Gå til innhold

Fylt ut skjema under tvang


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

''Jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er av den typen som hauser opp og blir hysterisk''

Med tanke på episoden der hun ble hysterisk i bil og måtte holde for ørene, og det at hun er sykt redd for tamponger, så stemmer ikke ditt inntrykk med mitt inntrykk i hvert fall.

Hei!

Tamponger er skumle og lyder skjermer jeg meg for, med øyelokk og to hender skjer det så stille at ingen hører, ser eller oppfatter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    82

  • PieLill

    32

  • frosken

    12

  • nitty-gritty

    5

Madelenemie

På enkelte områder ja, men jeg tror henne når hun sier at hun er helt rolig. Jeg kan også vise mye mer engasjement skriftlig enn jeg gjør fysisk. Jeg kan f.eks rase fra meg i enkelte innlegg, men være helt rolig utad.

Hei!

Det ligger i det typiske asperger vesen å være flat/uttrykksløs og vanskelig å tolke.

Jeg er veldig typisk for min diagnose på det og andre områder, det har en del ulemper, feks at andre ike skjønner hvor alvorlig noe er for en, men jeg kan jo skrive jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det kunne vi ikke vite ut fra hovedinnlegget som bar preg av stress og redsel ;) Hun sier selv at hun ikke har vist sitt barn denne redselen og dette stresset, og da kan vi sikkert anta at det stemmer :)

Hei!

Jeg tror det har med min direkte formidling, muligens.

Jeg pynter ikke på ting, sier min psykiater jeg er veldig direkte, tydelig og rettlinjet.

Mulig jeg skulle formulert meg annerledes for å ikke bli misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Helt enig med deg, anime. Alt du har skrevet i denne tråden støtter jeg deg i.

Hei!

Jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hei!

Ja de skjønner ikke en gang hvor opprørt jeg var da jeg slkte om hjelp første gang, så følelser sitter ikke utenpå meg og høres ikke og syns ikke, men... heldigvis min psykiater sier hun kan se når jeg blir lei meg.

det er hyggelig og fint å vite!

''Ja de skjønner ikke en gang hvor opprørt jeg var da jeg slkte om hjelp første gang, så følelser sitter ikke utenpå meg og høres ikke og syns ikke'' Det er sannerlig bra for deg og omgivelsene dine at du er så dyktig til å formulere deg skriftlig. Jeg antar at dét har vært til stor hjelp for dere :) ''heldigvis min psykiater sier hun kan se når jeg blir lei meg'' Du er sannerlig glad for at du går til en psykiater som er i stand til å lese deg også. Det må føles godt å bli forstått når du så ofte opplever at andre ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Ja vel.

Jeg skal ha det møte i morgen så får jeg se hva de sier, jeg håper jeg bare skal snakke med psykiateren for hun er mer konkret, psykologen snakker så diffust at jeg blir svimmel.

Kanskje vil det være bedre om psykiateren fortsetter hun er mer konkret på alle måter, min datter syns også hun er lettere å snakke med. men i morgen vet jeg mer, men vi venter på utredning et annet sted et sted i Norge med kompetanse på jenter og asperger syndrom. Jeg syns i så fall det er verdt å vente på dette.

''men vi venter på utredning et annet sted et sted i Norge med kompetanse på jenter og asperger syndrom. Jeg syns i så fall det er verdt å vente på dette''

Ja, det er mulig du har rett i dette. Hvis det er slik at de også betviler din diagnose, høres det jo ikke ut som kompetansen på jenter og asperger er så stor. Jeg vet godt hvordan det kan være hvis ukompetente folk blir brukt til å sette riktig diagnose. Brukte alt for mange år selv på feil type leger for å finne riktig diagnose til sønnen. Det er forferdelig frustrende når en ser at ting blir forsøkt om igjen og om igjen og når en vet med seg selv at det som gjøres ikke har noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Ja de skjønner ikke en gang hvor opprørt jeg var da jeg slkte om hjelp første gang, så følelser sitter ikke utenpå meg og høres ikke og syns ikke'' Det er sannerlig bra for deg og omgivelsene dine at du er så dyktig til å formulere deg skriftlig. Jeg antar at dét har vært til stor hjelp for dere :) ''heldigvis min psykiater sier hun kan se når jeg blir lei meg'' Du er sannerlig glad for at du går til en psykiater som er i stand til å lese deg også. Det må føles godt å bli forstått når du så ofte opplever at andre ikke gjør det :)

''Det er sannerlig bra for deg og omgivelsene dine at du er så dyktig til å formulere deg skriftlig. Jeg antar at dét har vært til stor hjelp for dere :)''

Det tenker jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er enig med deg i det, men det er også vanskelig for mange med asperger å "skjule" følelsene sine, nettopp fordi det nesten er håpløst for dem å "lyve". Men madelenemie sier her i tråden at hun har vært helt rolig og beroliget datteren sin med at dette ikke er noe farlig (slik jeg har oppfatta det) - og da satser jeg på det er sant :)

Hei!

jeg har lært mer fordi jeg er mor og ikke overføre min redsel til barn.

Jeg lyver jo ikke da, men selv har jeg hatt gode erfaringer med dem, men som min mann sier, for han er skeptisk til deres kompetanse, og mener jeg tror for mye på alt alle sier....

Hvis jeg spør "er du snill?" og mennesker sier "ja det er jeg" så smiler jeg, går til min mann og sier, "der er et snilt menneske som vil hjelpe oss", min mann blir oppgitt og kaller sånt naiv, min psykiater sier, "nei du er ikke naiv, men trosskyldig", ja det sa hun i dag, at jeg ikke er barnlig og naiv, men troskyldig, jeg har ikke hørt det ordet før tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Det ligger i det typiske asperger vesen å være flat/uttrykksløs og vanskelig å tolke.

Jeg er veldig typisk for min diagnose på det og andre områder, det har en del ulemper, feks at andre ike skjønner hvor alvorlig noe er for en, men jeg kan jo skrive jeg.

''Det ligger i det typiske asperger vesen å være flat/uttrykksløs og vanskelig å tolke''

Det er slik jeg har forstått det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Det er sannerlig bra for deg og omgivelsene dine at du er så dyktig til å formulere deg skriftlig. Jeg antar at dét har vært til stor hjelp for dere :)''

Det tenker jeg også :-)

:) Jeg ser at det med psykiateren ble feil, for jeg prøvde å si at det må være godt for henne å bli forstått (uten å måtte skrive) et sted også. Jeg håper hun skjønte hva jeg mente - sent på kvelden for meg nå kjenner jeg... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Ja de skjønner ikke en gang hvor opprørt jeg var da jeg slkte om hjelp første gang, så følelser sitter ikke utenpå meg og høres ikke og syns ikke'' Det er sannerlig bra for deg og omgivelsene dine at du er så dyktig til å formulere deg skriftlig. Jeg antar at dét har vært til stor hjelp for dere :) ''heldigvis min psykiater sier hun kan se når jeg blir lei meg'' Du er sannerlig glad for at du går til en psykiater som er i stand til å lese deg også. Det må føles godt å bli forstått når du så ofte opplever at andre ikke gjør det :)

Hei!

:-)

I dag sa hun mange ganger fine ting til meg, hun jobber ikke så mye og skal reise til Kina kl 13.00

Hun forstår meg på alt og hun liker meg og hun tar i mot alle mine ord, også når jeg sier dem på andre måter feks via et pinnsvin, en bok, musikk eller fuglekvitter, hun forstår at det er min måte å vise min kjærlighet og takknemlighet, det er fint :-)

Men jeg vet jeg hadde hell, jeg trakk litt sånn vinnerloddet, fikk hjelp fort og med en gang.

Nå skal jeg få motgang og den tror jeg det kan være noe godt å lære av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hei!

:-)

I dag sa hun mange ganger fine ting til meg, hun jobber ikke så mye og skal reise til Kina kl 13.00

Hun forstår meg på alt og hun liker meg og hun tar i mot alle mine ord, også når jeg sier dem på andre måter feks via et pinnsvin, en bok, musikk eller fuglekvitter, hun forstår at det er min måte å vise min kjærlighet og takknemlighet, det er fint :-)

Men jeg vet jeg hadde hell, jeg trakk litt sånn vinnerloddet, fikk hjelp fort og med en gang.

Nå skal jeg få motgang og den tror jeg det kan være noe godt å lære av.

''Nå skal jeg få motgang og den tror jeg det kan være noe godt å lære av'' Jeg beundrer din optimisme, lærevillighet og positive holdning til livet Madelenemie. Der har mange av oss noe viktig å lære av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''men vi venter på utredning et annet sted et sted i Norge med kompetanse på jenter og asperger syndrom. Jeg syns i så fall det er verdt å vente på dette''

Ja, det er mulig du har rett i dette. Hvis det er slik at de også betviler din diagnose, høres det jo ikke ut som kompetansen på jenter og asperger er så stor. Jeg vet godt hvordan det kan være hvis ukompetente folk blir brukt til å sette riktig diagnose. Brukte alt for mange år selv på feil type leger for å finne riktig diagnose til sønnen. Det er forferdelig frustrende når en ser at ting blir forsøkt om igjen og om igjen og når en vet med seg selv at det som gjøres ikke har noen hensikt.

Hei!

Ja jeg tror min psykiater hadde slått seg selv i hodet hvis hun hørte hva de sa, ja for hun og den andre psykiateren er helt sikre på min diagnose, men så hadde jeg også barneautisme.

Jeg har tvilt selv, men ikke nå mer, jeg syns de har rett :-)

Jeg vet derfor min datter vil få hjelp, det kanskje bare går ikke så fort som vi håpet, men denne erfaringen er egentlig litt fortjent!

Jeg har hatt det uforskammet lett i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

''Det ligger i det typiske asperger vesen å være flat/uttrykksløs og vanskelig å tolke''

Det er slik jeg har forstått det ja.

Hei!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Nå skal jeg få motgang og den tror jeg det kan være noe godt å lære av'' Jeg beundrer din optimisme, lærevillighet og positive holdning til livet Madelenemie. Der har mange av oss noe viktig å lære av deg :)

Hei!

Ja jeg har skrevet ting jeg har angret på, mest fordi jeg har hatt det såpass enkelt, med å få diagnose selv, og for de andre barna.

Så let er det ikke for de fleste spesielt ikke for jentene!

Så ja jeg syns jeg nå selv får kjenne hvordan det er og kan være og det kan det komme noe bra ut av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

:) Jeg ser at det med psykiateren ble feil, for jeg prøvde å si at det må være godt for henne å bli forstått (uten å måtte skrive) et sted også. Jeg håper hun skjønte hva jeg mente - sent på kvelden for meg nå kjenner jeg... ;-)

Hei!

jeg skjønte det,

og det betyr mye for meg,

og igjen, jeg er heldig for så mange gode mennesker jeg treffer, dere her, min psykiater, min mann men også de som gjør livet fortvilende i blant, de har jo også gode tanker og intensjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

''At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre''

Det er jeg ikke så sikker på i dette tilfellet. Jeg tror Madelenemie har oppfattet det helt korrekt. Aspergere er nøyaktige og da ble hun selvsagt opprørt over og måtte krysse av på noe som ikke var korrekt. Tror jeg hadde følt det på samme måte faktisk.

''Aspergere er nøyaktige og da ble hun selvsagt opprørt over og måtte krysse av på noe som ikke var korrekt. Tror jeg hadde følt det på samme måte faktisk.''

Jeg har også oppfattet at dette er problemet, men ikke hele problemet - skjemaet var for å utrede depresjon, og det var to mulige svar på hvert spørsmål, av typen "sur eller blid", og siden jenta ikke var deprimert, men heller ikke hadde det helt fint, ble det umulig å svare på. Hun ble tvunget til å svare, og resultatet kan føre til at hun blir tvunget til å ta medisin mot depresjon som hun ikke har, samt at hennes temmelig sannsynlige og åpenbare Asperger ikke blir sett. Jenta har kanskje heller ikke den nødvendige samtykkekompetanse, dette skjemaet som så å si er med på å forsegle hennes skjebne, skulle vært fylt ut med en foresatt tilstede. Siden begge utredere er hyggelige personer, er det vanskelig for Madelenemie å være sint på dem. Det er en lei situasjon, og Madelenemie har full rett til å bli opprørt, og jeg er glad for at hun har tatt tak i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen mor...

Hei!

Jeg skal tenke på det.

Men jeg tror ikke det.

Jeg tror hun får hjelp, når hun kommer til noen som har kompetanse, om det blir 6 mnd til så får vi ta tiden til hjelp.

Jeg tror jeg vet bedre i denne saken, men det føler jeg meg sikker på at jeg har så god kompetanse på dette at jeg bør bruke den. Min selvtillit står kanskje sin prøve nå, men jeg tror jeg bør stole på meg selv.

Det betyr ta i mot hjelpen med rapportene, men gjøre det klart at annen hjelp venter vi med.

Hvis du har lest hva de har sagt og mener om asperger som jeg har skrevet her nå, så burde du tenke deg om. Det viser ingen god kompetanse.

Jeg støtter DEG i denne saken. Du vet hva Asperger er og hva din datter strever med.

Har selv opplevd inkompetanse hos vår lokale Bup og veldig lite kunnskap om jenter og Asperger.

Man burde virkelig forvente at Bup har mer kunnskap enn man selv kan lese seg til. Noe man selvfølgelig gjør når man har barn som strever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berreundrar

Jeg synes ditt standpunkt er merkelig. Skjema i psykiatrien er som blodprøver og røntgen i somatikken.

Om foreldre kommer til legen med et sykt barn, formoder legen at en kan ta de nødvendige prøver uten at foreldrene skal samtykke til hver enkelt prøve.

Ved å søke seg til en utredning har en indirekte samtykket til å gjøre de undersøkelser som er nødvendige for å finne ut hva en feiler.

Jaha. Og jeg synes det er merkelig at du ikke forstår at foreldrene og terapeutene/legene må samarbeide.

Behandlerne må da kunne gi en slags plan over hva de vil at ungen skal gå igjennom av undersøkelser. Selv en vanlig fastlege sier på forhånd at f.eks. en blodprøve skal taes " i løpet av uka", eller sier ifra om at han skal henvise til MR-undersøkelse. Slik får pasientene litt tid på seg til å la det synke inn og forberede seg mentalt.

Her er det i tillegg snakk om et barn(!) med mulig Asperger(!) som ikke var blitt forberedt på forhånd...

Et barn er som kjent umyndig, og da er det soleklart at ethvert samarbeid om og enhver plan for behandling av et barn må gå gjennom foreldrene først, slik at de i det minste for sjanse til å forberede barnet på hva som skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man som voksen må prøve å avdramatisere overfor barnet, men synes du at det var greit at de tvang barnet til å fylle ut et skjema? Når det åpenbart opplevdes som svært ubehagelig for barnet, synes jeg det er rart de måtte tvinge gjennom utfyllingen av et skjema, det var vel neppe så kritisk å få gjort det akkurat på det tidspunktet?

Jeg er fremdeles sint på meg selv for at jeg tillot blodprøvetaking med tvang da sønnen min var liten, det førte til at han i dag har alvorlige problemer med å gjennomføre blodprøver i en alder av snart 15 år. (siden sammenligningen med blodprøver allerede er gjort i denne tråden...) Da tannlegen prøvde seg på den kommanderende tonen og jeg så at gutten ble blek, redd og kaldsvett, gikk jeg mellom og stoppet henne. Det er jeg fortsatt helt sikker på at var riktig å gjøre, jeg ønsker ikke at barnet mitt skal påføres tannlegeskrekk.

''Jeg er enig i at man som voksen må prøve å avdramatisere overfor barnet, men synes du at det var greit at de tvang barnet til å fylle ut et skjema? ''

Jeg tror ikke de har ment å tvinge jenta. Jeg tror de har ment å oppfordre henne, og at de forsøkte å unngå at hun gikk i lås ved å gi støtte underveis. Jeg betviler ikke at jenta syntes det var ubehagelig, men etter min oppfatning viser det kun at hun strever - ikke at BUP har brukt tvang. Jeg mener også at situasjonen kan ha stor verdi i forhold til at en av BUPs oppgaver er å ta stilling til hva jenta trenger av hjelp og tilrettelegging i skolesammenheng fremover, og hennes ekstreme reaksjon på noe de fleste ville ha funnet relativt ukomplisert, synliggjør hennes behov for særskilt tilrettelegging.

Jeg er overrasket over at såpass mange i denne tråden ser ut til å ta for gitt at det er riktig å kalle det som skjedde tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...