Gå til innhold

Hvilke signal gir Vågå-saken?


PieLill

Anbefalte innlegg

Uavhengig av skyld:

Hvilke signal sender håndteringen av Vågå-saken fra både politi, påtalemakt, rettsvesen, presse og ikke minst tiltalte og forsvarers side til barn og unge som har blitt utsatt for overgrep?

Oppmunter det til anmeldelse? Eller virker det avskrekkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    62

  • PieLill

    51

  • Mandolaika

    31

  • fineline

    16

Mest aktive i denne tråden

Avskrekkende. Jeg tror mange tenker at de må ha alle detaljer festet til film og helt et par troverdige vitner for å tørre å anmelde et overgrep, og at de må ha nerver og personlighet som gjør at de greit takler både rampelyset og det å bli utstøtt fra lokalsamfunnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en femtenåring som iallefall ALDRI ville våga å anmelde noe tilsvarende etter denne saken her.. Hun er en person som hater å stå i fokus og hun ville rett og slett nekta når hun ser hvor stort det har blitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det for tidlig å si noe om syns jeg. Er det ikke satt av en hel måned og nå er vi på dag to eller tre? Det er imidlertid skapt et voldsomt fokus og press gjennom å velge å kjøre rettsaken for åpne dører, og jeg lurer på hvordan forsvarsadvokatene hennes har bistått henne her. Imidlertid gjetter jeg at domskjennelse og konklusjon former sakens presedens for jenter som opplever overgrep, og blir han dømt vil det kanskje føles lettere for jenter å føre sin sak for retten. Blir han imidlertid frikjent vil jeg gjette at vegen føles lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskrekkende. Jeg tror mange tenker at de må ha alle detaljer festet til film og helt et par troverdige vitner for å tørre å anmelde et overgrep, og at de må ha nerver og personlighet som gjør at de greit takler både rampelyset og det å bli utstøtt fra lokalsamfunnet sitt.

Du har nok rett ja. Jeg tenker hypotetisk at jeg selv, etter slike overgrep som ung, ville hatt svært vanskelig for å huske detaljer, jeg tror alt bare hadde fremstått som en eneste stor grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Vanskelig å svare på når vi ikke vet sannheten. Er han skyldig og han ikke blir dømt - vel da er det vel nok et tegn på at man ikke bør anmelde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor noen velger å la slik sak gå for åpne dører med den mediaoppmerksomheten. At foreldrene til jenta ber om slikt synes jeg er aldeles uforståelig og forstår ikke hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor noen velger å la slik sak gå for åpne dører med den mediaoppmerksomheten. At foreldrene til jenta ber om slikt synes jeg er aldeles uforståelig og forstår ikke hensikten.

''Jeg fatter og begriper ikke hvorfor noen velger å la slik sak gå for åpne dører med den mediaoppmerksomheten. At foreldrene til jenta ber om slikt synes jeg er aldeles uforståelig og forstår ikke hensikten.''

Med tanke på hvordan ordføreren har brukt media allerede, så synes jeg det er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på når vi ikke vet sannheten. Er han skyldig og han ikke blir dømt - vel da er det vel nok et tegn på at man ikke bør anmelde...

''Er han skyldig og han ikke blir dømt -''

Den forstår jeg ikke. Enten blir han dømt skyldig eller uskyldig og det får vi forholde oss til. Derfor har vi et rettsvesen. Vi kan ikke påstå at hvis han blir frifunnet at han er skyldig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det for tidlig å si noe om syns jeg. Er det ikke satt av en hel måned og nå er vi på dag to eller tre? Det er imidlertid skapt et voldsomt fokus og press gjennom å velge å kjøre rettsaken for åpne dører, og jeg lurer på hvordan forsvarsadvokatene hennes har bistått henne her. Imidlertid gjetter jeg at domskjennelse og konklusjon former sakens presedens for jenter som opplever overgrep, og blir han dømt vil det kanskje føles lettere for jenter å føre sin sak for retten. Blir han imidlertid frikjent vil jeg gjette at vegen føles lang.

Jenta selv ønsket jo at det gikk for åpne dører. Jeg tror slike saker pleier å gå for lukkede dører, i alle fall hvis offeret selv ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor noen velger å la slik sak gå for åpne dører med den mediaoppmerksomheten. At foreldrene til jenta ber om slikt synes jeg er aldeles uforståelig og forstår ikke hensikten.

Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Dette er jentas enesete mulighet til å la sin versjon bli hørt.

En ordfører med silketunge mot en tenåringsjente fremstår for meg som rått parti.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett ja. Jeg tenker hypotetisk at jeg selv, etter slike overgrep som ung, ville hatt svært vanskelig for å huske detaljer, jeg tror alt bare hadde fremstått som en eneste stor grøt.

''Jeg tenker hypotetisk at jeg selv, etter slike overgrep som ung, ville hatt svært vanskelig for å huske detaljer, jeg tror alt bare hadde fremstått som en eneste stor grøt.''

Viktig poeng.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det for tidlig å si noe om syns jeg. Er det ikke satt av en hel måned og nå er vi på dag to eller tre? Det er imidlertid skapt et voldsomt fokus og press gjennom å velge å kjøre rettsaken for åpne dører, og jeg lurer på hvordan forsvarsadvokatene hennes har bistått henne her. Imidlertid gjetter jeg at domskjennelse og konklusjon former sakens presedens for jenter som opplever overgrep, og blir han dømt vil det kanskje føles lettere for jenter å føre sin sak for retten. Blir han imidlertid frikjent vil jeg gjette at vegen føles lang.

Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Jenta er nødt til å svare offentlig på en eller annen måte på alle beskyldningene som har blitt rettet mot henne.

Dette er kanskje hennes beste mulighet til å få fram sin versjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

''Er han skyldig og han ikke blir dømt -''

Den forstår jeg ikke. Enten blir han dømt skyldig eller uskyldig og det får vi forholde oss til. Derfor har vi et rettsvesen. Vi kan ikke påstå at hvis han blir frifunnet at han er skyldig likevel.

Selvfølgelig kan han bli frifunnet og allikevel være skyldig... Det skjer ganske ofte i overgrepssaker. Pga at det er så vanskelig å bevise - og har de den minste tvil så kan han ikke dømmes skyldig.

Hvis han er uskyldig så må jenta være psykisk syk eller noe som dikter opp det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Dette er jentas enesete mulighet til å la sin versjon bli hørt.

En ordfører med silketunge mot en tenåringsjente fremstår for meg som rått parti.

mvh

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er han skyldig og han ikke blir dømt -''

Den forstår jeg ikke. Enten blir han dømt skyldig eller uskyldig og det får vi forholde oss til. Derfor har vi et rettsvesen. Vi kan ikke påstå at hvis han blir frifunnet at han er skyldig likevel.

''Vi kan ikke påstå at hvis han blir frifunnet at han er skyldig likevel.''

Mange skyldige frikjennes pga for tynne bevis. På samme måte som det hender at uskyldige blir dømt. Rettsavgjørelser er stadig gjenstand for kritikk og debatt. Slik bør det også være.

Det forferdelige med denne saken er at samme hva som faktisk har skjedd og hva domstolen kommer fram til, vil det alltid være tvil. (Med mindre saken tar en uventet vendig i oppklarende rettning.)

Blir han dømt vil likevel noen mene at jenta fabrikkerte historien. Frikjennes han vil likevel mange fortsatt mene han er skyldig. Mange vil mene mye.

Saken vil kunne henge ved ordføreren for resten av livet. Det samme gjelder jenta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...