Gå til innhold

Hvorfor gjør de det? (Om "NAVing")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe ligger nok i personligheten, men her er det også svært mye miljø. Ens holdninger formes mye av ens foreldre, men også av nærmiljøet.

Eksempelvis ser du at forekomsten av NAVing + råning + mambo er klart forhøyet i enkelte miljøer hvor foreldre ofte er likedan + lar sine små barn kjøre ATV og snøscooter.

Romfolk er et annet eksempel hvor antisosialitet er en del av kulturen og læres aktivt fra barna er små (eksempel: lommetyveri)

Interessant det der.

Sånn er det ofte ellers også.

 

F.eks så er leger ofte i familie med andre leger, advokater i familie med andre advokater, skuespillere i familie med andre skuespillere osv osv.

Så at familietradisjoner kan gå i arv er det ingen tvil om.

 

Men det finnes sikkert unntak som bekrefter regelen.

Endret av Dima -76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    62

  • ecbole

    10

  • homuncula

    7

  • frosken

    5

 

Jeg har også hørt om folk som er 100% uføretrygdet som ønsker å jobbe, men har fått beskjed fra NAV om at de ikke har rettigheter til å få attføring for å komme tilbake til arbeidslivet. Det er trist

 

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Reaktivering av uføre er topp prioritet hos NAV, Uføretrygda kan fryse trydga i fem år, uføretrygda kan per i dag tjene sin "G" uten trekk i trygd. Alle kan jobbe så mye de orker, men uføregraden blir naturlig nok redusert tilsvarende.Skam bør ikke ha noe som helst med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Skam bør ikke ha noe som helst med saken å gjøre.

 

Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig med deg i at skamfølelse ikke kan være en ressurs i denne sammenhengen. Skam er jo kun relevant dersom man har noe å skamme seg for, men dersom vi tenker at ikke alle prøver hardt nok, så er kanskje nettopp ønsket om å unngå skamfølelse det som kan gjøre at folk prøver nok. Jeg tror det kjennes enklere å være uføretrygdet dersom man vet med seg selv at man virkelig prøvde før man ga opp å være i arbeidslivet.

 

Det med moralske påbud, skam, samvittighet osv. er tveeggede sverd i mange sammenhenger. Men det spørs om vi ikke trenger ganske klare normer på dette området og at det er viktig at normene formidles til den oppvoksende generasjon. Jeg så det du skrev om foreldre til 18-åringer som dyttet ungdommen i retning nav i det øyeblikket vedkommende var gammel nok. Jeg tror vi trenger moralske normer som sier at det ikke er greit å bruke nav sålenge man kan klare seg uten. Jeg tror kanskje at vi må kunne si at det er moralsk forkastelig å benytte seg av behovsprøvdede velferdsordninger man kan klare seg uten.

 

Jeg har en ganske gammel mor med to opererte hofter. Fastlegen hennes vurderte muligheten for å søke tt-kort for litt siden. Etter å ha lest høyt fra skjemaet hva de spurte etter og forklart henne hva som var kriteriene, sukket fastlegen at "jeg får vel ikke deg til å beskrive din egen situasjon så negativt at det nytter å søke".  Og det stemmer. Det ville vært utelukket for henne å overdrive, da vil hun heller fortsette å gå til butikken selv som best hun kan - med sin gode samvittighet i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en stort og komplekst problemområde. Flere i denne tråden har påpekt hvordan avhengighet av trygdesystemet til en viss grad kan se ut til å gå i arv. Jeg har mer lyst til å fokusere på hvordan skolen unnlater å bruke tilstrekkelige ressurser for å gi ungdom nødvendige forutsetninger til å klare seg i voksenlivet.

 

Det finnes en god del barn og unge som både sviktes av skolesystemet og får for lite med seg hjemmefra, og det er meningsløst at vi sitter stille og ser på at ungdom dag etter dag forventes å sitte på pulten sin i et klasserom uten å ha nødvendige forutsetninger til å oppnå noen form for mestringsopplevelse og utbytte av undervisningen. Det er sannsynligvis svært store forskjeller fra skole til skole, men på enkelte oslo-skoler ignoreres lange sakkyndige rapporter fra PPT om behov for spesialundervisning og assistenter. Lærerne til 14-åringene ser ingen fremtid for disse ungdommene - uten innenfor enten nav-systemet eller kriminalitet. Jeg synes prioriteringene er utrolig kortsiktige.

 

At enkelte unge mennesker ikke selv skjønner hvilke konsekvenser kortsiktige løsninger - som naving - kommer til å ha på lang sikt, er ikke så merkelig.  Hvis man er en trøtt ungdom som finner ut at det går an å bli liggende så lenge man vil om morgenen og samtidig ikke har noen særlig tillit til egne evner og muligheter, er kanskje ikke så rart. At vi som samfunn ikke sørger for at hver enkelt ungdom i det minste får en mulighet til god mestringsopplevelse i forhold til yrkeslivet, er synd.

 

Enig i alt du skriver i denne tråden  :) Oppfølgingstjenesten ligger brakk i mitt fylke, ungdomenne er da prisgitt NAV....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvsagt bra at folk har evnen til å føle skam. Lurer på hvor menneskeheten hadde vært uten denne mekanismen!  :P

 

På en annen side, kan man ha skam for noe man "objektivt" sett ikke skulle hatt skam for.

 

Er det bare meg, eller er det ofte slik for personer med psykiske lidelser? (Det er jo den gruppen som dominerer uførestatistikken...)



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel de som er gift eller har et nettverk utenom jobb som synes det er fint å "være hjemme". Har man ingen av delene så er å være uten jobb trist siden det å jobbe er sosialt som regel.



Anonymous poster hash: c1b1d...97c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Er vel de som er gift eller har et nettverk utenom jobb som synes det er fint å "være hjemme". Har man ingen av delene så er å være uten jobb trist siden det å jobbe er sosialt som regel.

Anonymous poster hash: c1b1d...97c

 

 

Ja, er man gift og har barn eller på annen måte har folk å være med som støtter en om en skulle bli trygdet, så er selvsagt terskelen lavere...

 

Paradoksalt nok er det de ensomme outsiderne som får gjennomgå mest.

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig med deg i at skamfølelse ikke kan være en ressurs i denne sammenhengen. Skam er jo kun relevant dersom man har noe å skamme seg for, men dersom vi tenker at ikke alle prøver hardt nok, så er kanskje nettopp ønsket om å unngå skamfølelse det som kan gjøre at folk prøver nok. Jeg tror det kjennes enklere å være uføretrygdet dersom man vet med seg selv at man virkelig prøvde før man ga opp å være i arbeidslivet.

 

Folk kan oppleve skam selv om de objektivt sett ikke burde gjøre det. Det kan være at noen har akseptert er urealistisk høyt forventningsnivå til egen yteevne/arbeidskapasitet og til å finne eller beholde jobb. F.eks. kan noen kan ha prøvd intenst å finne jobb men faller utenfor på grunn av forhold utenfor deres påvirkningsmulighet. Et eksempel i så måte er denne: http://www.aftenposten.no/meninger/Ingenting-galt-med-a-vare-introvert-7217462.html#.UauuSJw63IU - Innadvendte mennesker har vanskeligere for å få seg jobb i forhold til utadvendte. Legge merke til artikkelens omtale av hvordan noen arbeidsgivere brukte sånne tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk kan oppleve skam selv om de objektivt sett ikke burde gjøre det. Det kan være at noen har akseptert er urealistisk høyt forventningsnivå til egen yteevne/arbeidskapasitet og til å finne eller beholde jobb. F.eks. kan noen kan ha prøvd intenst å finne jobb men faller utenfor på grunn av forhold utenfor deres påvirkningsmulighet. Et eksempel i så måte er denne: http://www.aftenposten.no/meninger/Ingenting-galt-med-a-vare-introvert-7217462.html#.UauuSJw63IU - Innadvendte mennesker har vanskeligere for å få seg jobb i forhold til utadvendte. Legge merke til artikkelens omtale av hvordan noen arbeidsgivere brukte sånne tester.

Det er synd om innadvendte skal ha vanskeligere for å få seg jobb pga slike tester.

 

Hva mener du om dette, som en av de som kommenterte innlegget i artikkelen som du linket til, skrev?

Jcr85 General Zod for 7 timer siden

"Søk på google etter "introvert iq silverman" så finner du en studie der forskeren fant at grad av introversjon øker etterhvert som IQ øker. Det

finnes sikker mange andre med lignende resultater."

 

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Det er synd om innadvendte skal ha vanskeligere for å få seg jobb pga slike tester.

 

Det er ikke testene i seg selv som er problemet for innadvendte. Utadvendt og sosial personlighet har vært et krav for å få jobb i over 30 år, uansett yrke. Det finnes ikke en stillingsannonse hvor ikke dette blir fremhevet.

 

I tillegg er det flytende overganger mellom introvert/sjenert/sosial angst, ikke alltid lett å vite selv hvor man befinner seg på skalaen, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke testene i seg selv som er problemet for innadvendte. Utadvendt og sosial personlighet har vært et krav for å få jobb i over 30 år, uansett yrke. Det finnes ikke en stillingsannonse hvor ikke dette blir fremhevet.

 

I tillegg er det flytende overganger mellom introvert/sjenert/sosial angst, ikke alltid lett å vite selv hvor man befinner seg på skalaen, heller.

Takk for forklaring!

Det er også mulig at ikke alle vet nok om det å være introvert.

Noen har det slik at de er svært utadvendt ofte, men at de trenger å trekke seg tilbake og ha alenetid innimellom. Feks er det slik med introverte hypersensitive.

Noen hypersensitive er ekstroverte.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd om innadvendte skal ha vanskeligere for å få seg jobb pga slike tester.

 

Hva mener du om dette, som en av de som kommenterte innlegget i artikkelen som du linket til, skrev?

Jcr85 General Zod for 7 timer siden

"Søk på google etter "introvert iq silverman" så finner du en studie der forskeren fant at grad av introversjon øker etterhvert som IQ øker. Det

finnes sikker mange andre med lignende resultater."

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

Jeg tror at det stemmer godt at graden av introverthet øker med IQ. Har ingen bedre kilde, men det er mitt inntrykk fra utdanning og yrkesliv.

 

Hvorfor arbeidslivet har denne overdrevne preferansen etter ekstroverte mennesker, kan jeg ikke forklare på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at det stemmer godt at graden av introverthet øker med IQ. Har ingen bedre kilde, men det er mitt inntrykk fra utdanning og yrkesliv.

 

Hvorfor arbeidslivet har denne overdrevne preferansen etter ekstroverte mennesker, kan jeg ikke forklare på en god måte.

Kanskje det er myter ute og går, og at noen/evt.mange tenker at man er usikker og eller sjenert  når man er introvert?

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen introverte er nok usikre og/eller sjenerte, men ikke alle



 

 



Anonymous poster hash: 917d2...69d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at det stemmer godt at graden av introverthet øker med IQ. Har ingen bedre kilde, men det er mitt inntrykk fra utdanning og yrkesliv.

 

Hvorfor arbeidslivet har denne overdrevne preferansen etter ekstroverte mennesker, kan jeg ikke forklare på en god måte.

Det finnes kanskje introverte som ikke er sensitive, og som er sensitive,

og ekstroverte som ikke er sensitive, og ekstroverte som er sensitive. Jeg har ikke satt meg så godt inn i det. I allefall er noen høysensitive introverte og noen ekstroverte.  Angående sensitivitet leste jeg følgende:

"Å være følsom er i det hele tatt ikke særlig verdsatt i vår kultur. Man skal være utadvendt, tøff, enkel og grei, og lett å ha med å gjøre. Andre kulturer setter mer pris på dette karaktertrekket. I det tradisjonelle Kina hadde følsomme og sjenerte personer høy anseelse. Kineserne så opp til dem og ville gjerne ville ha dem som sine venner, forteller Aron.

Les mer på Elaine Arons blogg hsperson.com."

http://tara.no/article/169221-er-du-hoysensitiv

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje det er myter ute og går, og at noen/evt.mange tenker at man er usikker og eller sjenert  når man er introvert?

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

 

Ja, kanskje det. Eller kanskje at introverte gir ledere større utfordringer med hensyn til kommunikasjon. Siden introverte snakker lite, vet de kankje lite om hvor lojale de er og hva de tenker om ulike bestemmelser som sjefen gjør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Men hvordan vet man egentlig at de ikke er syke? Kanskje de ikke liker å snakke om problemer?

 

Nei ikke vet jeg, men er jo litt skeptisk til at alle som har svart meg her føler at de vet noe...

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

 

For å få varig ufør må en ha en dokumentert diagnose fra fastlegen eller en annen fast behandler. 

En får ikke trygd bare for moroskyld. 

For å få trygd må du ha blitt vurdert av lege, altså fått en grundig undersøkelse enten psykisk eller fysisk eller begge deler, og ha fått en diagnose som er så invalidiserende at en ikke er arbeidsdyktig. 

 

Anonymous poster hash: 8e311...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

 

Jeg antar det finnes folk som "NAVer" - unngår å jobbe fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi de er syke.

 

Hvorfor gjør de dette, tror dere? Det er da ikke noe ålreit å leve i skam, som mange som ikke jobber og lever på trygder må. Det er vel heller ikke noe ålreit å ikke "gjøre noe ut av livet sitt"? Tenk på alle de interessante jobbene man kunne fått seg, om man la innsats i det. De fleste har de intellektuelle evnene til å skaffe seg mastergrad innen hva det skulle være. Videre blir man vel ofte isolert uten arbeidsplass. Man blir daff og sløv av å ikke komme seg opp om morgenen...

 

Nei, jeg fatter det ikke... gjør dere?

 

Jeg begynner egentlig litt å lure på om disse menneskene virkelig finnes!

Anonymous poster hash: d4d34...139

 

Jeg tror mange med dårlig selvtillit "naver". De færreste ønsker vel en slik situasjon. Det som er ille synes jeg er at noen forsøker å få det til å høres kult ut å nave, men det blir jo et liv i fattigdom. De færreste vil vel det. Jeg tenker at det er mange psykiske syke som kanskje ikke vil innrømme sin egen lidelse som trenger penger, som kanskje heller skulle hatt en diagnose og hjelp for å komme seg videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...