Gå til innhold

Hvordan unngå at nett-trollene får ødelegge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Situasjonen her på DOL er faktisk ikke helt ulik hva man kan oppleve på andre fora med trolling. Denne tråden sikter ikke inn på noen bestemte nick.

For å unngå å gi dette inntrykket, må du regne med at de enten oppretter egne nick der de svarer seg selv eller svarer med "AnonymBruker". 

Flott skrevet! Skulle bare ønsket at du brukte ditt eget nick.

Hilsen hidi

Spot on, veldig enig med deg hidi. Å starte en tråd under signaturen Anonym, der man framhever at et av kjennetegnene til netttroll er å signere som "Anonom" blir jo bare komisk :P

Den utstrakte bruken av anonyme nick etter omleggingen undergrever gode diskusjoner spør du meg.

Endret av Kayia
Madelenemie

Den utstrakte bruken av anonyme nick etter omleggingen undergrever gode diskusjoner spør du meg.

Hei!

Ja det gjør man, men så fort man skriver noe man godt kunne skrevet under sitt faste nick i sitt faste nick så kan det bli mottatt med forutinntatthet av en del. Så fort man skriver anonymt får man en annen tilbakemelding feks :.)

Så jeg forstår veldig godt at en del ikke orker poste feks dette og annet man ønsker svar på,under annet enn anonyme nick,

særlig med all den tåpelige arrogansen som er her, feks at man ikke klarer moderere seg og se andres perspektiv, det gjelder alt fra fagpersoner til vanlige brukere.

Jeg har oppdaget at jeg som har autisme er flinkere av og til, enn visse andre her inne, men jeg vet at jeg har autisme likevel, så ingen fare for at tviler så veldig på det :-)

Ja det gjør man, men så fort man skriver noe man godt kunne skrevet under sitt faste nick i sitt faste nick så kan det bli mottatt med forutinntatthet av en del. Så fort man skriver anonymt får man en annen tilbakemelding feks :.)

Så jeg forstår veldig godt at en del ikke orker poste feks dette og annet man ønsker svar på,under annet enn anonyme nick,

særlig med all den tåpelige arrogansen som er her, feks at man ikke klarer moderere seg og se andres perspektiv, det gjelder alt fra fagpersoner til vanlige brukere.

Jeg har oppdaget at jeg som har autisme er flinkere av og til, enn visse andre her inne, men jeg vet at jeg har autisme likevel, så ingen fare for at tviler så veldig på det :-)

Dumt om mange oppfatter det sånn, men styrken ved gamle dol var at man ble kjent, og demed også kjente forhistorein og konteksten til de ulike nickene og svarte deretter. Om man visste at noen hadde en pyton svigermor svarte manannerledes på et utbrudd av typen "jeg gidder ikke mer, enten må han velge mor eller meg" eller om man visste at noen hadde - som deg - asberger, så svarte man annerdes om vedkommende skrev at man hadde miste munn og mæle i en samtale og ba om råd om hvordan man kunne ordne opp. 

Jeg tror det er et symptom at jeg heller ikke har sett et "dump han" svar på aldri så lenge....  ;)

Sånn som det er nå starter man liksom alltid på scratch, og må gå rundt grøten før man skjønner hva en Anonym strever med, og kanskje får man ikke en gang svar etter å ha skrevet et langt svar heller.

Jeg merker at jeg skjeldnere svarer anonyme enn de med fast nick.

Men nå er det natt her - sov godt M  :)

Endret av Kayia

Jeg gidder faktisk ikke å svare de anonyme, hvorfor bruke tid og krefter på noen som ikke engang gidder å stå for det de skriver.  Jeg og skjønner selvfølgelig at noen ting er private, men å starte en helt vanlig diskusjon  :wacko:

Kan man ignorere "Anonym"?

Hvis man ignorerer "X" og vedkommende skriver som Anonym, vil man da se disse innleggene?

Takk for vennligheten! :)

Hvorfor spør du om det?

Du og jeg har jo en rekke ganger av flere blitt bedt om å sette hverandre på våre ignorere lister, og jeg har sagt at det er helt i orden og jeg gjør det gjerne - så fremt du er villig til å gjøre det samme.

Du nekter, og beskylder i stedet meg for et forsøk på "å true deg til ikke å kunne delta fullt ut i debatter"?

Er dette bare et patetisk forsøk fra din side til å fremstå som mer "edel" enn du faktisk er?

Annonse

Hei!

Det er vel her som i RL. Folk er forskjellige, og svarene er like ulike som menneskene bak tastaturet. Hvis man kommer med et hjertesukk, eller tar opp et problem i matpausen på jobben skjer det samme. Noen duller og klapper en på hodet, noen fordømmer og himler med øynene, mens andre er veldig løsningsorienterte og prøver å hjelpe en med å løse floka.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være så mye mer tandre her inne enn andre steder. Dette er jo et forum der alle kan svare, og jeg tror det er veldig bra for oss å måtte forholde oss til alle typer mennesker, og ikke bare de som snakker samme språk som oss selv. Hvis alle skriver det de tror du helst vil høre kan du vel like gjerne snakke med deg selv? Man må bare overse de verste kommentarene og konsentrere seg om de andre. Noen ganger kan det jo til og med hende at det var en av de litt krassere tilbakemeldingene som var mest nyttig, selv om man ble både såret og irritert og ikke så det der og da.

Jeg gidder faktisk ikke å svare de anonyme, hvorfor bruke tid og krefter på noen som ikke engang gidder å stå for det de skriver.  Jeg og skjønner selvfølgelig at noen ting er private, men å starte en helt vanlig diskusjon  :wacko:

Helt enig. Denne foreksempel - kan du ikke stå for at du gir råd til andre om hvordan bli kvitt netttroll er du temmelig lettskremt av deg - eller har en agenda du ønsker å holde skjult. Begge deler kjeder meg på et nettforum merker jeg....

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være så mye mer tandre her inne enn andre steder. 

Jeg kan ha forståelse for at de som sliter kan ha behov for å verne seg litt, all den tid dol insisterer på å beholde alle innlegg søkbake. Ikke er jeg sikker på at det er så bra for en del av de som har det vondt å ha mulighet til å sitte og grave seg ned i gammel gørr heller, så hele beslutningen er tvilsom på et helseforum spør du meg...

Ellers enig - det at man har fått ærlige svar har vært en av styrkene, og faktisk syns jeg mange av de som nå sifgnerer Anonym er kvassere enn tonen noen gang har vært på dol før. Lett å være tøff i trynet når det ikke engang knyttes til ditt gamle nick....

AnonymBruker

Spot on, veldig enig med deg hidi. Å starte en tråd under signaturen Anonym, der man framhever at et av kjennetegnene til netttroll er å signere som "Anonom" blir jo bare komisk :P

Helt misforstått. Nett-trollene på dette forumet skriver under vanlig signatur. Men det er god grunn til å mistenke at de noen få ganger i tillegg kan komme til å skrive anonym signatur for å ikke gi inntrykk av at de er alene. Det er ikke så ofte jeg har sett slike innlegg. De fungerer mer som en slags illusoriske støtte-innlegg, men har ikke det omfanget av kverulering og skittkasting som ellers under vanlige nick.

Jeg kan ha forståelse for at de som sliter kan ha behov for å verne seg litt

Lett å være tøff i trynet når det ikke engang knyttes til ditt gamle nick....

Var jeg "tøff i trynet" ved å skrive trådstarten? Trodde du at trådstarter var en som slet og derfor ville bruke anonym signatur? Aner ikke hvor du kan ha det fra i tilfelle....

Denne foreksempel - kan du ikke stå for at du gir råd til andre om hvordan bli kvitt netttroll er du temmelig lettskremt av deg - eller har en agenda du ønsker å holde skjult.

Hensikten er misforstått. Dette forumet har også nett-troll. Jeg regnet med at det jeg skrev i trådstarten kanskje kunne bli oppfattet som en agenda mot dem. Det var det ikke! Mitt ønsker var kun bedre debattformer og færre avsporinger til tråder.

Derfor anstrengte jeg meg også for å skrive slik at det ikke skulle bli oppfattet som agenda mot bestemte personer. Ved å bruke anonym signatur, var det helt løsrevet fra personfokusering, og man kunne konsentrere seg mer om sak. Verre var det ikke.

Nett-trollene forsvinner ikke fra ulike nett-fora og det var heller ikke mitt mål å bli kvitt dem her. Derimot kan man kanskje begrense virkningen av deres skriverier ved å være oppmerksom på den "malen" eller det gjentakende mønster for kommunikasjon med andre som de følger. Funksjonen "Ignorer bruker" kommer nok til å gjøre det mye bedre her, selv om vi sikkert ser spor av nett-trollene innimellom. Da slipper man slipper i det minste stadig å måtte bla forbi store mengder av deres innlegg og bli så nedtrykt eller frustrert.

Anonymous poster hash: cb3e6...295

AnonymBruker

Til trådstarter: Kjempebra innlegg! Takk for det.

Hvis ikke situasjonen her på dol bedres (især med de to mest trollete) så vurderer jeg seriøst å droppe ut herfra, slik jeg ser endel andre har gjort.

Takk. Jeg vil se hvordan det fungerer med "Ignorer bruker" en periode. Fungerer det bra, blir jeg ikke helt vekk.

Var jeg "tøff i trynet" ved å skrive trådstarten? Trodde du at trådstarter var en som slet og derfor ville bruke anonym signatur? Aner ikke hvor du kan ha det fra i tilfelle....

Dette var - om du leser pånytt - et svar til Madelenemies svar til meg, der vi diskuterte hvorvidt det var enklest for noen å være ufine på nye vs gamle dol, og diskusjonen vår handlet ikke om deg.

Jeg har ikke grunnlag for å vurdere deg og din bakgrunn, og resten av innlegget mitt handlet om hva jeg generelt tenker rundt å hele tiden være på scratch i forhold til de som skriver under Anonym  :)

Endret av Kayia

Annonse

Helt misforstått. Nett-trollene på dette forumet skriver under vanlig signatur. Men det er god grunn til å mistenke at de noen få ganger i tillegg kan komme til å skrive anonym signatur for å ikke gi inntrykk av at de er alene. Det er ikke så ofte jeg har sett slike innlegg. De fungerer mer som en slags illusoriske støtte-innlegg, men har ikke det omfanget av kverulering og skittkasting som ellers under vanlige nick.

Hensikten er misforstått. Dette forumet har også nett-troll. Jeg regnet med at det jeg skrev i trådstarten kanskje kunne bli oppfattet som en agenda mot dem. Det var det ikke! Mitt ønsker var kun bedre debattformer og færre avsporinger til tråder.

Jeg forstod budskapet ditt, men er enig med Dorthe i at det hadde vært bedre om du signerte. Jeg er også enig med tonie (tror jeg det var?) som stusset over at folk er så tandre her inne.

Jeg var litt sleivete og skrev "lettskremt eller har en skjult agenda" for å sette et bilde på at ditt innlegg var et typisk ikke-kontroversielt innlegg som kunne (etter min mening burde) stått med nick - og jeg antar at det er en årsak til at så ikke er valgt, som selvføgelig er ukjent for meg. 

Men nå skal denne prokastineren legge fra seg macen og jobbe :)

Forslag til Admin:

Lag to underforum til, et som heter Politikk, og et som heter Religion og livssyn.

Så stenger man ute de to mest kverulerende brukerne fra de to forumene (dersom dette praktisk går an).

Da vil folk kunne få dele meningene sine i mer rolige og konstruktive former, og man får en mer saklig debatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...