Gå til innhold

Hvordan unngå at nett-trollene får ødelegge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Situasjonen her på DOL er faktisk ikke helt ulik hva man kan oppleve på andre fora med trolling. Denne tråden sikter ikke inn på noen bestemte nick.

Noen nett-troll har en akutt skrivekløe gjør at andre må forholde seg mer til dem enn til resten av et forum. Noen her er veldig frustrerte over nett-troll og lar de seg provosere av dem. Og noen har sikkert gode grunner til å bli sinte også. Derfor er det nødvendig å minnes på noen fakta:

1. Nett-troll følger gjerne en slags mal eller gjentakende mønster for kommunikasjon med andre. Slik sett er de temmelig forutsigbare. Et triks nett-trollene bruker for å få i gang kommunikasjon, er at de spiller dumme/uvitende og tillegger andre oppfatninger eller hensikter som ikke stemmer. Da skal du vite at de aller fleste også ser dette. Du trenger ikke å utbasunere hvorfor de tar feil til alle andre. Det er nett-trollene sitt problem at de er eller spiller dumme/uvitende. Du vil aldri få dem til å endre oppfatning.

2. Ikke svar på provoserende kommentarer. For det er akkurat det som er hensikten med å provosere, f.eks. kritisere deg for meninger du ikke har, eller hensikter du ikke har, sammenligne dine oppfatninger med det mest forrykte man kan forestille seg. Regn med at nett-trollene nyter å lese om din frustrasjon og ditt sinne.

3. Normale mennesker regner ikke deg for dum eller uvitende fordi du ikke svarer for deg. Din intellektuelle integritet er heller ikke truet av at noen nett-troll sliter med virkelighetsoppfatningen sin. Det er faktisk deres problem, ikke ditt.

4. Nett-trollene liker å avspore tråder. Det du kan gjøre da, er ignorere nett-trollene helt. Så kan du svare trådstarter eller noen som ikke avsporer spørsmålene til trådstarter.

5. Nett-trollene bruker høyst sannsynlig "skjold", altså stedfortredende identiteter/nick som kan ta støyten for usaklighet og skjule at de er alene om en sær oppfatning. De liker nok veldig dårlig å være eneste person med en svært avvikende oppfatning. Da framstår de nemlig som ekstreme.

For å unngå å gi dette inntrykket, må du regne med at de enten oppretter egne nick der de svarer seg selv eller svarer med "AnonymBruker". Det finnes metoder til å unngå å få samme ip-adresse på ulike brukere. Innleggene til sånne brukere er alt mellom delvis enig og applauderende til det aktuelle nett-trollet. Sånne brukere bør du behandle på samme måte som nett-trollene, altså ikke svare.

5. Hvis du likevel svarer, så unngå å trekke deg selv inn i diskusjonen ("Jeg mener at.." osv.) For da kan du bli "skyteskive" i neste runde. Begrens svarene dine til kun helt udiskutable fakta og henvis heller til svar andre har gitt ved linker. Rene fakta og taushet er faktisk beste tiltak mot nett-trollene. For all del ikke svar på motspørsmål. La fakta tale for seg selv. Dialog er nemlig måten nett-trollene får til kverulering og hets på.

6. Nett-trollene er også mennesker. Du aner ikke hvem de egentlig er og hvorfor de skriver så underlig. Det er høyst sannsynlig gode grunner til at de har slike trekk. for alt vi vet kan noe av dette faktisk være dyptgripende psykiske problem eller at de har en alvorlig personlighetsbrist. Hvis det er tilfellet, kan de temmelig sikkert ikke tilføre et forum-fellesskap noe nyttig og er bare i liten grad mottagelig for noe nyttig fra andre heller.

Et påfallende trekk er at nett-trollene ser ut til å gjennomgå en slags radikaliseringsprosess gjennom årene - De blir hardere, mer bitre, utviser mer forakt mot meningsmotstandere. Det går ikke bra. Næringen til denne radikaliseringen kommer fra velmenende mennesker som er opptatt av å forsvare det de mener er fakta. Samtidig ser mange ikke at måten dette foregår på, bidrar til radikaliseringen som går ut over "omgivelsene" til nett-trollene.

Anonymous poster hash: cb3e6...295

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk!

Her er flere råd om trolling og hvordan forholde seg til det, fra et annet forum:

"Byggebolig.no ønsker å tilrettelegge for gode diskusjoner, kunnskapsutveksling og meningsutveksling. Forumet har en fantastisk medlemsmasse med veldig mange, veldig flinke mennesker. Som en følge av dette er det god stemning, høy grad av seriøsitet, svært mye kunnskap og generelt en meget god forumkultur som tilrettelegger for gode diskusjoner.

Alle nettforum og andre tilsvarende sosiale medier har imidlertid visse utfordringer. Byggebolig.no slipper nok billig unna mange av disse, men noen utfordringer har også vi. Forumet er åpent for alle, og man kan være anonym. Anonymitet og enkel adgang åpner også for personer som ønsker andre ting enn å bidra konstruktivt. Dette kan være brukere som bevisst går inn for å provosere, og som ønsker å fremkalle hissige diskusjoner.

Provokasjonene rettes mot enkeltpersoner eller mot grupper, men brukeren mener ikke nødvendigvis det han skriver. Hans primære hensikt er å ødelegge diskusjoner, avspore diskusjoner, provosere og få andre brukere til å hisse seg opp. Dette kalles trolling.

Her er noen metoder trollere gjerne bruker:

- Nedlatende og billige poenger
- Navnekalling og fornærmelser
- Flytte diskusjon fra sak til person
- Antydninger om andre medlemmers motiver for deres meninger
- Bøllete oppførsel og trakassering
- Off-topic poster
- Poste uriktige "fakta"

Her er noen typiske motiver/årsaker til trolling:

- Oppmerksomhet, selv om den er negativ
- Makt (til å ødelegge for andre)
- Vandalisme
- Spenningen ved å bryte sosiale normer
- Sabotasje mot grupper og/eller personer trolleren misliker
- Umodenhet

(lister delvis fra OSnews)

Trolling er et svært vanlig problem på nettet. Trolling er årsaken til at enkelte artikler hos Dagbladet ikke åpnes for kommentering. Trolling er årsaken til at enkelte nettforum krever fullt navn synlig for alle brukere. Nettsteder som f.eks. komplett.no bruker pre-moderering for bidrag fra medlemmer (produktomtaler); innlegg går gjennom moderator før de godkjennes og legges ut på nett - for å unngå trolling. Andre nettsteder krever identifikasjon via SMS, Facebook, eller andre tilsvarende metoder.

Det finnes to typer trolling; Bevisst trolling - og ubevisst trolling. Begge kan utgjøre like store problemer for et nettsamfunn. Førstnevnte utføres med viten og vilje av en person med ukonstruktive hensikter. Sistnevnte er akkurat det samme, men utføres av personer som i utgangspunktet har gode hensikter. Man oppfattes imidlertid som en troller uten å ville, eller vite, det selv.

Eksempel: En bevisst troller vet at et tema som "jeg kobler mitt elektriske anlegg selv, elektriker er unødvendig" er betent her på forumet. Her er det store motsetninger, og sterke følelser. Temaet er dermed ideelt for en troller. En ubevisst troller kan imidlertid ha genuine interesser av å diskutere dette temaet, og kjenner kanskje heller ikke til reglene. Begge vil nok ende opp med å provosere en rekke andre medlemmer, men i ulike hensikter.

Noen diskuterer med skarpe formuleringer, andre har kanskje en litt nedlatende tone uten å egentlig mene det. Skriftlig kommunikasjon har betydelige begrensninger sammenlignet med muntlig kommunikasjon, og noen "skriver som de snakker" - men blir misforstått. Andre kan oppleve slikt som et ønske om å provosere, mer enn et ønske om å diskutere.

Byggebolig.no er heldigvis lite plaget av trollere (både bevisste og ubevisste). Sannsynligvis er en årsak å finne i demografien; 13-åringene tiltrekkes nok ikke av temaene som diskuteres her. Men noen dukker opp fra tid til annen likevel. Vi som forumeiere samt våre moderatorer har visse midler til rådighet, fundamentert i forumets regler. Forumreglene er tydelige, og brudd på disse kan medføre reaksjoner og til og med utestengelse fra forumet i visse tilfeller. Men et klart og tydelig regelverk kommer noen ganger til kort når stilt ovenfor uklare og utydelige problemer. Vi og våre moderatorer vil alltid søke å være objektive. Trolling er imidlertid i stor grad et subjektivt og følelseskontrollert problem, som gjør det vanskelig å være objektiv i bruk av konkrete tiltak. De viktigste tiltakene mot trolling ligger dermed i hvilken respons trollere får fra andre medlemmer.

Her er noen (reelle) eksempler fra ByggeBolig.no på trolling (om det er bevisst eller ubevisst kan kun forfatteren selv vite sikkert):

"
Sitat

Sitat

Sitat

"Skulle bytte en taklampe i helgen og i stedet for å begynne og rote i sikringsskapet regnet jeg med at det holdt å slå av lysbryteren. Fikk håndhilst på Ohms himself da for å si det slik, da begge ledningene kom borti lampa samtidig. Var heldigvis ikke koblet til jord så jordfeilbryteren slo ikke ut."

"Noen som vet om dette er vanlig? Kan det tyde på at det er noe feil med anlegget mitt? PS: stod i gardintrapp, kan det ha noe med saken å gjøre?"

"En annen ting mens jeg først er i gang, har fått jordfeil som varte i ukesvis, fant til slutt ut at det var kommet vann ifra kjøkkenvask (i etasjen over) inn i ledningene/koblingsboks, så måtte kjøre uten sikring på denne kursen et par uker så det fikk tørket opp. Er det greit å koble av jording på disse kursene da så jeg slipper å få jordfeil igjen, frem til jeg evt. får tettet lekkasjen på kjøkkenet?"

Slik ønsker Byggebolig.no at trolling møtes
Den mest effektive behandling av trolling, er saklige svar - så ignorering. Trollere forsvinner dersom den ønskede responsen uteblir. Byggebolig.no ønsker at trolling møtes slik. En referanse til dette innlegget kan også brukes for å understreke at man ikke har interesse av å diskutere med en troller. Don't feed the Troll, er et vanlig uttrykk*.

Hva hvis jeg blir anklaget for trolling?
Dersom du blir anklaget for trolling, men bare har gode hensikter, anbefaler vi at du vurderer hvordan du skriver dine innlegg. Er det mulig å misforstå dine hensikter? Det er heller ikke utenkelig at noen, med onde hensikter, vil anklage andre for å trolle - for å provosere. Igjen, da er den beste kuren å ignorere.

Det er tusenvis av svært hyggelige forummedlemmer på byggebolig.no, ikke bruk energien på den (svært minimale) minoriteten som ikke er det.

*) Ordet Trolling kommer opprinnelig fra fiskemetoden Trolling (dorging med flere stenger), og ikke mytologiens troll. "Ikke ta agnet", er kanskje et bedre uttrykk."

http://www.byggebolig.no/meldinger-fra-byggebolig-no/trolling/

Anonymous poster hash: 2e2a9...81e
AnonymBruker

Veldig bra! Likte særlig denne:

Den mest effektive behandling av trolling, er saklige svar - så ignorering. Trollere forsvinner dersom den ønskede responsen uteblir.

(Trådstarter.)

AnonymBruker

Veldig bra! Likte særlig denne:

(Trådstarter.)

Jeg er enig i at det er et veldig godt råd.

Det er fint hvis vi kan håndtere trolling på en best mulig måte, slik at problemet med trolling blir mindre.

Veldig bra! Likte særlig denne:  (Trådstarter.) Anonymous poster hash: cb3e6...295

Ofte er det slik, men en av disse har jo holdt på med opptil 30 poster om dagen, på tross av at jeg ikke har svart vedkommende side august 2011, så det der funker dessverre ikke alltid.

Annonse

Nord og ned

Ofte er det slik, men en av disse har jo holdt på med opptil 30 poster om dagen, på tross av at jeg ikke har svart vedkommende side august 2011, så det der funker dessverre ikke alltid.

1.Du har svart på langt bortimot alle de tråder jeg har startet via andre.

2. Du har opprettet en lang rekke tråder hvor topic er meg, (de fleste har riktignok blitt slettet grunnet sitt useriøse og sjikanerende innhold, men dog). Jeg har på den annen side aldri opprettet noe tråd  hvor temaet har vært deg.

3. Du har som i innlegget over snakket om meg til andre et hundretalls ganger.

Er det dette du legger i å igonere? Siden svaret åpenbart er ja, tillater jeg meg en god latter..LOLOLOL

4. Du må da vitterlig ikke innbilde deg at alle løgner, all forfalskning, all villeding og all hesjing med andre debattanter forblir ukommentert fra min side bare fordi du lar være å svare meg direkte. Eller er du virkelig så kort?

Endret av Nord og ned
Nord og ned

Gode råd, men det er lettere sagt enn gjort å følge dem. :)

LOL, ja det tor jeg helt sikkert at du gjør. Den eneste som beviselig har forøkt å spille forumtroll, i form av kristenfundamentalist med satanavatar.

For selv om forsøket gikk i dass (som alt annet du foretar deg) kan jeg tenke meg du klør i hendene etter å gå tilbake til trollerirollen.

Og når sant skal sies kledde den deg bedre enn de hatefulle oppgulpene dine mot andre mennensker som du tilsynelatende står inne for, dessverre.

Endret av Nord og ned
Nord og ned

Situasjonen her på DOL er faktisk ikke helt ulik hva man kan oppleve på andre fora med trolling. Denne tråden sikter ikke inn på noen bestemte nick.

Noen nett-troll har en akutt skrivekløe gjør at andre må forholde seg mer til dem enn til resten av et forum. Noen her er veldig frustrerte over nett-troll og lar de seg provosere av dem. Og noen har sikkert gode grunner til å bli sinte også. Derfor er det nødvendig å minnes på noen fakta:

Grei avhandling.

Men jeg tro den bommer noe her på DOL da det finnes svært få, om noen klassiske forumtroll her inne.

Et troll skriver gjerne ting  det ikke mener, diskuterer med seg selv for å få opp temeraturen og for å rive andre med, og har kun som mål å generere støy, uavhengig av tema, eller egen mening. Det finnes egentlig veldig få som behersker denne kunsten og den balansegangen det er å ikke bli for ekstrem, og dermed avslørt og ignorert av alle.

heisynscorpion

1. Nett-troll følger gjerne en slags mal eller gjentakende mønster for kommunikasjon med andre. Slik sett er de temmelig forutsigbare. Et triks nett-trollene bruker for å få i gang kommunikasjon, er at de spiller dumme/uvitende og tillegger andre oppfatninger eller hensikter som ikke stemmer. Da skal du vite at de aller fleste også ser dette. Du trenger ikke å utbasunere hvorfor de tar feil til alle andre. Det er nett-trollene sitt problem at de er eller spiller dumme/uvitende. Du vil aldri få dem til å endre oppfatning.

2. Ikke svar på provoserende kommentarer. For det er akkurat det som er hensikten med å provosere, f.eks. kritisere deg for meninger du ikke har, eller hensikter du ikke har, sammenligne dine oppfatninger med det mest forrykte man kan forestille seg. Regn med at nett-trollene nyter å lese om din frustrasjon og ditt sinne.

3. Normale mennesker regner ikke deg for dum eller uvitende fordi du ikke svarer for deg. Din intellektuelle integritet er heller ikke truet av at noen nett-troll sliter med virkelighetsoppfatningen sin. Det er faktisk deres problem, ikke ditt.

4. Nett-trollene liker å avspore tråder. Det du kan gjøre da, er ignorere nett-trollene helt. Så kan du svare trådstarter eller noen som ikke avsporer spørsmålene til trådstarter.

5. Nett-trollene bruker høyst sannsynlig "skjold", altså stedfortredende identiteter/nick som kan ta støyten for usaklighet og skjule at de er alene om en sær oppfatning. De liker nok veldig dårlig å være eneste person med en svært avvikende oppfatning. Da framstår de nemlig som ekstreme.

For å unngå å gi dette inntrykket, må du regne med at de enten oppretter egne nick der de svarer seg selv eller svarer med "AnonymBruker". Det finnes metoder til å unngå å få samme ip-adresse på ulike brukere. Innleggene til sånne brukere er alt mellom delvis enig og applauderende til det aktuelle nett-trollet. Sånne brukere bør du behandle på samme måte som nett-trollene, altså ikke svare.

5. Hvis du likevel svarer, så unngå å trekke deg selv inn i diskusjonen ("Jeg mener at.." osv.) For da kan du bli "skyteskive" i neste runde. Begrens svarene dine til kun helt udiskutable fakta og henvis heller til svar andre har gitt ved linker. Rene fakta og taushet er faktisk beste tiltak mot nett-trollene. For all del ikke svar på motspørsmål. La fakta tale for seg selv. Dialog er nemlig måten nett-trollene får til kverulering og hets på.

6. Nett-trollene er også mennesker. Du aner ikke hvem de egentlig er og hvorfor de skriver så underlig. Det er høyst sannsynlig gode grunner til at de har slike trekk. for alt vi vet kan noe av dette faktisk være dyptgripende psykiske problem eller at de har en alvorlig personlighetsbrist. Hvis det er tilfellet, kan de temmelig sikkert ikke tilføre et forum-fellesskap noe nyttig og er bare i liten grad mottagelig for noe nyttig fra andre heller.

Et påfallende trekk er at nett-trollene ser ut til å gjennomgå en slags radikaliseringsprosess gjennom årene - De blir hardere, mer bitre, utviser mer forakt mot meningsmotstandere. Det går ikke bra. Næringen til denne radikaliseringen kommer fra velmenende mennesker som er opptatt av å forsvare det de mener er fakta. Samtidig ser mange ikke at måten dette foregår på, bidrar til radikaliseringen som går ut over "omgivelsene" til nett-trollene.

Flott skrevet! Skulle bare ønsket at du brukte ditt eget nick.

Hilsen hidi

Hehe...hvis du fortsatt ikke har skjønt det, så ER du en av disse brukerne som det siktes til.

Litt pirk, bare - tror ordet trolling eg. kommer fra engelsk og da er det trawling som er utgangspunktet. Så da ville det norske eg. hete tråling, som i reketrålere. Går vel på å spre garnet sitt vidt og bredt i håp om å få noe i det - og det er jo det trollene gjør. Mente ikke å være off topic, asse, bare liker å lure på ord!

Annonse

Nord og ned

Litt pirk, bare - tror ordet trolling eg. kommer fra engelsk og da er det trawling som er utgangspunktet. Så da ville det norske eg. hete tråling, som i reketrålere. Går vel på å spre garnet sitt vidt og bredt i håp om å få noe i det - og det er jo det trollene gjør. Mente ikke å være off topic, asse, bare liker å lure på ord!

Nesten helt riktig. Dog er det engelske ordet Trolling en litt annen fiskemetode enn Trawling, som korrekt betyr tråling dvs. spenne et nett etter båten som fisken går inn i.

Trolling er vel såvidt jeg skjønner omtrendt det samme som otring på norsk, dvs fisking i mye mindre skala, mer for moro skyld....og det passer jo også godt i denne sammenhengen :)

Men her var jo poenget at det ikke har noe med troll i skogen å gjøre, og det er aldeles riktig.

Endret av Nord og ned

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...