Gå til innhold

Hva er ditt/dine beste sparetips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kan være ting som mange kanskje ikke tenker over hvor mye penger de kan spare på ved å endre f.eks en vane eller å bytte til et annet produkt eller annet.

Hva er dine beste spare-tips?

Jeg trenger selv å spare, og kanskje flere kan få nye måter å spare på :)

Mitt bidrag: Avbestille TV-lisensen :)

(Jeg ga bort TV-apparatet først)

Anonymous poster hash: 54a42...be9
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392475-hva-er-dittdine-beste-sparetips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste sparetips er å skrive handleliste og forholde seg strengt til denne når man er på butikken, og i hvertfall ikke handle når man er sulten!

Unngå brus, juice (unntatt evt. i helgene), snacks og annet "unødvendig" som gjør handleturen dobbelt så dyr.

- Kjøpe julegaver og andre gaver på salg gjennom året

- Arrangere byttekvelder med venner (kan bytte bort klær, nips, tilbehør, mat som er holdbart (f.eks te man har fått som man ikke drikker), filmer man har sett, ubrukte skjønnhetsartikler, barneklær/leker osv)

- Invitere på spleiselag når man har fest ( = mye god mat med lite innsats)

- Unngå å oppsøke butikker (da handler jeg mye mindre!)

- Handle brukt/på loppis (Jeg handler bøker både til meg selv og barna der, finner ofte både ganske nye, og nesten uleste bøker)

Gå gjennom forsikringene og få et "totaltilbud" fra det selskapet man har en rimelig forbindelse med, f.eks. gjennom fagforening, og kutt ut dem man egentlig ikke trenger. 

Kjøp billigprodukter der de har grei nok kvalitet, f.eks. Rema1000, Euroshopper, FirstPrice eller Coop X-tra.  Man trenger jo ikke teste de varene der smaken har størst betydning, men der det handler mye om emballasje (f.eks. vann med kullsyre, hvis det er noe man pleier å kjøpe - det er jo billigere med vann fra springen). 

Ha en billigkjede som den "faste" butikken.  Selv om man får alt på ett sted ved å bruke f.eks. Meny, Ultra eller Spar, er Rema svært mye billigere, og nesten alle "hverdagsproduktene" er de samme uansett hvor man kjøper dem.   

Ta vare på middagsrester og bruk dem f.eks. når ikke hele husstanden skal spise samtidig.  Med fryser og mikro er det lett å unngå å kaste mat. 

Se i skapet før man handler, planlegg innkjøpene og unngå impulskjøp.  Lag kaffen hjemme eller bruk Statoil-koppen i stedet for å gå på fancy kaffesteder.  (Det er selvsagt koselig, men nå handlet det om sparing.)

Kutt ut abonnement på ting som ikke blir lest / brukt, dropp bokklubber o.l. hvis man ikke klarer å følge dem opp. 

Nicklusheletida

Jeg har blitt flinkere til å spare inn på maten, da jeg ble lei av å kaste mat. Jeg passer på å bruke opp matvarene jeg har i kjøleskapet før de går ut på dato. F. Eks å bruke det i en omelett eller gryte. Prøver å tenke gjennom hva jeg kan lage av den maten jeg har isteden for å kjøpe nytt hele tiden. Jeg kastet veldig mye brød etter at jeg flyttet for meg selv. Nå kjøper jeg bare grovbrød som er kappet opp i skiver. Fryser det ned og tar opp bare noen få skiver om gangen.

Bella Dotte

droppet TV og lisens
kjøper aldri juice (frukt isteden) men av og til brus. Ikke vann på flaske unntatt i nødstilfeller.
droppet julefeiring inkl gaveutvekslingspress
droppet tvangsmessig innkjøp av nips og dilldall (min mobil er 4 år gammel)
låner bøker og filmer på biblioteket (kjøper av og til, men helst fra billige steder på nettet)
bruker mye FirstPrice osv av det som er like bra som merkevarene
kjøper mye i innvandrerbutikker
kjøper der det er billigst, noe på KIWI, annet på Rimi osv
kjøper mat som er i sesong
er kritisk til abonnement og medlemskap, har lav terskel for å melde meg ut, har aldri hatt papiravis
billig bredbånd og mobilabonnement
spiser hovedsakelig knekkebrød, hvis vanlig brød skjærer jeg det opp i butikken og fryser ned
bruker menskopp og tøybind, bomullslommetørklær, og kluter til rengjøring
oppvaskmaskinpulver istedenfor tabletter
ber av og til folk hjem istedenfor kaffe på kafe
sluttet å røyke
drikker lite alkohol
lager bare så mye mat som jeg har tenkt å spise opp

nei takk til reklame, slipper mange fristelser

Annonse

Ukebudsjett! Jeg synes det er mye enklere å unngå impulskjøp hvis man har en viss sum som skal vare en uke. Å planlegge menyen og handle inn for en hel måned funker ikke for meg. Det blir for mye å forholde seg til, og så må man uansett ofte i butikken for å handle inn frukt, grønnsaker, melk og annet, og jeg har en lei tendens til å handle mer enn jeg skal når jeg er innom butikken. Så få butikkbesøk som mulig, da hjelper det veldig.

Kutt ned på luksus.. kafebesøk, merkeklær, duppeditter/gadgets, utepils, luksusferier, statussymbol-bil, kurs i aktivitet du aldri vil bruke igjen, dyre solbriller, taxi (du klarer å gå 20 min), overprisede skjønnhetsprodukter, nyeste super-duper mobilen, nips, snacks, samleobjekter, dustete treningsapparater, spåkoneråd og "get happy with this program" dvd packs.

Bella Dotte

Det er ofte mye snakk om "offer" når sparing og miljøvennlige valg diskuteres. Ikke rart om det er vanskelig å gjennomføre hvis opplevelsen er at man gir fra seg noe man gjerne vil ha! Jeg leser nettopp om dette et annet sted, og dette

"not to go utterly anti-consumer and stay that way, but to find out through experimentation (the only honest way) what parts of the consumer lifestyle you are and are not willing to sacrifice"

sammen med Maglors innlegg - hvor det er masse jeg ikke ser på som goder, men derimot drass - minte meg på hvor mye bedre jeg synes jeg lever nå, med en del færre ting, uten å føle kjøpepress, uten behov for å kjøpe inn det samme på nytt og på nytt (mat er selvfølgelig et unntak). Det gir meg mer ro i sjelen, mindre stress. Jeg har nå penger til det jeg trenger og vil ha. Det gjør at jeg føler meg tryggere. Jeg får mer selvtillit og føler at det er jeg som bestemmer i mitt eget liv.

Jaja, bare et innspill fra sidelinjen :)

Annonse

AnonymBruker

Det er ofte mye snakk om "offer" når sparing og miljøvennlige valg diskuteres. Ikke rart om det er vanskelig å gjennomføre hvis opplevelsen er at man gir fra seg noe man gjerne vil ha! Jeg leser nettopp om dette et annet sted, og dette

"not to go utterly anti-consumer and stay that way, but to find out through experimentation (the only honest way) what parts of the consumer lifestyle you are and are not willing to sacrifice"

sammen med Maglors innlegg - hvor det er masse jeg ikke ser på som goder, men derimot drass - minte meg på hvor mye bedre jeg synes jeg lever nå, med en del færre ting, uten å føle kjøpepress, uten behov for å kjøpe inn det samme på nytt og på nytt (mat er selvfølgelig et unntak). Det gir meg mer ro i sjelen, mindre stress. Jeg har nå penger til det jeg trenger og vil ha. Det gjør at jeg føler meg tryggere. Jeg får mer selvtillit og føler at det er jeg som bestemmer i mitt eget liv.

Jaja, bare et innspill fra sidelinjen :)

Takk for et svært godt innlegg! :)

Dine ord kan få noen til å lettere motivere seg til å spare, ved at de forstår at det ikke er et offer å unnlate å kjøpe ditt og datt f.eks men at de oppnår et gode :)

Anonymous poster hash: 54a42...be9

Kutt ned på luksus.. kafebesøk, merkeklær, duppeditter/gadgets, utepils, luksusferier, statussymbol-bil, kurs i aktivitet du aldri vil bruke igjen, dyre solbriller, taxi (du klarer å gå 20 min), overprisede skjønnhetsprodukter, nyeste super-duper mobilen, nips, snacks, samleobjekter, dustete treningsapparater, spåkoneråd og "get happy with this program" dvd packs.

Åh, skal man ikke få unne seg spåkoneråd engang? Herreminhatt, hvordan skal man da vite om man bør kjøpe rødvin eller hvitvin til helgens fest? Kaste terning, liksom?:)

Åh, skal man ikke få unne seg spåkoneråd engang? Herreminhatt, hvordan skal man da vite om man bør kjøpe rødvin eller hvitvin til helgens fest? Kaste terning, liksom? :)

Ring meg i stedet, 10% rabatt ut juni! Du tjener kr100 per minutt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...