig når du ikke får støtte på det du selv mener. At du har problemer med meg er helt i orden for meg, det plager meg ikke en tøddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo ikke for svigermor man skal kle seg skikkelig i konfirmasjon, det er for de som inviterer til fint selskap. Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn. Helt uavhengig av hva svigermor måtte mene.

Ja, jeg sa jo heller ikke noe annet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt personlig, så synes jeg man bør velge noe annet enn olabukser - uansett farge - i dåp, konfirmasjoner, bryllup, 17. mai osv.

Men, det er min mening.

Jeg hadde ikke blitt sint, snurt eller sur om noen kom i slike tilstelninger hos meg med olabukse. Det viktigste er jo at vedkommende er der.

I deres situasjon hadde jeg takket ja til ei grei dressbukse fra Dressmann. De kan være helt fine, men holder ikke hard bruk (hilsen min mann som bruker dress som jobbantrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, faren til konfirmanten, forteller mine informanter meg, skal også ha på olabukser.

Så om mann går med på denne dressbukse affæren blir det jo kun for å "tekkes mora si"

Han har HELT fine bukser. Og jeg regner med at konfirmanten blir glad for selskap og besøk, uansett onkels antrekk, så fremt han ikke stiller naken eller i klovenedrakt..;)

''Så om mann går med på denne dressbukse affæren blir det jo kun for å "tekkes mora si"''

Mulig det. Men i denne sammenhengen er jo morens oppfatning i samsvar med hva flertallet i befolkningen nok oppfatter som kleskode for en konfirmasjon.

Det er nærliggende å spørre hvorfor det er så viktig å alltid måtte gjøre ting på nøyaktig den måten du synes er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja? Jeg liker selvfølgelig godt å finne folk som tenker likt som meg, men har aldri hatt noe i mot en god diskusjon.

Deg har jeg innimellom dog hatt litt problemer med, fordi du alltid virker så grinete, sur og bombastisk i mine tråder, samt at du tillegger meg en del karakteregnskaper jeg ikke er i besittelse av.

Men, det er ikke noe poeng for meg å bli likt (eller like) alle på nettet, eller ute i verden for den del, men jeg tør påstå at jeg ikke surner fortere enn andre.

Det hender jeg blir litt matt når jeg møter massiv motstand på ting jeg trodde var ganske enkelt og greit, og dogmatiske meninger jeg ikke klarer å kjenne noe igjen i, men det gjelder vel de fleste?

Særlig synes jeg det blir teit og formålsløst når ting jeg skriver blir besvart med denne ulne "umoden" merkelappen..( I de rareste sammenhenger når man ikke helt følger mainstream eller er automatisk autoritets eller tradisjonsbejaende). Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.

''Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.''

Ups!!! Her må du stramme skruen før du kjører videre! Her er det er du som tillegger det du ikke liker surpompaktige og gretne ord.

Du går i bunad og han i jeans? ......................hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Heller bli hjemme? *ler*

Hvor mange er det vanlig å ha i en konfirmasjon da? Vi aksepterer alle vi, for vi kjenner dem så godt. Man ber vel ikke fremmede mennesker, og snakker om dem etterpå om man syns de har bomma på antrekket heller?

En sort dongeribukse i godt snitt, jakke, skjorte og slips er da pent det. Ingen som sa at han skulle ha slitte lyesblå olabukser med huller, joggesko og slaskete t-skjorte med Metallica på?

Ja, vi burde nok heller bli hjemme, enn å bomme litt på "skikk og bruk" (Som i dette tilfellet er svigermorbestemt, faren til konfirmanten, skal også ha olabukser, blir jeg fortalt) :D

DET hadde jo vært trivelig gjort av oss..:o

Alt er i sin skjønneste orden han er pen og ren i tøyet, nyklipt, glad i nevøen sin, og stiller med glede på festen hans.

Men, han vil ikke la seg diktere inn i ei bukse han ikke liker. da må han selvsagt holde seg hjemme! *lol* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar seg nok best ut med dressbukse i dåp i stedet for svart olabukse.

Men hva er galt med dressbukse fra Dressmann? Hvis en har dårlig råd og ikke har råd til å kjøpe dyr dressbukse, så virker det litt rart å være så kresen at dressbukse fra Dressmann er uaktuelt. De ser da helt ok ut. Og hvis buksa i tillegg blir påspandert, så burde jo alt være i orden.

En trenger jo ikke ha dårlig smak selv om man er blakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Jeg liker selvfølgelig godt å finne folk som tenker likt som meg, men har aldri hatt noe i mot en god diskusjon.

Deg har jeg innimellom dog hatt litt problemer med, fordi du alltid virker så grinete, sur og bombastisk i mine tråder, samt at du tillegger meg en del karakteregnskaper jeg ikke er i besittelse av.

Men, det er ikke noe poeng for meg å bli likt (eller like) alle på nettet, eller ute i verden for den del, men jeg tør påstå at jeg ikke surner fortere enn andre.

Det hender jeg blir litt matt når jeg møter massiv motstand på ting jeg trodde var ganske enkelt og greit, og dogmatiske meninger jeg ikke klarer å kjenne noe igjen i, men det gjelder vel de fleste?

Særlig synes jeg det blir teit og formålsløst når ting jeg skriver blir besvart med denne ulne "umoden" merkelappen..( I de rareste sammenhenger når man ikke helt følger mainstream eller er automatisk autoritets eller tradisjonsbejaende). Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.

''Det hender jeg blir litt matt når jeg møter massiv motstand på ting jeg trodde var ganske enkelt og greit, og dogmatiske meninger jeg ikke klarer å kjenne noe igjen i, men det gjelder vel de fleste?''

Det viser vel hvor lite manstream du egentlig er? Du kommer med den ene merkelige problemstillingen etter den andre og regner med at det skal gi full støtte? Som noen spør deg: Hvorfor i alle dager spør du om ting i det hele tatt når du argumenterer tvert imot hver eneste person som har et annet syn enn deg?

''Særlig synes jeg det blir teit og formålsløst når ting jeg skriver blir besvart med denne ulne "umoden" merkelappen..( I de rareste sammenhenger når man ikke helt følger mainstream eller er automatisk autoritets eller tradisjonsbejaende). Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.''

Hadde du selv innrømmet at du var umoden og lite voksen, så hadde det neppe blitt så stor sak av det? Poenget er at du skriver umodent, du har umodne problemstillinger og likevel regner jeg med at du anser deg selv for å være voksen?

At jeg mener du surner er da ikke verre og mer utilgivelig enn at du mener jeg svarer deg grettent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde nok heller bli hjemme, enn å bomme litt på "skikk og bruk" (Som i dette tilfellet er svigermorbestemt, faren til konfirmanten, skal også ha olabukser, blir jeg fortalt) :D

DET hadde jo vært trivelig gjort av oss..:o

Alt er i sin skjønneste orden han er pen og ren i tøyet, nyklipt, glad i nevøen sin, og stiller med glede på festen hans.

Men, han vil ikke la seg diktere inn i ei bukse han ikke liker. da må han selvsagt holde seg hjemme! *lol* :)

Jeg hadde også blitt tverr om det var svigermor som holdt på sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

''

Jeg synes også det. Fikk bunad for noen få år siden, og synes det er utrolig deilig å slippe å vurdere hva som er "fint nok" i slike anledninger. Bunaden funker alltid :-)

Det blir litt mer slit for oss som trasser og ikke vil gå i bunad, men jeg velger å se lyst på det. Jeg får i alle fall kjøpt meg ny kjole ganske ofte, for jeg må jo ha noe som er rett for anledningen. Det er viktig, det! Huff og huff. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger jo ikke ha dårlig smak selv om man er blakk :)

Nei, det trenger man ikke. Men på Dressmann finnes forskjellige dressbukser, med forskjellige snitt. Går sikkert an å finne noe brukende der. Eller i andre billigbutikker som H&M, Kapp Ahl osv.

Dressbukse er dressbukse, enten den koster 300,- eller 3000,- spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...