Gå til innhold

Hvilke signal gir Vågå-saken?


PieLill

Anbefalte innlegg

Ja akkurat det er motbydelig, men ut fra det han sa så virka det som at det var henne som ville dette. Men vi vet jo ikke.

Det rare syns jeg er at kona hans er så skråsikker på at han snakker sant, og at hun godtok at de har sovet i samme seng. Merkelige greier.

''... men ut fra det han sa så virka det som at det var henne som ville dette. Men vi vet jo ikke.''

Akkurat det er ganske uvesentlig. Han er den voksne. Han har ansvaret for fornuftige grenser. Punkt, slutt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    62

  • PieLill

    51

  • Mandolaika

    31

  • fineline

    16

Mest aktive i denne tråden

Hva hun ville?

Hun var 13 år, og hadde ikke "beslutningsmyndighet".

I USA kalles det "statutory rape" - voldtekt!

Med vennlig hilsen

Så dette forgikk bare da hun var 13??? Nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Jenta er nødt til å svare offentlig på en eller annen måte på alle beskyldningene som har blitt rettet mot henne.

Dette er kanskje hennes beste mulighet til å få fram sin versjon.

mvh

''Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Jenta er nødt til å svare offentlig på en eller annen måte på alle beskyldningene som har blitt rettet mot henne. Dette er kanskje hennes beste mulighet til å få fram sin versjon'' Kanskje, ikke sikker gitt. Men - ville du som mor gitt din datter dette rådet? Jeg ville IKKE det men ville krysset alt jeg hadde av fingre for at beviser holdt og at retten avga en dom som gavnet min datter.

La oss si at han frikjennes. Jeg kan ikke tenke meg værre sitasjon og ettermele å pålegge min datter, og det er derfor jeg lurer på hvordan forsvaret - som tross alt har rettslig erfaring - har bistått henne med råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat det er motbydelig, men ut fra det han sa så virka det som at det var henne som ville dette. Men vi vet jo ikke.

Det rare syns jeg er at kona hans er så skråsikker på at han snakker sant, og at hun godtok at de har sovet i samme seng. Merkelige greier.

''Det rare syns jeg er at kona hans er så skråsikker på at han snakker sant, og at hun godtok at de har sovet i samme seng. Merkelige greier.''

Ser det står på nett i dag at kona mener han gikk altfor langt og at han ikke var flink nok med grensesetting overfor jenta. Det eneste hun støtter ham i, virker det som nå, er selve overgrepsanklagene. Altså det at hun mener de ikke har hatt samleie. Hun støtter ham nok fordi hun må, vi får se om de fortsatt er gift etter rettsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, intervjuet ligger på fremsiden på TV2 nå.

http://www.tv2.no/

Fritt frem, men dette synes jeg passer ikke i de hele tatt.

Rart ingen reagerer.

Fy!.... Vet du hva jeg fikk fornemmelsen av når jeg så dette intervjuet, helt på slutten når han stryker kona på skuldra når hun er ferdig, og står der rakrygget ved siden av henne?

At Øygard har like mye makt over kona som over jenta! :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg fatter og begriper ikke hvorfor noen velger å la slik sak gå for åpne dører med den mediaoppmerksomheten. At foreldrene til jenta ber om slikt synes jeg er aldeles uforståelig og forstår ikke hensikten.''

Med tanke på hvordan ordføreren har brukt media allerede, så synes jeg det er forståelig.

Det er den fornærmede (jenta) som har ønsket at rettsaken skal gå for åpne dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi kan ikke påstå at hvis han blir frifunnet at han er skyldig likevel.''

Mange skyldige frikjennes pga for tynne bevis. På samme måte som det hender at uskyldige blir dømt. Rettsavgjørelser er stadig gjenstand for kritikk og debatt. Slik bør det også være.

Det forferdelige med denne saken er at samme hva som faktisk har skjedd og hva domstolen kommer fram til, vil det alltid være tvil. (Med mindre saken tar en uventet vendig i oppklarende rettning.)

Blir han dømt vil likevel noen mene at jenta fabrikkerte historien. Frikjennes han vil likevel mange fortsatt mene han er skyldig. Mange vil mene mye.

Saken vil kunne henge ved ordføreren for resten av livet. Det samme gjelder jenta.

mvh

Saken kommer til å henge ved begge to resten av livet. Dette er en tragedie på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Dette er jentas enesete mulighet til å la sin versjon bli hørt.

En ordfører med silketunge mot en tenåringsjente fremstår for meg som rått parti.

mvh

Jeg er ikke enig. Jenta tjener ingenting på denne enorme mediainteressen og tapet er stort for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den fornærmede (jenta) som har ønsket at rettsaken skal gå for åpne dører.

''Det er den fornærmede (jenta) som har ønsket at rettsaken skal gå for åpne dører.''

Ja, jeg vet det, og synes ikke det er rart at hun ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan han bli frifunnet og allikevel være skyldig... Det skjer ganske ofte i overgrepssaker. Pga at det er så vanskelig å bevise - og har de den minste tvil så kan han ikke dømmes skyldig.

Hvis han er uskyldig så må jenta være psykisk syk eller noe som dikter opp det her..

Sjansene er omtrent like store for at han blir frifunnet selvom han er skyldig, og at han blir dømt uskyldig.

Det er ingen tvil om at ordføreren har oppført seg veldig dumt i kommunikasjonen med denne jenta, men tvilen står om sexuelle samleier og det må retten finne ut av.

Det er allerede sådd tvil om jentas forklaringers troverdighet når hun påstår å ha blitt skjenket full og ordføreren er en avholdsmann.

Jenta er bare barn med de fantasiene det medfører. Desto mer har omgivelsene og omsorgspersonene rundt henne sviktet. En voksen mann tuller ikke med begreper som "elske" og "gifte seg" med en sårbar tenåringsjente, det gjør man bare ikke. Det er uansett ikke ulovlig.

Det er også en mulighet at det er flere involvert her og at jenta har vært misbrukt av flere menn, uten at jeg har tenkt å antyde noen spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene er omtrent like store for at han blir frifunnet selvom han er skyldig, og at han blir dømt uskyldig.

Det er ingen tvil om at ordføreren har oppført seg veldig dumt i kommunikasjonen med denne jenta, men tvilen står om sexuelle samleier og det må retten finne ut av.

Det er allerede sådd tvil om jentas forklaringers troverdighet når hun påstår å ha blitt skjenket full og ordføreren er en avholdsmann.

Jenta er bare barn med de fantasiene det medfører. Desto mer har omgivelsene og omsorgspersonene rundt henne sviktet. En voksen mann tuller ikke med begreper som "elske" og "gifte seg" med en sårbar tenåringsjente, det gjør man bare ikke. Det er uansett ikke ulovlig.

Det er også en mulighet at det er flere involvert her og at jenta har vært misbrukt av flere menn, uten at jeg har tenkt å antyde noen spesielle.

''Det er allerede sådd tvil om jentas forklaringers troverdighet når hun påstår å ha blitt skjenket full og ordføreren er en avholdsmann.''

Dette mener jeg ikke har noe med jentas troverdighet å gjøre i det hele tatt. Man kan utmerket godt være avholdsmann fordi man selv f.eks. ikke takler alkohol, og allikevel servere andre alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er den fornærmede (jenta) som har ønsket at rettsaken skal gå for åpne dører.''

Ja, jeg vet det, og synes ikke det er rart at hun ønsker det.

Neivel,du hadde sikkert ønsket det også.

Det er foreldrene hennes som ønsker det på hennes vegne og jeg synes nesten at det burde vært forbudt å legge så store påkjenninger på et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er den fornærmede (jenta) som har ønsket at rettsaken skal gå for åpne dører.''

Ja, jeg vet det, og synes ikke det er rart at hun ønsker det.

Helt enig i at jeg forstår hun vil ha åpne dører. Dette er jentas eneste måte å få fram sin side av saken, mens anklagede har benyttet de fleste anledninger og kanaler til å beskrive sin side.

Det er vel ingen som tviler på at det hadde vært mindre ubehagelig for alle parter om det hadde foregått for lukkede dører. Men jeg tror ikke jeg ville ha levd med at bare den andre siden av saken skulle fram i lyset, i hvert fall ikke hvis jeg visste hva som var sannheten.

Saken er uansett trist i alle retninger. Det som har kommet fram så langt i både hans og hennes forklaring drar jo ikke bare kona med ned i gjørma, men også partifeller og bygdefolk som har støttet han i forkant av rettsaken. Uavhengig av fellende dom eller ikke, så har saken avdekket alvorlige karakterbrist hos den anklagede.

Får stadig assosiasjoner til Clinton og "I did not have sex with that woman".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ordføreren har prosedert saken i media i lange tider. Jenta er nødt til å svare offentlig på en eller annen måte på alle beskyldningene som har blitt rettet mot henne. Dette er kanskje hennes beste mulighet til å få fram sin versjon'' Kanskje, ikke sikker gitt. Men - ville du som mor gitt din datter dette rådet? Jeg ville IKKE det men ville krysset alt jeg hadde av fingre for at beviser holdt og at retten avga en dom som gavnet min datter.

La oss si at han frikjennes. Jeg kan ikke tenke meg værre sitasjon og ettermele å pålegge min datter, og det er derfor jeg lurer på hvordan forsvaret - som tross alt har rettslig erfaring - har bistått henne med råd her.

''Kanskje, ikke sikker gitt. Men - ville du som mor gitt din datter dette rådet? Jeg ville IKKE det men ville krysset alt jeg hadde av fingre for at beviser holdt og at retten avga en dom som gavnet min datter.''

Ingen av oss vet hva vi ville gjort i en så absurd situasjon. Og jeg håper vi aldri finner det ut. Jeg kan se fornuften i at saken kjøres for åpne dører, ellers ville det kun blitt ordførerens versjon som kom ut. Da hadde ikke 'verden' fått høre om ordførerens overtramp og elendige forståelse av grenser.

''La oss si at han frikjennes. Jeg kan ikke tenke meg værre sitasjon og ettermele å pålegge min datter, og det er derfor jeg lurer på hvordan forsvaret - som tross alt har rettslig erfaring - har bistått henne med råd her.''

Bare å anmelde uten sikre bevis er gambling. Åpne dører er også et sjansespill. Det er allerde så mange beskyldninger og rykter om jenta at hun ikke har så mye mer å tape. Ved å velge åpne dører blir det mindre rom for fantasien og ryktebørsen.

Ordføreren har i mine øyne nå framstått som en mann som hadde et mildt sagt rotete forhold til jenta. Og som dels bagatelliserer dette og dels lemper ansvaret over på ungen.

Uavhengig av hva dommen blir, kan det hende at jenta er tjent med at dette kommer fram offentlig. Ellers kunne hun bli sittende som en som dro det hele ut av løse lufta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at han kjemper med nebb og klør, men har likevel begrenset sympati for valg av metode.

- Og ennå mindre sympati for media som lar seg bruke i dette spillet, villig vekk. Hva må ikke dette gjøre med jenta.

mvh

''Og ennå mindre sympati for media som lar seg bruke i dette spillet, villig vekk. Hva må ikke dette gjøre med jenta.'' Jeg tror du undervurderer media rimelig stort. Har jenta rett er det helt klart en ekstrem påkjenning for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ja akkurat det er motbydelig, men ut fra det han sa så virka det som at det var henne som ville dette. Men vi vet jo ikke.

Det rare syns jeg er at kona hans er så skråsikker på at han snakker sant, og at hun godtok at de har sovet i samme seng. Merkelige greier.

''men ut fra det han sa så virka det som at det var henne som ville dette''

Klart han må skylde på at det var hun som ville det. Men hallo, dette er en voksen mann på over 50. Han burde i det minste skjønne at dette var galt.

Det var ikke min skyld, hun fristet meg, og ønsket dette selv. Det er vel typisk en overgripers kommentar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ennå mindre sympati for media som lar seg bruke i dette spillet, villig vekk. Hva må ikke dette gjøre med jenta.'' Jeg tror du undervurderer media rimelig stort. Har jenta rett er det helt klart en ekstrem påkjenning for henne.

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener.

mvh

Nei jeg tenkte på media, jeg er usikker på om de kan settes i kategorien "lar seg bruke". Media fråtser, slik er det bare. Begriper ikke hvorfor denne saken går for åpne dører, var det jenta selv som ønsket dette eller foreldrene. Det kan jo umulig være for barnets beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tenkte på media, jeg er usikker på om de kan settes i kategorien "lar seg bruke". Media fråtser, slik er det bare. Begriper ikke hvorfor denne saken går for åpne dører, var det jenta selv som ønsket dette eller foreldrene. Det kan jo umulig være for barnets beste..

''Nei jeg tenkte på media, jeg er usikker på om de kan settes i kategorien "lar seg bruke". Media fråtser, slik er det bare. Begriper ikke hvorfor denne saken går for åpne dører, var det jenta selv som ønsket dette eller foreldrene. Det kan jo umulig være for barnets beste..''

Jeg tenker at det må være en utrolig lettelse både for jenta og foreldrene å endelig få frem sin versjon av saken jeg! Det er ikke alltid en belastning å endelig få komme til orde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei jeg tenkte på media, jeg er usikker på om de kan settes i kategorien "lar seg bruke". Media fråtser, slik er det bare. Begriper ikke hvorfor denne saken går for åpne dører, var det jenta selv som ønsket dette eller foreldrene. Det kan jo umulig være for barnets beste..''

Jeg tenker at det må være en utrolig lettelse både for jenta og foreldrene å endelig få frem sin versjon av saken jeg! Det er ikke alltid en belastning å endelig få komme til orde!

''Det er ikke alltid en belastning å endelig få komme til orde!''

Definitivt. Jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...