Gå til innhold

Er arbeidsledig og helsen har sviktet

Anbefalte innlegg

Mistet jobben mens jeg gikk sykmeldtpga innskrenkninger. Helsen har dessverre bare blitt dårligere. Har gått på forskjellige arbeidsutprøvinger via Nav, og konklusjonen er at jeg ikke er i stand til å jobbe full stilling, kanskje kan jeg mestre 25%. Lege mener jeg egentlig er ufør.

Jeg har surret rundt i Navsystemet i flere år, og blir så forvirret. En dag får jeg beskjed om at jeg bør søke uførepensjon, en annen dag får jeg beskjed om jeg igjen skal på arbeidsutprøving. Jeg vil gjerne jobbe, og kan jeg få en jobb jeg takler så er det fint, men neppe 100%.

Det jeg imidlertid stusser på er at jeg nå har fått beskjed om at jeg ikke kan søke uføre fordi jeg ikke har en jobb å søke uføre fra?  Kan det stemme?  Hva skal jeg da leve av videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392494-er-arbeidsledig-og-helsen-har-sviktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det jeg imidlertid stusser på er at jeg nå har fått beskjed om at jeg ikke kan søke uføre fordi jeg ikke har en jobb å søke uføre fra?  Kan det stemme?  Hva skal jeg da leve av videre?

Hvem ga deg denne beskjeden?

Jeg vet at folk som ikke har vært i jobb også har fått uføretrygd.

Jeg kjenner noen som har bl.a. blitt ufør i løpet av studietiden og ikke rukket å komme i arbeid, som har fått uføretrygd.

Anonymous poster hash: e317f...dba

stjernestøv

Mistet jobben mens jeg gikk sykmeldtpga innskrenkninger. Helsen har dessverre bare blitt dårligere. Har gått på forskjellige arbeidsutprøvinger via Nav, og konklusjonen er at jeg ikke er i stand til å jobbe full stilling, kanskje kan jeg mestre 25%. Lege mener jeg egentlig er ufør.

Jeg har surret rundt i Navsystemet i flere år, og blir så forvirret. En dag får jeg beskjed om at jeg bør søke uførepensjon, en annen dag får jeg beskjed om jeg igjen skal på arbeidsutprøving. Jeg vil gjerne jobbe, og kan jeg få en jobb jeg takler så er det fint, men neppe 100%.

Det stemmer ikke, jeg søkte ufør og hadde ikke jobb. Så det der er bare tull.

Det jeg imidlertid stusser på er at jeg nå har fått beskjed om at jeg ikke kan søke uføre fordi jeg ikke har en jobb å søke uføre fra?  Kan det stemme?  

Nei, du må ha misforstått.

Takker alle for svar.
Det er en ansaatt i bedriften som hjelper NAV med å utprøve arbeidsevnen som sier at en ikke kan søke ufør fordi en ikke har en jobb å søke ufør fra. Innstillingen derfra var opprinnelig at jeg skulle søke ufør, men så kom kontrabeskjeden om at det ikke går. Vedkommende hevder å ha dette fra NAV.

Men, ok, da er vi enige om at dette ikke stemmer, og at jeg kan søke ufør selv om jeg ikke er i jobb.  At NAV likevel vil prøve meg ut enda en gang er en annen sak.

Takk igjen for svar.

Annonse

Denne personen har nok uttalt seg på sviktende grunnlag.

"Du kan ha rett til uførepensjon også om du er heimearbeidande eller aldri har vore i arbeid."

Dette er sakset fra NAV sine sider:

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...