Gå til innhold

Barnets beste - på NRK


Gjest swamp

Anbefalte innlegg

ok, dette sier det meste... som sagt jeg er ferdig her.

Selv om du mener at det å være fosterforeldre og adoptivforeldre er det samme, så er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    44

  • trollemor;o)

    31

  • kaffekjerringa

    17

  • laban

    8

Mest aktive i denne tråden

''mener du at kjørligheten de føler for gutten ikke kan sidestilles med den kjørligheten en biologisk forelder har? Ser at kaffikjerringa mener at det ikke kan det, så derfor melder jeg meg ut av diskusjonen. Slikt gjør meg målløs.''

Det som gjør meg målløs er at folk er så bastante kun den ene vegen i slike kompliserte saker.

Her tok alle parti med den biologiske faren og jeg syns dere trengte å se det litt fra en annen side. Så vi er vel ikke bedre enn den andre noen av oss.... Jeg skjønner at faren vil ha gutten sin jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke stoppe.... jeg tror at kjærligheten til disse barna (særlig når de er så små) kan være akkurat like sterk. Viser ikke denne fostermoren det da?

Her er det nok barneværnet som har gitt forhåpninger om at de skulle få beholde ham hele livet.

''Klarer ikke stoppe.... jeg tror at kjærligheten til disse barna (særlig når de er så små) kan være akkurat like sterk. Viser ikke denne fostermoren det da? Her er det nok barneværnet som har gitt forhåpninger om at de skulle få beholde ham hele livet.''

Jeg er enig i det, men som fostermor skal man vite eller bli gjort oppmerksom på at barnet alltid på ett eller annet tidspunkt kan bli tilbakeført til biologisk mor eller far. Om det er BV som har gitt henne feil forhåpninger eller om det er fostermora som har trodd og gått ut i fra dette, vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du mener at det å være fosterforeldre og adoptivforeldre er det samme, så er det ikke det.

Jeg mener ikke det, jeg mener og skjønner at kjærligheten til barnet er den samme. Og de har nok fått forespeilet at de skal få beholde barnet. Jeg vet at med babyer så får de det. Har en venninne i barneværnet og har hørt hun snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok alle parti med den biologiske faren og jeg syns dere trengte å se det litt fra en annen side. Så vi er vel ikke bedre enn den andre noen av oss.... Jeg skjønner at faren vil ha gutten sin jeg.

''Her tok alle parti med den biologiske faren og jeg syns dere trengte å se det litt fra en annen side. Så vi er vel ikke bedre enn den andre noen av oss.... Jeg skjønner at faren vil ha gutten sin jeg.''

Ja, det er vurderingen av hva som til enhver tid og totalt sett vil være barnets beste, som er skikkelig kompleks i slike saker. Særlig når barnet ikke kan uttale seg eller ha noen som helst mening selv. Men det kan være belastende å være fosterbarn, det er ikke et særlig positivt ladet ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er ømtålig når noen påstår at jeg ikke er like glad i ungene mine som det andre er. Det er sinnsykt provoserende.

''Det er klart det er ømtålig når noen påstår at jeg ikke er like glad i ungene mine som det andre er. Det er sinnsykt provoserende.''

Men kjære deg... Du sier du ikke er dum, men jeg må jo begynne å lure på om du likevel er det når du enda ikke har forstått forskjellen på adoptivforeldre og fosterforeldre.

Og ingen har noen gang direkte anklaget akkurat DEG for at du ikke er glad i barna dine. Her snakker vi på generell basis. Dessuten er du ikke fostermor, men adoptivmor. Jeg har ingen problemer med å tro at verken du eller andre adoptivforeldre elsker barna sine på samme nivå som biologiske foreldre. Men her snakker vi altså om _fosterforeldre_ som tross alt er "foreldre" på lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke det, jeg mener og skjønner at kjærligheten til barnet er den samme. Og de har nok fått forespeilet at de skal få beholde barnet. Jeg vet at med babyer så får de det. Har en venninne i barneværnet og har hørt hun snakke om det.

''Jeg mener ikke det, jeg mener og skjønner at kjærligheten til barnet er den samme. Og de har nok fått forespeilet at de skal få beholde barnet. Jeg vet at med babyer så får de det. Har en venninne i barneværnet og har hørt hun snakke om det.''

Jeg fatter ikke at BV ikke har tenkt på at det finnes en biologisk far et sted.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke stoppe.... jeg tror at kjærligheten til disse barna (særlig når de er så små) kan være akkurat like sterk. Viser ikke denne fostermoren det da?

Her er det nok barneværnet som har gitt forhåpninger om at de skulle få beholde ham hele livet.

Barnevernet har nok gjort en feil her i saken, når de har forespeilet fosterforeldrene at barnet skal være der til han blir voksen.

Men uansett, som fostermor burde du vite at barnet kan føres tilbake til sine biologiske foreldre. Og faren dukket opp for snart 2 år siden, og har kjempet sin rett til å være far for sønnen siden den tid.

Jeg skjønner så klart at fosterforeldrene er glade i gutten, og elsker han høyt. Så klart.

Skjønner også at det er hardt for dem om han overføres til sin far.

Men uansett - håper Rainer føres tilbake til sin far, så fort som mulig, så klart gradvis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener ikke det, jeg mener og skjønner at kjærligheten til barnet er den samme. Og de har nok fått forespeilet at de skal få beholde barnet. Jeg vet at med babyer så får de det. Har en venninne i barneværnet og har hørt hun snakke om det.''

Jeg fatter ikke at BV ikke har tenkt på at det finnes en biologisk far et sted.....

''Jeg fatter ikke at BV ikke har tenkt på at det finnes en biologisk far et sted.....''

Nok en grunn til at jeg ikke har så stor tillit til at barnevernet alltid gjør det beste for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainer har jo vært hos dem siden han var baby og de kunne ikke få egne barn, tror dette er svært, svært sårt for fostermora. Er nok vanskelig for henne å se forskjellen på sin egen sorg oppe i dette og Rainers beste.

En svært vanskelig sak for BV også dette, synes synd på hun saksbehandleren.

Ble det sagt i første del at de ikke kan få egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg sidestiller kjærligheten en fostermor føler for barnet med det en biologisk mor føler for barnet. Det er jeg usikker på om dere gjør...''

Jeg tror ikke dette kan sidestilles, men mulig jeg tar feil. Fosterforeldre gjør en JOBB som de får masse penger for hver eneste måned. Hvis kjærligheten til barnet var så sterk, hvorfor ber de da ikke om å få adoptere det?

De hadde nok adoptert ham allerede da han ble tatt fra moren, hvis de hadde fått lov. Men det foregår ikke slik lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Klarer ikke stoppe.... jeg tror at kjærligheten til disse barna (særlig når de er så små) kan være akkurat like sterk. Viser ikke denne fostermoren det da? Her er det nok barneværnet som har gitt forhåpninger om at de skulle få beholde ham hele livet.''

Jeg er enig i det, men som fostermor skal man vite eller bli gjort oppmerksom på at barnet alltid på ett eller annet tidspunkt kan bli tilbakeført til biologisk mor eller far. Om det er BV som har gitt henne feil forhåpninger eller om det er fostermora som har trodd og gått ut i fra dette, vites ikke.

Det er ikke så rart at de har regnet med å få beholde ham, når de fikk overta ham rett fra sykehuset etter fødselen og det da ikke var noen far inne i bildet i det hele tatt. Man kommer ikke nærmere en situasjon der alt ser ut til å peke mot en framtidig adopsjon.

Men fosterforeldre kan selvfølgelig aldri være helt sikre, og det er de nok klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men de har nok blitt forespeilet at de skulle beholde ham resten av livet....''

Isåfall beviser det bare igjen hvor udugelige barnevernet kan være.

Både fosterforeldre og barnevern vet helt sikkert at det alltid kan bli snakk om en tilbakeføring så lenge barnet ikke er adoptert bort.

Men man kommer ikke nærmere en situasjon der det meste peker mot en framtidig adopsjon, enn når barnet tas fra moren ved fødsel og det ikke er noen far inne i bildet.

Nå er jo dette endret på et senere tidspunkt i akkurat denne saken, det er derfor den er så vanskelig. Hadde alt vært helt opplagt, hadde nok ikke dette caset blitt valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''De ble jo forespeilet at Rainer mest sannsynlig ville bli hos dem til han ble voksen''

Hvordan i alle dager kan de forespeile dette for fosterfamilien? Alle vet vel at det må være en far med i bildet også for å få et barn.

Når barnet tas fra mor ved fødsel og det ikke er noen far på banen, er det ikke så rart om man får forhåpninger om at det vil bli en permanent ordning.

Alle vet jo at situasjonen kan endre seg, men det er noe med hvor sannsynlig det er i utgangspunktet. Det er jo derfor de bruker dette eksemplet - det er en vanskelig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er klart det er ømtålig når noen påstår at jeg ikke er like glad i ungene mine som det andre er. Det er sinnsykt provoserende.''

Men kjære deg... Du sier du ikke er dum, men jeg må jo begynne å lure på om du likevel er det når du enda ikke har forstått forskjellen på adoptivforeldre og fosterforeldre.

Og ingen har noen gang direkte anklaget akkurat DEG for at du ikke er glad i barna dine. Her snakker vi på generell basis. Dessuten er du ikke fostermor, men adoptivmor. Jeg har ingen problemer med å tro at verken du eller andre adoptivforeldre elsker barna sine på samme nivå som biologiske foreldre. Men her snakker vi altså om _fosterforeldre_ som tross alt er "foreldre" på lønn.

Jo, jeg skjønner forskjellen. Men jeg tror at de har blitt forespeilet å få beholde gutten resten av livet. Tabbe av BV.

Jeg tror de pengene de får for å være fosterforeldre betyr fint lite oppi alt.

Tror vi alle skal være glade for at det finnes fosterforeldre som ikke tenker penger og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rainer kom dit nå han var nyfødt. Så han har vært der i over 2 år.

Men faren dukket opp når Rainer var 6 mnd. Det var først da han fikk vite at han hadde en sønn. Og har siden den tid kjempet for å få retten til å være far for sønnen sin.''

Slik var det ja. Jeg skjønner ikke at de ble så overrasket over at det fantes en biologisk far til ungen....

Nei - du sier noe.

Det er så vidt jeg vet, vanskelig å klare å få barn helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet tas fra mor ved fødsel og det ikke er noen far på banen, er det ikke så rart om man får forhåpninger om at det vil bli en permanent ordning.

Alle vet jo at situasjonen kan endre seg, men det er noe med hvor sannsynlig det er i utgangspunktet. Det er jo derfor de bruker dette eksemplet - det er en vanskelig sak.

Situasjonen endret seg allerede etter 6 mnd.

Først da fikk faren vite at han hadde en sønn. En far som hadde ønsket seg barne hele livet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det sagt i første del at de ikke kan få egne barn?

''Ble det sagt i første del at de ikke kan få egne barn?''

Ja, jeg mener det kom frem, men er ikke 100 % sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at de har regnet med å få beholde ham, når de fikk overta ham rett fra sykehuset etter fødselen og det da ikke var noen far inne i bildet i det hele tatt. Man kommer ikke nærmere en situasjon der alt ser ut til å peke mot en framtidig adopsjon.

Men fosterforeldre kan selvfølgelig aldri være helt sikre, og det er de nok klar over.

''Det er ikke så rart at de har regnet med å få beholde ham, når de fikk overta ham rett fra sykehuset etter fødselen og det da ikke var noen far inne i bildet i det hele tatt. Man kommer ikke nærmere en situasjon der alt ser ut til å peke mot en framtidig adopsjon.''

Enig - men min første tanke ville ha vært - hvor er barnets biologiske far og er han skikket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen endret seg allerede etter 6 mnd.

Først da fikk faren vite at han hadde en sønn. En far som hadde ønsket seg barne hele livet....

Jeg vet det. Poenget var bare at det ikke er så urimelig å anta at overtakelsen blir permanent når den skjer når barnet er nyfødt og det ikke er noen slektninger på banen. Med akkurat dette utgangspunktet kan jeg forstå at fosterforeldrene fikk andre forventninger enn om de hadde fått et eldre barn pga. akutte problemer i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...