Gå til innhold

Barnets beste - på NRK


Gjest swamp

Anbefalte innlegg

Nemlig! Det er derfor jeg mener at de ikke skal frata foreldre omsorgsretten til barna sine hvis ikke det er SVÆRT graverende forhold. Istedet kan de heller gjøre tiltak i hjemmene, og hjelpe til der.

''Nemlig! Det er derfor jeg mener at de ikke skal frata foreldre omsorgsretten til barna sine hvis ikke det er SVÆRT graverende forhold. Istedet kan de heller gjøre tiltak i hjemmene, og hjelpe til der.''

Ja, jeg er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    44

  • trollemor;o)

    31

  • kaffekjerringa

    17

  • laban

    8

Mest aktive i denne tråden

''Men det blir nok ikke uten kamp fra fostermor tror jeg. Selv om hun egentlig burde være glad for at Rainer har en biologisk forelder som bryr seg og vil være i livet hans.''

Ja, det burde fostermor være glad for. Som fostermor må du være klar over at barnet en gang kan bli overført til sine biologiske foreldre.

''Som fostermor må du være klar over at barnet en gang kan bli overført til sine biologiske foreldre.''

Ja - for det må jo være noe av systemet det, at de kan bli overført til sine biologiske foreldre.

Og når du da ser på Rainers far, så ser jo han ut som en kar som har livet på stell, med jobb og leilighet. Og mye kjærlighet til Rainer.

Jeg må iallefall se ferdig disse episodene i denne serien. Og håper da virkelig at faren til Rainer får gutten sin til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror den saken vil havne i retten, for jeg synes ikke det virker som om fostermora er særlig samarbeidsvillig.''

Enig i det, hun virket svært lite samarbeidsvillig. Og det må jeg si jeg reagerte på. Nå har ikke jeg noen anelse om hvordan det er når man går inn som fosterforeldre. Men jeg trodde at det var slik at alle visste at barnet kunne føres tilbake til sine foreldre. Og her har de jo visst at Rainers far dukket opp så fort han fikk vite om sønnen sin.

Jeg trodde nesten fosterforeldre ville være behjelpelige med å gjøre en slik overføring til far så smertefritt som mulig.

Men samtidig så skjønner jeg så klart at de er elsker gutten etter at de har hatt han hos seg som sitt barn i denne tiden. Og skjønner det vil bli vondt og være et savn om han flytter til sin far. Men likevel. Syntes hun satte seg selv i litt dårlig lys i episode 2.

Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg trodde nesten fosterforeldre ville være behjelpelige med å gjøre en slik overføring til far så smertefritt som mulig.''

Helt enig. derfor er ikke denne fostermoren skikket til å være fostermor. Hun har ikke blitt "utdannet" nok av barnevernet før hun sa ja til jobben.

''Helt enig. derfor er ikke denne fostermoren skikket til å være fostermor. Hun har ikke blitt "utdannet" nok av barnevernet før hun sa ja til jobben.''

Jeg tror du har rett og synes jeg så mer tendenser av dette i episoden i går. De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen, men så dukket plutselig en biologisk far opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som fostermor må du være klar over at barnet en gang kan bli overført til sine biologiske foreldre.''

Ja - for det må jo være noe av systemet det, at de kan bli overført til sine biologiske foreldre.

Og når du da ser på Rainers far, så ser jo han ut som en kar som har livet på stell, med jobb og leilighet. Og mye kjærlighet til Rainer.

Jeg må iallefall se ferdig disse episodene i denne serien. Og håper da virkelig at faren til Rainer får gutten sin til seg.

''Og når du da ser på Rainers far, så ser jo han ut som en kar som har livet på stell, med jobb og leilighet. Og mye kjærlighet til Rainer.''

Ja, de to har et herlig samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten har hatt to foreldre hele sitt liv, det er disse han regner som sine foreldre, det er disse han kjenner og stoler på, det er disse som har gitt ham sin grenseløse kjærlighet. Det er hos de han hører hjemme. Han bør fortsette å bo ho sine foreldre og besøke/bo hos den biologiske faren av og til.

Det er snakk om BARNETS beste og ikke farens beste, er det ikke? Biologi spiller INGEN som helst rolle. Hadde noen kommet og skulle tatt fra meg barna mine (som er adoptert) ville jeg blitt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så også på begge episodene i går.

Og har veldig likt inntrykk av dette som deg.

Jeg skjønner overhodet ikke hvorfor den biologiske faren til Rainer skal måtte kjempe en slik kamp han gjør. Han er jo hans far. Og han har jo livet i orden, jobber, har leilighet. Og at han er glad i gutten og ønsker å være sammen han er ingen tvil. Jeg reagerte også på forstermoren i denne saken. Jeg skjønner så klart at de elsker denne lille gutten, og godt er det. Men er det ikke slik at når man blir fosterforeldre så vet man at ting kan endre seg? Eller er det ikke slik? Jeg aner ikke, derfor lurer jeg.

Ang den andre saken, om hun som ble fratatt barnet i sverige. Det er tydelig for barnevernet at det viktigste for dem er å vise at de har makt og bestemmer. Jeg reagerte også på at de der satt med kontoutskriften til mora. Merkelig. Trodde ikke de fikk tilgang til den.

Jeg kjenner ingen som har vært utsatt for barnevernet, heldigvis. Men jeg sitter med minst like negativt inntrykk av barnevernet nå som før jeg så disse to episodene. Barnevernet gjør så klart mye godt også, men fikk et inntrykk av at når de hadde bestemt seg for at barnet skulle bort, så skulle det det, uansett.

Barnets beste..... er det til barnets beste å bli revet bort fra de foreldrene han har hatt hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren.

''Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren''

Da burde hun jo absolutt ikke blitt fostermor. For som fosterforeldre MÅ du vite at barnet kan føres tilbake til sine biologiske foreldre.

Jeg synes absolutt ikke dette burde være noen vanskelig sak for barnevernet. Der er det en biologisk far som vil gjøre alt for sønnen sin, og for å ha han hos seg. Som attpåtil virker som en ressurssterk person, med orden på livet, og mye kjærlighet til gutten sin. Så jeg skjønner bare ikke at dette kan være så vanskelig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt enig. derfor er ikke denne fostermoren skikket til å være fostermor. Hun har ikke blitt "utdannet" nok av barnevernet før hun sa ja til jobben.''

Jeg tror du har rett og synes jeg så mer tendenser av dette i episoden i går. De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen, men så dukket plutselig en biologisk far opp.

''De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen''

Hvordan i alle dager kan de forespeile dette for fosterfamilien? Alle vet vel at det må være en far med i bildet også for å få et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan ikke bare "over natta" rive Rainer opp fra fosterforeldrene, hvor han har vært siden han var baby''

Nei, det er jeg helt enig i, men nå må vel Rainer være 2 - 2 1/2? Så da har det allerede gått rundt to år.

Når faren dukket opp når Rainer var 6 mnd burde ting gått fort da. Hvorfor skal faren straffes. Han visste jo ikke om at han var far før barnet var 6 mnd. Og siden det har han kjempet for barnet sitt.

Jeg håper virkelig det går den veien at Rainer gradvis blir ført til sin far. Men det blir nok ikke uten kamp fra fostermor tror jeg. Selv om hun egentlig burde være glad for at Rainer har en biologisk forelder som bryr seg og vil være i livet hans.

Hvorfor skal hun være glad hanhar en biologisk forelder som bryr seg???????????????

Tror du virkelig ikke at vi som har adoptert barna våre og de som er fosterforeldre elsker barna like mye som dere som har biologiske barn? Jeg kjenner at jeg blir litt skrekkslagen.....

Som oftest når en blir fosterforeldre til så små barn så får de fortsette å være det resten av livet. Det å plutselig skulle miste et barn på den måten må være fryktelig fryktelig vanskelig og vondt.

(men det er kanskje vanskelig å forstå for de som tror at biologi er viktigst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som fostermor må du være klar over at barnet en gang kan bli overført til sine biologiske foreldre.''

Ja - for det må jo være noe av systemet det, at de kan bli overført til sine biologiske foreldre.

Og når du da ser på Rainers far, så ser jo han ut som en kar som har livet på stell, med jobb og leilighet. Og mye kjærlighet til Rainer.

Jeg må iallefall se ferdig disse episodene i denne serien. Og håper da virkelig at faren til Rainer får gutten sin til seg.

og jeg håper, for gutten sin skyld, at han får bli hos foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren''

Da burde hun jo absolutt ikke blitt fostermor. For som fosterforeldre MÅ du vite at barnet kan føres tilbake til sine biologiske foreldre.

Jeg synes absolutt ikke dette burde være noen vanskelig sak for barnevernet. Der er det en biologisk far som vil gjøre alt for sønnen sin, og for å ha han hos seg. Som attpåtil virker som en ressurssterk person, med orden på livet, og mye kjærlighet til gutten sin. Så jeg skjønner bare ikke at dette kan være så vanskelig sak.

''Da burde hun jo absolutt ikke blitt fostermor. For som fosterforeldre MÅ du vite at barnet kan føres tilbake til sine biologiske foreldre.

Jeg synes absolutt ikke dette burde være noen vanskelig sak for barnevernet. Der er det en biologisk far som vil gjøre alt for sønnen sin, og for å ha han hos seg. Som attpåtil virker som en ressurssterk person, med orden på livet, og mye kjærlighet til gutten sin. Så jeg skjønner bare ikke at dette kan være så vanskelig sak.''

Det er en vanskelig sak fordi Rainer har vært hos fosterforeldrene siden han var baby, derfor må en evt. overføring til far skje gradvis. Virker som far er klar, men at det er fostermora som trenerer, og at saken derfor kanskje vil havne i retten. Da mister både far, fosterforeldre og BV kontroll over saken, retten vil ha sin egen oppfatning, ikke sikkert til Rainers beste. Slike saker er svært komplekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten har hatt to foreldre hele sitt liv, det er disse han regner som sine foreldre, det er disse han kjenner og stoler på, det er disse som har gitt ham sin grenseløse kjærlighet. Det er hos de han hører hjemme. Han bør fortsette å bo ho sine foreldre og besøke/bo hos den biologiske faren av og til.

Det er snakk om BARNETS beste og ikke farens beste, er det ikke? Biologi spiller INGEN som helst rolle. Hadde noen kommet og skulle tatt fra meg barna mine (som er adoptert) ville jeg blitt gal.

''Hadde noen kommet og skulle tatt fra meg barna mine (som er adoptert) ville jeg blitt gal.''

Nå er det stor forskjell på adopsjon og fosterforeldre da.

Adopsjon, da er det dine barn. Ved å stille som fosterforeldre så vet man at barna kan føres tilbake til sine biologiske foreldre.

Og greit, han har bodd der i hele sitt liv. Men faren dukket opp for 2 år siden. Da hadde Rainer bare bodd hos sine fosterforeldre i 6 mnd, De burde jobbet raskere, og overført gutten gradvis til sin biologiske far.

synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og jeg håper, for gutten sin skyld, at han får bli hos foreldrene sine.

Da håper vi forskjellig.

Men du kan ikke sammenligne adopsjon og fosterforeldre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren.

Mener du at det beste for Rainer er å være hos faren og ikke hos de to som har vært foreldrene hans så lenge han kan huske? Barnets beste.... eller farens beste???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen''

Hvordan i alle dager kan de forespeile dette for fosterfamilien? Alle vet vel at det må være en far med i bildet også for å få et barn.

''Hvordan i alle dager kan de forespeile dette for fosterfamilien? Alle vet vel at det må være en far med i bildet også for å få et barn.''

Det ble sagt av saksbehandleren ja, at de hadde blitt forespeilet det. Eller så var det fosterforeldrene selv som gikk for mye ut i fra det. Mye vi ikke vet, men jeg tenkte også på at det finnes så klart en biologisk far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det beste for Rainer er å være hos faren og ikke hos de to som har vært foreldrene hans så lenge han kan huske? Barnets beste.... eller farens beste???

''Mener du at det beste for Rainer er å være hos faren og ikke hos de to som har vært foreldrene hans så lenge han kan huske? Barnets beste.... eller farens beste???''

Jeg vet faktisk ikke, og er sjeleglad jeg slipper å ta den bestemmelsen for Rainers liv! En ting er hva som er Rainers beste akkurat nå, men begrepet "barnets beste" er så dynamisk, når han vokser opp og skjønner at han kunne ha bodd enten der eller der isteden, er det ingen som vet hva Rainer vil synes om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen''

Hvordan i alle dager kan de forespeile dette for fosterfamilien? Alle vet vel at det må være en far med i bildet også for å få et barn.

Når barna er så små blir de som oftest forespeilet at de skal være der for alltid. Slik er det bare. Så her er det i tilfelle barnevørnet som har gjort en stor tabbe.

Stakkars stakkars mor og far!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det beste for Rainer er å være hos faren og ikke hos de to som har vært foreldrene hans så lenge han kan huske? Barnets beste.... eller farens beste???

Jeg tror det er til det beste for barnet at han er hos sin far. Så lenge det finnes en biologisk far som kan ta seg av barnet sitt. Og som ønsker å ta seg av barnet sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper vi forskjellig.

Men du kan ikke sammenligne adopsjon og fosterforeldre da

Kan jeg ikke? De har nok blitt forespeilet at de skulle få beholde barnet hele livet iom at barnet var så liten.

Kjærligheten de føler for Rainer er like sterk som du føler for dine unger og jeg føler for mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...