Gå til innhold

Tror dere jeg vil få lån?


Gjest 2 millioner

Anbefalte innlegg

Gjest 2 millioner

Jeg har ingen egenkapital. Tjener 500.000kr i året, og har cirka 27000kr utbetalt i mnd.

Har 360.000kr i studiegjeld, og 100.000kr i billån.

Foreldrene mine har et hus som er verdt ca 12.000.000kr, og de har 2.300.000kr i lån på huset. Ingen andre lån.

Jeg har regnet på det og med dagens rente så vil et lån på 2 mill koste meg cirka 9000kr i renter og avdrag per mnd. Per dags dato leier jeg og leieprisen er 10.000kr per mnd, og det går helt fint å betjene.

Hva tror dere er sjansen for at jeg kan få et lån på 2.000.000kr dersom foreldrene mine stiller garanti i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Jeg har regnet på det og med dagens rente så vil et lån på 2 mill koste meg cirka 9000kr i renter og avdrag per mnd. Per dags dato leier jeg og leieprisen er 10.000kr per mnd, og det går helt fint å betjene.''

Husk at det gjerne er fellesutgifter på et par-tre tusen (og oppover) selv i selveierleiligheter. I tillegg kommer strøm. Med låneutgifter på 9000 blir kostnadene derved min. 11-12.000 i måneden.

Jeg ville tro du vil kunne få lån om dine foreldre kausjonerer, men andre vet nok dette bedre enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så sant du ikke har betalingsanmerkninger ville jeg tro sjansen var 100 % for at du fikk lån.

Du må ikke spørre om du får lån, men om de vil gi deg. Får du ikke i 1. bank, går du til neste.

Reknestykket er i din favør, som du allerede har funnet ut.

Om banken har et bastant egenkapitalkrav, kan du muligens låne det beløpet privat av foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så sant du ikke har betalingsanmerkninger ville jeg tro sjansen var 100 % for at du fikk lån.

Du må ikke spørre om du får lån, men om de vil gi deg. Får du ikke i 1. bank, går du til neste.

Reknestykket er i din favør, som du allerede har funnet ut.

Om banken har et bastant egenkapitalkrav, kan du muligens låne det beløpet privat av foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en del av lånet være med sikkerhet i egen bolig og resten med sikkerhet i foreldres bolig? Du vil da få et første- og et annenprioritetslån. Samme med billån og studielån blir det tre fire lån å betjene.

Du vil ende opp med en total gjeld på rundt 2,5 mill, ca 5 ganger inntekten. I tillegg kommer evt. fellesutgifter og felles gjeld i sameie/borettslag. Pass i så fall på å kjøpe i et sameie borettslag med gjeldsforsikring.

Ditt anslag på 9000,- per mnd i renter og avdrag ryker kjapt om du må betjene to boliglån. Tenk også over hvordan du vil klare deg med 3-4% renteøkning.

Det vil lønne seg for deg å innbake billånet i et evt. andrenpri.lån. 1.pri.lån gjøres avdragsfritt til 2.pri.lån er nedbetalt.

Så lenge du kan stille sikkerhet, får du sikkert lån i en eller annen bank. Det er ikke en umulig økonomisk situasjon, men du vil være temmelige sårbar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun førsteprioritetslånet du vil få den renten du har antatt på. Topplånet blir dyrere.

Jeg anbefaler at du begynner å spare i BSU med en gang om du ikke alt gjør det. Det vil gi langt bedre lånevilkår og er svært gunstig spareordning.

Du trenger ikke sprette BSU-sparingen når du kjøper bolig. Holder at du har den.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2 millioner

Det er kun førsteprioritetslånet du vil få den renten du har antatt på. Topplånet blir dyrere.

Jeg anbefaler at du begynner å spare i BSU med en gang om du ikke alt gjør det. Det vil gi langt bedre lånevilkår og er svært gunstig spareordning.

Du trenger ikke sprette BSU-sparingen når du kjøper bolig. Holder at du har den.

mvh

Takk men føler det er litt for sent å begynne med BSU nå.

Jeg får nok ikke spart flere tusen på kort tid for å dra de fordelene en BSU konto har, og de pengene jeg sparer tror jeg er bedre at jeg bruker som en slags buffer enn at jeg binder de i en BSU konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk men føler det er litt for sent å begynne med BSU nå.

Jeg får nok ikke spart flere tusen på kort tid for å dra de fordelene en BSU konto har, og de pengene jeg sparer tror jeg er bedre at jeg bruker som en slags buffer enn at jeg binder de i en BSU konto.

Poenget er ikke hvor mye du har spart men at du har en BSU-konto. Mange banker gir bedre lånebetingelser om du har en BSU-konto. Det kan også gjøre det lettere å få lån.

Har du en opprettet en BSU-konto viser du at du er igang med å spare til bolig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...