Gå til innhold

Håpløs krangel med samboer...


Bløtkaka

Anbefalte innlegg

Gjest Been there done that

Det gikk ikke fram av hovedinnlegget at samboer nettopp har vært uttro. Eller har jeg lest for dårlig?

Jeg oppfattet det slik at ts satser så tungt på disse tingene og ramler så til de grader i småbiter når ting ikke blir som planlagt at det er bedre å avstå helt. Mye her som trenger å sultes ut.

At man ikke har krav på noe, betyr ikke at man ikke kan ønske det eller setter pris på det.

Definerer man noe som et krav, er det noen som har gjort noe galt og skylder en noe om ikke kravet innfris. Man gir seg selv en grunn og rett til å bebreide, bli sint og synes synd på seg selv. Man skaper en situasjon for forurettigelse.

Definerer man i stedet noe som et ønske eller en bonus, blir man langt mer fleksibel mhp om man får det man ønsker eller ikke.

TS er såpass nedsylta i de negative mønstrene at hun ganske sikkert kan ha god nytte av å snu tingene helt rundt en periode.

mvh

Nei, det kom frem lengre ned. Og det er bare et halvt år siden. I tillegg fremstår hun som en veldig sårbar person, og da tar man det gjerne tøffere en en som ikke er så sårbar.

Kan være enig i det med at et ønske er bedre enn et krav. Men jeg synes fortsatt ikke det er urimelig å ringe hjem når man er borte, samtidig som hun må skaffe seg ting utenom han som også betyr noe. Synes dette med at man har krav på et "privatliv" i forholdet har gått for langt. Jeg gav f.eks min mann full tillitt og han bedro meg på en grov måte(ikke bare en hengangshendelse). Nå har vi en avtale om at alle passord skal være tilgjengelig for hverandre for bestandig. Og at han skal ringe når han er ute evt også på Skype. Dette gjør han gjerne sier han. For han ønsker for alt i verden at vårt forhold skal vare.

Jeg må si jeg skjønner ikke helt at mannen til TS blir gretten av å våkne av en telefon fra samboer, et halvt år etter utroskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bløtkaka

    49

  • Mandolaika

    9

  • PieLill

    8

  • tonie

    3

Mest aktive i denne tråden

Sånn sett synes jeg ikke det er relevant om han har vært utro eller ei. Jeg har jo uansett ansvaret for hvordan jeg reagerer og har det med meg selv helt grunnleggende. At jeg har bygd meg opp rundt han og faller så sammen er ikke noe han kan klandres for.

Og da kan vi jo ikke begynne de neste fem årene med en masse krav heller.

Skal man kunne fortsette et forhold etter utroskap krever det mye av den som har vært utro mhp å vise seg ny tillit verdig. Samt vise at man bryr seg om hva dette har gjort med den man har såret og bedratt.

Men jeg er helt enig med deg i at din måte å stille krav på ikke er veien å gå i dette tilfellet. Det er et møster du trenger å bryte aller mest for din egen del.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kom frem lengre ned. Og det er bare et halvt år siden. I tillegg fremstår hun som en veldig sårbar person, og da tar man det gjerne tøffere en en som ikke er så sårbar.

Kan være enig i det med at et ønske er bedre enn et krav. Men jeg synes fortsatt ikke det er urimelig å ringe hjem når man er borte, samtidig som hun må skaffe seg ting utenom han som også betyr noe. Synes dette med at man har krav på et "privatliv" i forholdet har gått for langt. Jeg gav f.eks min mann full tillitt og han bedro meg på en grov måte(ikke bare en hengangshendelse). Nå har vi en avtale om at alle passord skal være tilgjengelig for hverandre for bestandig. Og at han skal ringe når han er ute evt også på Skype. Dette gjør han gjerne sier han. For han ønsker for alt i verden at vårt forhold skal vare.

Jeg må si jeg skjønner ikke helt at mannen til TS blir gretten av å våkne av en telefon fra samboer, et halvt år etter utroskap.

Han ble gretten fordi han ikke liker å bli røsket ut av søvnen. Det er ikke det at han mener å være gretten, han er bare ingen "morgenfugl" når han blir vekt i middagsluren eller på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germimate

''Nå tenkte jeg på det som er av verste sort.''

Prøv og bruk fantasien din, så har du vel svaret selv?

Spørsmålet var relevant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Føler du at han bryr seg mer om deg når han ringer."

Jepp, dette er tilfellet!

Da må du jobbe med å re-programere tankene dine. Saken er nok så enkel som den var i dette tilfellet; han jobber, er sliten, rakk ikke eller måtte sove. Han elsket deg ikke mindre av den grunn. Det er det bare du og dine tolkninger som får deg selv til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man kunne fortsette et forhold etter utroskap krever det mye av den som har vært utro mhp å vise seg ny tillit verdig. Samt vise at man bryr seg om hva dette har gjort med den man har såret og bedratt.

Men jeg er helt enig med deg i at din måte å stille krav på ikke er veien å gå i dette tilfellet. Det er et møster du trenger å bryte aller mest for din egen del.

mvh

Han gjør absolutt det. Han på familievernkontroret berømmet han sågar for å opptrett veldig riktig i forhold til meg. Og dette er ikke så enkelt for han heller. En kan jo tenke seg selv, akkurat ha fått opplevelsen av nytt og spennende, og så forholde seg til en monster av en kjerring. Han har gitt meg alle passord og telefonutskrifter osv. og dette kjentes viktig for meg de første par månedene, men jeg har ikke følt noe behov for å sjekke etter at første stormen var lagt seg. Han gjorde en glipp, og sånt kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jobbe med å re-programere tankene dine. Saken er nok så enkel som den var i dette tilfellet; han jobber, er sliten, rakk ikke eller måtte sove. Han elsket deg ikke mindre av den grunn. Det er det bare du og dine tolkninger som får deg selv til å tro.

Ja, og jeg skjønner dette nå, bare ikke akkurat der og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kom frem lengre ned. Og det er bare et halvt år siden. I tillegg fremstår hun som en veldig sårbar person, og da tar man det gjerne tøffere en en som ikke er så sårbar.

Kan være enig i det med at et ønske er bedre enn et krav. Men jeg synes fortsatt ikke det er urimelig å ringe hjem når man er borte, samtidig som hun må skaffe seg ting utenom han som også betyr noe. Synes dette med at man har krav på et "privatliv" i forholdet har gått for langt. Jeg gav f.eks min mann full tillitt og han bedro meg på en grov måte(ikke bare en hengangshendelse). Nå har vi en avtale om at alle passord skal være tilgjengelig for hverandre for bestandig. Og at han skal ringe når han er ute evt også på Skype. Dette gjør han gjerne sier han. For han ønsker for alt i verden at vårt forhold skal vare.

Jeg må si jeg skjønner ikke helt at mannen til TS blir gretten av å våkne av en telefon fra samboer, et halvt år etter utroskap.

Tror vi er nokså enige selv om vi skriver ting litt ulikt.

Selvsagt bør man kunne forvente at han både tekster og ringer når han er borte lenge. Med utroskap blir det desto viktigere å gjøre alt man kan for å gjenvinne tillit og vis respekt.

Men i den situasjonen ts er akkurat nå, blir det destruktivt for henne å opprettholde noen av disse tingene som krav. Det gir ikke den tryggheten og bekreftelsen hun søker og er dermed bortkastet. I tillegg sender det henne i en følelsesmessig berg-og-dal-bane som river henne i stykker. Hun gjør seg selv hjelpeløs og fremstår som en tigger.

Derfor mener jeg det for hennes egen del er best å gi avkall på alle disse kravene slik at hun kan gjenvinne egen trygghet og balanse. Når hun har funnet tilbake til egen styrke, vil hun igjen bli i stand til å stille fornuftige krav på en hensiktsmessig måte.

Slik jeg ser det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør absolutt det. Han på familievernkontroret berømmet han sågar for å opptrett veldig riktig i forhold til meg. Og dette er ikke så enkelt for han heller. En kan jo tenke seg selv, akkurat ha fått opplevelsen av nytt og spennende, og så forholde seg til en monster av en kjerring. Han har gitt meg alle passord og telefonutskrifter osv. og dette kjentes viktig for meg de første par månedene, men jeg har ikke følt noe behov for å sjekke etter at første stormen var lagt seg. Han gjorde en glipp, og sånt kan skje.

Du er storsinnet og generøs.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at kjæresten min skal kontakte meg fordi han selv har lyst jeg, ikke fordi jeg har laget en scene uten like for å tvinge ham til å gjøre det.

''Jeg vil at kjæresten min skal kontakte meg fordi han selv har lyst jeg, ikke fordi jeg har laget en scene uten like for å tvinge ham til å gjøre det'' Det skjønner jeg godt, og det ønsker sikkert han også, men da må du utvise tålmodighet og vente på at han har lyst og ikke ringer av plikt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er nokså enige selv om vi skriver ting litt ulikt.

Selvsagt bør man kunne forvente at han både tekster og ringer når han er borte lenge. Med utroskap blir det desto viktigere å gjøre alt man kan for å gjenvinne tillit og vis respekt.

Men i den situasjonen ts er akkurat nå, blir det destruktivt for henne å opprettholde noen av disse tingene som krav. Det gir ikke den tryggheten og bekreftelsen hun søker og er dermed bortkastet. I tillegg sender det henne i en følelsesmessig berg-og-dal-bane som river henne i stykker. Hun gjør seg selv hjelpeløs og fremstår som en tigger.

Derfor mener jeg det for hennes egen del er best å gi avkall på alle disse kravene slik at hun kan gjenvinne egen trygghet og balanse. Når hun har funnet tilbake til egen styrke, vil hun igjen bli i stand til å stille fornuftige krav på en hensiktsmessig måte.

Slik jeg ser det.

mvh

Jeg er helt, helt enig PieLill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg vil at kjæresten min skal kontakte meg fordi han selv har lyst jeg, ikke fordi jeg har laget en scene uten like for å tvinge ham til å gjøre det'' Det skjønner jeg godt, og det ønsker sikkert han også, men da må du utvise tålmodighet og vente på at han har lyst og ikke ringer av plikt ;-)

Nemlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :) Hvordan er det, har du en fast psykolog du går til nå ?

Nei, men jeg står på venteliste. Snakket med legen to ganger i forrige uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Han ble gretten fordi han ikke liker å bli røsket ut av søvnen. Det er ikke det at han mener å være gretten, han er bare ingen "morgenfugl" når han blir vekt i middagsluren eller på kvelden.

Da skjønner jeg ikke hva problemet er. Dersom han bare ble litt gretten som han tåler å være på en måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bedratt det gjør vondt

Han gjør absolutt det. Han på familievernkontroret berømmet han sågar for å opptrett veldig riktig i forhold til meg. Og dette er ikke så enkelt for han heller. En kan jo tenke seg selv, akkurat ha fått opplevelsen av nytt og spennende, og så forholde seg til en monster av en kjerring. Han har gitt meg alle passord og telefonutskrifter osv. og dette kjentes viktig for meg de første par månedene, men jeg har ikke følt noe behov for å sjekke etter at første stormen var lagt seg. Han gjorde en glipp, og sånt kan skje.

'' En kan jo tenke seg selv, akkurat ha fått opplevelsen av nytt og spennende, og så forholde seg til en monster av en kjerring.''

Man får gjerne et monster av en kjerring når man har vært utro. Det tar tid å bygge opp igjen. Utroskap er noe dritt uansett. Synes du er vel selvutslettende om du synes synd på han fordi du får store reaksjoner etter utroskap. Som Frode Thuen sier i sin bok utroskap at utroskap fører gjerne til at en Tsunami rammer forholdet.

Hadde man vært ærlig, redelig og respektfull med hverandre hadde man sluppet en slik Tsunami.

I mitt tilfelle gikk det galt når jeg ikke fikk noen særlig reaksjon ovenfor mannen min. Jeg bærte det vonde inne i meg selv. Det endte opp med at han var utro på nytt. Men nå har vi vært på familierådgivning og jobbet mye med det.

Og jeg kan skrive under på at jeg har vært kjerringa fra HÆLVETE når jeg fikk vite at han hadde vært utro på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hva problemet er. Dersom han bare ble litt gretten som han tåler å være på en måte :)

Problemet er jo hvordan jeg reagerer... :) At jeg der og da kjører inn i en tunnell i 350km/t og ikke ser biler rundt meg, enten de er på siden, bak eller foran. Eller ser at det er en blindvei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...