Gå til innhold

Demens? Hvordan håndtere?

Anbefalte innlegg

Min oldefar ble senil på sine gamle dager før han døde. 

Nå har også min bestemor på 82 blitt glemsom. 

Hun kan våkne tidlig om morgenen med panikkanfall fordi hun ikke vil være alene. 

Hun kan plutselig bestemme seg for å ville ut, og kan da være til fare for seg selv om hun skal ut av sengen da hun er dårlig til beins. 

Hun har prøvd å klatre ut av sengen tidligere. 

Nå er hun på rehab etter en stund på sykehus. 

På rehaben så har hun fått en seng med sengehest slik at hun ikke kan komme seg ut av sengen. 

Hun er urolig og gir uttrykk for at hun vil ut, selv om hun ikke vet hvor hun vil. 

Hun får anfall der hun ikke helt får fram ordene skikkelig. 

Denne glemsomheten osv.. kom en stund etter min bestefar døde for snart 2 år siden. 

Hun har gitt uttrykk for at hun savner ham veldig. 

Hun spiser nesten ikke lengre og får helst i seg kun næringsdrikker. 

Hun har egen leilighet på gamlehjemmet, men vi tviler nå på at hun kan flytte tilbake dit i og med at hun da ikke får døgnkontinuerlig hjelp. 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? 

Jeg sliter selv og savner bestefar utrolig mye jeg også, så jeg er ganske sikker på at jeg ville ha knekt sammen om bestemor også skulle dø nå. 

Da bestefar døde ble jeg suicidal og muligens psykotisk. 

Hvordan skal jeg behandle min bestemor når hun er urolig og ikke husker?

Jeg synes det er trist å se henne slik og får vondt inni meg hver gang jeg hører det går dårligere med henne. 

Jeg skal selvfølgelig prøve å være sterk. 

Jeg tror ikke min bestemor ønsker at vi nærmeste skal ha det vondt rundt hennes siste tid. 

Rett før min bestefar døde var jeg og besøkte ham på sykehuset. 

Jeg husker da at jeg prøvde å være sterk, men tårene bare presset på, selv om jeg prøvde å holde dem inne. 

Jeg husker at han strøk meg over skinnet og smilte. 

Senere den dagen døde ham. 

Dette er så utrolig vondt. 

Min mor på 52 har også begynt å bli glemsk, så jeg merker at dette blir litt mye. 

Det er så vondt og måtte svare på det samme spørsmålet om og om igjen. 

Hvordan skal jeg være sterk og hvordan skal jeg håndtere dette? 

Hvordan lager man en minnerik slutt for vedkommende? 

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392370-demens-hvordan-h%C3%A5ndtere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal jeg være sterk og hvordan skal jeg håndtere dette? 

Hvordan lager man en minnerik slutt for vedkommende? 

Mvh

Hvorfor vil du lage en minnerik slutt? Minnerik for hvem? Du beskriver en kvinne som er gammel og som sannsynligvis gradvis kommer til å trenge mere hjelp. Akkurat nå er hun på sykehjem, og der vil de gjøre en vurdering mht hvorvidt de tror hun kan klare seg i leiligheten igjen eller ikke.

Som familie tenker jeg at man skal tilby kontakt og hverdagslig samvær.

Hvorfor vil du lage en minnerik slutt? Minnerik for hvem? Du beskriver en kvinne som er gammel og som sannsynligvis gradvis kommer til å trenge mere hjelp. Akkurat nå er hun på sykehjem, og der vil de gjøre en vurdering mht hvorvidt de tror hun kan klare seg i leiligheten igjen eller ikke.

Som familie tenker jeg at man skal tilby kontakt og hverdagslig samvær.

Jeg tenkte ikke at hun kommer til å dø i morgen liksom.. men jeg tenker at jeg vil gjøre noe positivt for min bestemor, slik at hun slipper å ha det vondt

Det er ikke så mye du kan gjøre for å lette situasjonen. Men det er viktig å presse på for å få en sykehjemsplass til din bestemor, hun kan ikke bo alene nå.

Så lenge hun kjenner deg igjen kan du besøke henne så ofte du har anledning og kanskje ta henne med ut en tur hvis hun er istand til det. Hvis hun liker musikk kan du spille musikk fra hennes ungdom, det gleder.

Det er ikke så mye du kan gjøre for å lette situasjonen. Men det er viktig å presse på for å få en sykehjemsplass til din bestemor, hun kan ikke bo alene nå.

Så lenge hun kjenner deg igjen kan du besøke henne så ofte du har anledning og kanskje ta henne med ut en tur hvis hun er istand til det. Hvis hun liker musikk kan du spille musikk fra hennes ungdom, det gleder.

Ops, dette svaret skulle til trådstarter, roter litt med svarfunksjoenene her :(

Jeg tenkte ikke at hun kommer til å dø i morgen liksom.. men jeg tenker at jeg vil gjøre noe positivt for min bestemor, slik at hun slipper å ha det vondt

Det er ikke gitt at hun helt kan slippe smerte, men det å tilby hyggelig samvær og hverdagslig kontakt vil virke lindrende for de fleste.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...